Νοεμβρίου ΙΕ’ (15η)

Τῇ ΙΕ’ (15ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων καὶ Ὁμολογητῶν ΓΟΥΡΙΑ, ΣΑΜΩΝΑ καὶ ΑΒΙΒΟΥ.

Λίθος τελειοῖ Σαμωνᾶν καὶ Γουρίαν,
Καὶ φλὸξ Ἄβιβον, οἷς χαρὰ φλὸξ καὶ ξίφος.

Τὸ Μαρτύριον αὐτῶν συνέγραψεν Ἑλληνιστὶ ὁ Μεταφραστὴς Συμεών, οὗ ἡ ἀρχή· «Ἔτος μὲν ἀπὸ τῆς Ἀλεξάνδρου» (σῴζεται ἐν τῇ τῶν Ἰβήρων καὶ ἐν ἄλλαις καὶ πρὸ τούτων ἐν τῇ Λαύρᾳ). Ἐνταῦθα καταχωρίζεται ληφθὲν ἐκ τοῦ «Νέου Παραδείσου» Ἀγαπίου τοῦ Κρητός, διασκευασθὲν κατὰ τὴν φράσιν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΚΥΝΤΙΩΝΟΣ Ἐπισκόπου Σελευκείας.

Τὴν δωρεὰν ηὔξησε Κυντίων θύτης,
Εὖ δοῦλε γοῦν ἤκουσε. Τί τούτου πλέον;

Ἐν δὲ τῷ τετυπωμένῳ Συναξαριστῇ Μαξίμου τοῦ Μαργουνίου γράφεται Κυντιριανοῦ. Ἀξιοπιστότερον ὅμως εἶναι τὸ τοῦ χειρογράφου ὡς ἐν τοῖς στίχοις δηλούμενον.

 

Μνήμη τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ καὶ ΘΕΟΔΩΡΑΣ.

Ἰουστῖνον Ἄνακτα σὺν Θεοδώρᾳ
Πρὸς οὐρανοὺς κέκληκε πάντων Δεσπότης.

Οὗτος ὁ βασιλεὺς Ἰουστῖνος ἦτο κατὰ τὸ γένος Θρᾴξ. Καὶ ἐν ᾧ ἦτο πρότερόν ποιμὴν προβάτων καὶ χοίρων, ὕστερον ἔγινε στρατιώτης, εἶτα κόμης καὶ τελευταῖον ἀνεκηρύχθη βασιλεύς, ἐν ἔτει φιηʹ (518). Ἦτο δὲ εἰς τὰ θεῖα Ὀρθόδοξος καὶ εὐσεβέστατος καὶ κατὰ πάντα ἄριστος. Ἔχων δὲ γυναῖκα, Λουπικίαν καλουμένην, ἀνηγόρευσεν αὐτὴν Αὐγούσταν καὶ μετωνόμασεν Εὐφημίαν· ταύτης δὲ ἀποθανούσης, ἔλαβεν ἄλλην γυναῖκα, Θεοδώραν καλουμένην, αὐτὴν ἥτις ἀναφέρεται ἐνταῦθα, ἀνηγόρευσε δὲ καὶ ταύτην Αὐγούσταν (βλέπε τὸν Μελέτιον ἐν Τόμῳ Βʹ σελ. 64). Γράφει δὲ ὁ Δοσίθεος (σελ. 429 τῆς Δωδεκαβίβλου) περὶ τούτου τοῦ Ἰουστίνου ταῦτα· «Μετὰ τὴν λύσσαν τοῦ τριπλόκου ὄφεως Βασιλίσκου, Ζήνωνος καὶ Ἀναστασίου, ἔφθασεν ἡ εὐδαιμονία τοῦ Ἰουστίνου, ὑφ’ οὗ ἐβεβαιοῦντο αἱ τέσσαρες Οἰκουμενικαὶ Σύνοδοι, ὡς τὰ τέσσαρα Εὐαγγέλια τιμώμεναι, ἐπειδὴ ἦσαν καρποὶ τῶν Εὐαγγελίων σωτηριωδέστατοι· ἠλευθεροῦντο οἱ ἐξωρισμένοι Ἐπίσκοποι ἐφυγαδεύοντο οἱ αἱρετικοί· ἡνοῦτο ἡ Ἐκκλησία Ἀνατολῆς καὶ Δύσεως· ὥστε περὶ ἐκείνου τοῦ καιροῦ εἶπεν ὁ θεῖος Δαβίδ· «ἢ ἐπιλήσεται τοῦ οἰκτειρῆσαι ὁ Θεὸς;... αὕτη ἡ ἀλλοίωσις τῆς δεξιᾶς τοῦ Ὑψίστου» (Ψαλμ. οϛʹ 10-11). Ὁ δὲ Μελέτιος (σελ. 116 τοῦ Βʹ Τόμου) γράφει ὅτι ἐπὶ τοῦ Ἰουστίνου τούτου ἐτυπώθη νὰ ψάλληται ἐν μὲν τῇ Μεγάλῃ Πέμπτῃ τὸ «Τοῦ Δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ», ἐν δὲ ταῖς ἄλλαις ἡμέραις τὸ «Οἱ τὰ Χερουβὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες», καθὼς ἱστορεῖ ὁ Κεδρηνός. Ἐβασίλευσε δὲ οὗτος ἔτη ἐννέα καὶ ἡμέρας τριακοντατρεῖς (σελ. 64 τοῦ Βʹ Τόμου τοῦ Μελετίου).

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΕΛΠΙΔΙΟΣ, ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ καὶ ΕΥΣΤΟΧΙΟΣ πυρὶ τελειοῦνται.

Πῦρ, Ἐλπίδιε, σὺν δυσὶ στέγειν φίλοις,
Ἡ τῶν ἐπάθλων ἐλπὶς ἠρέθιζέ σε.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ξίφει τελειοῦται.

Ὁ Δημήτριος χειρὶ τμηθεὶς δημίου,
Δήμοις Ἀθλητῶν συγχορεύει Κυρίου.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ὁ Ἅγιος Μάρτυς συλληφθεὶς κατὰ τοὺς χρόνους Μαξιμιανοῦ, τοῦ βασιλέως καὶ Πουπλίος ἄρχοντος, ἐν ἔτει σϟη’ (298), πολλὰ ὑπέμεινε βάσανα διὰ τὴν τοῦ Χριστοῦ πίστιν. Τελευταῖον δὲ ἀπεκεφαλίσθη διὰ ξίφους καὶ οὕτως ἔλαβε τοῦ Μαρτυρίου τὸν στέφανον.

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ