Λόγος εἰς τὰ ΠΑΘΗ καὶ τὴν ΣΤΑΥΡΩΣΙΝ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτήρος ἡμῶν ΧΡΙΣΤΟΥ, ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» Γεωργίου Σουγδουρῆ.

πρῶτον μὲν ἀπ’ ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει ὁ θεῖος Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος εἰς τὸ δωδέκατον κεφάλαιον· «Γενεὰ πονηρὰ καὶ μοιχαλὶς σημεῖον ἐπιζητεῖ, καὶ σημεῖον οὐ δοθήσεται αὐτῇ εἰμὴ τὸ σημεῖον Ἰωνᾶ τοῦ Προφήτου· ὥσπερ γὰρ ἦν Ἰωνᾶς ὁ Προφήτης ἐν τῇ κοιλίᾳ τοῦ κήτους τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας, οὕτως ἔσται καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ καρδίᾳ τῆς γῆς τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας» (Ματθ. ιβ’ 39-40). Δεύτερον δὲ ἀπ’ ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει ὁ Θεολόγος Ἰωάννης εἰς τὸ δεύτερον κεφάλαιον· «Λύσατε τὸν Ναὸν τοῦτον, καὶ ἐν τρισὶν ἡμέραις ἐγερῶ αὐτόν» (Ἰωάν. β’ 19). Διότι τότε μέν, ὅτε ἔλεγεν εἰς αὐτοὺς ταῦτα, δὲν ἐκαταλάμβανον οἱ ἀσύνετοι, ὅτι περὶ ἑαυτοῦ τὰ λέγει ὁ Χριστός· ὕστερον δὲ τελειωθέντων τῶν πραγμάτων ἐγνώρισαν, ὅτι διὰ τὸν ἑαυτόν Του τὰ ἔλεγε.

Διὰ ταύτην λοιπὸν τὴν αἰτίαν φοβοῦνται οἱ παράνομοι Ἰουδαῖοι καὶ λέγουν πρὸς τὸν Πιλᾶτον· «Αὐθέντα, τώρα ἐνεθυμήθημεν, ὅτι ὁ πλάνος ἐκεῖνος εἶπεν, ὅτι μετὰ τρεῖς ἡμέρας ἐγείρομαι». Τὶ λέγετε, ὦ ἀρχιερεῖς καὶ Φαρισαῖοι; Πλάνος εἶναι ὁ Χριστός; Καὶ τότε διατὶ φοβεῖσθε, ἐνθυμηθέντες τὸν λόγον Αὐτοῦ; Ἐὰν εἶναι πλάνος, θέλει εὑρεθῆ καὶ ψεύστης καὶ δὲν θέλει ἀναστηθῆ. Ποία ἡ ἀνάγκη καὶ κοπιάζετε νὰ σφραγίσετε τὸν Τάφον Αὐτοῦ, ἵνα μὴ κλέψωσιν Αυτὸν οἱ Μαθηταί; Καὶ τίνος ἕνεκεν θέλουν νὰ κλέψουν τὸ Σῶμα τοῦ πλάνου καὶ νὰ εἴπωσιν, ὅτι ἀνέστη; Μήπως ἐπρόκειτο νὰ κερδίσωσιν ἀργύρια; Μήπως ἤθελον νὰ ἀποκτήσωσι πλοῦτον; Μᾶλλον δὲ θέλουσιν ὑβρισθῆ καὶ διωχθῆ ἀπὸ σᾶς, ὡς λέγοντες ψευδῆ.

Ἔπειτα καὶ εἰς τί θέλουν ἐλπίσει κλέπτοντες Αὐτόν; Εἰς τὸ πλῆθος τῶν ὀπαδῶν Του; Ἀλλ’ αὐτοὶ ἦσαν μόνον δώδεκα. Εἰς τὴν ἀνδρείαν των; Ἀλλ’ αὐτοὶ καὶ ζῶντος τοῦ Διδασκάλου των δειλιάσαντες ἔφυγον πάντες, ἀφέντες Αὐτὸν μόνον. Εἰς τὴν εὐγένειαν αὐτῶν καὶ εἰς τὸν πλοῦτον; Ἀλλ’ αὐτοὶ ἦσαν ἐξ εὐτελῶν χωρίων ἁλιεῖς καὶ πένητες. Εἰς τὴν σοφίαν αὐτῶν; Ἀλλ’ αὐτοὶ ἦσαν ἰδιῶται καὶ ἀγράμματοι. Εἰς τί λοιπὸν ἀποβλέποντες φοβεῖσθε τὸν πλάνον, ὦ παράνομοι ἀρχιερεῖς καὶ Φαρισαῖοι; Βλέπετε, εὐλογημένοι Χριστιανοί, ὅτι ἐκεῖνοι ἦσαν μᾶλλον πλάνοι καὶ παραβάται καὶ ὄχι ὁ Χριστός. Διότι ὁ Χριστός, ὅσα προεῖπεν, ἐπληρώθησαν· ἐσταυρώθη καὶ ἐτάφη, ἀλλὰ μετὰ τρεῖς ἡμέρας ἀνέστη, καθὼς εἶπεν. Ἐκεῖνοι ὅμως μηδὲν ἔχοντες νὰ εἴπωσιν ἀληθές, περιέρχονται ἄνω καὶ κάτω, μοχθοῦντες πῶς νὰ συκοφαντήσουν τὴν Ἀνάστασιν. Διατί ὅμως ἐζήτησαν τὴν ἄδειαν νὰ φυλαχθῇ ὁ Τάφος; Θεοῦ οἰκονομία ἦτο, διότι, ἐὰν δὲν ἐφυλάττετο ὁ Τάφος ὑπὸ τῶν στρατιωτῶν, θὰ εἶχον νὰ λέγουν οἱ ἀρχιερεῖς, ὅτι οἱ Μαθηταὶ ἔκλεψαν Αὐτόν· τώρα δὲ τούτου γενομένου, ἡ συκοφαντία δὲν χωρεῖ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Θευδᾶς· ἡγέτης Ἰουδαϊκῆς ἐπαναστατικῆς κινήσεως συνισταμένης ἐκ τετρακοσίων ἀνδρῶν, ἥτις ἐθεώρει τοῦτον ὡς Μεσσίαν. Ὁ Θευδᾶς ἐξετελέσθη ὡς στασιαστὴς ὑπὸ τῶν Ρωμαίων, χρόνον τινὰ ἐνωρίτερον τοῦ Χριστοῦ. Τοῦτον ἀναφέρει ὁ θεῖος Λουκᾶς ἐν ταῖς Πράξεσι (εʹ 36).
[2] Ἡ νῆσος Ποντία ἰταλιστὶ ὀνομάζεται Πόντζια.
[3] Κατὰ τὸν ἀείμνηστον Ἰωὴλ Γιαννακόπουλον («Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη», τόμ. Αʹ σελ. 31), μονὰς τῶν ἑβραϊκῶν ἀργυρῶν νομισμάτων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶναι τὸ τάλαντον, βάρους 34,5 κιλῶν, ὅπερ ὑποδιαιρεῖται εἰς 60 μνᾶς, βάρους 575 γραμμαρίων ἑκάστη.
[4] Βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».
[5] Σ.τ.Ε. Ἡ ἀπάντησις εἰς τὸ παρὸν ἐρώτημα συνεγράφη ἐξ ἀρχῆς ὑπὸ τῆς ὁμάδος τῶν ἐπιμελητῶν τῆς παρούσης ἐκδόσεως, πρὸς ὀρθοτέραν καὶ ἐπιστημονικῶς πληρεστέραν ἐνημέρωσιν τοῦ φιλομαθοῦς ἀναγνωστικοῦ κοινοῦ.
[6] Περὶ τῆς χρήσης τῶν Ἀραμαϊκῶν ὡς καθομιλουμένην γλῶσσαν, ὑπενθυμίζομεν τὰς ἐν τῇ Καινῇ Διαθήκῃ ἀπαντώσας λέξεις καὶ φράσεις· ρακὰ (Ματθ. εʹ 41), μαμωνᾶς (Ματθ. ϛʹ 24), Γολγοθᾶ (Ματθ. κζʹ 33), Ἠλί, Ἠλί, λαμὰ σαβαχθανὶ (Ματθ. κζʹ 46), ταλιθὰ κούμι (Μάρκ. εʹ 41), ἐφφαθὰ (Μάρκ. ζʹ 34), ἀββᾶ (Μάρκ. ιδʹ 36), Βηθσαϊδὰ (Ἰωάν. εʹ 2), Γαββαθᾶ (Ἰωάν. ιθʹ 13), Ἀκελδαμὰ (Πραξ. αʹ 19), μαρὰν ἀθὰ (Αʹ Κορ. ιϛʹ 22), Ἀρμαγεδὼν (Ἀποκ. ιʹ 16).
[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Λογγίνου τοῦ Ἑκατοντάρχου βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ιϛʹ (16ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.
[8] Βλέπε περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κβʹ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Ἰουλίου.