Ἰανουαρίου Κ’ (20η)

Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου και θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΕΥΘΥΜΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Τὶ κοινόν, Εὐθύμιε, σοὶ τῷ βίῳ;
Πρὸς Ἀγγέλους ἄπαρε, τοὺς ξένους βίου.
Λῆξε βίου Εὐθύμιος εἰκάδι ἠϋγένειος.

Τὸν κατὰ πλάτος Βίον τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Εὐθυμίου συνέγραψεν ἑλληνιστὶ ὁ μαθητὴς τοῦ Ὁσίου Σάββα Μοναχὸς Κύριλλος ὁ Σκυθοπολίτης, ὅστις συνέγραψε καὶ τὸν Βίον τοῦ Ὁσίου Σάββα, παροτρυνθεὶς πρὸς τοῦτο ὑπὸ τῶν Ὁσίων, οἱ ὁποῖοι ἐνεφανίσθησαν εἰς αὐτὸν ἐν ὁράματι, ὡς ὁ ἴδιος λέγει, ἐν τῷ τέλει τούτου τοῦ Βίου. Τοῦτον ἀντιγράψας ὁ Μεταφραστὴς Συμεὼν συμπεριέλαβεν εἰς τὴν συλλογὴν αὐτοῦ ἐν λόγῳ οὗ ἡ ἀρχή· «Καὶ παντὸς μὲν ἄλλου πράγματος». (Σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἰβήρων καὶ ἐν ἄλλαις). Τοῦτον μετενεγκὼν εἰς τὴν ἁπλῆν κατεχώρισεν ἐν τῷ ὑπ’ αὐτοῦ ἐκδοθέντι «Ἐκλογίῳ» Ἀγάπιος ὁ Κρής, ἐξ οὗ παραλαβόντες καὶ ἡμεῖς μεταφέρομεν ἐνταῦθα διεσκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν. Εἰς τὸν Μέγαν τοῦτον Εὐθύμιον ἐποίησεν εἴκοσι τέσσαρας Οἴκους ὁ Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΒΑΣΣΟΣ τὰς χεῖρας τμηθεὶς τελειοῦται.

Χεῖρας Βάσσου τέμνουσι χεῖρες δημίων,
Χεῖρες βέβηλοι χεῖρας ἡγιασμένας.

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΕΥΣΕΒΙΟΣ τμηθεὶς τελειοῦται.

Τμηθεὶς πελέκεσιν Εὐσέβιος πᾶν μέλος,
τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν ἄτμητος μένει.

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΕΥΤΥΧΙΟΣ εἰς τρία διαιρεθεὶς τελειοῦται.

Εὐτύχιον εἰς μέρη διεῖλον τρία,
θεῖον Θεοῦ πρόσωπα τιμῶντα τρία.

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΒΑΣΙΛΙΔΗΣ τὴν γαστέρα ραγεὶς τελειοῦται.

Ἀπορραγῆναι μὴ θέλων Βασιλίδης
Μοίρας ἀθλητῶν, ἐρράγη τὴν γαστέρα.

ΒΑΣΣΟΣ, ΕΥΣΕΒΙΟΣ, ΕΥΤΥΧΙΟΣ καὶ ΒΑΣΙΛΙΔΗΣ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ὑπῆρξαν κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Διοκλητιανοῦ ἐν ἔτει σϟη’ (298) πλοῦτον ἔχοντες πολὺν καὶ μετέχοντες τῆς Συγκλήτου (βουλῆς) τοῦ βασιλέως. Προσῆλθον δὲ εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ καὶ ἔλαβον τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, ἐπειδὴ εἶδον τὸν Ἐπίσκοπον Θεόπεμπτον [1] ἀνδρείως ὑπομένοντα τὰς παρὰ τῶν ἀπίστων βασάνους καὶ θαυματουργοῦντα μὲ τὴν δύναμιν τοῦ Χριστοῦ. Ὅθεν διαβληθέντες εἰς τὸν βασιλέα καὶ παρασταθέντες ἔμπροσθεν αὐτοῦ, πρῶτον μὲν στεροῦνται τὰς ζώνας, τὰς ὁποίας ἔφερον ὡς σημεῖον τῆς ἀξίας των· ἔπειτα ἕκαστος διαφοροτρόπως λαμβάνει τὸ τέλος τῆς ζωῆς του. Καὶ ὁ μὲν Ἅγιος Βάσσος ριφθεὶς ἐντὸς λάκκου μέχρι μηρῶν καὶ κοπεὶς τὰς χεῖρας καὶ ὅλον το σῶμα, ἐξέπνευσεν· ὁ Ἅγιος Εὐσέβιος κρεμασθεὶς κατακέφαλα καὶ κοπεὶς μερικῶς διὰ πελέκεως ἐτελειώθη· ὁ Ἅγιος Εὐτύχιος τεντωθεὶς βιαίως εἰς τέσσαρας πασσάλους καὶ εἰς τρία μερισθείς, ἔλαβε τὸ μακάριον τέλος· ὁ δὲ Ἅγιος Βασιλίδης, σχισθεὶς τὴν κοιλίαν μὲ μάχαιραν, ἐτελείωσε τὴν ζωήν. Καὶ οὕτως ἔλαβον καὶ οἱ τέσσαρες τοὺς στεφάνους τοῦ μαρτυρίου.

    

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΙΝΝΑ, ΠΙΝΝΑ καὶ ΡΙΜΜΑ.

Θάλψις δεχέσθω τοὺς ἀθλητὰς τοῦ ψύχους,
Ἰννᾶν, Πιννᾶν, Ριμμᾶν τε τοὺς κρυσταλλίνους.

ΙΝΝΑΣ, ΠΙΝΝΑΣ καὶ ΡΙΜΜΑΣ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ἦσαν ἐκ χώρας τινὸς κειμένης κατὰ τὸ βόρειον μέρος. Κρατηθέντες δὲ ὑπὸ τῶν βαρβάρων εἰδωλολατρῶν παρεστάθησαν εἰς τὸν ἄρχοντα τοῦ τόπου, ὁ ὁποῖος, βλέπων τοὺς Μάρτυρας ὁμολογοῦντας τὸν Χριστόν, κατεδίκασεν αὐτοὺς νὰ τελειώσωσι τὴν ζωήν των μὲ τὸ ψῦχος. Δένονται λοιπὸν πρῶτον οἱ Ἅγιοι ἀπὸ ξύλα ὄρθια, τὰ ὁποῖα ἐνεπήχθησαν ἐν μέσω τοῦ ποταμοῦ κατὰ τὸν χειμῶνα, ὅτε καὶ αὐτὸ τὸ φύσει εὐκίνητον καὶ ὀλισθηρὸν ὕδωρ δὲν διέφερε τῶν ἀκινήτων καὶ βαρέων σωμάτων, καθότι ἦτο καὶ αὐτὸ ὅλως πεπηγμένον ὑπὸ τοῦ ψύχους· ὅθεν μὲ τὴν βάσανον ταύτην παρέδωκαν οἱ μακάριοι τὰς ψυχάς των εἰς χεῖρας Θεοῦ καὶ ἔλαβον τοὺς στεφάνους τοῦ μαρτυρίου.

     

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ μακαρίου ΠΕΤΡΟΥ τοῦ τελώνου.

Καλεῖ σε, Πέτρε, Χριστὸς ἐκ τελωνείου,
Πρὸς ἀρετὴν πρίν, νῦν δὲ πρὸς τρυφὴν πόλου.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΘΥΡΣΟΥ καὶ ΑΓΝΗΣ, ὧν ἡ σύναξις τελεῖται πλησίον τῶν Ἑλενιανῶν.

Θύρσος σὺν Ἁγνῇ Χριστὸν ἠγαπηκότες,
Θάνατον ἠγάπησαν ἀσμένως πάνυ.

 

Μνήμη τοῦ εὐσεβεστάτου βασιλέως ΛΕΟΝΤΟΣ τοῦ Μεγάλου, τοῦ καλουμένου Μακέλλη καὶ Θρᾳκὸς τοῦ βασιλεύσαντος ἐν ἔτει υνζ’ (457).

Ἄνακτα πιστὸν τὸν Λέοντα τὸν μέγαν,
ἔστεψε Χριστός, οὐρανοκράτωρ Ἄναξ.

Ὁ βασιλεὺς οὗτος Λέων ἔγινε μετὰ τὸν εὐσεβέστατον βασιλέα Μαρκιανόν. Τὴν εἰς τὸν θρόνον ἀνάρρησιν προεῖπεν εἰς αὐτὸν ἡ Θεοτόκος, ὅτε ἦτο εἰσέτι ἁπλοῦς ἰδιώτης. Τριπλοῦν δὲ τότε θαῦμα ἐγένετο· ἤτοι α’) ἡ ἀκουσθεῖσα φωνὴ τῆς Θεοτόκου ἡ ἀποκαλύψασα εἰς τὸν Λέοντα τὸ ἁγίασμα τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς (Μπαλουκλῆ), β’) ἡ πρόρρησις ὅτι ὁ Λέων θὰ γίνῃ βασιλεὺς καὶ γ’) ἡ διὰ τοῦ Λέοντος θεραπεία τοῦ τυφλοῦ. (Βλέπε εἰς τὴν Παρασκευὴν τῆς Διακαινησίμου, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΔ’). Ἐφύλαττε δὲ ὁ Λέων οὗτος πολὺ τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν, βεβαιώσας ἅπαντα τὰ κηρυχθέντα ὑπὸ τῶν προκατόχων του βασιλέων κατὰ τῶν αἱρετικῶν διατάγματα καὶ πρὸ πάντων τὰ τῆς ἐν Χαλκηδόνι Ἁγίας Τετάρτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου θεσπίσματα· ὅθεν ἡ Ἐκκλησία ἐπὶ τῆς ἐποχῆς του ἦτο ἐν ἀνθηρᾷ καταστάσει. Ἐθέσπισεν ἐπίσης νόμον δι’ οὗ ἀπηγορεύετο τὸ πωλεῖν, τὸ ἀγοράζειν καὶ τὸ ὀρχεῖσθαι ἐν ἡμέρᾳ Κυριακῇ. Οὗτος ἀνήγειρε καὶ τὸν Ναὸν τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς, εἰς τὸν τόπον εἰς ὃν ἀνέβλυσε τὸ ἁγίασμα. Ζήσας δὲ ἔτη δέκα ἑπτὰ ἐπὶ τοῦ βασιλικοῦ θρόνου, ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον ἐν ἔτει υοδ’ (474), προσβληθεὶς ὑπὸ ὑπερβολικῆς δυσεντερίας, ἐκ τῆς ὁποίας ἔγινε τὸ λείψανόν του ὡς φανός. Εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον βασιλέα Λέοντα ἐποίησε πλήρη Ἀκολουθίαν ὁ Ὑμνογράφος τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας Πατὴρ Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης, ἐκδοθεῖσαν ὑπὸ Σ. Σχοινᾶ ἐν Βόλῳ.

 

Μνήμη τῆς Ἁγίας Μάρτυρος ΑΝΝΗΣ.

Ἄννα ποθοῦσα τὸν νοητὸν Νυμφίον
Αὐτῷ προσῆλθε διὰ τοῦ Μαρτυρίου.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νεομάρτυς ΖΑΧΑΡΙΑΣ ὁ μαρτυρήσας ἐν ταῖς Παλαιαῖς Πάτραις τῆς Πελοποννήσου κατὰ τὸ ͵αψπβ’ (1782) ἔτος, τὰ σκέλη σχισθεὶς τελειοῦται.

Σκελῶν πλατυσμῷ ἐν πλάτει οἰκεῖς πόλου,
ὦ Ζαχαρία, καὶ βραβεῖον λαμβάνεις.

Τὸ Μαρτύριον αὐτοῦ ἐλήφθη ἐκ τοῦ «Νέου Μαρτυρολογίου», καταχωρίζεται δὲ διεσκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

    

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

  

Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος φαίνεται νὰ εἶναι ὁ κατὰ τὴν ε’ (5ην) Ἰανουαρίου ἑορταζόμενος (βλέπε σελ. 105 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).