Μετ’ ὀλίγον ηὐξήθη ὁ ἀριθμὸς τῶν ἀδελφῶν καὶ ἔφθασεν εἰς τοὺς πεντήκοντα· ὅθεν ἀπητοῦντο και ὑποζύγια διὰ νὰ μεταφέρουν τὰ χρειαζόμενα. Ἦτο δέ τις Μοναχὸς ἀπὸ τὴν Ἀσίαν, ὀνόματι Αὐξέντιος, τὸν ὁποῖον παρεκάλεσε πολλάκις ὁ οἰκονόμος νὰ περιποιῆται τὰς ἡμιόνους, ἐπειδὴ ἦτο δυνατὸς καὶ πολὺ κατάλληλος διὰ τὴν ἀναγκαίαν ταύτην ὑπηρεσίαν. Οὗτος ὅμως, ὡς παρήκοος, δὲν ἤθελε νὰ ὑπακούσῃ εἰς τοὺς γέροντας· ὅθεν ὁ Δομετιανὸς ἀνήγγειλε ταῦτα εἰς τὸν Ἅγιον, ὅστις ὁμοίως παρεκάλεσε τὸν Αὐξέντιον νὰ βάλῃ μετάνοιαν, ἀλλὰ οὔτε τότε ὑπήκουσεν ὁ ἀσύνετος, λέγων ὅτι διὰ νὰ μὴ τοῦ τύχῃ τις ἀσθένεια εἰς τὴν ψυχὴν δὲν ἤθελε νὰ ὑπακούσῃ. Λέγει τότε ὁ Ἅγιος· «Ἡμεῖς ὅλοι κάμνομεν πρὸς Κύριον δέησιν, νὰ μὴ πέσῃς εἰς πταίσιμον, μόνον ὕπαγε μετὰ πίστεως»· ὁ δὲ ἀναίσχυντος δὲν ὑπήκουσεν. Ὅθεν ὁ Ἅγιος ἐσκανδαλίσθη ὀλίγον καὶ τοῦ λέγει· «Ἡμεῖς μέν, ὦ τέκνον, σὲ συνεβουλεύσαμεν διὰ τὸ συμφέρον σου, σὺ δὲ ὡς παρήκοος θέλεις γνωρίσει τῆς ἀπειθείας σου τὸν καρπὸν εἰς ὀλίγον διάστημα». Ταῦτα εἰπόντος τοῦ Ἁγίου κατέλαβε φόβος μέγας τὸν Αὐξέντιον καὶ ἔπεσε, φεῦ! κατὰ γῆς, ἐλεεινὸν θέαμα εἰς τοὺς ὁρῶντας καὶ πολλῶν δακρύων ἄξιος. Τότε οἱ παρόντες παρεκάλεσαν τὸν Ἅγιον νὰ τοῦ δώσῃ, ταχέως βοήθειαν, ἵνα μὴ ὁμοῦ μὲ τὸ σῶμα ἀπολέσῃ καὶ τὴν ψυχήν, ὁ δὲ Ἅγιος ὡς πρᾷος καὶ ἀμινησίκακος τὸν συνεχώρησε παρευθὺς καὶ τελείως τὸν ἐθεράπευσεν· ὁ δὲ Αὐξέντιος ἀπὸ τὴν ὥραν ἐκείνην προώδευσεν εἰς τὴν ὑπακοὴν καὶ δὲν ἐτόλμησε πλέον νὰ παρακούσῃ τὸν Ἅγιον, ἀλλὰ ὑπηρέτει εἰς τὴν διακονίαν τῶν ἡμιόνων ἐπιμελέστατα.
Δύο ἕτεροι ἀδελφοί, Μάρων καὶ Κλημάτιος, ἐμελετοῦσαν νὰ φύγουν ἀπὸ τὸ Μοναστήριον, ἀλλ’ ὁ Ἅγιος εἶχε θείαν χάριν καὶ ἐγνώριζε τὰ ἀπόκρυφα· ὅθεν εἶδεν εἰς ὀπτασίαν τὸν δαίμονα, ὅστις ἔβαλλε χαλινὸν εἰς τὰς κεφαλὰς αὐτῶν τῶν δύο καὶ προσεπάθει νὰ τοὺς ρίψῃ εἰς παγίδα. Ὅθεν ἠννόησε τὴν ὑπόθεσιν καὶ νουθετήσας αὐτοὺς ἱκανῶς τοὺς ἐδίδαξε μὲ διάφορα περὶ ὑπακοῆς ὑποδείγματα, λέγων ὅτι ὅστις ἀναχωρεῖ ἀπὸ τὸν ἓνα τόπον εἰς τὸν ἄλλον, θέλων νὰ κάμῃ ἀρετήν, εἰς τὸ ὕστερον λανθάνεται, ἐπειδὴ ὁ τρόπος καὶ ὄχι ὁ τόπος σῴζει τὸν ἄνθρωπον· καὶ καθὼς πολλάκις τὸ μεταφυτευόμενον δένδρον δὲν προκόπτει, οὕτω καὶ ὁ Μοναχός, ὅστις μεταβαίνει συχνάκις ἀπὸ τόπου εἰς τόπον, δὲν κατορθώνει ἀρετὴν πώποτε.