✥ Τῇ Η’ (8ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ ΙΩΑΝΝΟΥ τοῦ ΘΕΟΛΟΓΟΥ, ἢ ἡ Σύναξις τῆς ἐκπεμπομένης ἐκ τοῦ τάφου αὐτοῦ ἁγίας κόνεως, ἤτοι τοῦ μάννα.
Οὐ βρῶσιν ἀλλὰ ρῶσιν ἀνθρώποις νέμει,
Τὸ τοῦ τάφου σου μάννα, μύστα Κυρίου.
Ὀγδοάτῃ τελέουσι ροδισμὸν βροντογόνοιο.
Τὰ περὶ τοῦ θείου τούτου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου βλέπε κατὰ πλάτος εἰς τὴν κϛʹ (26ην) Σεπτεμβρίου ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε καὶ ἐπιτελεῖται ἡ κυρίως μνήμη αὐτοῦ, ἤτοι τῆς θείας Μεταστάσεώς του, εἰς ἣν ἔχομεν καταχωρίσει καὶ τὰς «Περιόδους» αὐτοῦ συγγραφείσας ὑπὸ τοῦ μαθητοῦ του Ἁγίου Προχόρου, ἑνὸς τῶν ἑπτὰ Διακόνων. Εἰς αὐτὰς ὁ θεῖος Πρόχορος περιγράφει ἐν λεπτομερείᾳ τοὺς τόπους εἰς τοὺς ὁποίους ὁ θεῖος Ἰωάννης περιῆλθε κηρύττων τὸν Χριστὸν καὶ τὰ ὅσα συνέβησαν εἰς αὐτὸν ἀπὸ τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου μέχρι τῆς Μεταστάσεως τοῦ Ἰωάννου. Ἐκεῖσε βλέπε καὶ περὶ τοῦ ποῖοι συνέθεσαν ἐγκώμια εἰς τὸν μέγαν τοῦτον Θεολόγον Ἰωάννην· προσθέτομεν μόνον ἐδῶ ὅτι ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Παντοκράτορος σῴζεται καὶ ἕτερον, πλέον τῶν ἐκεῖ ἀναφερομένων, φερόμενον ἐπ᾽ ὀνόματι τοῦ θείου Χρυσοστόμου, ἔστι δὲ αὐτοῦ ἡ ἀρχή· «Πάλιν ἡμῖν ἐξ οὐρανοῦ ἐπεδήμησεν ὁ μέγας».
ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ
✥ Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΑΡΣΕΝΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.
Λαθεῖν βιώσας Ἀρσένιος ἠγάπα,
Ος οὐδὲ πάντως ἐκβιώσας λανθάνει.
Βίος τοῦ Ὁσίου Ἄρσενίου συγγραφεὶς ἐπὶ τούτῳ ἀπὸ τοὺς ἰδίους καὶ ἀμέσους αὑτοῦ μαθητὰς δὲν διεσώθη, ἴσως διότι ὁ Ὅσιος, ἀποφεύγων τὸν ἔπαινον τῶν ἀνθρώπων, ἀπηγόρευσε τοῦτο εἰς αὐτούς. Πλεῖστα ὅμως περιστατικὰ τῆς ζωῆς αὐτοῦ καὶ ἀποφθέγματα ἐκ τῶν διδασκαλιῶν του ἐγράφησαν εἰς διάφορα βιβλία, ἐξ ὧν μεταγενέστεροι ἀντλήσαντες ἔγραψαν Βίον αὐτοῦ, ἐλλιπῆ πάντως, λόγῳ τῆς ἐλλείψεως πλήρων βιογραφικῶν στοιχείων. Τὸ μόνον τὸ ὁποῖον τοιουτοτρόπως ἐπετεύχθη εἶναι ὁ συνοψισμὸς εἰς ἓν τῶν ἐν διαφόροις πηγαῖς κατεσπαρμένων περὶ τούτου πληροφοριῶν. Τοιοῦτος Βίος σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, ἐν τῷ ἑβδόμῳ πανηγυρικῷ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Βατοπαιδίου καὶ ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἰβήρων, οὗ ἡ ἀρχή· «Ἀλλὰ τῶν σπουδαίων ἄρα καὶ φιλαρέτων ἀνδρῶν». Βίος τοῦ Ὁσίου σῴζεται ἐπίσης ἐν τῇ Μονῇ τῆς Χάλκης, ὑπ’ ἀριθμὸν κώδικος 100. Ἄλλοι Βίοι σῴζονται ἐν Παρισινῷ κώδικι καὶ ἐν Βατικανοῖς τοιούτοις. Βίος τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου ἐδημοσιεύθη καὶ ἐν τῷ Πατριαρχικῷ Περιοδικῷ Ἀλεξανδρείας «Ἐκκλησιαστικὸς Φάρος» 34 (1935) σελ. 37-55 καὶ 189-201. Ἐγκώμιον εἰς τὸν Ὅσιον Ἀρσένιον συνέθεσεν ὁ Ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὅπερ σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, οὗ ἡ ἀρχή· «Ἀστὴρ ἀειφανὴς ἡμῖν». Τύποις ἐξεδόθη τοῦτο ἐν τῇ Ἑλληνικῇ Πατρολογίᾳ τοῦ Ἀββᾶ Migne, τόμ. 99, στ. 849-881. Τοῦ Ὁσίου τούτου πολλὰ ἀποφθέγματα ἀπεθησαυρίσθησαν εἰς τὰ Πατερικά, τὸ «Γεροντικόν», τὰ «Ἀποφθέγματα Πατέρων», τὸν «Εὐεργετινὸν» (βλ. ἡμετέραν ἔκδοσιν) κ.λ.π., ἐν δὲ τῇ Ἑλληνικῇ Βιβλιοθήκῃ Ἀνθίμου Γαζῆ (τόμ. βʹ, σελ. 124) ἀναφέρονται καὶ συγγράμματα τοῦ Ὁσίου τούτου Ἀρσενίου.
ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ
✥ Ὁ Ὅσιος ΜΗΛΗΣ ὁ Ὑμνῳδὸς ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.
Ἐκστάντα Μήλην ὑμνοποιὸν ἐκ βίου,
Ὑμνεῖν λόγοις δίκαιον ὡς ἐμὸς λόγος.
✥ Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁλόκληρος ΣΠΕΙΡΑ (τάγμα) στρατιωτῶν ξίφει τελειοῦται.
Χριστοφρονοῦσα σπεῖρα τέμνεται κάρας,
Χριστοκτονοῦσαν σπεῖραν οὐ μιμουμένη.
✥ Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ὑπερφυοῦς θαύματος τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου ΜΑΡΙΑΣ τοῦ τελεσθέντος διὰ τῆς ἐν Κασσιόπη σεβασμίας Αὐτῆς Εἰκόνος ἐπὶ τοῦ ἀδίκως τυφλωθέντος Στεφάνου καὶ παραδόξως ὀμματωθέντος.
Γόνον γυνή τις σήμερον φάει βλέπει,
Ἃ οὐ βλέπουσαν αὐτὸν πρὶν βλέπειν.
Ὀγδοάτῃ Μαΐου τυφλὸν ὀμματόει Θεομήτωρ.
Τοῦτο παρελήφθη ἐξ ἐντύπου Ἀκολουθίας καλουμένης «Ὑμνολογίδιον», τυπωθείσης ἐν Βενετίᾳ κατὰ τὸ ἔτος 1724.
ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ