Κυριακὴ τῆς Τυρινῆς

Συναξάριον τοῦ Μηναίου εἶτα τὸ παρόν·
   

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ἀνάμνησιν ποιούμεθα τῆς ἀπὸ τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς ἐξορίας τῶν Πρωτοπλάστων ΑΔΑΜ καὶ ΕΥΑΣ.

Κόσμος γενάρχαις πικρὰ συνθρηνησάτω,
Βρώσει γλυκείᾳ συμπεσὼν πεπτωκόσι.

Περὶ τῆς σημερινῆς ἁγίας ἡμέρας ὁ Εὐάγγελος Θεοδώρου λέγει τὰ ἑξῆς: Ἡ Κυριακὴ τῆς Τυροφάγου, οὖσα ἡ τελευταία τῶν πρὸ τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς Κυριακῶν, καλεῖται «Κυριακὴ τοῦ ἀπολεσθέντος Παραδείσου», διότι, ἵνα βιώσωμεν τὸ νόημα τοῦ «σταυρωσίμου» καὶ «ἀναστασίμου» Πάσχα καὶ ἵνα μετάσχωμεν τοῦ καθ’ ὅλου ἀπολυτρωτικοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ, ἡ Ἐκκλησία ὑπομιμνῄσκει ἡμῖν κατὰ τὴν Κυριακὴν ταύτην ἀφ’ ἑνὸς τὴν σατανικῇ συνεργίᾳ «ἀπὸ τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς ἐξορίαν» τῶν Πρωτοπλάστων καὶ τὴν ὑπ’ αὐτῶν ἀπώλειαν τῆς «θεοϋφάντου» καὶ «φωταυγοῦς» στολῆς αὐτῶν καὶ ἀφ’ ἑτέρου τὸν δεύτερον Ἀδάμ, τὸν ἡμᾶς «ἐνδυσάμενον» καὶ «τῆς πρῴην κατάρας τὸν Ἀδὰμ ἐλευθερώσαντα». «Ἁμαρτία δι’ ἡμῶν· ἀπολύτρωσις διὰ τοῦ Θεοῦ. Διὰ τοῦ Ἀδὰμ ἀπωλέσαμεν τὸν Παράδεισον. Διὰ τοῦ Χριστοῦ ἀπεκτήσαμεν αὐτόν. Διὰ τῆς ἡδονῆς ἐγενόμεθα ἀνέστιοι. Διὰ τῆς νηστείας ἐπιστρέφομεν εἰς τὴν ἑστίαν μας». Ἐφ’ ὅσον δὲ ὁ Θεὸς συνεχώρησεν ἡμᾶς, δέον καὶ ἡμεῖς νὰ συγχωρῶμεν τὰ παραπτώματα τῶν ἀδελφῶν ἡμῶν, ὡς τονίζει ἡ εὐαγγελικὴ περικοπὴ τῆς ἡμέρας (Ματθ. ϛʹ 14-21), ἥτις ὡσαύτως ὁμιλεῖ καὶ περὶ τῆς νηστείας, δοθέντος, ὅτι τὸ «στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέῳκται», «ἔφθασε καιρός, ἡ τῶν πνευματικῶν ἀγώνων ἀρχή ἡ κατὰ τῶν δαιμόνων νίκη, ἡ πάνοπλος ἐγκράτεια», «ὁ καλὸς τῆς νηστείας ἀγών». Λίαν ἐπικαίρως δὲ καὶ τὸ ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας (Ῥωμ. ιγʹ 11-14 καὶ ιδʹ 1-4) τονίζει: «Ἀποθώμεθα τὰ ἔργα τοῦ σκότους καὶ ἐνδυσώμεθα τὰ ὅπλα τοῦ φωτός» (ἐν «Μορφ. ἀξ. ἰσχ. Τριῳδίου» σελ. 47-48).

Ἐν σελ. 47 τοῦ ἰδίου ἔργου ὁ Θεοδώρου ὑποσημειοῖ καὶ τὰ ἑξῆς: «Ἡ ἡμέρα αὕτη εἶχεν ἐν τῇ ἀρχαίᾳ Ἐκκλησίᾳ ἰδιαιτέραν τινὰ σημασίαν· διότι τότε οἱ ἐκ τῶν μετανοούντων «προσκλαίοντες» ἢ «χειμαζόμενοι» ἐξεβάλλοντο τῶν ναῶν καὶ ἱστάμενοι πρὸ τῶν πυλῶν αὐτῶν ἐν ὑπαίθρῳ, παρεκάλουν τοὺς προσερχομένους μετὰ δακρύων, ὅπως δεηθῶσιν ὑπὲρ αὐτῶν ἐν τῷ ναῷ πρὸς τὸν Θεόν. Ὑπενθύμιζον οὗτοι τὸν ἐκβληθέντα ἐκ τοῦ Παραδείσου Ἀδὰμ (Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου, Τριῴδιον, περιοδικὸν «Ἐφημέριος», 1954, τ. 3, σελ. 68). Τὸν Κανόνα τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς ὅς ἐστι θρῆνος τοῦ Ἀδὰμ διὰ τὴν πτῶσιν αὑτοῦ, ἐποίησεν ὁ Χριστοφόρος Πρωτασηκρίτης.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

Λόγος εἰς τὴν ἐξορίαν τοῦ Ἀδάμ, ἐκ τοῦ «Θησαυροῦ» Δαμασκηνοῦ τοῦ Στουδίτου Ὑποδιακόνου, τοῦ μετέπειτα γενομένου Ἐπισκόπου Λιτῆς καὶ Ρενδίνης καὶ εἶτα Ναυπάκτου καὶ Ἄρτης. Ἐνταῦθα παρατίθεται διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

ΛΟΓΟΣ

   

Λόγος εἰς τὴν ΚΥΡΙΑΚΗΝ τῆς ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ, Μακαρίου τοῦ Πατμίου Ἱεροδιδασκάλου, ληφθεὶς ἐκ τῆς «Εὐαγγελικῆς Σάλπιγγος». Ἐνταῦθα παρατίθεται ἐλαφρῶς διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

ΛΟΓΟΣ

  

Διδασκαλία προτρεπτικὴ περὶ νηστείας, λεχθεῖσα παρὰ τοῦ ἐν Μοναχοῖς ἐλαχίστου ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ τοῦ Ὑποδιακόνου καὶ Στουδίτου τῇ Κυριακῇ ἑσπέρας τῆς Τυροφάγου.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

                

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ