✥ Τῇ ΚΑ’ (21ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων ἐνδοξων θεοστέπτων μεγάλων βασιλέων καὶ Ἰσαποστόλων ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ καὶ ΕΛΕΝΗΣ.
Ὡς κοινὸν εἶχον γῆς βασιλεῖς τὸ στέφος,
Ἔχουσι κοινὸν καὶ τὸ τοῦ Πόλου στέφος.
Ξύνθανε μητέρι εἰκάδι πρώτῃ Κωνσταντῖνος.
Ὡς πρὸς τὴν ἁγιότητα τοῦ μεγάλου τούτου βασιλέως Κωνσταντίνου, ἐπειδὴ τινὲς ἠγέρθησαν ποτὲ ἀμφισβητοῦντες αὐτήν διὰ τὴν πολυτάραχον βασιλικὴν αὐτοῦ σταδιοδρομίαν, ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης σημειοῖ τὰ ἑξῆς: «Σημειοῦμεν ἐνταῦθα ὅτι ὁ ἀοίδιμος Δοσίθεος (ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων) ἐν σελίδι 80 τῆς Δωδεκαβίβλου γράφει, ὅτι ἂν καὶ εἰς τὸν καιρὸν τοῦ Ρώμης Οὐρβανοῦ τοῦ ὀγδόου ἐζητήθη, ἐὰν πρέπῃ νὰ ἑορτάζηται ὡς Ἁγίου ἡ μνήμη τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, καὶ μόλις εἶπε τὸ ναί, καθότι εἰς τὰ μέρη τῆς ἐν Ἰταλίᾳ Καλαβρίας ἐφαίνετο Ναὸς παλαιὸς τοῦ Ἁγίου, πλὴν ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος πάντοτε ὑπῆρχεν Ἅγιος καὶ Ἰσαπόστολος, ὅτι οὕτως ὀνομάζουσιν αὐτὸν τὰ πρακτικὰ τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ ἡ κοινὴ καὶ πατροπαράδοτος δόξα τῆς Ἐκκλησίας. Οὗτος ἐχρημάτισε καὶ Ἱερεὺς καὶ βασιλεὺς διὰ τὸ λειτούργημα τῆς βασιλείας καὶ διὰ τὸ νοητὸν χρῖσμα καὶ μύρον τῆς Ἱερωσύνης. Ὅθεν καὶ ἡ Ἐκκλησία ψάλλει εἰς τὸ δοξαστικὸν τῶν ἀποστίχων αὐτοῦ· «Δεξάμενος τὴν γνῶσιν τοῦ Πνεύματος Ἱερεὺς χρηματισθεὶς καὶ βασιλεύς, ἐλαίῳ ἐστήριξας τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ, Ὀρθοδόξων βασιλέων πατήρ». Διὸ γράφεται καὶ ἐν τῇ Ἀποκαλύψει· «Καὶ ἐποίησας αὐτοὺς τῷ Θεῷ ἡμῶν, βασιλεῖς καὶ Ἱερεῖς καὶ βασιλεύσουσιν ἐπὶ τῆς γῆς» (Ἀποκ. εʹ 10). Ὄχι ὅτι ὅλοι ἐξ αὐτοῦ τοῦ Βαπτίσματος εἶναι Ἱερεῖς, καθὼς φλυαροῦσιν οἱ Λουθηροκαλβῖνοι, ἀλλ’ ὅτι οἱ Ὀρθόδοξοι βασιλεῖς εἶναι φύλακες καὶ κηδεμόνες τῶν ἐκκλησιαστικῶν πραγμάτων».
«Κατ’ ἐξοχὴν δὲ ὁ χριστιανικώτατος Κωνσταντῖνος ἦτο καὶ βασιλεὺς καὶ Ἐπίσκοπος (ὅρα καὶ τὸν αὐτὸν Δοσίθεον ἐν σελίδι 212 τῆς Δωδεκαβίβλου, ἀποδεικνύοντα ὅτι ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος καθὸ Ὀρθόδοξος βασιλεύς, ἦτο Ἐπίσκοπος κατὰ τρόπους εἰκοσιέξ). Ὅθεν φιλοξενῶν ποτε Ἐπισκόπους τινὰς καὶ φιλοφρονῶν ἔλεγε πρὸς ἐκείνους ὁ μακάριος· «Εἰμὶ καὶ ἐγώ, ὦ οὗτοι, Ἐπίσκοπος· καὶ ὑμεῖς μὲν ἐστὲ Ἐπίσκοποι τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλὰ μᾶλλον τοῦ ἔσω ἀνθρώπου, ἐποικοδομοῦντες ἐπὶ τῷ θεμελίῳ τῶν Ἀποστόλων καὶ Προφητῶν, ἐγὼ δὲ εἰμὶ Ἐπίσκοπος τοῦ ἀνθρώπου τοῦ ἔξω καὶ τοῦ ἔσω· τοῦ μὲν ἔξω ὅτι φροντίζω πρὸς παιδαγωγίαν καὶ ὀρθὸν βίον αὐτοῦ (καὶ γὰρ οὐδὲ εἰκῇ τὴν μάχαιραν φορῶ), τοῦ δὲ ἔσω, ἐπειδὴ συνεργός εἰμι ὑμῖν πρὸς βεβαίωσιν καὶ αὔξησιν τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως συνεποικοδομῶν ἐπὶ τῷ αὐτῷ θεμελίῳ τῶν Ἀποστόλων καὶ Προφητῶν» (σελ. 217 τῆς Δωδεκαβίβλου). Λέγει δὲ πρὸς τούτοις ἐκεῖ ὁ Δοσίθεος, ὅτι ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἐποίησε νόμον, νὰ μὴ καταδικάζηταί τις εἰς τὸ ἑξῆς οὔτε νὰ θανατώνεται διὰ τοῦ σταυροῦ, ἵνα μὴ τὸ τῆς σωτηρίας καὶ ζωῆς γενόμενον ὄργανον γίνεται πάλιν ὄργανον καταδίκης καὶ θανάτου. Καὶ ὅλοι οἱ λεγόμενοι Χριστιανοὶ βασιλεῖς ἐφύλαξαν καὶ φυλάττουσι τὸν τοιοῦτον νόμον, οὐδένα καταδικάζοντες εἰς σταυρικὸν θάνατον».
Ὄχι δὲ μόνον μὲ βασιλικὴν καὶ Ἐπισκοπικὴν ἐξουσίαν ἦτο περιβεβλημένος ὁ μακάριος Κωνσταντῖνος, ἀλλὰ καὶ μὲ δικαστικὴν τοιούτην, διότι, κατὰ τὸ ἐπικρατοῦν τότε δίκαιον, ἦτο ὁ ἀνώτατος δικαστὴς καὶ ὡς τοιοῦτος νομίμως ἐνήργησεν ἐκφέρας τὴν εἰς θάνατον καταδικαστικὴν ἀπόφασιν κατὰ τοῦ υἱοῦ του Κρίσπου καὶ τῆς συζύγου του Φαύστας. Καὶ ὁ μὲν Κρίσπος ἐθανατώθη ἀδίκως, διότι ψευδὴς ἦτο ἡ χαλκευθεῖσα ὑπὸ τῆς Φαύστας συκοφαντία, ἡ δὲ Φαῦστα δικαίως ἐτιμωρήθη, διότι διὰ τῆς ψευδοῦς συκοφαντίας της προεκάλεσε τὴν εἰς θάνατον καταδίκην τοῦ Κρίσπου καὶ ἔπρεπε νὰ λάβῃ τὴν δικαίαν τιμωρίαν. Ἀλλὰ ἂν καὶ ἡ καταδίκη τοῦ Κρίσπου ὑπῆρξεν ἄδικος, δὲν σημαίνει τοῦτο ὅτι ἦτο καὶ παράνομος. Διότι μετὰ τὴν ψευδομαρτυρίαν τῆς Φαύστας, αὕτη ἡ ποινὴ ἐπεβάλλετο εἰς αὐτὸν κατὰ τοὺς νόμους τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ὅτε δὲ ἀπεκαλύφθη τὸ ψεῦδος τῆς Φαύστας, τότε καὶ αὐτὴ ἐθανατώθη.