Κυριακὴ τῆς Ἀπόκρεω

Συναξάριον τοῦ Μηναίου εἶτα τὸ παρόν·
   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ τῆς Ἀποκρέω, τῆς ΔΕΥΤΕΡΑΣ καὶ ἀδεκάστου ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ τοῦ Κυρίου ἡμῶν ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ μνείαν ποιούμεθα.

Ὅτε κρίνων γῆν, ὁ Κριτὴς πάντων κάθῃ,
τῆς, Δεῦτε, φωνῆς ἄξιον κἀμὲ κρίνοις.

Καταχωρίζεται εἰκὼν τῆς Δευτέρας τοῦ Κυρίου Παρουσίας ληφθεῖσα ἐκ τοιχογραφίας τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Φανερωμένης Σαλαμῖνος. Πρόκειται περὶ ἀρίστου εἰς ἐκτέλεσιν καὶ θαυμασίως διατηρουμένου ἔργου τοῦ περιφήμου ἁγιογράφου τοῦ ΙΗʹ αἰῶνος Γεωργίου Μάρκου τοῦ Ἀργείου. Ἐν αὐτῇ ὁ καλλιτέχνης παρουσιάζει τὸν Δεσπότην Χριστὸν ἐπὶ νεφέλης δόξης ἐποχούμενον δεξιόθεν δὲ αὐτοῦ τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, καὶ ἀριστερόθεν τὸν τίμιον Πρόδρομον ἐν στάσει δεήσεως. Ἑκατέρωθεν τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ κάθηνται ἐπὶ δώδεκα θρόνων οἱ δώδεκα Ἀπόστολοι, οἵτινες μέλλουν νὰ κρίνουν τὰς δώδεκα φυλὰς τοῦ Ἰσραήλ. Ἄνωθεν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ἵστανται αἱ οὐράνιαι Δυνάμεις τῶν Ἁγίων Ἀγγέλων καὶ Ἀρχαγγέλων, κάτωθεν δὲ τοῦ Δικαίου Κριτοῦ φαίνεται ὁ Θρόνος τῆς Δικαιοσύνης εὐτρεπιζόμενος, ἑκατέρωθεν δὲ τοῦ Θρόνου Ἅγιοι Ἄγγελοι σαλπίζουσι τὸ ἐγερτήριον σάλπισμα. Δεξιὰ τοῦ Θρόνου διακρίνονται τὰ τάγματα τῶν Ἁγίων φερόμενα ἐπὶ νεφελῶν, ἀριστερὰ δὲ αὐτοῦ εἰκονίζεται ἡ ἀνάστασις τῶν νεκρῶν· τὰ θηρία τῆς ξηρᾶς καὶ τὰ κήτη τῆς θαλάσσης ἀποδίδουν ὅσους ἂν κατέφαγον· «καὶ ἔδωκεν ἡ θάλασσα τοὺς νεκροὺς τοὺς ἐν αὐτῇ καὶ ὁ θάνατος καὶ ὁ ᾅδης ἔδωκαν τοὺς νεκροὺς τοὺς ἐν αὐτοῖς» (Ἀποκ. κʹ 13).

Κάτωθεν τοῦ Θρόνου ὁ Ζυγὸς τῆς Δικαιοσύνης, δι’ οὗ κρίνοντι τὰ ἔργα τῶν ἀνθρώπων. Κάτωθεν τοῦ Κυρίου καὶ ἄνωθεν τοῦ Θρόνου φέρεται ἡ ἐπιγραφή· «Ἡ ἑτοιμασία τοῦ Θρόνου». Κάτωθεν τοῦ Θρόνου ἡ ἐπιγραφή· «Δικαίων ψυχαὶ ἐν χειρὶ Κυρίου» καὶ κάτωθεν ταύτης ἡ ἐπιγραφή· «Ὁ Ζυγὸς τῆς Δικαιοσύνης». Δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ τοῦ Ζυγοῦ ὁ Ἀδὰμ καὶ ἡ Εὔα γονυπετεῖς δέονται. Ὄπισθεν καὶ κάτω τῆς Εὔας ὁ Μωϋσῆς καὶ μετ’ αὐτὸν οἱ Ἑβραῖοι. Ὁ Μωϋσῆς δεικνύει εἰς τοὺς Ἑβραίους τὸν Κύριον καὶ λέγει πρὸς αὐτούς· «Οὗτος ἐστὶν ὃν ὑμεῖς ἐσταυρώσατε» (γραμμένα εἰς τὸ εἰλητάριον, ὅπερ κρατεῖ εἰς τὴν ἀριστεράν του χεῖρα). Ἀκολουθεῖ ἡ ζυγοστασία τῶν ἔργων, μεθ’ ἣν οἱ μὲν Ἄγγελοι παραλαμβάνουν τοὺς Δικαίους, οἱ δὲ δαίμονες τοὺς ἁμαρτωλοὺς καὶ οὕτως ἀπέρχονται οἱ μὲν Δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον, οἱ δὲ ἁμαρτωλοὶ εἰς κόλασιν αἰώνιον. Εἰς τὸ κάτω μέρος τῆς εἰκόνος εἰκονίζονται ἀριστερόθεν μὲν (δεξιὰ τοῦ Κυρίου) οἱ Δίκαιοι εἰσερχόμενοι εἰς τὸν Παράδεισον, δεξιόθεν δὲ (ἀριστερὰ τοῦ Κυρίου) ὁ ᾅδης καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ ριπτόμενοι εἰς τὰς διαφόρους κολάσεις. Εἰς τὸ ἀριστερὸν τοῦ Κυρίου διακρίνεται καὶ ὁ πύρινος ποταμός, ὅστις ρέων ἐκεῖσε χύνεται εἰς τὸ στόμα τοῦ ᾅδου (κάτω δεξιὰ) παρασύρων ἐν αὐτῷ τοὺς καταδικασθέντας ἁμαρτωλούς.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Ἑρμηνεία εἰς τὸ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιον τῆς ΚΥΡΙΑΚΗΣ τῆς ΑΠΟΚΡΕΩ (Ματθ. κε’ 31-46), ἐκ τοῦ «Κυριακοδρομίου» τοῦ Νικηφόρου Θεοτόκη, ἐλαφρῶς διεσκευασμένη κατὰ τὴν φράσιν.   

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ

   

Ὁμιλία εἰς τὸ κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιον τῆς ΚΥΡΙΑΚΗΣ τῆς ΑΠΟΚΡΕΩ (Ματθ. κε’ 31-46), ἐκ τοῦ «Κυριακοδρομίου» τοῦ Νικηφόρου Θεοτόκη, ἐλαφρῶς διεσκευασμένη κατὰ τὴν φράσιν.

ΟΜΙΛΙΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ

   

Λόγος περὶ τῆς Δευτέρας Παρουσίας, τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ἐφραὶμ τοῦ Σύρου, διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

ΛΟΓΟΣ

            

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ