ΜΑΪΟΣ καλεῖται ὁ πέμπτος μὴν τοῦ ἐν χρήσει ἡμερολογίου. Κατὰ τὸ ἀρχαῖον Ρωμαϊκὸν ἡμερολόγιον, ὅπερ ἤρχιζεν ἀπὸ τοῦ Μαρτίου, ἦτο τρίτος μὴν τοῦ ἐνιαυτοῦ. Οὗτος ἀντιστοιχεῖ πρὸς τὸν Θαργηλιῶνα τῶν Ἀθηναίων, τὸν Σιβὰν τῶν Ἑβραίων, τὸν Παχὼν τῶν Αἰγυπτίων καὶ τὸν Σαβὲλ τῶν Τούρκων. Τὸ ὄνομα Μάϊος εἶναι λατινικῆς προελεύσεως καὶ σημαίνει μέγας, παραγόμενον ἀπὸ τοῦ λατινικοῦ Magnus, τὸ ὁποῖον δηλοῖ μέγας. Λέγεται δὲ μέγας ὁ μὴν Μάϊος ἢ διότι αἱ ἡμέραι αὐτοῦ, εἰς διάρκειαν ὡρῶν ἐν τῷ συνόλῳ των, εἶναι μεγαλύτεραι ἀπὸ τὰς ἡμέρας τῶν ἄλλων μηνῶν, ἢ διὰ τὰς ἐν τῷ Μαΐῳ εὑρισκομένας πολλὰς χάριτας τοῦ ἕαρος. Κατ’ ἄλλους λέγεται μέγας ἐκ τῶν μεγάλων Ρωμαίων ἀρχόντων καὶ τῶν ἐν γένει ἐχόντων τὸ προβάδισμια τῆς ἀρχῆς καὶ τῆς ἐξουσίας, οἵτινες κατὰ τὸν μῆνα τοῦτον, ὡς ᾄδεται λόγος, ἐτέλουν τοὺς γάμους των.
Κατ’ ἄλλους πάλιν τὸ ὄνομα αὐτοῦ προῆλθεν ἐκ τῆς Μαίας (ῥωμαϊστὶ Μαΐας, Μάγια) μητρὸς τοῦ Ἑρμοῦ, εἰς τὴν ὁποίαν καὶ προσεφέροντο θυσίαι κατὰ τὴν πρώτην αὐτοῦ ἡμέραν. Ἀπὸ δὲ τῆς 28ης Ἀπριλίου μέχρι τῆς 2ας Μαΐου διήρκει ὁ ἑορτασμὸς πρὸς τιμὴν τῆς Φλώρας, θεᾶς τῆς ἀνθοφορίας.