Φεβρουαρίου ΙΘ’ (19η)

Τῇ ΙΘ’ (19ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου ΑΡΧΙΠΠΟΥ.

Ποθῶν τὸν ἀκρόγωνον Ἄρχιππος λίθον,
Κατηλοήθη (ἤτοι ἀλέσθη) τῷ πόθῳ τούτου λίθοις.
Ἄρχιππος δεκάτῃ ἐνάτῃ θάνε χερμαδίοισιν.

Ὁ Ἅγιος οὗτος Ἀπόστολος Ἄρχιππος ἑορτάζεται καὶ κατὰ τὴν κβ’ (22αν) Νοεμβρίου μετὰ Φιλήμονος, Ὀνησίμου καὶ Ἀπφίας (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὡς καὶ κατὰ τὴν δ’ (4ην) Ἰανουαρίου μετὰ τῶν Ἐβδομήκοντα (βλέπε ἐν τόμῳ Α’).

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΜΑΞΙΜΟΥ, ΘΕΟΔΟΤΟΥ καὶ ΗΣΥΧΙΟΥ, καὶ τῆς Ἁγίας Μάρτυρος ΑΣΚΛΗΠΙΟΔΟΤΗΣ.

Εἰς τοὺς Μάξιμον, Θεόδοτον καὶ Ἡσύχιον·

Ἀνδρῶν τριὰς σύναθλος εὐσθενεστάτη,
Ἀνδρίζεταί σοι καὶ τομῆς τριὰς μέχρι.

Εἰς τὴν Ἀσκληπιοδότην·

Ἔστεψε Χριστὸς τὴν Ἀσκληπιοδότην,
Ἧς ἐξέκοψε τὴν κεφαλὴν τὸ ξίφος.

ΜΑΞΙΜΟΣ, ΘΕΟΔΟΤΟΣ, ΗΣΥΧΙΟΣ καὶ ΑΣΚΛΗΠΙΟΔΟΤΗ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες, παρασταθέντες εἰς τὸν ἡγεμόνα καὶ μὴ πεισθέντες νὰ ἀρνηθῶσι τὸν Χριστόν, πολλὰς τιμωρίας ἔπαθον. Καὶ πρῶτον μὲν ἐκρεμάσθησαν ἐπὶ ξύλου καὶ ἐξέσθησαν μὲ ὀνύχια σιδηρᾶ, ἔπειτα μεταφέρονται ἀπὸ πόλεως εἰς πόλιν καὶ μετὰ ταῦτα δίδονται εἰς τὰ θηρία, ἵνα τοὺς φάγωσι. Διεφυλάχθησαν ὅμως ἀβλαβεῖς ὑπὸ τῆς θείας Χάριτος. Ὁμοίως καὶ ἡ Ἁγία Ἀσκληπιοδότη ριφθεῖσα κατὰ γῆς ἐτανύσθη ἐπὶ ξύλου, εἶτα δὲ ἐδέθη εἰς ταῦρον. Μετὰ δὲ ταῦτα ὅλοι ὁμοῦ λιθοβολοῦνται καὶ σύρονται εἰς τόπους ἀλσώδεις καὶ δυσβάτους καὶ τελευταῖον ἀποκεφαλίζονται καὶ οὕτως οἱ μακάριοι λαμβάνουσι τοὺς στεφάνους τῆς ἀθλήσεως.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ΡΑΒΟΥΛΑΣ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Βουλὰς Ραβουλᾶς θεὶς ἀπράκτους δαιμόνων,
Ἀπῆρε, βουλῇ τοῦ Θεοῦ, τῶν ἐνθάδε.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ὅσιοι Πατέρες ἡμῶν καὶ Ὁμολογηταὶ ΕΥΓΕΝΙΟΣ καὶ ΜΑΚΑΡΙΟΣ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦνται.

Πρὸ τοῦ θανεῖν πάσχουσι δεινὰ μυρία,
Εὐγένιός τε καὶ Μακάριος ἅμα.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΚΟΝΩΝΟΣ.

Κόνων Ὅσιε, εἰ πάλην οἶδας φέρειν,
Καὶ μισθὸν ἔσχες παρὰ Κυρίου μέγαν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς Ὁσίας καὶ Θεοφόρου Μητρὸς ἡμῶν ΦΙΛΟΘΕΗΣ τῆς Ἀθηναίας.

Ἡ Φιλοθέη τῶν τῆδε μεταστᾶσα
χαίρουσ’ ἀνῆλθε πρὸς Μονὰς οὐρανίους.

Ὁ ἐνταῦθα καταχωριζόμενος Βίος τῆς Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας φαίνεται συγγραφεὶς ὀλίγον μετὰ τὴν πρὸς Κύριον ἐκδημίαν τῆς Ἁγίας. Ὁ συγγραφεὺς αὐτοῦ τυγχάνει ἄγνωστος, ὁ Βίος ὅμως εἶναι γνωστὸς ἀπ’ αὐτῆς ἔτι τῆς ἐποχῆς ἀφ’ ἧς ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία, ἐπὶ τῆς β’ πατριαρχείας Ματθαίου Β’ (1598-1602) ἀνεγνώρισε τὴν Ἁγίαν καὶ καθώρισε τὴν ιθ’ (19ην) Φεβρουαρίου ὡς ἡμέραν ἑορτασμοῦ τῆς μνήμης αὐτῆς. Ἐν τῇ ἀναγνωριστικῇ πράξει διαλαμβάνονται τὰ ἑξῆς: «ἔδοξεν ἡμῖν τε καὶ πάσῃ τῇ Ἱερᾷ Συνόδῳ τῶν καθευρεθέντων ἐνταῦθα Ἀρχιερέων συγγραφῆναι καὶ ταύτην τῷ Χορῷ τῶν Ὁσίων καὶ Ἁγίων Γυναικῶν». Ἐν αὐτῇ, ὡς βλέπομεν, ἡ μακαρία Φιλοθέη ὀνομάζεται μόνον Ὁσία καὶ οὐχὶ Ὁσιομάρτυς, ὡς εἶναι τῇ ἀληθείᾳ.

Ὁ λόγος τῆς τοιαύτης ἐπιφυλάξεως τυγχάνει εὐνόητος: ὁ φόβος τῶν κρατούντων Τούρκων, ἄλλως διεκινδύνευον καὶ τὰ ἐν Ἀθήναις ἱερὰ καθιδρύματα τῆς Ὁσίας ἐν πλήρει τότε ἀκμῇ εὑρισκόμενα. Ὁ αὐτὸς φόβος συνεῖχε καὶ τὸν συγγραφέα τοῦ Βίου, εἰς τὴν περιγραφὴν τῶν συνθηκῶν τοῦ Μαρτυρίου, διὰ τοῦτο καὶ δὲν διατρίβει ἐπ’ αὐτῶν εἰμὴ σκιωδῶς. Ἡμεῖς ἐτονίσαμεν ὀλίγον τὰς συνθήκας αὐτάς, δὲν δυνάμεθα ὅμως νὰ προσθέσωμεν τίποτε περισσότερον ἐλλείψει ἠλεγμένων ἄλλων ἱστορικῶν στοιχείων. Πάντως τὸ ὅτι ἡ Αγία ἐτελεύτησε μαρτυρικῶς εἶναι ἀπολύτως ἐξηκριβωμένον ἱστορικῶς, λεπτομέριαι δὲ μόνον ἀγνοοῦνται.

Ὁ οὕτω συγγραφεὶς «Βίος τῆς Ὁσίας Φιλοθέης» ἐφέρετο ἀρχικῶς ἐν χειρογράφοις. Τύποις ἐξεδόθη εἰς ἰδίαν φυλλάδα ὁμοῦ μετὰ τῆς ᾀσματικῆς Ἀκολουθίας τῆς Ἁγίας τὸ πρῶτον ἐπιμελείᾳ καὶ δαπάνῃ τοῦ Λεονάρδου Δ. Καπετανάκη ἐξ Ἀθηνῶν, διορθωθεῖσα μετὰ πολλῆς φροντίδος ὑπὸ τοῦ Νικολάου Γλυκῦ τοῦ ἐξ Ἰωαννίνων, ἐν Ἑνετίᾳ, κατὰ τὸ ἔτος 1775. Ἐπανεξεδόθη δὲ δαπάνῃ τοῦ Θ. Β. Χ. Παναγιώτου Ἀθηναίου καὶ Ἀναστασίου Νικολαίδου Κυδωνιέως μετ’ ἀκριβῆ ἐπιθεώρησιν τοῦ ἀειμνστου Μητροπολίτου Ἀττικῆς Νεοφύτου. Ἐν Ἀθήναις 1849. Ἐπανεξεδόθη ἐπίσης ἐν Ἀθήναις κατὰ τὰ ἔτη 1893, 1923 καὶ 1946. Μόνος ὁ Βίος, ἄνευ Ἀκολουθίας, ἐξεδόθη καὶ κατὰ τὸ ἔτος 1905. Ὁ αὐτὸς Βίος μετὰ ἢ ἄνευ Ἀκολουθίας συμπεριελήφθη καὶ ἐν τοῖς ἑξῆς: «Νέον Λειμωνάριον», ἔκδοσις α’ ἐν Βενετίᾳ, 1819· ἔκδοσις β’ ἐν Ἀθήναις, 1873· «Συναξαριστὴς» Κ. Δουκάκη, τόμ. Β’ ἐν Ἀθήναις 1895· «Μνημεῖα τῆς Ἱστορίας τῶν Ἀθηνῶν» Δ. Γ. Καμπούρογλου, τόμος Α’ 1889· καὶ ἐν τῷ ἡμετέρῳ «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» τόμ. Β’, ἔκδ. α’ ἐν Ἀθήναις 1946 καὶ 1950· ἔκδοσις β’ ἐν Ἀθήναις 1960. Ἐξεδόθη ἐπίσης ὑπὸ τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν εἰς ἰδιαιτέραν φυλλάδα λίαν ἐπιμεμελημένην ὑπὸ τὸν τίτλον «Ἀκολουθία καὶ Βίος τῆς Ὁσιομάρτυρος τοῦ Χριστοῦ Μητρὸς ἡμῶν Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας ψαλλομένη τῇ 19ῃ Φεβρουαρίου. Ἀνασυνταχθεῖσα καὶ διορθωθεῖσα ὑπὸ τοῦ Ἐπισκόπου Ρωγῶν Διονυσίου Ψαριανοῦ. Μετ’ εἰσαγωγῆς Νικ. Β. Τωμαδάκη, τακτικοῦ καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου. Ἐν Ἀθήναις 1958».

Τὸ ἅγιον αὐτῆς λείψανον φυλάσσεται εἰς τὸ Ἅγιον Βῆμα τῆς Μητροπόλεως Ἀθηνῶν μετακομισθὲν ἔτη τινὰ μετὰ τὴν ἀνακομιδὴν αὐτῆς, κατὰ δὲ τὴν ἡμέραν τῆς ἑορτῆς προσέρχεται μέλος τῆς οἰκογενείας Μπενιζέλου καὶ ἀνοίγει τὴν Ἱερὰν λάρνακα ἐντὸς τῆς ὁποίας κεῖται τὸ σεπτὸν λείψανον, εἰς προσκύνησιν τῶν παρευρισκομένων Χριστιανῶν. Ἡ ἁγία κάρα ὅμως τῆς Ὁσίας ἐλλείπει. Εἰκόνες τῆς Ἁγίας Φιλοθέης ὑπάρχουν εἰς πολλὰ ἐρημοκκλήσια, ἀλλὰ ἐπισημότεραι εἶναι ἡ ἐν τῷ Ἱ. Ναῷ τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν τοιχογραφία, ἀρίστης τέχνης καὶ ἡ ἐν τῷ παρεκκλησίῳ τοῦ Ἁγίου Ἐλευθερίου τῆς Μητροπόλεως Ἀθηνῶν ἐλαιογραφία κλασσικῆς βυζαντινῆς τεχνοτροπίας μετ’ ἀργυρῶν ἐπικοσμήσεων.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου νέου Ἱερο μάρτυρος ΝΙΚΗΤΑ τοῦ Ἁγιορείτου.

Μαρτυρίου σκάμμασι, θεῖε Νικήτα,
Λαμπροτέραν ἔδειξας στολὴν τὴν θείαν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ