Ἰανουαρίου Β’ (2α)

✥ Τῇ Β’ (2ᾳ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΣΙΛΒΕΣΤΡΟΥ Πάπα Ρώμης. 

Ζωοῖ νεκρὸν βοῦν αἰσχύνων Ζαμβρῆν μάγον,
Ὁ καὶ νεκρὸς ζῶν Σίλβεστρος Ρώμης Πάπας.
Θυμὸν ἀποπνέει Σίλβεστρος δευτέρῃ ἡοῖ.

Ὁ Βίος αὐτοῦ ἐλήφθη ἐκ τοῦ «Νέου Παραδείσου», παρατίθεται δὲ ἐνταῦθα διεσκευασμένος, περικοπέντων τῶν ἀφορώντων εἰς τὴν βάπτισιν τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, δι’ οὓς λόγους ἀναφέρομεν ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 63-66. Ἐν δὲ τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ καὶ τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἰβήρων σῴζεται εἷς λόγος πρὸς τὸν Ἅγιον τοῦτον Σίλβεστρον, οὗ ἡ ἀρχή· «Οἱ μὲν σεπτοὶ καὶ θεόπται Ἀπόστολοι», ὅστις εἶναι ποίημα Ἰωάννου τοῦ Ζωναρᾶ. Εὑρίσκεται δὲ καὶ εἰς τὴν Λαύρα Βίος αὐτοῦ, οὗ ἡ ἀρχή· «Εὐσέβιος ὁ Παμφίλου τὴν Ἐκκλησιαστικήν».

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

 

✥ Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΘΕΑΓΕΝΟΥΣ.

Θεάγενες, βλήθητι τοῦ πόντου μέσον,
ᾯ κἂν βυθισθῇς ἔνδον ἐκνήξῃ πόλου.

Ἐν τῷ Συναξαριστῇ Μαξίμου τοῦ Μαργουνίου γράφεται Θεογένους.

ΘΕΑΓΕΝΗΣ ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς ἦτο Ἐπίσκοπος τῆς πόλεως τῆς λεγομένης Πάριον, ἐπειδὴ εἶχε κτισθῆ ὑπὸ τῶν Παρίων, εὑρίσκετο δὲ αὓτη μεταξὺ τῆς Κυζίκου καὶ τῆς Λαμψάκου. Οὗτος λοιπὸν διαβληθεὶς εἰς τὸν Τριβοῦνον Ζηλικίνθιον ὡμολόγησε τὸν Χριστὸν Θεὸν ἀληθινόν· ὅθεν δέρεται μὲ ξύλα, ἔπειτα δένεται καὶ μετὰ ταῦτα ρίπτεται εἰς τὸν βυθὸν τῆς θαλάσσης, τελειώσας οὕτω τὸν δρόμον τοῦ Μαρτυρίου καὶ λαβὼν παρὰ Κυρίου τὸν ἀμάραντον στέφανον.

 

Ὁ Ἅγιος ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΣ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Τὸν Θεόπεμπτον, σαρκικῆς λῦσαι πέδης,
Ἦλθον, Θεοῦ πέμψαντος, ἔμπυροι νόες.

 

Ἡ Ἁγία ΘΕΟΔΟΤΗ, ἡ Μήτηρ τῆς πρώτης συζυγίας τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Νόσῳ παρῆλθε τὸν βίον Θεοδότη,
Νόσων λυτῆρας ἡ τεκοῦσα τῷ βίῳ.

Περὶ τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων τῶν υἱῶν τῆς Ἁγίας ταύτης Θεοδότης καὶ ὅτι τρεῖς συζυγίαι Ἁγίων Ἀναργύρων μὲ τὸ αὐτὸ ὄνομα ὑπάρχουν βλέπε εἰς τὴν α’ (1ην) τοῦ Νοεμβρίου. Βλέπε καὶ εἰς τὴν ιζ’ (17ην) Ὀκτωβρίου, ὅτε ἑορτάζεται ἡ τρίτη αὐτῶν συζυγία (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τόμος ΙΑ’ καὶ Ι’).

 

Ὁ Ὅσιος ΜΑΡΚΟΣ ὁ κωφὸς ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ὁ Μάρκος οὐκ ἤκουε γηΐνων λόγων,
Καὶ πρὶν λιπεῖν γῆν, ὦτα γῆθεν ἐξάγων.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ τοῦ ἐξ Ἀγκύρας.

Βρύχημα, χάσμα, δῆγμα θηρῶν ἀγρίων
Βασιλείου τὸ πρᾷον οὐ κατεπτόει.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ὁ Ἅγιος Μάρτυς ἦτο κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ παραβάτου Ἰουλιανοῦ, ἐν ἔτει τξα’ (361), καταγόμενος ἐκ τῆς πόλεως Ἀγκύρας. Ἐπειδὴ δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστόν, συντλήφθη καὶ παρασταθεὶς εἰς τὸν ἡγεμόνα Σατορνῖνον ὡμολόγησε τὸν Χριστὸν ἐνώπιον αὐτοῦ μετὰ πολλῆς παρρησίας· ὅθεν κρεμασθεὶς καταξεσχίζεται ἀνηλεῶς. Ἔπειτα φέρεται ἐκ τῆς Ἀγκύρας εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ἔνθα πάλιν καταξεσχίζεται καὶ τανύεται τόσον ὁ ἀοίδιμος, ὥστε ἐξηθρώθησαν αἱ ἀρθρώσεις τῶν χειρῶν καὶ τῶν ὤμων του. Ἔπειτα ἐξέδαραν τὸ δέρμα του εἰς λωρίδας, τὰς ὁποίας ἀνέσπων ἀπὸ τοῦ σώματός του καὶ μὲ σίδηρα πεπυρωμένα κατακεντοῦσι τὰς σάρκας του. Ὅλας δὲ ταύτας τὰς ἀνυποφόρους βασάνους ἀνδρείως ὑπέφερεν ὁ καρτερόψυχος, δι’ ὃ καὶ παρὰ Θεοῦ τὰς ἀντιλήψεις καὶ βοηθείας ἐδέξατο. Διότι ριφθεὶς ἐν καμίνῳ πυρός, παραδόξως διεφυλάχθη ἀβλαβὴς διὰ τῆς προσευχῆς του. Μετὰ ταῦτα ἐπαναφέρεται δέσμιος εἰς τὴν Καισάρειαν καὶ καταδικάζεται ὑπὸ τοῦ ἐκεῖ ἄρχοντος νὰ πολεμήσῃ μὲ τὰ θηρία· προσευχηθεὶς δὲ καὶ κτυπηθεὶς ὑπὸ λεαίνης, ἐτελειώθη καὶ ἔλαβε τὸν τῆς ἀθλήσεως στέφανον. Τὰ δὲ ἱερὰ αὐτοῦ λείψανα συνέλεξαν ἐπιμελῶς συγγενεῖς τινες καὶ ὁμόφυλοι καὶ τυλίξαντες μὲ μύρα καὶ σινδόνας ἐνεταφίασαν αὐτὰ μὲ τὴν πρέπουσαν τιμὴν ἐν ἐπισήμῳ τόπῳ· ὕστερον δὲ ἔκτισαν ἐκεῖ καὶ Ἐκκλησίαν ἱερὰν εἰς τούτου τὸ ἅγιον ὄνομα.

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΣΕΡΓΙΟΣ ξίφει τελειοῦται.

Οὕτω τις εἶπεν εἰσιδὼν εἰς τὸν πέλας [1].
Ὅσῃ χαρᾷ Σέργιος ἐτμήθη κάραν!

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΘΕΟΠΙΣΤΟΣ λιθοβοληθεὶς τελειοῦται.

Κτείνει σε, Θεόπιστε πιστέ, τοῖς λίθοις
Ἡ τῶν ἀπίστων πληθὺς ἐκ δυσβουλίας.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΚΟΣΜΑ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ θαυματουργοῦ, τοῦ ἐν τῇ σεβασμίᾳ Μονῇ τῆς Χώρας.

Διπλῆν ἔχων ἄνωθεν, Κοσμᾶ, τὴν χάριν,
Κόσμος μέγας πέφηνας ὑψηλοῦ θρόνου.

ΚΟΣΜΑΣ ὁ θεῖος οὗτος Πατριάρχης ἀνέβη εἰς τὸν θρόνον τῆς Κωνσταντινουπόλεως, Μοναχὸς ὢν πρότερον, κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Μιχαὴλ Ζ’ τοῦ Δούκα, ἐν ἔτει ͵αοϛ’ (1076) διάδοχος γενόμενος τοῦ προκατόχου αὐτοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου τοῦ Ξιφιλίνου. Ἦτο δὲ ὁ μακάριος Κοσμᾶς ἐστολισμένος μὲ πολλὰς ἀρετάς, πλὴν δὲν ἦτο εἰς λόγους ἐξησκημένος. Διὰ τὰς ἀρετάς του ὅμως ἠγαπᾶτο ὑπὸ τοῦ βασιλέως. Οὗτος ὁ Πατριάρχης ἔστεψε βασιλέα Νικηφόρον τὸν Βοτανειάτην, ὅστις ἐβασίλευσεν ἐν ἔτει ͵αοη’ (1078).

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρα μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος ΓΕΩΡΓΙΟΥ ἢ ΖΩΡΖΗ τοῦ Γκιουρτζῆ, ὅστις ἐμαρτύρησεν ἐν Μυτιλήνῃ, τελειωθεὶς δι’ ἀγχόνης ἐν ἔτει ͵αψο’ (1770). 

Σὴν χεῖρα θλίβε ἀγχόνης Μάρτυς Ζώρζη,
Θλίψεις γὰρ οὕτω δυσμενῆ θλίψαντά σε.

Ἐλήφθη ἐκ τοῦ «Νέου Μαρτυρολογίου».

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

 

 Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΣΕΡΑΦΕΙΜ τοῦ Ρώσου ἀσκήσαντος εἰς τὴν ἔρημον τοῦ Σαρώφ.

Χριστῷ ἐκ νεότητος ἀκολουθήσας
Πολλῶν πέπλησαι, ὦ Σεραφείμ, χαρίτων.

Σεραφεὶμ ἄνεισιν Ἄγγελος σὺν Ἀγγέλοις
Θεὸν ὁρᾶν πρόσωπον οὐχ ἐν ἐσόπτρῳ.

 Ὁ Ὅσιος οὗτος Σεραφεὶμ ὁ Ἐρημίτης καὶ Ἀσκητὴς τοῦ Σαρώφ, τυγχάνει ἐκ τῶν πλέον διακεκριμένων μορφῶν τοῦ Ρωσικοῦ Μοναχισμοῦ καὶ συμπαθεστέρων παρὰ τῷ εὐσεβεῖ Ρωσικῷ λαῷ Ἁγίων τῆς Ὀρθοδόξου Ρωσικῆς Ἐκκλησίας, ἀποτελεῖ δὲ μετὰ τῶν Ὁσίων Θεοδοσίου τοῦ ἐν Πετσέρσκ καὶ Σεργίου τοῦ ἐν Ραντονὲζ τὴν κορυφὴν τῆς πνευματικότητος τῆς προπολεμικῆς Ἁγίας Ρωσίας. Ὅπως ἐκ τῆς παρατιθεμένης ἐνταῦθα βιογραφίας του συνάγεται, ὁ Ὅσιος Σεραφεὶμ ὑπῆρξεν ὁ κατ’ ἐξοχὴν Ὅσιος τῶν ἀρχῶν τοῦ ΙΘ’ αἰῶνος κοιμηθεὶς ἐν Κυρίῳ τὴν 2αν Ἰανουαρίου τοῦ ἔτους 1833, ἀνεκηρύχθη δὲ Ἅγιος ὑπὸ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας κατὰ τὰς ἀρχὰς τοῦ αἰῶνος μας, ἐν ἔτει 1903, μετὰ δεκαετῆ ἐνδελεχῆ καὶ ἐπισταμένην ἔρευναν τῶν συνθηκῶν τῆς ζωῆς του καὶ σαφοῦς διαπιστώσεως τῶν τεραστίων θαυμάτων, ἅπερ διὰ τῶν ἁγίων αὐτοῦ εὐχῶν ἐτέλεσεν ὁ Κύριος. Ὅσα ἐν τῇ Βιογραφίᾳ αὐτοῦ ἀναφέρονται εἶναι ἅπαντα σαφῶς ἠκριβωμένα γεγονότα καταγραφέντα εἰς ἐποχὴν κατὰ τὴν ὁποίαν ἦτο εὐχερὴς ἡ διαπίστωσις αὐτῶν, διὰ τοῦτο καὶ ὁ Στάρετς Σεραφείμ (στάρετς κατὰ τὴν ρωσικὴν διάλεκτον σημαίνει κατ’ ἐξοχὴν Ἅγιος) ἀπέβη ὁ ἠγαπημένος Ἅγιος τοῦ Ρωσικοῦ λαοῦ.

Δὲν περιωρίσθη δὲ ἡ τιμὴ τοῦ Ἁγίου εἰς τὰ ὅρια τῆς πατρίδος αὐτοῦ, ἐν ᾗ τὰ κατὰ Θεὸν ὑπεράνθρωπα ἀγωνίσματα αὐτοῦ ἐπετέλεσεν, ἀλλ’ ἐπεξετάθη καὶ πολὺ πέραν αὐτῆς ἕως καὶ εἰς αὐτὰ τὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης. Ἐν Ἑλλάδι ὁ Ἅγιος τυγχάνει γνωστὸς ἀπὸ πολλοῦ καὶ ἤδη ἐντὸς τοῦ Ἑλληνικοῦ χώρου ὑπάρχουσιν ἀρκετοὶ Ναοὶ καὶ ἱδρύματα τιμώμενα ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ὁσίου Σεραφεὶμ τοῦ Σαρώφ, ἀρκεταὶ δὲ ἑλληνικαὶ ἐκδόσεις πραγματεύονται περὶ τοῦ βίου αὐτοῦ.

Ὡς πηγαὶ διὰ τὴν συγγραφὴν τοῦ ἐνταῦθα παρατιθεμένου Βίου τοῦ Ἁγίου ἐλήφθησαν ὑπ’ ὄψιν αἱ ἑξῆς ἐκδόσεις: 1) Valentine Zander: «Saint Seraphim de Sarov» (Ὁ Ὅσιος Σεραφείμ τοῦ Σαρώφ), κατὰ μετάφρασιν Βασιλείου Μουστάκη, δημοσιευθεῖσα εἰς τὴν «Κιβωτὸν» τοῦ ἐκδοτικοῦ Οἴκου «Ἀστὴρ» τῶν ἀδελφῶν Ἀλ. καὶ Εὐ. Παπαδημητρίου, τεῦχος 19-23 τοῦ ἔτους 1953. 2) Σ. Δομέτιγεφ-Παυλόβ: «Σύντομος περιγραφὴ τῆς ζωῆς τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Σεραφείμ τοῦ εἰς Σαρὼφ θαυματουργοῦ», μετάφρασις Μ.Σ. Παπαϊωάννου, ἐκδοθεῖσα ἐν Ἀθήναις τὸ 1967 ὑπὸ τοῦ ἐν Ἀργυρουπόλει Ἀττικῆς προαναφερθέντος ἱδρύματος τοῦ Ὁσίου Σεραφεὶμ τοῦ Σαρώφ. 3) Νικομήδου Γκατζιρούλη Ἀρχιμανδρίτου (ἔπειτα Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Μεγαρίδος): «Ὁ Σεραφείμ τοῦ Σάρωφ», ἐκδοτικὸς Οἶκος «Ἀστὴρ» Ἀλ. καὶ Εὐ. Παπαδημητρίου, Ἀθῆναι 1966. 4) Ἰ. Κολογκρίβωφ ἐν EC, ΧΙ, (σ. 375-376) ἔνθα καὶ Σιτσάγωφ, «Χρονικὸν τῆς Μονῆς Διβέεβο», ρωσιστί, ἐν Πετρουπόλει τῷ 1903, κεφ. 3-21. 5) Saint Seraphim de Sarov: Sur la lumière du Saint Esprit (Entretien avec Motovilov). 6) Prepodobnii Cerafim Carofckii, Jitie i Beseda C’ Motovilovim. 7) Β. Ἴλιν: «Σεραφεὶμ ὁ ἐν Σαρώφ», ρωσιστί ἐκδοθὲν ἐν Παρισίοις τὸ 1930. 8) Ν. Βολνιάνσκυ «Σεραφεὶμ ὁ ἐν Σαρώφ», ρωσιστί, ἐν τῷ Δελτίῳ τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας, Η’ (1947), σελ. 18-28. 9) S. Tuszkiewicz et Th. Belpaire: Ascetes Russes (Textes Traduits et Choisis). 10) Ivan Kovogrivof: Essai sur la Sainteté en Russie. 11) Constantin de Grunwald· Quant Ιa Russie avait des Saints. Ἐν ταῖς ἐκδόσεσι ταύταις ἡ βιογραφία τοῦ Ἁγίου ἐκτείνεται εἰς πλείστας ὅσας λεπτομερείας, ἐξ ὧν λόγῳ τοῦ στενότητος τοῦ χώρου, δι’ ἓν γενικώτερον ὡς τὸ παρὸν ἔργον, ἐσταχυολογήσαμεν καὶ παραθέτομεν ἐνταῦθα τὰ κυριώτερα σημεῖα. Ἐὰν ἐγράφοντο ὅλα τὰ κατὰ τὸν Ἅγιον θὰ ἔπρεπε νὰ ἀποτελεσθῇ ἰδιαίτερος τόμος. Ἐκ τῶν περιεχομένων εἰς τὴν βιογραφίαν τοῦ Ἁγίου σπουδαιοτάτη εἶναι καί ἡ πρὸς τὸν Μοτοβίλωφ διδασκαλία του περί τῆς ζωῆς ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι, ἥτις ἀποτελεῖ ἰδιαιτέραν θαυμασίαν πνευματικωτάτην διδασκαλίαν, ἀνευρεθεῖσαν ἐν ταῖς σημειώσεσι τοῦ Μοτοβίλωφ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ, καὶ ἥτις, καὶ αὐτὴ λόγῳ τῆς ἐκτάσεώς της, δὲν ἦτο δυστυχῶς δυνατὸν νὰ συμπεριληφθῇ ἐνταῦθα. Οἱ βουλόμενοι δύνανται νὰ ἀναγνώσωσιν αὐτὴν ἐν τῇ ἀνωτέρῳ ὑπ’ ἀριθμὸν 3 ἀναφερομένη ἐκδόσει τοῦ ἐκδοτικοῦ Οἴκου «Ἀστήρ».

Συμφώνως πρὸς τὴν συνοδικὴν ἀπόφασιν τῆς Ὀρθοδόξου Ρωσικῆς Ἐκκλησίας ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου ἐπιτελεῖται δὶς τοῦ ἔτους, Ἰανουαρίου β’ (2α) ἐπέτειον τῆς Ὁσίας αὐτοῦ κοιμήσεως καὶ Ἰουλίου ιθ’ (19η) ἐπέτειον τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ ἱεροῦ αὐτοῦ Λειψάνου. Λόγῳ ὅμως τοῦ συμπίπτοντος κατὰ τὴν β’ (2αν) Ἰανουαρίου μεγίστου χειμῶνος καὶ μάλιστα ἐν Ρωσίᾳ καὶ τῶν ἑορτῶν τοῦ νέου ἔτους κ.λ.π. ἡ μνήμη τῆς ιθ’ (19ης) Ἰουλίου προσέλαβεν ἐν Ρωσίᾳ ἰδιαιτέραν λαμπρότητα. Ἀκολουθίαν Ἑλληνικὴν εἰς τὸν Ὅσιον Σεραφείμ τοῦ Σαρὼφ ἐποίησεν ὁ Ἁγιορείτης Ἱερομόναχος Ἰωσὴφ Νεασκητιώτης, οὗτινος ποίημα εἶναι καὶ τὸ ἐνταῦθα δημοσιευόμενον Ἀπολυτίκιον καὶ Κοντάκιον. Το Μεγαλυνάριον εἶναι ποίημα τῆς ἐκλεκτῆς Συνοδείας Κυπριανοῦ Καθηγουμένου Ἁγιοκυπριανίτου.

Ἡ περιοχὴ τοῦ Σαρώφ, εἰς τὴν ὁποίαν ὁ Ὅσιος Σεραφεὶμ ἐτέλεσε τοὺς ὑπὲρ ἄνθρωπον ἀγῶνας του καὶ ἐκ τῆς ὁποίας ἔλαβε καὶ τὴν προσωνυμίαν, εὑρίσκεται εἰς τὴν Κεντρικὴν Εὐρωπαϊκὴν Μαύρην Γῆν, τῆς Δυτικῆς Εὐρωπαϊκῆς Ρωσίας, ἐγγὺς τῶν συνόρων τοῦ Κούρσκ καὶ τοῦ Τάμπωφ. Τὸ Κούρσκ, ἡ γενέτειρα τοῦ Ὁσίου, εἶναι ἀρχαία πόλις, πρωτεύουσα ὁμωνύμου περιοχῆς κειμένη εἰς τὸ μέσον περίπου τῆς ἀποστάσεως μεταξὺ Μόσχας καὶ Κριμαίας, διέρχεται δὲ ἐξ αὐτῆς ἡ σιδηροδρομικὴ γραμμὴ Μόσχας-Κριμαίας. Ἡ Μονὴ τοῦ Σαρὼφ εὑρίσκεται ἐπί λόφου περιβαλλομένου ἐκ τῶν ποταμῶν Σάτις καὶ Σάροβκα (Sarofckii), ἐξ οὗ καὶ τὸ ὄνομα τῆς περιοχῆς.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐν δὲ τῷ τετυπωμένῳ Συναξαριστῇ (Μαξίμου τοῦ Μαργουνίου) οὕτω πως ὁ στίχος οὗτος γράφεται· «Οὐχ οἷον εἰπεῖν οὐδὲ πρὸς γνῶσιν φέρειν».