Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου και θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΕΥΘΥΜΙΟΥ τοῦ Μεγάλου

Ἐδίδασκε δὲ τοὺς ἀδελφοὺς ὁ Ὅσιος νὰ προσέχουν ἀεὶ καὶ πάντοτε τὴν ἔξοδον τῆς ψυχῆς ἐνθυμούμενοι, καὶ νὰ λάβουν ἀπὸ τὸν Αἰμιλιανὸν καὶ τοὺς ἄλλους παράδειγμα, ἵνα μὴ καὶ αὐτοὶ τὰ ὅμοια πάθωσι. Ταῦτα δὲ εἰπὼν εἰς νουθεσίαν αὐτῶν, ἔκαμεν εὐχὴν εἰς τὸν πάσχοντα, καὶ εὐθὺς ὅλος ὁ τόπος ἐπλήσθη ὡς ἀπὸ ἀνυπόφορον δυσωδίαν καιομένου θείου· ἔπειτα εἰς τὴν δυσωδίαν ἐπηκολούθησε καὶ φωνὴ λέγουσα· «Ἐγὼ εἶμαι τὸ πνεῦμα τῆς πορνείας». Ἔμεινε λοιπὸν ὁ Αἰμιλιανὸς ἀπὸ τότε νήφων καὶ σωφρονέστατος, σκεῦος ἐκλογῆς γενόμενος.

Ἦτο δὲ κατὰ τὸν χρόνον ἐκεῖνον ἀνομβρία καὶ εἶχεν ὅλη ἡ Λαύρα μεγάλην ξηρασίαν καὶ ἀνάγκην ὕδατος, οἱ δὲ ἀδελφοὶ εἶχον θλῖψιν ἀνείκαστον· ὅθεν συναχθέντες ἅπαντες καὶ ἔχοντες μεθ’ ἑαυτῶν καὶ τὸν Ὅσιον Θεόκτιστον, παρεκάλουν τὸν Ἅγιον νὰ κάμῃ πρὸς Κύριον δέησιν, νὰ στείλῃ ὑετὸν εἰς τὴν διψῶσαν γῆν καὶ νὰ δροσίσῃ τοὺς ἀνθρώπους καὶ τὰ γεννήματα, τὰ ὁποῖα ἦσαν εἰς μέγαν κίνδυνον. Ὁ δὲ Ἅγιος δὲν ἤθελε νὰ κάμῃ δέησιν λέγων· «Τοῦτο εἶναι, τέκνα μου, Θεοῦ παίδευσις διὰ τὰς ἁμαρτίας μας· ὅθεν ἐὰν δεηθῶ τῆς Αὐτοῦ χρηστότητος, δὲν μοῦ ὑπακούει, καθὼς λέγει εἰς τὸν προφήτην Ἱερεμίαν· «Καὶ σὺ μὴ προσεύχου περὶ τοῦ λαοῦ τούτου, καὶ μὴ ἀξιοῦ τοῦ ἐλεηθῆναι αὐτούς, καὶ μὴ εὔχου, καὶ μὴ προσέλθῃς μοι περὶ αὐτῶν, ὅτι οὐκ εἰσακούσομαι». Ταῦτα μὲν ὁ θεῖος Εὐθύμιος διὰ μετριοφροσύνην καὶ ὑπερβολὴν ταπεινότητος ἔλεγε· ἡ δὲ ἀνομβρία ἐπεκράτησε πολλὰς ἡμέρας· ὅθεν ὅλον τὸ πλῆθος τοῦ λαοῦ, οἵτινες ἦσαν εἰς τὰ περίχωρα, μὴ ὑποφέροντες τὴν ὀδύνην ταύτην καὶ δεινὴν μάστιγα, συνήχθησαν ἔξωθεν τῆς Λαύρας ἔχοντες σταυροὺς εἰς τὰς χεῖρας καὶ κράζοντες μὲ ἐλεεινὴν φωνὴν τὸ «Κύριε, ἐλέησον», ὡς σύνηθες, καὶ ταῦτα ὄχι μόνον μὲ τὸ στόμα ἐβόων, ἀλλὰ καὶ ἐξ ὅλης καρδίας μὲ κατάνυξιν ἄπειρον.

Ὁ δὲ Ἅγιος, ὡς συμπαθὴς καὶ εὔσπλαγχνος ὅπου ἦτο, τοὺς ἐλυπήθη καὶ ἐξελθὼν εἶπεν εἰς αὐτούς· «Τέκνα μου, ἐγὼ δὲν ἔχω παρρησίαν τινὰ πρὸς τὸν Κύριον, ὡς ἁμαρτωλὸς καὶ ἀνάξιος καὶ πολλῷ μᾶλλον φιλανθρωπίας δεόμενος· ἐξόχως δὲ τὸν καιρὸν τοῦτον τῆς δικαίας ὀργῆς καὶ θυμοῦ τοῦ Θεοῦ καθ’ ἡμῶν, μοῦ φαίνεται τόλμη καὶ ἀναισχυντία νὰ κάμω δέησιν, ὅτι μὲ τὰς ἁμαρτίας μας ἐρρυπώσαμεν τὸ κατ’ εἰκόνα Αὐτοῦ καὶ τὸν Ναόν Του ἐμολύναμεν μὲ τὰς ἐπιθυμίας καὶ ἡδονάς, καὶ μᾶς ἐμίσησε διὰ τοὺς φθόνους καὶ τὰς πλεονεξίας καὶ μισανθρωπίας ἡμῶν ὁ φιλάνθρωπος. Ἀλλ’ ἐπειδὴ εἶναι καὶ εὔσπλαγχνος, ἄς προσπέσωμεν εἰς αὐτὸν μετὰ δακρύων δεόμενοι, καὶ ἴσως μᾶς λυπηθῇ πατρικῶς ὡς φιλόστοργος νὰ μᾶς πληρώσῃ τὴν αἴτησιν». Ταῦτα λέγων ὁ Ὅσιος, ἀπεκρίθησαν ὅλοι μὲ μίαν γλῶσσαν καὶ φωνὴν


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ἔλαβε μέρος καὶ εἰς τὴν ἐν Ἐφέσῳ συγκροτηθεῖσαν Ἁγίαν Γ’ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει υλα’ (431) καὶ μεγάλως ὑπερήσπισε τὰ δόγματα τῆς Ὀρθοδοξίας, ὑπεραμυνόμενος τοῦ Ἀλεξανδρείας Ἁγίου Κυρίλλου καὶ καταδικάζων τὸν Νεστόριον, τὸν ὁποῖον προσεπάθησε πρότερον, ἀνεπιτυχῶς, νὰ ἐπαναφέρῃ διὰ τῆς πειθοῦς εἰς τὴν Ὀρθοδοξίαν, καθότι ἐτύγχανεν προσωπικός του φίλος. Κατεπολέμησεν ἐπίσης καὶ τὸν Μοψουεστίας Θεόδωρον ἀποστείλας πρὸς τοὺς Ἐπισκόπους τῆς Ἀρμενίας ἐγκύκλιον, δι’ ἧς κατεδίκαζε τὰ φρονήματά του. Οὗτος ἀπελάμβανε μεγάλης τιμῆς μεταξὺ τῶν Πατέρων, ἡ δὲ ἐν Μελιτηνῇ συνελθοῦσα κατὰ τὸ ἔτος υνη’ (458) Σύνοδος ὀνομάζει αὐτὸν Πατέρα καὶ Διδάσκαλον. Ποῖον ὅμως ἔτος ἐτελειώθη καὶ ποῖον τέλος ἔλαβε δὲν εἰναι γνωστόν. Ὁ κατὰ τὴν λα’ (31) Μαρτίου ἑορταζόμενος συνώνυμος τούτου Ἐπίσκοπος ἐπίσης Μελιτηνῆς, ὁ ὑποβληθεὶς ἐπὶ Δεκίου εἰς μαρτυρικὰς βασάνους εἶναι ἄσχετος πρὸς αὐτόν. (Βλέπε ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’).

[2] Ὁ Ὅσιος Πασσαρίων ἑορτάζεται κατὰ τὴν ια’ (11ην) Αὐγούστου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[3] Οὗτος εἶναι ὁ Ὅσιος Ἰωάννης Ἐπίσκοπος Κολωνίας ὁ Ἡσυχαστὴς ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν γ’ (3ην) Δεκεμβρίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 254-256.

[5] Τὰ περὶ τοῦ Ὁσίου Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου βλέπε εἰς τὴν ε’ (5ην) Δεκεμβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[6] Αὕτη εἶναι ἡ σύζυγος τοῦ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου Β’ τοῦ λεγομένου Μικροῦ, ἥτις διὰ τὸν ἐνάρετον αὐτῆς βίον ἀνεκηρύχθη ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἁγία καὶ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιγ’ (13ην) Αὐγούστου (Βλέπε τὰ περὶ αὐτῆς ἐν τῷ ἡμετέρῳ «Μεγάλῳ Συναξαριστῇ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[7] Ἄλλος πρέπει νὰ εἶναι ὁ Γεράσιμος οὗτος ἀπὸ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον τὸν Ἰορδανίτην τὸν ἑορταζόμενον κατὰ τὴν δ’ (4ην) Μαρτίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’). Διότι ἐκεῖνος, ὡς ἀναφέρεται ἐν τῷ Συναξαρίῳ του, καὶ ὡς γράφει καὶ ὁ τὸν Βίον του συγγράψας Πατριάρχης Ἱεροσολύμων Σωφρόνιος ἔζησε κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου τοῦ Πωγωνάτου (668-685), ἐνῷ οὗτος εἶναι σύγχρονος τῶν Ὁσίων Εὐθυμίου τοῦ Μεγάλου καὶ Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου. Ἐπειδὴ δὲ Βίον τοῦ Ὁσίου Γερασίμου συνέγραψε καὶ Κύριλλος ὁ Σκυθοπολίτης (514-557), ἀναφέρουν δὲ περὶ τούτου καὶ ἕτεροι σύγχρονοι αὐτοῦ, συνάγεται ὅτι ἢ δύο πρέπει νὰ ὑπῆρξαν συνώνυμοι Ὅσιοι φέροντες τὸ ὄνομα Γεράσιμος ὁ Ἰορδανίτης καὶ τὰ ἑκατέρου θαυμάσια συνεχωνεύθησαν ἐκ παρανοήσεως εἰς μίαν ἱστορίαν λόγῳ συνωνυμίας ἢ εἶναι ἐσφαλμένος ὁ χρόνος εἰς τὸν ὁποῖον τοποθετεῖται ὁ Ὅσιος Γεράσιμος, ὑπὸ τοῦ Σωφρονίου Ἱεροσολύμων καὶ τῶν Συναξαριστῶν. Σημείωσαι ὅτι καὶ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τοποθετεῖ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον περὶ τὸ ἔτος χο’ (670), τὸ ὁποῖον ἀναφέρουν καὶ οἱ Συναξαρισταὶ παλαιότεροι, νεώτεροι καὶ ἡμέτεροι. Ἐν τῇ παροῦσῃ ἐκδόσει τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’ «Μὴν Μάρτιος» καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ὁσίου Γερασίμου τοῦ Ἰορδανίτου, θέλομεν ἀσχοληθῆ ἐκτενέστερον περὶ τοῦ ζητήματος τούτου.

[8] Οὗτος εἶναι Λέων Α’ ὁ Θρᾲξ ὁ καὶ Μέγας καὶ Μακέλλης ἐπονομαζόμενος τελευτήσας κατὰ τὸ 474 μ.Χ. καὶ ἀνακηρυχθεὶς ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἅγιος διὰ τοὺς ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας ἀγῶνάς του. (Βλέπε σελ. 584 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[9] Οἱ Ἀποσχίσται ἦσαν αἱρετικοί, ἀποκοπέντες τῆς Ἐκκλησίας διότι δὲν ἀνεγνώριζον τοὺς κανονικοὺς Ἱερεῖς, οὔτε ἀπεδέχοντο τὰ Μυστήρια καὶ τὰς ἱερὰς παραδόσεις (σημεῖον Σταυροῦ, Εἰκόνας κ.λ.π.)

[10] Ἡ Δώρα ἢ Δὼρ ἦτο ὀχυρὰ πόλις τῆς Παλαιστίνης κειμένη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Καρμήλου ὄρους, πλησίον τοῦ σημερινοῦ χωρίου Ταντούρα. Κατὰ τὴν ἐποχὴν τῶν Χαναναίων ἦτο ἕδρα βασιλέως, κατὰ δὲ τὴν Χριστιανικὴν ἕδρα Ἐπισκόπου.