Δεκεμβρίου Α’ (1η)

Τῇ Α’ (1ῃ) τοῦ μηνὸς Δεκεμβρίου μνήμη τοῦ Ἁγίου Προφήτου ΝΑΟΥΜ.

Ναοὺμ τὸν Ἑλκεσαῖον ἐκπεπνευκότα,
Ἕλκει πόθος με σμυρνίσαι σμύρνῃ λόγου.
Πρώτῃ ἐκ βιότοιο Δεκεμβρίου ᾤχετο Ναούμ.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Μνήμη τοῦ Ἁγίου ΑΝΤΩΝΙΟΥ τοῦ ΝΕΟΥ.

Ὁρῶν πρὸς Ἀντώνιον οὗτος τὸν μέγαν
Καὶ τοῖς τρόποις ὅμοιος ἀσκῶν ὡράθη.

Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Ἀντωνίου τοῦ Νέου γράφονται εἰς τὸν Εὐεργετινὸν (ἡμετέρα ἔκδοσις, βίβλ. Αʹ, ὑποθ. ΛΓʹ, διδ. 3), ὅτι οὗτος ἔχων πρότερον ἀρχοντικὸν ἀξίωμα, ὕστερον ἔγινε Μοναχὸς καὶ ζήσας ἐν ἡσυχίᾳ ἔτη πολλά, ἐποίησεν ἀγῶνας ὑπερφυσικούς. Ἀναγινώσκων δέ ποτε τὸν περὶ ὑπακοῆς λόγον Ἰωάννου τῆς Κλίμακος, εὗρεν εἰς τὸ τέλος τοὺς λόγους τούτους· «ὅστις καθ’ ἡσυχίαν καθήμενος, ἐπέγνω τὴν ἑαυτοῦ ἀσθένειαν καὶ ἀπελθὼν πέπρακεν ἑαυτὸν ὑπακοῇ, οὗτος τυφλὸς ὤν, ἀκόπως πρὸς Χριστὸν ἀνέβλεψεν». ῞Οθεν ἀφήσας τὴν ἡσυχίαν παρέδωκε τὸν ἑαυτόν του εἰς ἓν Κοινόβιον, τὸ ὁποῖον εὑρίσκετο εἰς τὴν Κίον, τὴν ἐν τῇ ἐπαρχίᾳ τῶν Βιθυνῶν.

Γενόμενος δὲ δεκτὸς ἀπὸ τὸν Ἡγούμενον τοῦ Κοινοβίου, πρῶτον μὲν διωρίσθη νὰ ὑπηρετῇ εἰς τὴν ᾽Εκκλησίαν, βαρυτάτης οὔσης ταύτης τῆς ὑπηρεσίας· καὶ ἐπιμείνας εἰς αὐτὴν ἐπί τινα χρόνον, ἐζήτησε βαρυτέραν διακονίαν. Ὁ δὲ Ἡγούμενος παρέδωκεν αὐτὸν εἰς τὸν ἀρχιεργάτην τῶν ἀμπελώνων, διὰ νὰ κλαδεύῃ αὐτούς· ἐπειδὴ ὅμως ἦτο ἄπειρος τῆς τοιαύτης ὑπηρεσίας, ἔκοπτε πολλάκις τοὺς δακτύλους τῶν χειρῶν του. Παραμείνας δὲ εἰς τὸ διακόνημα αὐτὸ μέχρι τῆς σκαφῆς καὶ τοῦ τρυγητοῦ τῶν ἀμπελώνων, ὕστερον ἀνέλαβε νὰ ὑπηρετῇ εἰς τὴν τράπεζαν τῶν Μοναχῶν. Κατεξεσχίσθησαν δὲ τὰ ἐνδύματά του καὶ κατετρίβησαν τὰ ὑποδήματά του· ὅθεν ὑπὸ τοῦ κρύου ἐπάγωνεν ὁ ἀοίδιμος καὶ οἱ πόδες του ἐσχίζοντο ἀπὸ τὴν ψυχρότητα τῶν μαρμάρων. Ὁ δὲ Ἡγούμενος δὲν ἔδιδεν εἰς αὐτὸν οὔτε ἐνδύματα, οὔτε ὑποδήματα, δοκιμάζων τὴν ὑπομονήν του.

Δόκιμος λοιπὸν γενόμενος ὁ ῞Οσιος διὰ τὴν μεγάλην αὐτοῦ ἐν τῷ Κοινοβίῳ ὑπομονὴν καὶ ἀποκαμὼν ἀπὸ τοὺς κόπους, ἔλεγε πρὸς τὸν Θεὸν μὲ τὰ κρύφια χείλη τῆς καρδίας του· «Ἴδε, Κύριε, τὴν ταπείνωσίν μου καὶ τὸν κόπον μου καὶ ἄφες πάσας τὰς ἁμαρτίας μου» (Ψαλμ. κδʹ 18). ῞Οθεν νύκτα τινὰ βλέπει εἰς τὸν ὕπνον του ἄνδρα τινὰ ἔνδοξον, βαστάζοντα ζυγόν· καὶ εἰς μὲν τὸ ἀριστερὸν μέρος αὐτοῦ ἦσαν ὅλα τὰ ἀπὸ νεότητος ἁμαρτήματά του, εἰς δὲ τὸ δεξιὸν ἦτο ἡ ἀξίνη μὲ τὴν ὁποίαν ἐξερρίζωνε τὰ ἄγρια χόρτα τῶν ἀγρῶν τοῦ Κοινοβίου· βαρύνασα δὲ ἡ ἀξίνη τὸ δεξιὸν μέρος τῆς ζυγαρίας, διεσκόρπισε τὰ εἴδη τῶν ἁμαρτιῶν του. Τότε ὁ θαυμάσιος ἐκεῖνος ἀνὴρ εἶπεν εἰς τὸν Ἀντώνιον· «Ἰδοὺ ἐδέχθη ὁ Κύριος τοὺς κόπους σου καὶ ἔγινεν ἵλεως ἐπὶ τῶν ἁμαρτιῶν σου».

Βλέπων ὁ Ἡγούμενος τὴν μακροχρόνιον ὑπομονήν του καὶ ὅτι ἀπεφάσισεν εἰς τὸν λογισμόν του νὰ ὑπομείνῃ μεγαλοψύχως πᾶν κοπιαστικὸν καὶ θλιβερὸν ἔργον τοῦ Κοινοβίου, προσεκάλεσεν αὐτὸν κατ’ ἰδίαν καὶ τοῦ λέγει· «Ὁ Θεός, Πάτερ, νὰ πληρώσῃ τὸν μισθόν σου, διὰ τὰς ψυχὰς ὅσας ὠφέλησας μὲ τὸν εἰς ἡμᾶς ἐρχομόν σου καὶ τὴν κατὰ Θεὸν πολιτείαν σου, ἐπειδὴ οἱ ὑποκείμενοι εἰς ἐμὲ ἀδελφοὶ ὑπ’ οὐδενὸς ἄλλου πράγματος ὠφελήθησαν τόσον, ὅσον ἀπὸ τὴν ἰδικήν σου θεόπεμπτον παρουσίαν καὶ τελείαν ὑπακοήν». Ἔδωκε δὲ εἰς αὐτὸν ἐνδύματα καὶ ὑποδήματα καὶ ὅ,τι ἄλλο ἦτο χρειῶδες. Καὶ εἰς τὸ ἑξῆς ὅ,τι ἔβλεπεν ὁ Ἡγούμενος ὅτι εἶχεν ἀνάγκην, τὸ ἀπέθετε κρυφίως εἰς τὸν τόπον τῆς κλίνης του· ὁ δὲ Ἀντώνιος ἐπιστρέφων εἰς τὴν κλίνην του, τὸ εὕρισκε καὶ τὸ μετεχειρίζετο εἰς τὴν ἀνάγκην τοῦ σώματος.

 

Ὁ Ἅγιος ΟΝΗΣΙΜΟΣ ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἐφέσου ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ὀνησίμου τὸ σῶμα κἂν γῆν εἰσέδυ,
Χρήζουσι βλύζει τὴν ὀνήσιμον χάριν.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ ὁ Ἐλεήμων ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Θνῄσκεις ὁ πᾶσαν ἀρετὴν φερωνύμως,
Πάτερ, φιλήσας, τόν γε μὴν οἶκτον πλέον.

Ὁ Βίος αὐτοῦ ἐλήφθη ἐκ τοῦ «Παραδείσου», Ἀγαπίου τοῦ Κρητός, παρατίθεται δὲ ἐνταῦθα διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν. Ἀκολουθίαν δὲ αὐτοῦ τελείαν ἐφιλοπόνησεν ὁ ἀείμνηστος διδάσκαλος Χριστοφόρος ὁ Προδρομίτης, ὁ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει καὶ ἐν τῇ Σκήτῃ τοῦ Τιμίου Προδρόμου ἀσκήσας.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΑΝΑΝΙΟΥ τοῦ Πέρσου.

Ἀνανίας σάρξ, πρὸς δὲ σαρκὸς αἰκίας,
Αἴσθησιν ὡς σὰρξ οὐδὲ μικρὸν λαμβάνει.

ΑΝΑΝΙΑΣ ὁ Ἅγιος Μάρτυς ἦτο ἀπὸ τὴν Ἀρβὴλ [1] πόλιν τῆς Περσίας, συλληφθεὶς δὲ διὰ τὴν εἰς Χριστὸν πίστιν πολλὰ καὶ ἀνυπόφορα βάσανα ἐδοκίμασεν ὁ μακάριος. Ὅταν δὲ ἔμελλε νὰ παραδώσῃ τὴν ψυχήν του εἰς τὸν Θεόν, εἶπε τούτους τοὺς λόγους· «Βλέπω κλίμακα, ἡ ὁποία φθάνει ἕως εἰς τὸν οὐρανόν, βλέπω δὲ καὶ νέους τινὰς ἄνδρας φωτοειδεῖς, οἵτινες μὲ προσκαλοῦσιν καὶ λέγουσιν· «Ἐλθὲ μεθ’ ἡμῶν, ἐλθὲ καὶ θέλομεν σὲ φέρει ἐντὸς πόλεως πλήρους φωτὸς καὶ ἀρρήτου ἀγαλλιάσεως». Καὶ ταῦτα εἰπών, παρέδωκε τὸ πνεῦμα.

 

Μνήμη τῶν ἐν Ἁγίοις Πατέρων ἡμῶν καὶ Ἀρχιεπισκόπων Ἐφέσου ΑΝΑΝΙΟΥ καὶ ΣΟΛΟΧΩΝΟΣ.

Ποίμνης μιᾶς θνήσκουσι ποιμένες δύο,
Καὶ πρὸς μίαν χωροῦσι χώραν οἱ δύο.

Περὶ τῆς Ἐφέσου, βλέπε ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Λαζάρου τοῦ ἐν τῷ Γαλλησιῷ ὄρει ἀσκήσαντος, τῇ ζʹ (7ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

  

Ὑποσημειώσεις

[1] Τὰ ἀρχαῖα Ἄρβηλα· πόλις τῆς Ἀσσυρίας (Μεσοποταμίας), κειμένη περὶ τὰ 90 χ.λ.μ. νοτιανατολικῶς τῆς Μοσσούλης, πλησίον τῶν ᾽Ιρακινοπερσικῶν συνόρων, ἀνήκουσα νῦν εἰς τὸ Ἰράκ. Βλέπε ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Αγίου Ἱερομάρτυρος Ἀβραμίου Ἐπισκόπου Ἀρβὴλ, τῇ δʹ (4ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.