Μαΐου ΙΑ’ (11η)

Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγιου Ἱερομάρτυρος ΜΩΚΙΟΥ.

Μωκώμενόν σε δεισιδαίμονα πλάνην,
Οἱ δυσσεβεῖς κτείνουσι, Μώκιε, ξίφει.
Μώκιος ἑνδεκάτῃ κεφαλὴν τμήθη ἀγαθόφρων.

Ἀκολουθίαν εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Ἱερομάρτυρα Μώκιον ἐποίησεν ὁ Νικομηδείας Γεώργιος, ἥτις εὕρηται ἐν τοῖς Λαυρεωτικοῖς Κώδιξι Γʹ 19, φύλ. 34 καὶ Δʹ 45, φύλ. 72.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ἐπιτελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῶν ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ, ἤτοι ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ, τῆς θεοφυλάκτου καὶ θεομεγαλύντου ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ, ἐξαιρέτως ἀνακειμένης τῇ προστασίᾳ τῆς Παναχράντου Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου ΜΑΡΙΑΣ καὶ παρ’ Αὐτῆς διασῳζομένης.

Γενεθλίων σῶν δεῖ με τιμᾶν ἡμέραν,
Ἐν σοί, Πόλις, τυχόντα τῶν γενεθλίων [1].

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΔΙΟΣΚΟΡΟΣ ὁ Νέος ξίφει τελειοῦται.

Παρ’ ἡμέραν ζῆν μῦθος ἦν Διοσκόρους [2],
Διόσκορος δὲ ζῆν ἀεὶ τμηθεὶς ἔχει.

Ἐν δὲ τοῖς Μηναίοις καὶ τῷ τετυπωμένω Συναξαριστῇ Διοσκορίδης γράφεται, ἴσως ὡς ὑποκοριστικόν, καθὸ οὗτος μικρότερος καὶ νεώτερος Διόσκορος, ὡς γράφεται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ, πρὸς διαστολὴν ἀπὸ τοῦ παλαιοτέρου Μάρτυρος Διοσκόρου, ὅστις ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιγʹ (13ην) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

ΔΙΟΣΚΟΡΟΣ ὁ Ἅγιος Μάρτυς κατήγετο ἐκ τῆς μεγαλοπόλεως Σμύρνης καὶ διὰ τὴν τοῦ Χριστοῦ πίστιν ὡδηγήθη πρὸ τοῦ ἄρχοντος αὐτῆς· ὅθεν, ἐπειδὴ ἐκήρυξεν ἑαυτὸν Χριστιανόν, ἐρρίφθη εἰς τὴν φυλακήν. Ἔπειτα ἠρωτήθη καὶ ἐκ δευτέρου. Ἐπειδὴ δὲ ἐπέμενεν εἰς τὴν αὐτὴν πίστιν, προσέταξεν ὁ ἄρχων καὶ τὸν ἀπεκεφάλισαν καὶ οὕτως ἔλαβεν ὁ μακάριος τὸν στέφανον τοῦ Μαρτυρίου.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος ΑΡΓΥΡΟΥ τοῦ Θεσσαλονικέως, ἀθλήσαντος ἐν ἔτει ͵αωϛ’ (1806).

Ἔχων ἀργυρᾶν τὴν ψυχὴν φερωνύμως,
Ἀργυρέ, ἠγώνισαι εὐσεβοφρόνως.

Τὸ Μαρτύριον αὐτοῦ ληφθὲν ἐκ τοῦ «Νέου Λειμωναρίου» παρατίθεται ἐνταῦθα διασκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ 

    

Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐκ τούτου φαίνεται ὅτι ὁ Χριστοφόρος Πατρίκιος ὁ Μυτιληναῖος, ποιητὴς τῶν περισσοτέρων στίχων τοῦ Συναξαριστοῦ καὶ δὴ καὶ τοῦ παρόντος διστίχου, ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐγεννήθη, ἐκ Μυτιλήνης δὲ ἦσαν οἱ γονεῖς του.

[2] Κατὰ τὴν ἀρχαίαν Ἑλληνικὴν μυθολογίαν οἱ Διόσκοροι Κάστωρ καὶ Πολυδεύκης, μυθολογούμενοι υἱοὶ τοῦ Διὸς καὶ τῆς Λήδας, καὶ θεωρούμενοι ὡς θνητοὶ καὶ ἀθάνατοι, διῆγον ἐναλλὰξ μίαν ἡμέραν εἰς τὸν οὐρανὸν καὶ μίαν εἰς τὸν ᾍδην. Ἡ σημασία δηλαδὴ τοῦ διστίχου τούτου εἰναι ὅτι ἐνῷ οἱ Διόσκοροι ἐκεῖνοι ἔζων ἡμέραν παρ’ ἡμέραν, ὁ Διόσκορος οὗτος, διὰ τοῦ μαρτυρικοῦ του θανάτου, ζῇ αἰωνίως εἰς τὴν ἀθάνατον ζωήν.