Ἀπριλίου ΙΗ’ (18η)

Τῇ ΙΗ’ (18ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ, μαθητοῦ τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Δεκαπολίτου.

Ἰωάννη, σκίρτησον ὡς Ἰωάννης,
Οὐ γαστρὸς ἐντός, ἀλλὰ τῆς Ἐδὲμ μέσον.
Ὀκτωκαιδεκάτῃ Ἰωάννης νέκυς ὤφθη.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΣΑΒΒΑ τοῦ Στρατηλάτου, τοῦ Γότθου.

Ὕπελθε, Σάββα, φθαρτὸν ἡδέως ὕδωρ,
ὡς ἂν πίνῃς ἄφθαρτον ἡδονῆς ὕδωρ.

Τρεῖς ἔνδοξοι στρατηλάται, φέροντες τὸ ὄνομα Σάββας, ἠξιώθησαν τοῦ διὰ Χριστὸν μαρτυρικοῦ τέλους, οἱ δύο δὲ τούτων ἦσαν καὶ συμπατριῶται, Γότθοι τὴν καταγωγὴν καὶ διὰ πνιγμοῦ ἐν ποταμῷ τοῦ τέλους ἔτυχον. Τοῦ τρίτου ἡ καταγωγὴ εἶναι ἄγνωστος, διότι οὐδὲν περὶ τούτου Ὑπόμνημα διεσώθη· τούτου ἡ μνήμη ἐπιτελεῖται κατὰ τὴν κθʹ (29ην) Ὀκτωβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Τῶν Γότθων ἡ μνήμη ἐπιτελεῖται τοῦ μὲν κατὰ τὴν σήμερον, οὗ καὶ βλέπε τὸ ἐνταῦθα παρατιθέμενον Συναξάριον, τοῦ δὲ κατὰ τὴν κδʹ (24ην) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς Ἀπριλίου ἐν ᾗ καὶ βλέπε τὸ ἐκείνου Συναξάριον. Σημειοῦμεν μόνον ἐνταῦθα ὅτι ἐκεῖνος ὑπῆρξεν ἀρχαιότερος τοῦ κατὰ τὴν σήμερον ἑορταζομένου, καθὸ μαρτυρήσας ἐν Ρώμῃ ἐπὶ Αὐρηλιανοῦ (270-275), οὗτος δὲ ἐν Γοτθίᾳ ἐμαρτύρησεν ἐπὶ Οὐαλεντιανοῦ (364-375) καὶ Οὐάλεντος (364-378).

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν καὶ Ὁμολογητοῦ ΚΟΣΜΑ Ἐπισκόπου Χαλκηδόνος.

Θραύσας βέλη σὰ καὶ μεταστάς σου, βίε,
Ἔξω βελῶν ὑπῆρξε Κοσμᾶς, ὡς Λόγος.

ΚΟΣΜΑΣ ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν ἤκμασε κατὰ τὸν Θ’ αἰῶνα. Ἀνατραφεὶς δὲ διὰ τοῦ γάλακτος τῆς ἀσκήσεως καὶ καθαρίσας ἑαυτὸν διὰ τῶν πνευματικῶν ἀγώνων τῆς ἀρετῆς, ἔγινε κατοικητήριον τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Διὸ καὶ ὅταν ἀργότερον ἐτιμήθη μὲ τὸ ἀξίωμα τῆς Ἱερωσύνης, κατέστη καὶ Ποιμὴν θεοπρόβλητος τῆς ἐν Χαλκηδόνι Ἁγίας Ἐκκλησίας.

Θωρακισθεὶς λοιπὸν οὕτω διὰ τῶν ὅπλων τῆς Πίστεως, κατέβαλε μὲν τὴν ὑπερηφάνειαν καὶ τὴν δύναμιν τῶν ἀθετούντων καὶ μὴ προσκυνούντων τὴν σεπτὴν Εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ, ἐδίδαξε δὲ αὐτοὺς νὰ τιμῶσι καὶ προσκυνῶσιν αὐτήν, αὐτὸς πρῶτος τιμῶν καὶ προσκυνῶν ταύτην, ἐξ οὗ καὶ τὸν στέφανον τῆς ὁμολογίας ἔλαβεν. Οὗτος διεφύλαξεν ἕως τέλους τὴν εὐλάβειαν, ἣν ἔτρεφε παιδιόθεν πρὸς τὰ θεῖα, χωρὶς νὰ κρατηθῇ ὑπὸ τοῦ ὕπνου τῆς ἀμελείας· διότι ἐπιμελῶς διανύσας τὴν ζωήν του ὁ ἀοίδιμος, ἔφθασεν εἰς τοὺς λιμένας τῆς ἀπαθείας μεθ’ ἑτέρου τινὸς συνασκητοῦ του, τοῦ σοφοῦ Αὐξεντίου, μεθ’ οὗ ἐτέλεσε τοὺς ἀγῶνας τῆς ἀσκήσεως καὶ ἐσαββάτισε καλῶς, ἤτοι ἀνεπαύθη εἰς τὴν οὐράνιον ἀνάπαυσιν, παραδοὺς τὸ πνεῦμα του εἰς χεῖρας Θεοῦ. Τὸ δὲ τίμιον αὐτοῦ καὶ σεβάσμιον Λείψανον κατετέθη ἐν τῷ Ναῷ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ἡ Ὁσία μήτηρ ἡμῶν ΑΘΑΝΑΣΙΑ ἡ Θαυματουργὸς ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἀθανασίας τῇ κορυφῇ προσφέρω
Στέφανον ἀθάνατον διὰ τῶν λόγων.

Ὑπὸ τῶν Συναξαριστῶν δὲν διεσώθη ὁ χρόνος τῆς ζωῆς καὶ τῆς ἀσκήσεως τῆς Ὁσίας ταύτης Μητρὸς ἡμῶν Ἀθανασίας. Βίος αὐτῆς συγγραφεὶς ὑπ’ ἀγνώστου ἀναφέρει, ὅτι αὕτη ἤκμασε κατὰ τὸν Θʹ αἰῶνα. Οὗτος εὕρηται ἐν τῷ Βατικανῷ Κώδικι Gr. 1660, τοῦ ἔτους 916, φ. 211α, 228α. Ἀκολουθία αὐτῆς ἐξεδόθη ἐν Ἀθήναις τὸ 1925.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νεομάρτυς ΙΩΑΝΝΗΣ ὁ ἐξ Ἰωαννίνων, ὁ ἐν Κωνσταντινουπόλει μαρτυρήσας, ἐν ἔτει ͵αφκϛ’ (1526), πυρὶ καὶ ξίφει τελειοῦται.

Βληθεὶς καμίνου ἐν μέσῳ Ἰωάννη,
Χριστῷ προσῇδες ὕμνον εὐχαριστίας.

Τὸ κατὰ πλάτος Μαρτύριον τοῦ ἐνδόξου τούτου Ἁγίου Νεομάρτυρος Ἰωάννου συνέγραψεν ὁ Ἱερεὺς Νικόλαος Μαλαξὸς Πρωθιερεὺς Ναυπλίου. Ἐκ τούτου ἀρυσθεὶς ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης συνέγραψεν ἕτερον συνοπτικώτερον, ὅπερ καὶ ἐξέδωκε τύποις συμπεριλαβὼν αὐτὸ εἰς τὸ ὑπὸ τούτου ἐκδοθὲν «Νέον Μαρτυρολόγιον», ἐξ οὗ παραληφθὲν ὑφ’ ἡμῶν παρατίθεται ἐνταῦθα ἐλαφρῶς διεσκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν. Ἀκολουθίαν τούτου συνέθεσεν ὁ σοφώτατος Ἀντώνιος ὁ μέγας ρήτωρ τῆς Ἐκκλησίας, ἑτέραν δὲ τοιαύτην ὁ σοφὸς Ἰουστῖνος ὁ Δεκαδίων, ἥτις καὶ εὕρηται ἐν τῇ Ἀνθολογίᾳ.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς ΙΩΑΝΝΗΣ ὁ Κουλικᾶς, ὁ μαρτυρήσας ἐν ἔτει ͵αφξδ’ (1564), ὀγκίνοις τελειοῦται.

Τὸν Κουλικᾶν δὲ πῶς σιωπῇ παρίδω,
Ὃς ὀγκίνοις τέθνηκεν ὑπὲρ Κυρίου;

Τὸ Μαρτύριον τοῦ Ἁγίου τούτου Ὁσιομάρτυρος Ἰωάννου συλλεγὲν ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου ἐξεδόθη τύποις ὑπὸ τοῦ ἰδίου συμπεριληφθὲν εἰς τὸ «Νέον Μαρτυρολόγιον», ἐξ οὗ καὶ παραληφθὲν ὑφ’ ἡμῶν παρατίθεται ἐνταῦθα διεσκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν. Ὄγκινοι δὲ περὶ ὧν ἐνταῦθα καὶ ἐν τῷ διστίχῳ ὁ λόγος εἶναι λέξις τῆς ἀρχαίας Ἑλληνικῆς γλώσσης σημαίνουσα βασανιστήριον ὄργανον ὅμοιον πρὸς ὄνυχας γαμψωνύχου ὀρνέου, ἐλέγετο δὲ οὕτως καὶ μέρος τῆς ἀκίδος τοῦ βέλους.

ΙΩΑΝΝΗΣ ὁ εὐλογημένος  Ἅγιος Ὁσιομάρτυς ἦτο ἄνθρωπος κατὰ πολὺ φρόνιμος καὶ ζηλωτής. Ἡμέραν δέ τινα συνωμίλει περὶ Πίστεως μετὰ τῶν Ἀγαρηνῶν, αὐτοὶ δὲ φθονοῦντες τὸν Ἅγιον Ὁσιομάρτυρα ἔδειραν αὐτὸν καὶ κατόπιν τὸν ὡδήγησαν εἰς τὸν κριτήν, εἰς τὸν ὁποῖον ἐμαρτύρησαν ψευδῶς, ὅτι ὕβρισε τὴν πίστιν των. Τότε ὁ κριτὴς τοῦ εἶπε νὰ ἀρνηθῇ τὸν Χριστὸν διὰ νὰ τὸν ἀφήσῃ ἐλεύθερον. Ὁ δὲ Μάρτυς ἀπεκρίθη μετὰ μεγάλου θάρρους καὶ εἶπε· «Νὰ μὴ τὸ δώσῃ ὁ Θεὸς νὰ ἀρνηθῶ ἐγὼ ποτὲ τὸν Κύριόν μου Ἰησοῦν Χριστόν, ἔστω καὶ ἂν εἰς μυρίους θανάτους μὲ καταδικάσητε». Τότε ὥρισεν ὁ κριτὴς καὶ τὸν ἔρριψαν εἰς τὰς σιδηρᾶς ἀκάνθας, οὕτως δὲ ἐτελειώθη ὁ μακάριος καὶ ἔλαβε τοῦ Μαρτυρίου τὸν στέφανον.

       

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ