Ἰανουαρίου ΚΒ’ (22α)

Τῇ ΚΒ’ (22ᾳ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου ΤΙΜΟΘΕΟΥ.

Ἔρωτι θείων Τιμόθεος στεμμάτων,
Τυφθεὶς βάκλοις [2] ἔβαψε γῆν ἐξ αἱμάτων.
Εἰκάδι δευτερίῃ πνεῦμ’ ἤρθη Τιμοθέοιο.

Τὸν Ἑλληνικὸν αὐτοῦ Βίον συνέγραψεν ὁ Μεταφραστής, οὗ ἡ ἀρχή· «Τιμόθεον τὸν μέγαν» (σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἰβήρων καὶ ἐν ἄλλαις). Εἰς τὴν ἀποστολικὴν κεφαλὴν τοῦ Ἁγίου τούτου Τιμοθέου ἐγκώμιον ἔπλεξε Νικήτας ὁ ρήτωρ, οὗ ἡ ἀρχή· «Τί δὲ ὁ Τιμόθεος» (σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, ἐν τῇ τοῦ Διονυσίου, ἐν τῇ τῶν Ἰβήρων καὶ ἐν τῷ πρώτῳ πανηγυρικῷ τῇς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Βατοπαιδίου). Τὰ ἐλλείποντα ἐκ τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου Τιμοθέου τροπάρια ἀνεπλήρωσεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης. Ἐπίσης συνεπλήρωσε τὴν ἐν τῷ Μηναίῳ Ἀκολουθίαν αὐτοῦ μετὰ β’ κανόνος ὁ Ὑμνογράφος Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης, ἐκδοθεῖσαν εἰς τύπον ὑπὸ τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαρωνίας κ. Τιμοθέου ἐν Ἀθήναις τῷ 1960.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ τοῦ Πέρσου.

Ἀναστάσιος ἐν τραχήλῳ βρόχον,
Ὡς λαμπρὸν ὅρμον ὡραΐζεται φέρων.

Ὁ Βίος τοῦ Ἁγίου τούτου Ἀναστασίου συνεγράφη Ἑλληνιστὶ ὑπὸ Συμεῶνος τοῦ Μεταφραστοῦ, οὗ ἡ ἀρχή· «Τῆς Ἁγίας πόλεως Ἱεροσολύμων» (σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, ἐν τῇ τῶν Ἰβήρων καὶ ἐν ἄλλαις). Τοῦτον μεταφράσας εἰς τὴν ἁπλῆν Ἀγάπιος ὁ Κρὴς κατεχώρησεν εἰς τὸ «Ἐκλόγιον», ἐξ οὗ παραληφθεὶς καταχωρίζεται ἐνταῦθα διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν. Εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον συνέταξε πλήρη ἀκολουθίαν ὁ Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς ΜΑΝΟΥΗΛ ξίφει τελειοῦται.

Ξίφει Μανουὴλ εἰς μέρη τέμνῃ δύω,
Τιμῶν ἀτμήτου οὐσίας Χριστοῦ δύω.

 

Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΓΕΩΡΓΙΟΣ καὶ ΠΕΤΡΟΣ ξίφει τελειοῦνται.

Γεώργιον καὶ Πέτρον, οἷς κοινὸν σέβας,
Τέμνουσι κοινῇ Δεσπότου κοινοῦ χάριν.

 

Ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς ΛΕΩΝ ξίφει τὴν γαστέρα διαρραγεὶς τελειοῦται.

Ἄρρηκτον εἶχε, τὴν προθυμίαν Λέων,
Ρήξαντος αὐτοῦ τοῦ ξίφους τὴν γαστέρα.

 

Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΓΑΒΡΙΗΛ καὶ ΣΙΩΝΙΟΣ ξίφει τελειοῦνται.

Δέος ξίφους ταθέντος ἐγγὺς αὐχένων,
Μακρὰν Γαβριὴλ καὶ μακρὰν Σιωνίου.

 

Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΙΩΑΝΝΗΣ καὶ ΛΕΩΝ ξίφει τελειοῦνται.

Ὄντως στρατηγοὶ μὴ πτοούμενοι ξίφος,
Ἰωάννης τε καὶ Λέων οἱ γεννάδαι.

 

Ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς ΠΑΡΟΔΟΣ λίθοις βληθεὶς τελειοῦται.

Βληθεὶς Πάροδος χειροπληθῶν ἐκ λίθων,
Ὁδὸν παρῆλθεν ἡδέως τὴν τοῦ βίου.

 

Οἱ σὺν τοῖς ἀνωτέρω Μάρτυσιν ἀναιρεθέντες ΤΡΙΑΚΟΣΙΟΙ ΕΒΔΟΜΗΚΟΝΤΑ ΕΠΤΑ τελειοῦνται.

Τρεῖς πενταρίθμους εἰκάδας κτεῖναν ξίφος,
Συνῆψεν αὐταῖς ἑνδεκαπλῆν ἑπτάδα [2].

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΙΩΣΗΦ τοῦ ἡγιασμένου τοῦ ἐπονομαζομένου Σαμάκου.

Ἰωσὴφ τὸν μέγιστον ἐν σωφροσύνῃ,
ὑμνήσωμεν ἅπαντες λαοὶ ἀξίως.
Εἰκάδι Ἰωσὴφ θεορρήμων ἔκθανε δευτερίῃ.

Ἐκ τῆς ἐν Ζακύνθῳ τὸ πρῶτον κατὰ τὸ ἔτος ͵αωξδ’ (1864) ἐκδοθείσης Ἀκολουθίας καὶ Βιογραφίας τοῦ Ἁγίου. Εἰς τὸν Ἅγιον Ἰωσὴφ τὸν Ἡγιασμένον συνέθεσε πλήρη καὶ ἑορτάσιμον ἀκολουθίαν ὁ Ὑμνογράφος τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

   

Ὑποσημειώσεις

[1] Βάκλοις: διὰ ράβδων.

[2] Τρεῖς πεντάριθμοι εἰκάδες συμποσοῦνται τριακόσιοι, διότι πεντάκις οἱ εἴκοσι γίνονται ἑκατόν, τρὶς δὲ ἑκατὸν γίνονται τριακόσιοι, ἑνδεκαπλῆ δὲ ἑπτὰς εἶναι ἑβδομήκοντα ἑπτά.