Ἰουλίου ΙΓ’ (13η)

✥ Τῇ ΙΓ’ (13ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου ΓΑΒΡΙΗΛ.

Τῶν σῶν ἀγαθῶν ὥσπερ οὐκ ἔχω κόρον,
Ὡς οὐδ’ ἑορτῶν, Γαβριήλ, ἄρχων Νόων.
Τῇ δεκάτῃ δὲ τρίτῃ συναγήρχε ὧδε Γαβριήλ.

Περὶ τῆς ἑορτῆς ταύτης ὁ ἱερὸς Νικόδημος ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς: Διὰ ποίαν αἰτίαν γίνεται ἐδῶ μνεία τῆς Συνάξεως καὶ ἑορτῆς τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ δὲν ἠδυνήθην νὰ ἀνακαλύψω, καίτοι πολὺ ἐξετάσας φαίνεται ὅμως ἐκ συμπεράσματος, ὅτι χάριν τινὰ καὶ εὐεργεσίαν ἐποίησεν ὁ Ἀρχάγγελος οὗτος Γαβριήλ, διὰ τὴν ὁποίαν οἱ τότε Χριστιανοί, εἰς μνήμην τῆς χάριτος, συνηθροίζοντο καὶ ἑώρταζον τὸν χαριέστατον τοῦ Θεοῦ Ἀρχάγγελον τοῦτον. Διὸ καὶ Κανόνα καὶ τροπάρια εἰς τὴν αὐτοῦ μεγαλειότητα ἔψαλλον εἰς τὰ χειρόγραφα, ὅμως Μηναῖα ἡ σύναξις αὕτη τοῦ θείου Γαβριὴλ γράφεται κατὰ τὴν παροῦσαν ἡμέραν, ἄνευ διστίχου.

 

✥ Μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Σαββαΐτου.

Καὶ σκῶλα καὶ θήρατρα καὶ πάγας βίου,
Φυγὼν Στέφανος εἰς Ἐδὲμ λόχμας ἔδυ 
[1].

 

✥ Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς Ἁγίας Μάρτυρος ΓΟΛΙΝΔΟΥΧ, τῆς ἐκ Περσίδος, τῆς μετονομασθείσης ΜΑΡΙΑΣ.

Σκηνοῖς, Γολινδούχ, εἰς Ἐδέμ· σκηναὶ δέ σοι,
Τὸ τοῦ Βαλαάμ, ὡς σκιάζουσαι νάπαι.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Ἡ Ὁσία ΣΑΡΡΑ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Κόλπους ὑποσχὼν τὴν νέαν Σάρραν δέχου,
Ὦ τῆς παλαιᾶς, Ἀβραάμ, Σάρρας ἄνερ.

Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Σάρρας γράφεται εἰς τὸν Παράδεισον τῶν Πατέρων, ὅτι εἶπε τοὺς λόγους τούτους· «Ἐὰν εὔξωμαι τῷ Θεῷ, ἵνα πάντες οἱ ἄνθρωποι πληροφορῶνται εἰς ἐμέ, εὑρεθήσομαι εἰς τὴν θύραν ἑκάστου μετανοοῦσα· ἀλλὰ μᾶλλον εὔξομαι τὴν καρδίαν μου ἁγνὴν εἶναι μετὰ πάντων». Πρὸς τὴν Ὁσίαν ταύτην ἦλθον ποτὲ δύο μεγάλοι γέροντες καὶ ἀναχωρηταὶ ἐκ τῶν μερῶν τοῦ Πηλουσίου ὄρους, καθ’ ὁδὸν δὲ εἶπον ἀλλήλοις· «Ἂς ταπεινώσωμεν τὴν γραῖαν ταύτην». Λέγουσι λοιπὸν αὐτῇ· «Πρόσεχε, μήπως ὑπερηφανευθῇ ὁ λογισμός σου καὶ εἴπῃς, ὅτι ἰδοὺ οἱ ἀναχωρηταὶ ἔρχονται εἰς ἐμὲ γυναῖκα οὗσαν». Ἡ δὲ Ὁσία ἀπεκρίθη εἰς αὐτούς· «Κατὰ μὲν τὴν φύσιν εἶμαι γυνή, ὄχι δὲ κατὰ τὸν λογισμόν».

Ἄλλοτε ὑπῆγον εἰς αὐτὴν Σκητιῶται καὶ παρέθεσεν εἰς αὐτοὺς φαγητά τινα, τὰ ὁποῖα τῆς ἔφερον· ἐκεῖνοι δὲ, ἀφήσαντες τὰ καλὰ φαγητά, ἔφαγον τὰ εὐτελῆ. Τότε λέγει εἰς αὐτοὺς ἡ Ὁσία· «Ἀληθῶς Σκητιῶται ἐστέ». Εἶχε δὲ πάντοτε τὴν μνήμην τοῦ θανάτου καὶ ἔλεγεν· «Βάλλω τὸν πόδα μου ἐπὶ τὴν κλίμακα διὰ νὰ ἀναβῶ καὶ θέτω τὸν θάνατον πρὸ τῶν ὀφθαλμῶν μου πρὸ τοῦ νὰ ἀνέλθω ἐκεῖ». Εἶπε πάλιν· «Καλὸν εἶναι νὰ δίδῃ τις ἐλεημοσύνην, ἔστω καὶ διὰ νὰ φανῇ εἰς τοὺς ἀνθρώπους· διότι ἂν καὶ δι’ ἀνθρωπαρέσκειαν γίνεται τοῦτο, ἀλλ’ ἔρχεται πάλιν εἰς Θεοῦ ἀρέσκειαν». Διηγήσαντο δὲ περὶ τῆς Ἀμμᾶς Σάρρας, ὅτι ἔμεινεν δεκατρία ἔτη πολεμουμένη κραταιῶς ὑπὸ τοῦ δαίμονος τῆς πορνείας, καὶ οὐδέποτε ηὔξατο νὰ ἀποστῇ ἀπ’ αὐτῆς ὁ πόλεμος, ἀλλὰ μᾶλλον ἔλεγεν· «Ὁ Θεὸς δός μοι ἰσχύν». Ἠνώχλησε δὲ ποτὲ αὐτὴν σφοδρότερον τὸ πνεῦμα τῆς πορνείας, ὑποβάλλον εἰς αὐτὴν τὰ τοῦ κόσμου μάταια· ἡ δὲ μὴ ὑποχωροῦσα εἰς τὸν λογισμὸν διὰ τὸν φόβον τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν ἄσκησιν, ἀνῆλθεν εὐθὺς εἰς τὸ κελλίον της νὰ προσευχηθῇ. Τότε ἐφανερώθη εἰς αὐτὴν σωματικῶς τὸ πνεῦμα τῆς πορνείας καὶ εἶπεν εἰς αὐτήν· «Σὺ μὲ ἐνίκησας Σάρρα». Ἡ δὲ εἶπεν· «Δὲν σὲ ἐνίκησα ἐγώ, ἀλλ’ ὁ Δεσπότης μου Χριστός». Τόσον δὲ ἀγωνίστρια ἦτο ἡ μακαρία αὕτη, ὥστε ἑξήκοντα ἔτη ἐκάθησεν ἐπὶ ποταμοῦ καὶ κάτω δὲν ἔκλινε νὰ ἴδῃ.

 

✥ Τῇ αὐτῆ ἡμέρᾳ ΚΥΡΙΑΚΗ, ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ μνήμην ἐπιτελοῦμεν τῶν Ἁγίων Ἑπτὰ Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ τῶν ἐν αὐταῖς συνελθόντων Θεοφόρων Πατέρων.

Συνόδοις ἑπτὰ ἡ Χριστοῦ Ἐκκλησία
Ὡς ἐν ἑπταρίθμοις ἑδράζετε στύλοις.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ
ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

      

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

  

Ὑποσημειώσεις

  

[1] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Στεφάνου βλέπε καὶ εἰς τὴν κηʹ (28ην) Ὀκτωβρίου ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Ὁ δὲ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, κατὰ τὴν παροῦσαν μνήμην ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς: «Περιττὸν δὲ καὶ ἄηθες ἀληθῶς ἐστι νὰ ἑορτάζηται ὁ Στέφανος οὗτος δίς, καὶ ὁ τούτου εἷς καὶ ὁ αὐτὸς Κανὼν νὰ ψάλληται καὶ τότε καὶ τώρα, χωρὶς οὐδεμίαν εὔλογον ἀφορμήν, καὶ εἰμὴ ὁ Κανὼν αὐτὸς ἠμπόδιζεν, ἤθελον ἀφαιρέσει ἀπὸ ἐδῶ τὴν ἐνταῦθα διττὴν μνήμην αὐτοῦ ὡς περιττήν. Ἐκτὸς μόνον ἂν θέλῃ νὰ εἴπῃ τις, ὅτι τότε μὲν εἶναι ἡ καθ’ αὑτὸ καὶ κυρία μνήμη του, τώρα δὲ εἶναι ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου του».