Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου και θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΕΥΘΥΜΙΟΥ τοῦ Μεγάλου

ΕΙΚΟΝΑ
Τοιχογραφία ἐκ τῆς Ἱ. Μονῆς Σταυρονικήτα Ἁγίου
Ὄρους. Ἔργον Θεοφάνους τοῦ Κρητός, ΙϚʹ αἰῶνος.

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ὁ μέγας ἐν Ἐρημίταις καὶ Ἀσκηταῖς πατὴρ ἡμῶν ἐγεννήθη περὶ τὸ ἔτος τοζ’ (377) ἐν Μελιτηνῇ τῆς Ἀρμενίας πλησίον τοῦ Εὐφράτου ἐπὶ τῆς βασιλείας Γρατιανοῦ. Ὁ πατήρ του ὠνομάζετο Παῦλος, ἡ δὲ μήτηρ του Διονυσία, ἦσαν δὲ ἀμφότεροι περιφανεῖς καὶ ἐνάρετοι· ἐλυποῦντο ὅμως πολὺ καὶ ἐθλίβοντο ἐπειδὴ δὲν ἔκαμνον τέκνον, καὶ πολλάκις μετέβαινον εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Πολυεύκτου, ὅστις ἦτο πλησίον των, καὶ ἐδέοντο τοῦ Θεοῦ, διὰ νὰ τοὺς δώσῃ κληρονομίαν καὶ νὰ παύσῃ ἡ λύπη των. Οὕτως εὐχόμενοι νύκτα τινὰ εἶδον ὀπτασίαν θείαν, ἥτις τοὺς εἶπε· «Εὐθυμεῖτε, δοῦλοι Κυρίου, καὶ χαίρετε ἰδοὺ γὰρ ἐπήκουσε τῆς δεήσεώς σας ὁ Κύριος καὶ σᾶς δίδει τέκνον τῆς Εὐθυμίας φερώνυμον· ἐπειδὴ εἰς τὴν γέννησιν αὐτοῦ τοῦ παιδός σας θέλει δώσει ὁ Θεὸς εἰς τὰς Ἐκκλησίας αὐτοῦ εὐθυμίαν καὶ ἀγαλλίασιν». Ἐπέστρεψαν ὅθεν εἰς τὴν οἰκίαν αὐτῶν χαίροντες, καὶ ἔταξαν νὰ ἀφιερώσουν εἰς τὸν Θεὸν τὸ τεχθησόμενον. Συλλαβοῦσα ὅθεν ἡ Διονυσία ἠγάλλετο, καὶ μὲ τὸν καιρὸν ἐγέννησε τὸν παῖδα καὶ τὸν ὠνόμασαν κατὰ τὴν ὀπτασίαν Εὐθύμιον.

Ὅταν δὲ ὁ Ἅγιος ἐγένετο χρόνων τριῶν, ὁ πατὴρ αὐτοῦ ἐτελεύτησεν· ἡ δὲ μήτηρ του παρέλαβε τὸ τέκνον της καὶ τὸ ἐπῆγεν εἰς τὸν ἀδελφόν της Εὐδόξιον, ὅστις ἦτο τοῦ Μητροπολίτου Μελιτηνῆς Εὐτρωΐου σύνεδρος, τὸν ὁποῖον παρεκάλεσε νὰ τὸ δώσῃ τοῦ ἄνωθεν Ἀρχιερέως, διὰ νὰ τὸ ἀφιερώσῃ, καθὼς ἔκαμεν ἡ Ἄννα τὸν Σαμουὴλ πρότερον· ὁ δὲ Εὐτρώϊος, ἰδὼν τὸν παῖδα καὶ ἀκούσας τὰ τῆς ὁράσεως, ἐπροφήτευσε τὰ μέλλοντα λέγων· «Εἰς τοῦτο τὸ παιδίον τὸ Πνεῦμα τοῦ Κυρίου ἀναπαύσεται». Ἔπειτα ἐβάπτισεν αὐτὸ καὶ ἔκειρεν Ἀναγνώστην, τὴν δὲ μητέρα αὐτοῦ, ὡς πολλὰ εὐλαβῆ εἰς τὰ θεῖα καὶ ἐνάρετον, ἐχειροτόνησε Διάκονον· οὕτως ὅθεν ὁ θεῖος Εὐθύμιος ἀφιερώθη ἐκ πρώτης ἡλικίας εἰς τὸν Θεόν.

Σπουδάζων τὰ ἱερὰ γράμματα ὁ Εὐθύμιος, ἀπεταμίευεν εἰς ἑαυτὸν ὡς φιλόσοφος· μέλισσα ὅσα ὑποδείγματα θείων ἀνδρῶν μνήμης ἄξια εὕρισκεν εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφὴν καὶ ἐξήπτετο δι’ αὐτῶν ἡ ἁγία ψυχή του εἰς τὸν ἔνθεον ἔρωτα, ἔχουσα πόθον νὰ μιμηθῇ τὰ ὅμοια καθὼς ἔχει συνήθειαν κάθε ἀγαθὴ καὶ φιλόκαλος ψυχή. Ἐδαπάνα δὲ ἅπαντα τὸν χρόνον τῆς νεότητος αὐτοῦ εἰς τὴν ἀνάγνωσιν τῶν θείων Γραφῶν καὶ εἰς τὴν διήγησιν τῶν ἀρετῶν τῶν Ἁγίων, εἰς τὴν διακονίαν τῶν ὁποίων ἐγίνετο ζηλωτής, ἐξόχως δὲ Ἀκακίου τοῦ Διδασκάλου του, ὅστις ἦτο Ἀρχιερεὺς τῆς Μελιτηνῆς [1] περισσῶς ἐνάρετος· ὅθεν ὡς γνωστικὸς μαθητὴς ὄχι μόνον τῶν μαθημάτων, ἀλλὰ καὶ τῆς ἀρετῆς ἐκείνου ἐπιμελὴς διάδοχος ἐγένετο.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ἔλαβε μέρος καὶ εἰς τὴν ἐν Ἐφέσῳ συγκροτηθεῖσαν Ἁγίαν Γ’ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει υλα’ (431) καὶ μεγάλως ὑπερήσπισε τὰ δόγματα τῆς Ὀρθοδοξίας, ὑπεραμυνόμενος τοῦ Ἀλεξανδρείας Ἁγίου Κυρίλλου καὶ καταδικάζων τὸν Νεστόριον, τὸν ὁποῖον προσεπάθησε πρότερον, ἀνεπιτυχῶς, νὰ ἐπαναφέρῃ διὰ τῆς πειθοῦς εἰς τὴν Ὀρθοδοξίαν, καθότι ἐτύγχανεν προσωπικός του φίλος. Κατεπολέμησεν ἐπίσης καὶ τὸν Μοψουεστίας Θεόδωρον ἀποστείλας πρὸς τοὺς Ἐπισκόπους τῆς Ἀρμενίας ἐγκύκλιον, δι’ ἧς κατεδίκαζε τὰ φρονήματά του. Οὗτος ἀπελάμβανε μεγάλης τιμῆς μεταξὺ τῶν Πατέρων, ἡ δὲ ἐν Μελιτηνῇ συνελθοῦσα κατὰ τὸ ἔτος υνη’ (458) Σύνοδος ὀνομάζει αὐτὸν Πατέρα καὶ Διδάσκαλον. Ποῖον ὅμως ἔτος ἐτελειώθη καὶ ποῖον τέλος ἔλαβε δὲν εἰναι γνωστόν. Ὁ κατὰ τὴν λα’ (31) Μαρτίου ἑορταζόμενος συνώνυμος τούτου Ἐπίσκοπος ἐπίσης Μελιτηνῆς, ὁ ὑποβληθεὶς ἐπὶ Δεκίου εἰς μαρτυρικὰς βασάνους εἶναι ἄσχετος πρὸς αὐτόν. (Βλέπε ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’).

[2] Ὁ Ὅσιος Πασσαρίων ἑορτάζεται κατὰ τὴν ια’ (11ην) Αὐγούστου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[3] Οὗτος εἶναι ὁ Ὅσιος Ἰωάννης Ἐπίσκοπος Κολωνίας ὁ Ἡσυχαστὴς ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν γ’ (3ην) Δεκεμβρίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 254-256.

[5] Τὰ περὶ τοῦ Ὁσίου Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου βλέπε εἰς τὴν ε’ (5ην) Δεκεμβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[6] Αὕτη εἶναι ἡ σύζυγος τοῦ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου Β’ τοῦ λεγομένου Μικροῦ, ἥτις διὰ τὸν ἐνάρετον αὐτῆς βίον ἀνεκηρύχθη ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἁγία καὶ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιγ’ (13ην) Αὐγούστου (Βλέπε τὰ περὶ αὐτῆς ἐν τῷ ἡμετέρῳ «Μεγάλῳ Συναξαριστῇ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[7] Ἄλλος πρέπει νὰ εἶναι ὁ Γεράσιμος οὗτος ἀπὸ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον τὸν Ἰορδανίτην τὸν ἑορταζόμενον κατὰ τὴν δ’ (4ην) Μαρτίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’). Διότι ἐκεῖνος, ὡς ἀναφέρεται ἐν τῷ Συναξαρίῳ του, καὶ ὡς γράφει καὶ ὁ τὸν Βίον του συγγράψας Πατριάρχης Ἱεροσολύμων Σωφρόνιος ἔζησε κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου τοῦ Πωγωνάτου (668-685), ἐνῷ οὗτος εἶναι σύγχρονος τῶν Ὁσίων Εὐθυμίου τοῦ Μεγάλου καὶ Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου. Ἐπειδὴ δὲ Βίον τοῦ Ὁσίου Γερασίμου συνέγραψε καὶ Κύριλλος ὁ Σκυθοπολίτης (514-557), ἀναφέρουν δὲ περὶ τούτου καὶ ἕτεροι σύγχρονοι αὐτοῦ, συνάγεται ὅτι ἢ δύο πρέπει νὰ ὑπῆρξαν συνώνυμοι Ὅσιοι φέροντες τὸ ὄνομα Γεράσιμος ὁ Ἰορδανίτης καὶ τὰ ἑκατέρου θαυμάσια συνεχωνεύθησαν ἐκ παρανοήσεως εἰς μίαν ἱστορίαν λόγῳ συνωνυμίας ἢ εἶναι ἐσφαλμένος ὁ χρόνος εἰς τὸν ὁποῖον τοποθετεῖται ὁ Ὅσιος Γεράσιμος, ὑπὸ τοῦ Σωφρονίου Ἱεροσολύμων καὶ τῶν Συναξαριστῶν. Σημείωσαι ὅτι καὶ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τοποθετεῖ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον περὶ τὸ ἔτος χο’ (670), τὸ ὁποῖον ἀναφέρουν καὶ οἱ Συναξαρισταὶ παλαιότεροι, νεώτεροι καὶ ἡμέτεροι. Ἐν τῇ παροῦσῃ ἐκδόσει τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’ «Μὴν Μάρτιος» καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ὁσίου Γερασίμου τοῦ Ἰορδανίτου, θέλομεν ἀσχοληθῆ ἐκτενέστερον περὶ τοῦ ζητήματος τούτου.

[8] Οὗτος εἶναι Λέων Α’ ὁ Θρᾲξ ὁ καὶ Μέγας καὶ Μακέλλης ἐπονομαζόμενος τελευτήσας κατὰ τὸ 474 μ.Χ. καὶ ἀνακηρυχθεὶς ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἅγιος διὰ τοὺς ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας ἀγῶνάς του. (Βλέπε σελ. 584 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[9] Οἱ Ἀποσχίσται ἦσαν αἱρετικοί, ἀποκοπέντες τῆς Ἐκκλησίας διότι δὲν ἀνεγνώριζον τοὺς κανονικοὺς Ἱερεῖς, οὔτε ἀπεδέχοντο τὰ Μυστήρια καὶ τὰς ἱερὰς παραδόσεις (σημεῖον Σταυροῦ, Εἰκόνας κ.λ.π.)

[10] Ἡ Δώρα ἢ Δὼρ ἦτο ὀχυρὰ πόλις τῆς Παλαιστίνης κειμένη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Καρμήλου ὄρους, πλησίον τοῦ σημερινοῦ χωρίου Ταντούρα. Κατὰ τὴν ἐποχὴν τῶν Χαναναίων ἦτο ἕδρα βασιλέως, κατὰ δὲ τὴν Χριστιανικὴν ἕδρα Ἐπισκόπου.