Ἀπριλίου Ε’ (5η)

Τῇ Ε’ (5ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΥ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ ΔΙΟΔΩΡΟΥ, ΟΥΪΚΤΩΡΟΣ, ΟΥΪΚΤΩΡΙΝΟΥ, ΠΑΠΠΙΟΥ, ΣΕΡΑΠΙΩΝΟΣ καὶ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ.

Σπεύδεις ὀκλάζων, Κλαυδιανέ, πρὸς γόνυ,
Τομῇ κεφαλῆς πρὸς Θεοῦ δραμεῖν γόνυ.
Πέμπτῃ Κλαυδιανοῦ κεφαλὴν τάμε χεὶρ φονόεσσα.

Εἰς τοὺς Ἁγίους τούτους Μάρτυρας οὐδὲν Ὑπόμνημα παρατίθεται εἰς τοὺς Συναξαριστάς. Ὁ Σωφρόνιος Εὐστρατιάδης («Ἁγιολόγιον» σελ. 252), ἡ «Θρησκευτικὴ καὶ Ἠθικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία» (τόμ. 7ος στ. 612) καὶ ἄλλοι φρονοῦν, ὅτι οἱ Ἅγιοι οὗτοι εἶναι οἱ αὐτοὶ μὲ τοὺς κατὰ τὴν λαʹ (31ην) Ἰανουαρίου ἑορταζομένους, καθότι καὶ ἐκεῖνοι τὰ αὐτὰ ὀνόματα ἔχουσι, πλήν τινων ἐλαφρῶν παραλλαγῶν. Ὁ Κλαυδιανὸς φέρ’ εἰπεῖν ὀνομάζεται ἐκεῖ Κλαύδιος, ἀλλὰ καὶ ὁ σήμερον ἑορταζόμενος γράφεται ἐν τοῖς Μηναίοις Κλαύδιος.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς Ὁσίας Μητρὸς ἡμῶν ΘΕΟΔΩΡΑΣ τῆς ἐν Θεσσαλονίκῃ.

Θεσσαλονίκη, σχοῦσα καλὰ μυρία,
Καὶ Θεοδώραν πλοῦτον ἄσυλον φέρεις.

Περὶ τῆς Ὁσίας ταύτης Θεοδώρας οὐδεμία πληροφορία διεσώθη σχετικὴ μὲ τὸν χρόνον, καθ’ ὃν ἤκμασεν αὕτη. Ὑπὸ τῶν ἐρευνητῶν διετυπώθησαν διάφοροι εἰκασίαι, ἄνευ ὅμως ἀποδεικτικῆς ἱκανότητος. Ὑπό τινων (Σωφρόνιος Εὐστρατιάδης καὶ ἄλλοι) συσχετίζεται αὕτη μετὰ τῆς συνωνύμου Ὁσίας Θεοδώρας τῆς ἐν Θεσσαλονίκῃ, τῆς ἐξ Αἰγίνης καταγομένης καὶ ἑορταζομένης κατὰ τὴν κθʹ (29ην) Αὐγούστου (βλ. τόμον Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὁ συσχετισμὸς ὅμως οὗτος δὲν εὐσταθεῖ, καθόσον τὰ Συναξάρια ἀλλήλων οὐσιωδῶς διαφέρουσι. Τὴν Ἀκολουθίαν τῆς Ὁσίας ταύτης Θεοδώρας συνέθεσεν ὁ Ὅσιος Ἰωσὴφ ὁ Ὑμνογράφος, εὕρηται δὲ αὕτη ἐν τοῖς Λαυρεωτικοῖς Κώδιξι Δʹ 19, Δʹ 37, Δʹ 45 καὶ τῷ Παρισινῷ 1564. Τύποις μετὰ τοῦ Βίου ἐξεδόθη ἐν Μοσχοπόλει τὸ 1781 καὶ ἐν Θεσσαλονίκῃ τὸ 1853.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων ΘΕΟΔΩΡΑΣ καὶ ΔΙΔΥΜΟΥ.

Σὺν τῇ συνάθλῳ Δίδυμε, τμηθεὶς φλέγῃ,
Φέρων σὺν αὐτῇ δίδυμον τιμωρίαν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

  

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΘΕΡΜΟΣ πυρὶ τελειοῦται.

Θέρμην ἔρωτος ἐνθέου Θέρμος φέρων,
Θέρμην πυρὸς φλέγοντος ὡς ψῦξιν κρίνει.

 

Αἱ Ἅγιαι δύο Μάρτυρες ΚΥΡΙΑ καὶ ΔΟΥΛΗ ξίφει τελειοῦνται.

Ἐχρῆν ἕπεσθαι Κυρίᾳ καὶ Δουλίδα,
Ἐκ γῆς ἰούσῃ πρὸς Θεὸν διὰ ξίφους.

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΠΟΜΠΗΪΟΣ ξίφει τελειοῦται.

Ὡς ζῶν πρόβατον, Πομπήϊε, Κυρίου,
Χέεις ἀμελχθεὶς αὐχένα ξίφει γάλα.

 

Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ΖΗΝΩΝ πίσσῃ χρισθείς, εἰς πῦρ βλησεὶς καὶ δόρατι ἔνδον τῆς πυρᾶς τρωθείς, τελειοῦται.

Ἄθλος τριπλοῦς Ζήνωνι, πίσσα, πῦρ, δόρυ,
Οἶμαι, δι’ ἣν ἔπασχε ταῦτα Τριάδα.

 

Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΜΑΞΙΜΟΣ καὶ ΤΕΡΕΝΤΙΟΣ ξίφει τελειοῦνται.

Ἴσου μετέσχον καὶ στέφους ὡς καὶ τέλους,
Τερέντιος, Μάξιμος, οἷς τομὴ τέλος.

 

Αἱ Ἅγιαι ΠΕΝΤΕ ΚΟΡΑΙ, αἱ ἀπὸ Λέσβου, ξίφει τελειοῦνται.

Ἀθληφόρους τίθησι Λεσβίας κόρας,
Μίαν, δύω, τρεῖς, τέσσαρας, πέντε ξίφος.

 

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νεομάρτυς ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ὁ ἀθλήσας ἐν τῇ Νέᾳ Ἐφέσῳ κατὰ τὸ ἔτος ͵αωα’ (1801), ξίφει τελειοῦται.

Τομὴν ὑποίσας, ὦ Γεώργιε, ξίφους,
Χαρᾷ ἀπέπτης εἰς χαρᾶς τὸ χωρίον.

Τὸ Μαρτύριον τοῦ Ἁγίου τούτου Νεομάρτυρος Γεωργίου συνέγραψεν Ἀθανάσιος ὁ Πάριος. Τύποις ἐξεδόθη τοῦτο μετ’ ἄλλων ἐν τῷ «Νέῳ Ἐκλογίῳ» τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου. Τὴν Ἀκολουθίαν αὐτοῦ ἐποίησεν ὁ Ὅσιος Νικηφόρος ὁ Χῖος (Μαΐου Αʹ). Βίος καὶ Ἀκολουθεία συνεξεδόθησαν ἐν τῷ «Νέῳ Λειμωναρίῳ», Βενετία, 1819. Τὸ Μαρτύριον αὐτοῦ παρατίθεται ἐνταῦθα διεσκευασμένον κατὰ τὴν φράσιν.

ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ