✥ Τῇ ΙΓ’ (13ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Χρυσοστόμου.
Μύσας ὁ χρυσοῦς Ἰωάννης τὸ στόμα,
Ἀφῆκεν ἡμῖν ἄλλο τὰς βίβλους στόμα.
Ἀμφὶ τρίτην δεκάτην σίγησε χρύσεα χείλη.
Ὁ δὲ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης προσθέτει ἐνταῦθα καὶ τὰ ἑξῆς: «Δὲν δύναμαι νὰ παρασιωπήσω ἐνταῦθα ἐκεῖνο τὸ συμβεβηκός, τὸ ὁποῖον προξενεῖ ἄκρον καὶ ἰδιαίτερον ἔπαινον εἰς τὸν χρυσοῦν τοῦτον Ἅγιον, καθὼς διηγεῖται τοῦτον εἰς τὸν κατὰ πλάτος Βίον αὐτοῦ ὁ Ἀνώνυμος συγγραφεύς· «Ἀδελφειὸς —λέγει οὗτος— ὁ Ἐπίσκοπος τῆς ἐν Καππαδοκίᾳ Ἀραβισσοῦ, ὁ πολλὰ δεξιωθεὶς ἐν τῇ ἐξορίᾳ τὸν Ἅγιον, παρεκάλει τὸν Θεὸν μὲ θερμὰς δεήσεις, ἵνα δείξῃ εἰς αὐτόν, ποίας δόξης ἠξιώθη ἐν οὐρανοῖς ὁ θεῖος Χρυσόστομος. Ἐν ᾧ λοιπὸν προσηύχετο ὁ Ἀδελφειός, κατελήφθη ὑπὸ ἐκστάσεως· καὶ ἰδοὺ βλέπει ἕνα φωτοειδῆ ἄνδρα, ὅστις ἐδείκνυεν εἰς αὐτὸν ὅλους τοὺς διδασκάλους, τοὺς Ἱεράρχας καὶ τοὺς Ὁσίους, καθὼς καὶ τὸν χορὸν ὅλων τῶν Δικαίων, ὅσοι ἔφθασαν νὰ μεταβῶσιν ἀπὸ τὴν γῆν εἰς τοὺς οὐρανούς. Τότε ὁ Ἀδελφειὸς ἔβλεπεν ὅλους ἐκείνους μὲ χαράν, ἐπιθυμῶν νὰ ἴδῃ καὶ τὸν Ἰωάννην· ἐπειδὴ ὅμως δὲν εἶδε τοῦτον ἐκεῖ, ἐλυπήθη. Τότε ὁ φωτοειδὴς ἐκεῖνος εἶπε πρὸς τὸν Ἀδελφειόν· «Διατί ἐλυπήθης;». Ἐκεῖνος, ἀπεκρίθη· «Διότι δὲν εἶδον εἰς τὸ τάγμα τῶν Ἱεραρχῶν τὸν Κωνσταντινουπόλεως Ἰωάννην». Ὁ δὲ φανεὶς λέγει πρὸς αὐτόν· «Τὸν χρυσοῦν, λέγεις Ἰωάννην, τὸ στόμα τοῦ Θεοῦ; ἐκεῖνον τὸν ὑπὲρ ἄνθρωπον; ἤξευρε, ὅτι αὐτὸν δὲν εἰναι δυνατὸν εἰς σὲ νὰ ἴδῃς, διότι αὐτὸς εὑρίσκεται ἐκεῖ ὅπου εἶναι ὁ θρόνος τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ». Μίαν τοιαύτην ὀπτασίαν εἶδε καὶ ὁ Ὅσιος Μάρκος ὁ Ἀσκητὴς καὶ ἤκουσε ἀπὸ τὸν Κύπρου Ἐπιφάνιον, ὅστις ὡδήγει αὐτὸν ἐν τῇ κατ’ ἔκστασιν ὀπτασίᾳ, τοὺς αὐτοὺς λόγους τοὺς ὁποίους ἤκουσε καὶ ὁ Ἀδελφειός, καθὼς καὶ τοῦτο ὁ Ἀνώνυμος διηγεῖται».
«Ὡσαύτως ὁ Γρηγόριος ὁ Ἀλεξανδρείας ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Χρυσοστόμου καλεῖ αὐτὸν τῆς οἰκουμένης ἁπάσης Διδάσκαλον καὶ φωστῆρα. Ὁ μικρὸς Θεοδόσιος καλεῖ αὐτὸν οἰκουμενικὸν Διδάσκαλον, Λέων ὁ σοφός, εἰς τὸ πρὸς αὐτὸν ἐγκώμιον, λέγει κοινὸ τῆς οἰκουμένης Πατέρα καὶ ὁ Ἀνώνυμος ἐν τῷ Βίῳ αὐτοῦ ὀνομάζει κοινὸν τῆς οἰκουμένης προμηθέα καὶ προστάτην. Ὁ Θεοδώρητος παρὰ Φωτίῳ λέγει αὐτὸν τῆς Ἐκκλησίας στόμα καὶ εὐσεβείας ἀνθρώπων ὀφθαλμόν. Ὁ Πηλουσιώτης Ἰσίδωρος (ἐπιστολῇ ρνϛʹ (156) τμήματι πρώτῳ) λέγει περὶ αὐτοῦ· «Ὁ τῶν τοῦ Θεοῦ ἀπορρήτων σοφὸς καὶ ὑποφήτης Ἰωάννης, ὁ τῆς ἐν Βυζαντίῳ Ἐκκλησίας καὶ πάσης ὀφθαλμός». Ἐν δὲ τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ σῴζεται Βίος Ἑλληνικὸς τοῦ θείου Χρυσοστόμου, οὗ ἡ ἀρχή· «Ἀγαπητοί, ἀψευδὴς ὁ Θεός, ὁ διὰ τοῦ Προφήτου λέγων· πολλαὶ αἱ θλίψεις τῶν δικαίων». Ὁ ἐνταῦθα καταχωριζόμενος Βίος τοῦ θείου τούτου Πατρὸς ἐλήφθη ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» παρατίθεται δὲ διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.
✥ Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου νέου Ὁσιομάρτυρος ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ τοῦ ἐκ Κωνσταντινουπόλεως ὄντος, καὶ ἐν Κωνσταντινουπόλει μαρτυρήσαντος ἐν ἔτει 1681.
Βλέπεις, Ἀθλητά, ἡδονικῶς τὸ ξίφος.
Σὺν τῷ ξίφει γὰρ ἔβλεπες καὶ τὸ στέφος.