Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου και θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΕΥΘΥΜΙΟΥ τοῦ Μεγάλου

Ὅταν δὲ ἦτο ὁ Ἅγιος χρόνων ἑβδομήκοντα ἓξ κατέβη ἀπὸ τὸν Ρουβᾶν εἰς τὴν Λαύραν καὶ ἐλειτούργησε τὴν ἀναίμακτον θυσίαν ἡμέραν Σάββατον· ὁ δὲ Δομετιανὸς ἵστατο εἰς τὸ δεξιὸν μέρος τοῦ ἱεροῦ θυσιαστηρίου· ἦσαν δὲ ἐκεῖ ὁ Σαρακηνὸς Τερέβων, ὁ Γαβριήλιος καὶ ἄλλοι τινές, οἱ μὲν πλησίον ἑστῶτες, οἱ δὲ μακρότερον. Ὅταν δὲ ἐτελεῖτο ἡ δοξολογία τοῦ Τρισαγίου, βλέπουσιν ἐξαίφνης, ὢ τῆς πολλῆς σου περὶ τὸν Ἅγιον Εὐθύμιον, Χριστέ, χάριτος! πῦρ καταβαῖνον ἄνωθεν [4], ὅπερ περιέβαλε τὸν Ἅγιον καὶ τὸν Δομετιανόν, καὶ ἔμεινεν εἰς αὐτοὺς τὸ θαυμάσιον ἐκεῖνο πῦρ ἀπὸ τὴν ἀρχὴν τοῦ Τρισαγίου ἕως τέλους τῆς θείας λειτουργίας, ὁ δὲ Τερέβων ἐτρόμαξεν ἀπὸ τὸν φόβον ὡς εὐλαβέστατος, καὶ μὴ τολμῶν νὰ ἵσταται ἐκεῖ πλησίον ἐξῆλθεν ἔξω τοῦ Ναοῦ καὶ ἵστατο ὡς ἐξεστηκὼς στοχαζόμενος τὸ θαυμάσιον, καθὼς ὁ Κυριακὸς τὰ διηγήθηκεν ὕστερον, ὅπως τὰ ἤκουσεν ἀπὸ τὸν Τερέβωνα καὶ τὸν Γαβριήλιον. Οἵτινες ἀκόμη καὶ τοῦτο εἶπον, ὅτι τόσην χάριν ἔδωσεν εἰς τὸν Εὐθύμιον ὁ Κύριος, ὥστε ἐγνώριζεν ἀκριβῶς ἀπὸ τὴν ὄψιν τὸν ἄνθρωπον ὡσὰν ἀπὸ καθρέπτην τινά, τὰ ἔσωθεν τῆς ψυχῆς κινήματα καὶ τὰ πάθη αὐτοῦ καὶ τοὺς λογισμοὺς ἐστοχάζετο καὶ κατελάμβανεν εἰς ποῖον πάθος ἐνικᾶτο καὶ εἰς πόσα αὐτὸς ἐνίκα τὸν δαίμονα.

Λέγουσι δὲ καὶ τοῦτο διὰ τὸν Ὅσιον, καθὼς αὐτὸς ἐκεῖνος τὸ εἶπε μυστικὰ πρός τινας ἀδελφοὺς εἰς τούτων ὠφέλειαν· ὅτι πολλάκις εἶδεν Ἀγγέλους φοβεροὺς συλλειτουργοῦντας καὶ ὑπηρετοῦντας αὐτὸν ὡς Διάκονοι, καὶ ὅταν ἐκοινώνει τοὺς ἀδελφούς, τινὰς μὲν ἔβλεπε φωτεινοὺς καὶ ὡραίους, τινὲς δὲ ἦσαν μαῦροι καὶ ἄσχημοι, ὅσοι δηλονότι ἦσαν τῆς θείας κοινωνίας ἀνάξιοι· ὅθεν πολλάκις ἐδίδασκεν αὐτοὺς μαρτυρούμενος καὶ τοὺς ἐνουθέτει νὰ προσέχουν νὰ δοκιμάζῃ ἕκαστος ἑαυτόν, κατὰ τὸν Ἀπόστολον, καὶ οὕτω μετὰ καθαρᾶς συνειδήσεως νὰ μεταλαμβάνῃ τὸν ἀμόλυντον· ὅτι ὅστις κοινωνεῖ ἀναξίως, κατακρίνεται αἰώνια διὰ τοῦτο καὶ ὁ ἱερεὺς ἀσφαλίζεται τὸν λαὸν πρωτύτερα λέγων· «Ἄνω σχῶμεν τὰς καρδίας». ἤτοι ἂς ἔχωμεν τὰς ψυχὰς καὶ τὰ νοήματα ἐπάνω εἰς τὰ οὐράνια, μηδὲν τῶν γηΐνων φρονοῦντες, τότε δὲ λαμβάνων ἀπὸ τὸν λαὸν τὴν ὑπόσχεσιν, ἤτοι «Ἔχομεν πρὸς τὸν Κύριον, τελειοῖ μὲ θάρρος τὴν ἱερὰν λειτουργίαν· ἔπειτα πάλιν ἐκτείνων τὰς χεῖρας πρὸς οὐρανόν, ὥσπερ δεικνύων τὸ μυστήριον, ὅπερ ᾠκονομήθη διὰ τὴν σωτηρίαν μας, ἐκφωνεῖ λέγων· «Τὰ Ἅγια τοῖς Ἁγίοις»· ὡσὰν νὰ λέγῃ· ἐπειδὴ καὶ ἐγὼ εἶμαι ἄνθρωπος ὁμοιοπαθὴς μὲ τοῦ λόγου σας καὶ δὲν γνωρίζω τὰς πράξεις σας, διὰ τοῦτο σᾶς παραγγέλλω καὶ διαμαρτύρομαι πρότερον, νὰ δοκιμάσῃ ἕκαστος τὸν ἑαυτόν του καὶ ἐὰν εἰς κανένα πάθος εὑρίσκεται ἢ φθόνου ἢ ὑπερηφανείας ἢ ἐπιθυμίας ἢ μνησικακίας ἢ εἰς ἄλλο ὅμοιον, μὴ τολμήσῃ ἐὰν δὲν καθαρισθῇ τοῦ μιάσματος, ὅτι αὐτὰ τὰ Ἅγια δὲν δίδονται εἰς τοὺς βεβήλους καὶ ἀναξίους, ἀλλὰ εἰς τοὺς καθαροὺς καὶ Ἁγίους λοιπὸν ὅσοι ἔχετε καθαρὰν συνείδησιν προσέλθετε πρὸς τὸν θεὸν καὶ φωτίσθητε καὶ τὰ λοιπά.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ἔλαβε μέρος καὶ εἰς τὴν ἐν Ἐφέσῳ συγκροτηθεῖσαν Ἁγίαν Γ’ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει υλα’ (431) καὶ μεγάλως ὑπερήσπισε τὰ δόγματα τῆς Ὀρθοδοξίας, ὑπεραμυνόμενος τοῦ Ἀλεξανδρείας Ἁγίου Κυρίλλου καὶ καταδικάζων τὸν Νεστόριον, τὸν ὁποῖον προσεπάθησε πρότερον, ἀνεπιτυχῶς, νὰ ἐπαναφέρῃ διὰ τῆς πειθοῦς εἰς τὴν Ὀρθοδοξίαν, καθότι ἐτύγχανεν προσωπικός του φίλος. Κατεπολέμησεν ἐπίσης καὶ τὸν Μοψουεστίας Θεόδωρον ἀποστείλας πρὸς τοὺς Ἐπισκόπους τῆς Ἀρμενίας ἐγκύκλιον, δι’ ἧς κατεδίκαζε τὰ φρονήματά του. Οὗτος ἀπελάμβανε μεγάλης τιμῆς μεταξὺ τῶν Πατέρων, ἡ δὲ ἐν Μελιτηνῇ συνελθοῦσα κατὰ τὸ ἔτος υνη’ (458) Σύνοδος ὀνομάζει αὐτὸν Πατέρα καὶ Διδάσκαλον. Ποῖον ὅμως ἔτος ἐτελειώθη καὶ ποῖον τέλος ἔλαβε δὲν εἰναι γνωστόν. Ὁ κατὰ τὴν λα’ (31) Μαρτίου ἑορταζόμενος συνώνυμος τούτου Ἐπίσκοπος ἐπίσης Μελιτηνῆς, ὁ ὑποβληθεὶς ἐπὶ Δεκίου εἰς μαρτυρικὰς βασάνους εἶναι ἄσχετος πρὸς αὐτόν. (Βλέπε ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’).

[2] Ὁ Ὅσιος Πασσαρίων ἑορτάζεται κατὰ τὴν ια’ (11ην) Αὐγούστου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[3] Οὗτος εἶναι ὁ Ὅσιος Ἰωάννης Ἐπίσκοπος Κολωνίας ὁ Ἡσυχαστὴς ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν γ’ (3ην) Δεκεμβρίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 254-256.

[5] Τὰ περὶ τοῦ Ὁσίου Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου βλέπε εἰς τὴν ε’ (5ην) Δεκεμβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[6] Αὕτη εἶναι ἡ σύζυγος τοῦ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου Β’ τοῦ λεγομένου Μικροῦ, ἥτις διὰ τὸν ἐνάρετον αὐτῆς βίον ἀνεκηρύχθη ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἁγία καὶ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιγ’ (13ην) Αὐγούστου (Βλέπε τὰ περὶ αὐτῆς ἐν τῷ ἡμετέρῳ «Μεγάλῳ Συναξαριστῇ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[7] Ἄλλος πρέπει νὰ εἶναι ὁ Γεράσιμος οὗτος ἀπὸ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον τὸν Ἰορδανίτην τὸν ἑορταζόμενον κατὰ τὴν δ’ (4ην) Μαρτίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’). Διότι ἐκεῖνος, ὡς ἀναφέρεται ἐν τῷ Συναξαρίῳ του, καὶ ὡς γράφει καὶ ὁ τὸν Βίον του συγγράψας Πατριάρχης Ἱεροσολύμων Σωφρόνιος ἔζησε κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου τοῦ Πωγωνάτου (668-685), ἐνῷ οὗτος εἶναι σύγχρονος τῶν Ὁσίων Εὐθυμίου τοῦ Μεγάλου καὶ Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου. Ἐπειδὴ δὲ Βίον τοῦ Ὁσίου Γερασίμου συνέγραψε καὶ Κύριλλος ὁ Σκυθοπολίτης (514-557), ἀναφέρουν δὲ περὶ τούτου καὶ ἕτεροι σύγχρονοι αὐτοῦ, συνάγεται ὅτι ἢ δύο πρέπει νὰ ὑπῆρξαν συνώνυμοι Ὅσιοι φέροντες τὸ ὄνομα Γεράσιμος ὁ Ἰορδανίτης καὶ τὰ ἑκατέρου θαυμάσια συνεχωνεύθησαν ἐκ παρανοήσεως εἰς μίαν ἱστορίαν λόγῳ συνωνυμίας ἢ εἶναι ἐσφαλμένος ὁ χρόνος εἰς τὸν ὁποῖον τοποθετεῖται ὁ Ὅσιος Γεράσιμος, ὑπὸ τοῦ Σωφρονίου Ἱεροσολύμων καὶ τῶν Συναξαριστῶν. Σημείωσαι ὅτι καὶ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τοποθετεῖ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον περὶ τὸ ἔτος χο’ (670), τὸ ὁποῖον ἀναφέρουν καὶ οἱ Συναξαρισταὶ παλαιότεροι, νεώτεροι καὶ ἡμέτεροι. Ἐν τῇ παροῦσῃ ἐκδόσει τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’ «Μὴν Μάρτιος» καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ὁσίου Γερασίμου τοῦ Ἰορδανίτου, θέλομεν ἀσχοληθῆ ἐκτενέστερον περὶ τοῦ ζητήματος τούτου.

[8] Οὗτος εἶναι Λέων Α’ ὁ Θρᾲξ ὁ καὶ Μέγας καὶ Μακέλλης ἐπονομαζόμενος τελευτήσας κατὰ τὸ 474 μ.Χ. καὶ ἀνακηρυχθεὶς ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἅγιος διὰ τοὺς ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας ἀγῶνάς του. (Βλέπε σελ. 584 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[9] Οἱ Ἀποσχίσται ἦσαν αἱρετικοί, ἀποκοπέντες τῆς Ἐκκλησίας διότι δὲν ἀνεγνώριζον τοὺς κανονικοὺς Ἱερεῖς, οὔτε ἀπεδέχοντο τὰ Μυστήρια καὶ τὰς ἱερὰς παραδόσεις (σημεῖον Σταυροῦ, Εἰκόνας κ.λ.π.)

[10] Ἡ Δώρα ἢ Δὼρ ἦτο ὀχυρὰ πόλις τῆς Παλαιστίνης κειμένη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Καρμήλου ὄρους, πλησίον τοῦ σημερινοῦ χωρίου Ταντούρα. Κατὰ τὴν ἐποχὴν τῶν Χαναναίων ἦτο ἕδρα βασιλέως, κατὰ δὲ τὴν Χριστιανικὴν ἕδρα Ἐπισκόπου.