Ὀκτωβρίου ΚΒ’ (22α)

Τῇ ΚΒ’ (22ᾳ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν καὶ Ἰσαποστόλου ΑΒΕΡΚΙΟΥ Ἐπισκόπου Ἱεραπόλεως τοῦ θαυματουργοῦ.

Δοὺς Ἀβέρκιος χοῦν χοϊθνήτων νόμῳ
θεὸς Θεῷ πρόσεισι, τῷ φύσει θέσει.
Εἰκάδι δευτερίῃ Ἀβέρκιος ᾤχετο γαίης.

Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 512.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Ἐπισκόπου καὶ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ΑΝΝΗΣ τε καὶ ΕΛΙΣΑΒΕΤ, ΘΕΟΔΟΤΗΣ καὶ ΓΛΥΚΕΡΙΑΣ.

Εἰς τὸν Ἀλέξανδρον·

Τμηθεὶς ὁ σεπτὸς Ἀλέξανδρος αὐχένα,
Καὶ Μάρτυς ἐστὶν οὐ θύτης Χριστοῦ μόνον.

Εἰς τὴν Θεοδότην καὶ Γλυκερίαν·

Θεοδότην ἄγχουσι καὶ Γλυκερίαν,
Θεοῦ γλυκείας ἠγαπηκυίας δόσεις.

Εἰς τὴν Ἄνναν καὶ Ἐλισάβετ·

Στῶμεν καλῶς καὶ δῶμεν αὐχένα ξίφει
Ἀθληφόροι λέγουσιν ἀλλήλαις δύω.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΖΑΧΑΡΙΑΣ ἐν τῇ θαλάσσῃ τελειοῦται.

Θεῖόν γε κυβιστῆρα τὸν Ζαχαρίαν,
Ἔνδον κυβιστήσαντα τοῦ βυθοῦ, κάλει.

Ὁ Ζαχαρίας οὗτος, ὡς προκύπτει ἀπὸ τὸ δίστιχον αὐτοῦ, ἄλλος φαίνεται νὰ εἶναι ἀπὸ τὸν κατὰ τὴν εἰκοστὴν πρώτην τοῦ παρόντος Ὀκτωβρίου ἑορταζόμενον συνώνυμον αὐτοῦ Ζαχαρίαν. Ἄλλωστε οὗτος Μάρτυς μόνον ἐπιγράφεται, ἐκεῖνος δὲ Ὁσιομάρτυς.

 

Ὁ Ὅσιος ΡΟΥΦΟΣ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἥδιστα Ροῦφος γῆς ἀπῆλθε καὶ βίου,
Ἡγεῖτο καὶ γάρ, καὶ βίον καὶ γῆν ὄναρ.

Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Ρούφου γράφεται εἰς τὸν «Παράδεισον τῶν Πατέρων», ὅτι ἠρωτήθη ὑπό τινος· «Τί εἶναι ἡσυχία καὶ ποία εἶναι ἡ ἐξ αὐτῆς ὠφέλεια;». Ὁ δὲ Γέρων ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Ἡσυχία εἶναι τὸ νὰ παραμένῃς εἰς τὸ κελλίον σου μετὰ γνώσεως καὶ φόβου Θεοῦ, ἀπεχόμενος μνησικακίας καὶ ὑψηλοφροσύνης. Ἡ τοιαύτη ἡσυχία, γεννήτρια οὖσα πασῶν τῶν ἀρετῶν, φυλάσσει τὸν Μοναχὸν ἀπὸ τῶν πεπυρωμένων βελῶν τοῦ ἐχθροῦ, μὴ ἀφήνουσα αὐτὸν νὰ τραυματισθῇ ὑπ’ αὐτοῦ. Ναί, ἀδελφέ, ταύτην ἀπόκτησαι μνημονεύων τῆς ἐξόδου τοῦ θανάτου σου». Εἶπε πάλιν οὗτος ὁ Ροῦφος· «Ὅτι ὁ καθήμενος ἐν ὑποταγῇ Πατρὸς πνευματικοῦ, περισσότερον μισθὸν ἔχει ἐκείνου ὅστις κάθηται εἰς τὴν ἔρημον καὶ ἡσυχάζει μόνος». Διηγήθη δὲ ὅτι εἷς τῶν Πατέρων εἶδε τέσσαρα τάγματα εἰς τὸν οὐρανόν. Τὸ πρῶτον τάγμα ἀπηρτίζετο ἐκ τῶν ἀνθρώπων ἐκείνων, οἵτινες ἀσθενοῦν καὶ εὐχαριστοῦν τὸν Θεόν· τὸ δεύτερον τάγμα ἀπηρτίζετο ἐξ ἐκείνων, οἵτινες δέχονται τοὺς ξένους καὶ ἵστανται καὶ τοὺς ὑπηρετοῦν· τὸ τρίτον τάγμα ἦσαν ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι ἡσυχάζουν εἰς τὴν ἔρημον καὶ δὲν βλέπουν ἄνθρωπον· τὸ δὲ τέταρτον ἦσαν ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι εὑρίσκονται εἰς ὑπακοὴν Γέροντος καὶ ὑποτάσσονται εἰς αὐτὸν διὰ τὸν Θεόν. Ὁ δὲ ὑποτακτικὸς εἶχε δόξαν περισσοτέραν. Ὅθεν ὁ βλέπων τὴν ὀπτασίαν ταύτην ἠρώτησε τὸν Ἄγγελον, ὅστις τὸν ὡδήγει, διατὶ αὐτὸς εἰχε περισσοτέραν δόξαν ἀπὸ τοὺς ἄλλους. Καὶ ἀπεκρίθη ὁ Ἅγγελος· «Διότι οἱ μὲν ἄλλοι, ἤτοι οἱ φιλοξενοῦντες καὶ οἱ ἡσυχάζοντες, ἔχουσι τὸ ἰδικόν των θέλημα· ὁ δὲ ὑποτασσόμενος, ἀφήσας ὅλα τὰ ἰδικά του θελήματα, κρεμᾶται ἀπὸ μόνον τὸ θέλημα τοῦ Γέροντός του».

 

Ὁ Ὅσιος ΛΩΤ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ὁ τῆς νέας Λὼτ καὶ νέος Λὼτ τὸν τρόπον,
Τῷ Λὼτ συνοικεῖ τῆς παλαιᾶς ἀξίως.

Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Λὼτ γράφεται εἰς τὸν «Παράδεισον τῶν Πατέρων», ὅτι εἶπεν εἰς τὸν Ἀββᾶν Ἰωσὴφ ταῦτα· «Ἀββᾶ, ἐγὼ κατὰ τὴν δύναμίν μου τελῶ τὴν ὀλίγην μου προσευχὴν καὶ τὴν ὀλίγην μου νηστείαν καὶ τὴν μελέτην καὶ τὴν ἡσυχίαν· καὶ κατὰ τὴν δύναμίν μου φυλάττω τὸν νοῦν μου καθαρὸν ἀπὸ κακοὺς λογισμούς. Ὅθεν τί ἄλλο νὰ κάμω;». Τότε ὁ Ἰωσὴφ ἠγέρθη, ἥπλωσε τὰς χεῖρας εἰς τὸν οὐρανὸν καί, ὤ τοῦ θαύματος! οἱ δέκα δάκτυλοι τῶν χειρῶν του ἔγιναν ὡς δέκα λαμπάδες ἀναμμέναι καὶ λέγει εἰς τὸν Λώτ· «Ἐὰν θέλῃς, ἀγωνίσθητι διὰ νὰ γίνῃς ὅλος ὡς πῦρ εἰς τὴν προσευχήν».

 

[ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ: Περιττῶς γράφεται ἐνταῦθα παρὰ τοῖς Μηναίοις καὶ τῷ τετυπωμένῳ Συναξαριστῇ ἡ μνήμη καὶ τὸ Συναξάριον τῶν Ἁγίων ἑπτὰ Παίδων τῶν ἐν Ἐφέσῳ, διότι αὕτη ἑορτάζεται κατὰ τὴν δʹ (4ην) τοῦ μηνὸς Αὐγούστου, ὅπου καὶ τὸ Συναξάριον αὐτῶν γράφεται, βλέπε ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».]

    

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ