Φεβρουαρίου Β’ (2α)

Τῇ Β’ τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ΥΠΑΠΑΝΤΗ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ὅτε ἐδέξατο Αὐτὸν εἰς τὰς ἀγκάλας αὐτοῦ ὁ Δίκαιος Συμεών.

Κόλπους Πατρὸς τυποῦσι τοῦ σοῦ, Χριστέ μου,
Τοῦ Συμεὼν αἱ χεῖρες, φέρουσαί σε.
Δέξατο δευτερίῃ Χριστὸν Συμεὼν παρὰ Νηῷ.

Ὑπαπαντή· Ἑλληνικὴ λέξις σημαίνουσα ὑποδοχή· εἶναι μεταγενέστερος τύπος τοῦ ὑπαντή, ὑπάντησις, καὶ τοῦ ἔτι ἀρχαιοτέρου ὑπαπάντησις. Ἡ Ὑπαπαντὴ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἶναι Δεσποτικὴ ἑορτὴ τῆς Ὀρθοδόξου ἡμῶν Ἐκκλησίας, εἰς ἀνάμνησιν τῆς προσαγωγῆς τοῦ Θείου Βρέφους εἰς τὸν ναὸν ὑπὸ τῆς Παναχράντου Μητρός του, κατὰ τὴν τεσσαρακοστὴν ἡμέραν ἀπὸ τῆς Γεννήσεώς του καὶ τῆς ὑπαπαντῆς (ὑποδοχῆς) αὐτοῦ ὑπὸ τοῦ Δικαίου Συμεών, ἐνῷ εἰς τὴν Δύσιν θεωρεῖται Θεομητορικὴ ἑορτὴ καὶ ἀναφέρεται εἰς τὸν καθαρισμὸν τῆς Θεοτόκου ἀπὸ τῆς λοχείας αὐτῆς.

Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς εἶναι μία τῶν ἀρχαιοτέρων ἑορτῶν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Περὶ ταύτης ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης σημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς, κατὰ τὸν Κεδρηνόν, ὡρίσθη νὰ ἑορτάζηται εἰς τὸν καιρὸν τοῦ Ἰουστίνου τοῦ Θρᾳκός, τοῦ ἐν ἔτει φιη’ (518) βασιλεύσαντος ἥτις ἕως τότε δὲν ἑωρτάζετο. Κατὰ δὲ τὸν Θεοφάνην, ἐν τῷ Χρονικῷ, ἤρχισεν αὕτη νὰ ἑορτάζηται κατὰ τὸ δέκατον πέμπτον ἔτος τῆς βασιλείας τοῦ μεγάλου Ἰουστινιανοῦ, ἀνεψιοῦ τοῦ προαναφερθέντος Ἰουστίνου, βασιλεύσαντος ἐν ἔτει φκζ’ (527) ἤτοι: ἡ Ὑπαπαντὴ ἤρχισε νὰ ἑορτάζηται ἐν ἔτει φμε’ (545) τὴν β’ (2αν) τοῦ Φεβρουαρίου, ἐνῷ πρότερον ἑωρτάζετο κατὰ τὴν ιδ’ (14ην) Φεβρουαρίου, ὡς λέγει ὁ Γεώργιος ὁ Ἁμαρτωλὸς. Ἴσως δέ, ὁ μὲν Ἰουστῖνος διώρισε νὰ ἑορτάζηται αὕτη τὴν ιδ’ (14ην) τοῦ Φεβρουαρίου, ὁ δὲ Ἰουστινιανός, ἀκριβέστερον, διώρισε νὰ ἑορτάζηται τὴν β’ (2αν) τοῦ Φεβρουαρίου (ὅρα σελ. 66 καὶ 88 τοῦ β’ τόμου τοῦ Μελετίου)». Ἀλλὰ καὶ ἔτι ἀρχαιοτέρα τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων χρονολογιῶν τυγχάνει αὕτη, διότι ὁ ἑορτασμὸς αὐτῆς ἀπαντᾷ ἐν Ἱεροσολύμοις ἀπὸ αὐτῆς ἔτι τῆς τετάρτης ἑκατονταετηρίδος. Ὁ νεώτερος Β. Στεφανίδης ἐν τῇ «Ἐκκλησιαστικῇ Ἱστορίᾳ» αὐτοῦ (σελ. 290) τάττει τὴν ἑορτὴν τῆς Ὑπαπαντῆς μεταξὺ τῶν Θεομητορικῶν ἑορτῶν καὶ μάλιστα πρώτην ἐξ αὐτῶν, ὡς ἀρχαιοτέραν τῶν ἄλλων, γράφων τὰ ἑξῆς: «Αἱ ἀρχαιότεραι Θεομητορικαὶ ἑορταὶ εἶναι αἱ ἑπόμεναι: Ἡ Ὑπαπαντὴ ἀπαντᾷ ἐν Ἱερουσαλὴμ τέλη τῆς τετάρτης ἑκ/ρίδος (Pregrinatio Silbiae, ἤτοι Aetheriae, κεφ. 26 Ἑλλ. μετάφρασις ἐν Νέᾳ Σιών, 1908, 228). Τοῦτο δὲν ἀντιβαίνει εἰς τὰ προηγουμένως λεχθέντα, διότι ἡ ἑορτὴ αὕτη ἐθεωρεῖτο τότε μόνον Δεσποτική. Ἡ εἴδησις, κατὰ τὴν ὁποίαν ἡ ἑορτὴ αὕτη ἱδρύθη ὑπὸ τοῦ αὐτοκράτορος Ἰουστινιανοῦ τῷ 541 ἐξ ἀφορμῆς σεισμοῦ καὶ ἐπιδημείας (Νικηφόρου Καλλίστου, γράψαντος ἀρχὰς 14ης ἑκ/ρίδος, Ἐκκλ. Ἱστορία 1, 17, 28) ἀφορᾷ εἰς τὴν εἰσαγωγὴν αὐτῆς εἰς τὴν Ἐκκλησίαν τῆς Κων/πόλεως.

Εἰς τὴν Ὑπαπαντὴν λόγους συνέγραψεν ὁ Χρυσόστομος δύο, ὧν τοῦ μὲν πρῶτου ἡ ἀρχή ἐστιν αὕτη· «Οὐ μένον φορεῖ σάρκα», τοῦ δὲ δευτέρου αὕτη· «Φαιδρὸν ἡμῖν σήμερον τὸ θέατρον». Γρηγόριος ὁ Θαυματουργός ὁ Νεοκαισαρείας, οὗ ἡ ἀρχή· «Οἱ τῶν Ἁγίων καὶ Θεοπνεύστων Γραφῶν», Ἀμφιλόχιος ὁ Ἰκονίου οὗ ἡ ἀρχή· «Πολλοὶ τῶν μεγάλων». Κύριλλος ὁ Ἱεροσολύμων, οὗ ἡ ἀρχή· «Χαῖρε σφόδρα, θύγατερ Σιών», Μεθόδιος ὁ Πατάρων, οὗ ἡ ἀρχή· «Πάλαι ἱκανῶς». Γεώργιος ὁ Νικομηδείας, οὗ ἡ ἀρχή· «Τὰ τῆς παρούσης ἱερᾶς πανηγύρεως», (σῴζονται ἐν τῇ Λαύρᾳ καὶ τῇ τοῦ Διονυσίου). Ὁ Νύσσης Γρηγόριος οὗ ἡ ἀρχή· «Εἶχε μὲν ἡ τῶν Γενεθλίων» καὶ Λέων ὁ Σοφός, οὗ ἡ ἀρχή· «Χριστοῦ ἑορτὴν τιμῶμεν» (σῴζονται ἐν τῇ Μονῇ τοῦ Παντοκράτορος). Ἐν δὲ τῷ δευτέρῳ πανηγυρικῷ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Βατοπαιδίου σῴζονται μὲν ἐκ τῶν ἀνωτέρω λόγοι τινές, σῴζεται δὲ καὶ λόγος τοῦ σοφωτάτου Ἰωάννου τοῦ Ζωναρᾶ εἰς τὴν αὐτὴν ἑορτήν, οὗ ἡ ἀρχή· «Πάλιν τοῖς εὐσεβέσι πανήγυρις καὶ πάλιν μυστήριον ἕτερον». Ἀλλὰ καὶ Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς λόγον ἔχει εἰς τὴν αὐτὴν ἑορτήν, σῳζόμενον ἐν τῷ Πρωτάτῳ, οὗ ἡ ἀρχή· «Τὴν μὲν προγονικὴν ἐκείνην ἀράν τε καὶ καταδίκην». Εἰς τὴν ἁπλῆν Ἑλληνικὴν λόγους ἔγραψαν Δαμασκηνὸς ὁ Ὑποδιάκονος ὁ

Στουδίτης, εὑρισκόμενον τετυπωμένον εἰς τὸν «Θησαυρὸν» τοῦ Δαμασκηνοῦ, ἀπόσπασμα τοῦ ὁποίου παρατίθεται εὐθὺς μετὰ τὸ Συναξάριον τῆς ἑορτῆς, καθὼς καὶ Μακάριος ὁ Σκορδίλης ἢ Κωφός, οὗ ὁ λόγος παρατίθεται ἐνταύθα μετὰ τὸν τοῦ Δαμασκηνοῦ.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ
ΛΟΓΟΣ Α’
ΛΟΓΟΣ Β’

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΑΓΑΘΟΔΩΡΟΥ.

Ἀγαθοδώρῳ δῶρον ἐξ ἐμῶν λόγων,
Δωρῶ, δοθέντι τῷ Θεῷ δι’ αἱμάτων.

ΑΓΑΘΟΔΩΡΟΣ ὁ Ἅγιος Μάρτυς, ἐπειδὴ ὡμολόγει τὸν Χριστὸν Θεὸν ἀληθινόν, ἐφέρθη εἰς τὸν ἄρχοντα τῆς ἐν Καππαδοκίᾳ πόλεως τῶν Τυάνων [1]. Καὶ πρῶτον μὲν ξεσχίσαντες αὐτόν, εἶτα δε θέσαντες ἐπὶ πεπυρωμένης ἐσχάρας, ἔκοψαν ὕστερον τὴν γλῶσσαν του καὶ μὲ ὀδοντάγραν ἀνέσπασαν τοὺς ὀδόντας του καὶ ἐξέδαραν τὸ δέρμα του μὲ ξυράφια· μετὰ ταῦτα συνέτριψαν τὰ σκέλη του καὶ μὲ κοντάριον ἐτρύπησαν τὰς πλευράς του, ὕστερον δὲ ἐπέρασαν εἰς τοὺς μήνιγγας αὐτοῦ πεπυρωμένα σουβλία. Ὅθεν μὲ τὰς πολυειδεῖς ταύτας βασάνους ἐτελείωσε τὴν ζωὴν ὁ ἀοίδιμος καὶ ἔλαβε παρὰ Κυρίου τὸν ἀμάραντον στέφανον τῆς ἀθλήσεως.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νεομάρτυς ΙΟΡΔΑΝΗΣ ὁ Τραπεζούντιος, ὁ μαρτυρήσας ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει ͵αχν’ (1650), ξίφει τελειοῦται.

Ἰορδάνην δὲ μὴ ποταμὸν ἐννόει,
Χριστοῦ δ’ Ἀθλητήν, ἐσχάτοις ἐν τοῖς χρόνοις.

Τὸ Μαρτύριον τούτου ληφθὲν ἐκ τοῦ «Νέου Μαρτυρολογίου» καταχωρίζεται ἐνταῦθα διεσκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν. Συγγραφεὺς αὐτοῦ ὑπῆρξεν Ἰωάννης ὁ Καρυοφύλλης, ὁ Μέγας Λογοθέτης τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ ὁ Μελέτιος Συρίγου συνέγραψε Βίον αὐτοῦ, ἐν ἄλλοις δὲ γράφεται ὅτι οὗτος ἐμαρτύρησε κατὰ τὸ ἔτος ͵αχνα’ (1651).

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Νέου Ὁσιομάρτυρος ΓΑΒΡΙΗΛ, μαρτυρήσαντος ἐν ἔτει ͵αχοϛ’ (1676).

Τμηθείς, Γαβριήλ, δι’ ἀγάπην Κυρίου
σὺν τῷ Γαβριὴλ χορεύεις ἐν τῷ πόλῳ.

Τὸ Μαρτύριον αὐτοῦ συνέγραψεν Ἑλληνιστὶ Ἰωάννης ὁ Καρυοφύλλης, μετέφρασε δὲ εἰς τὴν ἁπλῆν Ἑλληνικὴν ὁ Καυσοκαλυβίτης Ἱερομόναχος Ἰωνᾶς. Τοῦτο ληφθὲν ἐκ τοῦ «Νέου Μαρτυρολογίου» παρατίθεται ἐνταῦθα δεόντως διασκευασθὲν κατὰ τὴν φράσιν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

    

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

    

Ὑποσημειώσεις

[1] Τύανα· ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Δευτέρας Καππαδοκίας, ἱδρυθεῖσα, κατὰ τὸν Στράβωνα, ὑπὸ τῆς Σεμιράμιδος τὸν ΚΒ’ (22ον) αἰῶνα π.Χ. Ἔκειτο μεταξὺ τῶν πόλεων Καισαρείας πρὸς βορρᾶν καὶ Ταρσοῦ πρὸς νότον καὶ εἰς τὸ μέσον αὐτῶν, ἀπέχουσα ἑκάστης περὶ τὰ 110 χ.λ.μ. Ὑπῆρξε πρωτεύουσα τοῦ Χεττιτικοῦ βασιλείου τῆς Τυανίτιδος, ἐκαλεῖτο δὲ ὑπὸ τῶν Χετταίων Τουβάνουβα (Βασιλικὴ Πόλις). Τὰ Τύανα κατέχουν σπουδαίαν θέσιν ἐν τῇ ἱστορίᾳ, διότι ὑπῆρξαν πατρὶς πολλῶν ἐπιφανῶν ἱστορικῶν προσώπων (Ἀπολλώνιος ὁ Τυανεύς, Ἀπολλώνιος ὁ Νεώτερος, Φίλων ὁ Γεωμέτρης, Χρύσιππος, Ρωμανὸς Διογένης ὁ αὐτοκράτωρ καὶ ἄλλοι) καὶ πλεῖστα ἱστορικὰ γεγονότα διεδραματίσθησαν ἐν αὐτῇ (διέλευσις Ξενοφῶντος, Μεγάλου Ἀλεξάνδρου, Κικέρωνος, Τακίτου καὶ ἐν αὐτῇ θάνατος αὐτοῦ καὶ ἄλλα). Ὁ Φιλόστρατος τὴν ὀνομάζει «Πόλις Ἑλλάς». Τῷ 174 π.Χ. ἀπεκλήθη ὑπὸ τῶν ἐκεῖ ἐγκατεστημένων Ἑλλήνων «Εὐσέβεια ἡ πρὸς τῷ Ταύρῳ», βραδύτερον δὲ ὑπὸ τῶν Ρωμαίων «Κολωνία Ἀντωνίνα», ὅτε καὶ κατέστη αὐτόνομος Δημοκρατία κόψασα καὶ ἴδια νομίσματα. Κατὰ τοὺς Χριστιανικοὺς χρόνους ἐχρημάτισεν ἕδρα Μητροπόλεως, εἰς δὲ τοὺς Ἐπισκοπικοὺς Καταλόγους τῆς πόλεως ταύτης ὡς πρῶτος Ἐπίσκοπος αὐτῆς φέρεται ὁ Ἑκατόνταρχος Λογγῖνος, τοῦ ὁποίου ὑπῆρξε καὶ πατρίς. Ἐκ Τυάνων κατήγετο καὶ ὁ Ἅγιος Μάρτυς Ὀρέστης ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν 10ην Νοεμβρίου. Ἐν αὐτῇ συνῆλθεν ἐν ἔτει 366 Σύνοδος Ἐπισκόπων, ἐκ τῆς αἰτίας δὲ ταύτης ὠνομάσθη καὶ Χριστούπολις. Ὑπὸ τῶν Τούρκων ἐκαλεῖτο «Κλησὲ Χισάρ».