Φεβρουαρίου ΙϚ’ (16η)

Τῇ ΙϚ’ (16ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΠΑΜΦΙΛΟΥ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ.

Ὑπὲρ τὸ πᾶν σε Πάμφιλος φιλῶν, Λόγε,
Καὶ τὴν τομὴν ἡγεῖτο τῆς κάρας φίλην.

Τὸ Μαρτύριον αὐτῶν συνέγραψεν ὁ Μεταφραστὴς Συμεών, οὗ ἡ ἀρχή· «Καιρὸς δὴ καλεῖ», σῴζεται δὲ τοῦτο ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἰβήρων καὶ ἐν ἄλλαις.

   

Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Μάρτυρες ΟΥΑΛΗΣ, ΠΑΥΛΟΣ καὶ ΣΕΛΕΥΚΟΣ ξίφει τελειοῦνται.

Παῦλον Σέλευκος, καὶ Σέλευκον Οὐάλης
Βλέπων τομῇ χαίροντα, τὴν τομὴν φέρει.

   

Οἱ Ἅγιοι Δύο Μάρτυρες ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ καὶ ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ πυρὶ τελειοῦνται.

Ἤλαντο πρὸς πῦρ Μάρτυρες θεῖοι δύω,
Θείου πόθου πῦρ ἓν τρέφοντες οἱ δύω.

   

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΘΕΟΔΟΥΔΟΣ σταυρωθεὶς τελειοῦται.

Σταυροῦσι δοῦλοι τῆς πλάνης ἐπὶ ξύλου
Καὶ Θεόδουλον, δοῦλον Ἐσταυρωμένου.

      

Οἱ Ἅγιοι Πέντε Μάρτυρες οἱ Αἰγύπτιοι, ΗΛΙΑΣ, ΙΕΡΕΜΙΑΣ, ΗΣΑΪΑΣ, ΣΑΜΟΥΗΛ καὶ ΔΑΝΙΗΛ, ξίφει τελειοῦνται.

Κλήσεις Προφητῶν καὶ τελευτὰς Μαρτύρων
Αὐχοῦσι πέντε Μάρτυρες τετμημένοι.
Ἕκτῃ καὶ δεκάτῃ ξίφους τάμε Πάμφιλον ἀκμή.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ἁγίων ΜΑΡΤΥΡΩΝ, τῶν ἐν Περσίᾳ μαρτυρησάντων καὶ ἐν Μαρτυρουπόλει ἀνακομισθέντων.

Ἡ κλῆσις ἔργον μαρτυρωνύμῳ πόλει,
Πολλῶν ἐν αὐτῇ μαρτυρησάντων ξίφει.

 Ἡ Μαρτυρούπολις κατὰ τὸν Μελέτιον ὀνομάζεται νῦν Μιεφερκίν, εὑρίσκεται δὲ ἐν τῇ μεγάλῃ Ἁρμενίᾳ πρὸς τὸν Νυμφαῖον ποταμόν, τετιμημένη ἄλλοτε μὲ θρόνον Ἐπισκόπου, ὑποκείμενον εἰς τὸν Ἀμίδας Μητροπολίτην.

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος ΜΑΡΟΥΘΑΣ, ὁ ἀνεγείρας τὴν ἀνωτέρω πόλιν ἐπ’ ὀνόματι τῶν ρηθέντων Μαρτύρων, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Στέρξας Μαρουθᾶς τὸν Θεὸν σφόδρα, σφόδρα,
Θεῷ παραστὰς τέρπεται σφόδρα, σφόδρα.

ΜΑΡΟΥΘΑΣ ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν, γενόμενος Ἐπίσκοπος, ἀπεστάλη ὑπὸ τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου τοῦ βασιλέως Ρωμαίων ἐν ἔτει τπ’ (380) πρὸς τὸν βασιλέα τῶν Περσῶν. Ἀπελθὼν ὅθεν εἰς τὴν Περσίαν ἔλαβε μεγάλας τιμὰς παρὰ τῶν Περσῶν διὰ τὴν ἀρετὴν καὶ ἁγιότητά του, μάλιστα δὲ διότι ἠλευθέρωσεν ἀπὸ τὸ δαιμόνιον τὴν δαιμονιζομένην θυγατέρα τοῦ βασιλέως. Ἐπειδὴ δὲ εὗρε παρρησίαν εἰς τὸν βασιλέα τῶν Περσῶν, ἐζήτησε καὶ ἔλαβε τὰ λείψανα τῶν ἀνωτέρω ἁγίων Μαρτύρων τῶν ἐν Περσίᾳ μαρτυρησάντων καὶ κτίσας πόλιν εἰς τὸ ὄνομα αὐτῶν, ἀπεθησαύρισε τὰ ἱερὰ λείψανα ἐν αὐτῇ. Μετά τινα δὲ ἔτη ἐκοιμήθη κατ’ ἐκείνην τὴν ἰδίαν ἡμέραν κατὰ τὴν ὁποίαν ἐνεκαινίασε τὴν παρ’ αὐτοῦ κτισθεῖσαν Μαρτυρούπολιν, διὸ καὶ ἡ τούτου μνήμη συμπανηγυρίζεται ὁμοῦ μὲ τὴν μνήμην τῶν Μαρτύρων.

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΦΛΑΒΙΑΝΟΥ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.

Σκώλοις νοητοῖς οὐχὶ προσκόψας πόδας,
Ὁ Φλαβιανὸς μέχρι σοῦ, Θεέ, τρέχει.

ΦΛΑΒΙΑΝΟΣ ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν ἦτο κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη υη’-υν’ (408-450). Πρεσβύτερος ὢν τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἁγίας Ἐκκλησίας, διὰ δὲ τὴν ἐνάρετον αὐτοῦ πολιτείαν ἐχειροτονήθη ἐν ἔτει υμϛ’ (446) Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως μὲ τὴν θέλησιν τοῦ Θεοῦ καὶ μὲ τὴν ψῆφον τῆς Συνόδου, τοῦ βασιλέως καὶ τῆς Συγκλήτου· διανύσας δὲ εἰς τὸν θρόνον ἔτη τρία, κατὰ παραχώρησιν Θεοῦ, ἐξώσθη τοῦ θρόνου του παρὰ τοῦ Μονοφυσίτου Διοσκούρου καὶ τῶν ὁμοφρόνων αὐτοῦ καὶ ἐπέμφθη εἰς ἐξορίαν, ὅπου ὑπομείνας πολλὰς θλίψεις διὰ τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν καὶ ἀσθενήσας, πρὸς Κύριον ἐξεδήμησεν [1].

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΦΛΑΒΙΑΝΟΥ.

Ζωῆς ματαίας ἐκπεραιώσας χρόνον,
Ζῇ Φλαβιανὸς εἰς τὸν αἰῶνα χρόνον.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

    

✥ Μνήμη τοῦ Ἁγίου Νέου Ὁσιομάρτυρος ΡΩΜΑΝΟΥ τοῦ ἐκ Σοβολὸκ τοῦ Καρπενησίου καταγομένου καὶ ἐν Κωνσταντινουπόλει μαρτυρήσαντος ἐν ἔτει ͵αχϟδ’ (1694), ξίφει τελειωθέντος.

Ὡς εἰς γάμους ἔδραμες εἰς τὰς βασάνους,
Ρωμανὲ Μάρτυς εὖγε τῆς σῆς ἀνδρείας!

Ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου τούτου Νέου Ὁσιομάρτυρος Ρωμανοῦ σημειοῦται δὶς ἐν τῷ Συναξαριστῇ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, τοῦ ὁποίου καὶ ἡμεῖς τὴν διάταξιν ἀκολουθοῦμεν, ἤτοι κατὰ τὴν σήμερον καὶ κατὰ τὴν ε’ (5ην) Ἰανουαρίου εἰς ἣν καὶ ἔχομεν καταχωρίσει τὸ Μαρτύριον αὐτοῦ (βλέπε ἐν τόμῳ Α’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

  

Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν Φλαβιανὸς Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως ἠξιώθη μαρτυρικοῦ τέλους καθ’ ὃν χρόνον ἠγωνίζετο ὑπὲρ τῶν ἀληθειῶν τῆς Ἁγίας Ὀρθοδόξου πίστεως καὶ κατὰ τῶν Μονοφυσιτῶν. Καθὼς δὲ εἶναι λίαν ἀνεπαρκεῖς αἱ παρεχόμεναι ἐνταῦθα πληροφορία ὑπὸ τοῦ Συναξαρίου, προσθέτομεν καὶ τὰ ἑξῆς∶ Ὁ μακάριος Φλαβιανὸς ἀνῆλθεν εἰς τὸν Πατριαρχικὸν θρόνον τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐν ἔτει 446 βασιλεύοντος Θεοδοσίου τοῦ Β’ διαδεχθεὶς τὸν ἱερὸν Πρόκλον, μαθητὴν χρηματίσαντα τοῦ θείου Χρυσοστόμου. Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην ἐτάραττε τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Χριστοῦ ἡ αἵρεσις τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ, τὴν ὁποίαν ἐκήρυττεν ὁ ἱδρυτὴς τῆς αἱρέσεως ταύτης Ἀρχιμανδρίτης Εὐτυχὴς (βλέπε περὶ τούτου ἐν τῷ Συναξαρίῳ τῶν Ἁγίων Μαρκιανοῦ καὶ Πουλχερίας σελ. 378-384 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου). Οὗτος ἡγουμένευε Μονῆς τινος τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἤσκει δὲ μεγάλην ἐπιρροὴν ἐπὶ τοῦ πανισχύρου πρωθυπουργοῦ Χρυσαφίου, ὑπεστηρίζετο ἐπίσης ὑπὸ τοῦ ὁμόφρονός του Πατριάρχου Ἀλεξανδρείας Διοσκόρου (444-451). Κινήσαντες δὲ οὗτοι πάντα λίθον, ἔπεισαν τὸν ἠλαττωμένης ἀντιλήψεως βασιλέα Θεοδόσιον τὸν Β’ νὰ συγκαλέσῃ τὴν ἐν Ἐφέσῳ συγκροτηθεῖσαν ἐν ἔτει 449 Σύνοδον, τὴν ἀποκληθεῖσαν Λῃστρικήν, ἐπὶ τῷ σκοπῷ ἐπικρατήσεως τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ, Πρόεδρος τῆς Συνόδου ταύτης ὡρίσθη ὑπὸ τοῦ αὐτοκράτορος ὁ Διόσκορος. Ὁ μακάριος Φλαβιανὸς προσῆλθεν ἐν τῇ Συνόδῳ ταύτῃ, ἵνα προασπίσῃ τὴν Ὀρθοδοξίαν, ἀπηγορεύθη ὅμως εἰς αὐτὸν καὶ τοὺς μετ’ αὐτοῦ τὸ δικαίωμα ψήφου, ἐνῷ παρεχωρήθη τοιοῦτον εἰς τὸν ἀρχηγὸν τῶν Σύρων Μονοφυσιτῶν Μοναχῶν Ἀρχιμανδρίτην Βαρσουμᾶν.

Οὗτος κατήγετο ἐκ Σαμοσάτων, συγκροτήσας δὲ τάγμα ἐκ χιλίων παραφόρων Μονοφυσιτῶν Μοναχῶν, ὡπλισμένων μὲ ράβδους, σκαπάνας καὶ πτυάρια, ἐλεηλάτει τὰς παρὰ τὸν Εὐφράτην Ἐκκλησίας τῶν Νεστοριανῶν, ἔκαιε τὰ Μοναστήρια αὐτῶν, ἐδίωκεν ἢ ἐφόνευε τοὺς Νεστοριανοὺς Ἐπισκόπους καὶ πλεῖστα ἄλλα ἔκτροπα ἐποίει. Ἐλθὼν οὗτος εἰς τὴν Σύνοδον τῆς Ἐφέσου ἔφερε μεθ’ ἑαυτοῦ καὶ τὸ τάγμα τοῦτο διὰ νὰ τὸ χρησιμοποιήσῃ καταλλήλως. Οὐχὶ δὲ μόνον τὸ τάγμα τοῦτο προσῆλθεν εἰς τὴν Ἔφεσον, ἀλλὰ καὶ πολυπληθεῖς ἄλλαι ὁμάδες ἐκφρόνων αἱρετικῶν ἐκ διαφόρων τόπων διαφοροτρόπως ὡπλισμένων καὶ ἀποφασισμένων διὰ πᾶσαν κακίαν. Ὅλοι αὐτοὶ ἤσκησαν τρομοκρατίαν κατὰ παντὸς μὴ Μονοφυσίτου εἰς τὴν Σύνοδον τῆς Ἐφέσου, ἠξίωσαν δὲ καὶ τὴν καταδίκην τοῦ Ἁγίου Φλαβιανοῦ. Ἐπειδὴ ὅμως ἡ ἀξίωσις αὕτη προεκάλει ἀντιρρήσεις ἐν τῇ Συνόδῳ ἡ τρομοκρατία ἐνετάθη.

Βλέπων ὁ Ἅγιος τὴν κατ’ αὐτοῦ μανίαν τῶν φανατικῶν καὶ ἐκφρόνων αἱρετικῶν καὶ ὅτι οὗτοι ἦσαν ἕτοιμοι νὰ ὁρμήσουν ἐναντίον του, ἔσπευσε νὰ κρυβῇ ὡς εἰς ἄσυλον ὑπὸ τὴν Ἅγίαν Τράπεζαν τοῦ Ναοῦ τῆς Θεοτόκου, εἰς τὸν ὁποῖον ἐγίνετο ἡ ψευδοσύνοδος, δὲν τὸν ἀφῆκαν ὅμως, ἀλλ’ ὠθοῦντες, λακτίζοντες καὶ τύπτοντες αὐτὸν τὸν ἐξέβαλον τοῦ Ναοῦ, τὸν καθῄρεσαν καὶ ἀπεφάσισαν τὴν ἐξορίαν του. Δὲν ἠρκέσθησαν ὅμως εἰς ταῦτα μόνον οἱ Μοναχοὶ τοῦ Βαρσουμᾶ, ἀλλ’ ἐξηκολούθησαν κακοποιοῦντες τὸν Ἅγιον τόσονὥστε μετὰ τρεῖς ἡμέρας παρέδωκε τὴν ἁγίαν του ψυχὴν εἰς χεῖρας Θεοῦ ἐν μέσῳ τῶν βασάνων. Παρόμοια ὑπέστησαν καὶ οἱ λοιποὶ Ὀρθόδοξοι Ἀρχιερεῖς. Διὰ τὰς ὄντως λῃστρικὰς ταύτας κακοπραγίας ἡ Σύνοδος αὕτη ἀπεκλήθη λῃστρική. Ὁ Ρώμης Λέων, ὁ κατὰ τὴν ιη’ (18ην) τοῦ παρόντος ἑορταζόμενος, πληροφορηθεὶς τὰ γενόμενα ἀπέρριψε τὴν Σύνοδον ταύτην ἀποκαλέσας αὐτὴν latrocinium Ephesinum (λῃστρικὸν Ἐφέσιον). Κατὰ τὸ ἑπόμενον ἔτος ὁ βασιλεὺς Θεοδόσιος Β’ κρημνισθεὶς ἐκ τοῦ ἵππου του ἀπέθανεν, οἱ δὲ διαδεχθέντες αὐτὸν Ὀρθοδοξότατοι βασιλεῖς Μαρκιανὸς καὶ Πουλχερία, ἡ ἀδελφὴ τοῦ Θεοδοσίου, συνεκάλεσαν τὴν ἐν Χαλκηδόνι συνελθοῦσαν Ἁγίαν Δ’ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον, ἀποκατέστησαν τὴν Ὀρθοδοξίαν καὶ κατεδίκασαν τὸν Μονοφυσιτισμὸν καὶ μάλιστα τοὺς ἀρχηγοὺς τούτου Εὐτυχῆ, Διόσκορον, Βαρσουμᾶν κ.λ.π. (βλ. σελ 378-384). Τότε ἀνεκομίσθη ἐκ τῆς ξένης καὶ τὸ ἱερὸν τοῦ Ἁγίου Φλαβιανοῦ λείψανον καὶ κατετέθη ἐν τῷ Ναῷ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων συνεργείᾳ τοῦ διαδεχθέντος τὸν Ἅγιον Φλαβιανὸν Πατριάρχου Ἁγίου Ἀνατολίου (449-458), ὡς γράφεται εἰς τὸ ἐκείνου Συναξάριον κατὰ τὴν γ’ (3ην) Ἰουλίου (βλέπε ἐν τόμῳ Ζ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Ἡ Ὀρθοδοξία καὶ πάλιν ἐνίκησεν, οἱ δὲ Μονοφυσῖται εἰς τόσον σκοτασμὸν ἐβυθίσθησαν, ὥστε τὸν ἐγκληματίαν Βαρσουμᾶν ἀνεκήρυξαν καὶ τιμῶσιν ὡς Ἅγιον.