Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου και θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΕΥΘΥΜΙΟΥ τοῦ Μεγάλου

Ἐκεῖ δὲ πλησίον του ἦτο καὶ ἄλλος Ἀσκητής, ὀνόματι Θεόκτιστος, ὅμοιος εἰς τὴν ἀρετὴν καὶ πολιτείαν μὲ ἐκεῖνον· ὅθεν με τόσην στοργὴν καὶ ἔρωτα πνεύματος ἠγάπησεν ὁ εἷς τὸν ἕτερον, ὥστε ἡ ψυχὴ σχεδὸν τοῦ ἑνὸς ἦτο εἰς τὸ σῶμα τοῦ ἑτέρου καὶ ὅσα ἐφρόνει ὁ εἷς ὁμοίως καὶ ὁ ἄλλος ἐπεθύμει. Οὕτως ὅθεν ἀδελφικῶς φρονοῦντες, μετέβαινον καθ’ ἕκαστον χρόνον ὀκτὼ ἡμέρας μετὰ τὰ Φῶτα εἰς τὴν ἔρημον καὶ ἐκεῖ ἔμενον ἡσυχάζοντες, πάσης ἀνθρωπίνης συναυλίας καὶ ἑνότητος ὑστερούμενοι, ἕως τῆς ἑορτῆς τῶν Βαΐων, ὁπότε ἐπέστρεφον πάλιν εἰς τὰ κελλία των, βαστάζοντες ἓκαστος αὐτῶν τὸν πλοῦτον τῆς ἀρετῆς καὶ προσφέροντες αὐτὸν εἰς τὸν ἀναστάντα Χριστόν, τιμιώτερον ἀπὸ τὸν χρυσὸν τὸν ὁποῖον οἱ Μάγοι προσέφερον. Ἐπλεόναζε δὲ εἰς τὴν ἀγαθότητα τῶν ἠθῶν, εἰς τὴν τῶν τρόπων ἁπλότητα καὶ εἰς τὴν πολλὴν ταπεινοφροσύνην καὶ ἐπερίσσευε τὸν Θεόκτιστον ὁ μέγας Εὐθύμιος, διὰ τοῦτο δὲ ηὔξανε πρὸς τὸν Θεὸν καθ’ ἑκάστην ἡ παρρησία του καὶ ἤρχετο εἰς αὐτὸν περισσοτέρα ἡ χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

Εἰς Φαρὰν διέμεινεν ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος μετὰ τοῦ Θεοκτίστου ἐπὶ πέντε χρόνους, ὅτε δὲ τὸν πέμπτον χρονον ἀπῆλθον κατὰ τὸ σύνηθες εἰς τὴν ἔρημον, διαβάντες ἀπὸ ἕνα ποταμὸν βαθὺν καὶ κρημνώδη εὗρον ἓν μέγα σπήλαιον, τὸ ὁποῖον ἴσως νὰ ἦτο πρότερον καταφύγιον θηρίων, ἐγένετο ὅμως Ναὸς ἱερὸς εἰς τὸ ὕστερον καὶ Ἀγγέλων κατοικητήριον. Πιστεύοντες ὅθεν ὅτι ὁ Θεὸς τοὺς ὡδήγησεν, ἔμειναν ἐκεῖ ἀρκετὸν καιρὸν ἡσυχάζοντες, μὴ ἔχοντες οὐδεμίαν ἀνθρωπίνην βοήθειαν, μόνον δὲ μὲ τὰ ἄγρια χόρτα ἐτρέφοντο, χαίροντες ἐπὶ τῇ ἐλπίδι τῆς μελλούσης τρυφῆς καὶ αἰωνίου ἀπολαύσεως.

Ἀλλ’ ἐπειδὴ ὁ Κύριος, ἤθελε νὰ φανερώσῃ τὴν ἀρετήν των καὶ νὰ ὠφεληθοῦν και ἕτεροι δι αὐτῶν, ᾠκονόμησε καὶ τοὺς εὗρον μὲ τὸν ἑξῆς τρόπον, διὰ νὰ μὴ εἶναι ὁ κῆπος κεκλεισμένος καὶ ἡ πηγὴ ἐσφραγισμένη ἀπὸ τῆς σοφίας ἐκείνων καὶ ἁγιότητος, τοὐναντίον δὲ νὰ φωτίζουν καὶ ἄλλους διὰ τῆς ἐνθέου πολιτείας των. Ἔτυχον ὅθεν ἐκεῖ εἰς τὸν χείμαρρον τινὲς ἐκ τοῦ χωρίου Λαζαρίου, οἵτινες ἐποίμαινον πρόβατα. Αὐτοὶ ἰδόντες ἐξαίφνης τοὺς Ἁγίους ἐτρόμαξαν καὶ τρέχοντες νὰ φύγουν ἐκάλεσαν αὐτοὺς οἱ Ἅγιοι λέγοντες· «Ἀδελφοί, μὴ φοβεῖσθε, διότι καὶ ἡμεῖς ἄνθρωποι εἴμεθα καὶ διὰ τὰς ἁμαρτίας μας ἤλθομεν εἰς τὸν τόπον τοῦτον νὰ ἡσυχάσωμεν». Τότε οἱ ποιμένες ἔλαβον θάρρος καὶ ἦλθον εἰς τὸ σπήλαιον, μὴ εὑρόντες δὲ τίποτε βρώσιμον ἀπὸ τὰ ἀναγκαῖα τοῦ σώματος, ἐθαύμαζον καὶ ἀπελθόντες εἰς τὸ χωρίον αὐτῶν ἐφανέρωσαν τὰ γενόμενα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ἔλαβε μέρος καὶ εἰς τὴν ἐν Ἐφέσῳ συγκροτηθεῖσαν Ἁγίαν Γ’ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει υλα’ (431) καὶ μεγάλως ὑπερήσπισε τὰ δόγματα τῆς Ὀρθοδοξίας, ὑπεραμυνόμενος τοῦ Ἀλεξανδρείας Ἁγίου Κυρίλλου καὶ καταδικάζων τὸν Νεστόριον, τὸν ὁποῖον προσεπάθησε πρότερον, ἀνεπιτυχῶς, νὰ ἐπαναφέρῃ διὰ τῆς πειθοῦς εἰς τὴν Ὀρθοδοξίαν, καθότι ἐτύγχανεν προσωπικός του φίλος. Κατεπολέμησεν ἐπίσης καὶ τὸν Μοψουεστίας Θεόδωρον ἀποστείλας πρὸς τοὺς Ἐπισκόπους τῆς Ἀρμενίας ἐγκύκλιον, δι’ ἧς κατεδίκαζε τὰ φρονήματά του. Οὗτος ἀπελάμβανε μεγάλης τιμῆς μεταξὺ τῶν Πατέρων, ἡ δὲ ἐν Μελιτηνῇ συνελθοῦσα κατὰ τὸ ἔτος υνη’ (458) Σύνοδος ὀνομάζει αὐτὸν Πατέρα καὶ Διδάσκαλον. Ποῖον ὅμως ἔτος ἐτελειώθη καὶ ποῖον τέλος ἔλαβε δὲν εἰναι γνωστόν. Ὁ κατὰ τὴν λα’ (31) Μαρτίου ἑορταζόμενος συνώνυμος τούτου Ἐπίσκοπος ἐπίσης Μελιτηνῆς, ὁ ὑποβληθεὶς ἐπὶ Δεκίου εἰς μαρτυρικὰς βασάνους εἶναι ἄσχετος πρὸς αὐτόν. (Βλέπε ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’).

[2] Ὁ Ὅσιος Πασσαρίων ἑορτάζεται κατὰ τὴν ια’ (11ην) Αὐγούστου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[3] Οὗτος εἶναι ὁ Ὅσιος Ἰωάννης Ἐπίσκοπος Κολωνίας ὁ Ἡσυχαστὴς ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν γ’ (3ην) Δεκεμβρίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 254-256.

[5] Τὰ περὶ τοῦ Ὁσίου Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου βλέπε εἰς τὴν ε’ (5ην) Δεκεμβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος ΙΒ’).

[6] Αὕτη εἶναι ἡ σύζυγος τοῦ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου Β’ τοῦ λεγομένου Μικροῦ, ἥτις διὰ τὸν ἐνάρετον αὐτῆς βίον ἀνεκηρύχθη ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἁγία καὶ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιγ’ (13ην) Αὐγούστου (Βλέπε τὰ περὶ αὐτῆς ἐν τῷ ἡμετέρῳ «Μεγάλῳ Συναξαριστῇ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Η’).

[7] Ἄλλος πρέπει νὰ εἶναι ὁ Γεράσιμος οὗτος ἀπὸ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον τὸν Ἰορδανίτην τὸν ἑορταζόμενον κατὰ τὴν δ’ (4ην) Μαρτίου. (Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’). Διότι ἐκεῖνος, ὡς ἀναφέρεται ἐν τῷ Συναξαρίῳ του, καὶ ὡς γράφει καὶ ὁ τὸν Βίον του συγγράψας Πατριάρχης Ἱεροσολύμων Σωφρόνιος ἔζησε κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου τοῦ Πωγωνάτου (668-685), ἐνῷ οὗτος εἶναι σύγχρονος τῶν Ὁσίων Εὐθυμίου τοῦ Μεγάλου καὶ Σάββα τοῦ Ἡγιασμένου. Ἐπειδὴ δὲ Βίον τοῦ Ὁσίου Γερασίμου συνέγραψε καὶ Κύριλλος ὁ Σκυθοπολίτης (514-557), ἀναφέρουν δὲ περὶ τούτου καὶ ἕτεροι σύγχρονοι αὐτοῦ, συνάγεται ὅτι ἢ δύο πρέπει νὰ ὑπῆρξαν συνώνυμοι Ὅσιοι φέροντες τὸ ὄνομα Γεράσιμος ὁ Ἰορδανίτης καὶ τὰ ἑκατέρου θαυμάσια συνεχωνεύθησαν ἐκ παρανοήσεως εἰς μίαν ἱστορίαν λόγῳ συνωνυμίας ἢ εἶναι ἐσφαλμένος ὁ χρόνος εἰς τὸν ὁποῖον τοποθετεῖται ὁ Ὅσιος Γεράσιμος, ὑπὸ τοῦ Σωφρονίου Ἱεροσολύμων καὶ τῶν Συναξαριστῶν. Σημείωσαι ὅτι καὶ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τοποθετεῖ τὸν Ὅσιον Γεράσιμον περὶ τὸ ἔτος χο’ (670), τὸ ὁποῖον ἀναφέρουν καὶ οἱ Συναξαρισταὶ παλαιότεροι, νεώτεροι καὶ ἡμέτεροι. Ἐν τῇ παροῦσῃ ἐκδόσει τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Γ’ «Μὴν Μάρτιος» καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ὁσίου Γερασίμου τοῦ Ἰορδανίτου, θέλομεν ἀσχοληθῆ ἐκτενέστερον περὶ τοῦ ζητήματος τούτου.

[8] Οὗτος εἶναι Λέων Α’ ὁ Θρᾲξ ὁ καὶ Μέγας καὶ Μακέλλης ἐπονομαζόμενος τελευτήσας κατὰ τὸ 474 μ.Χ. καὶ ἀνακηρυχθεὶς ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας Ἅγιος διὰ τοὺς ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας ἀγῶνάς του. (Βλέπε σελ. 584 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[9] Οἱ Ἀποσχίσται ἦσαν αἱρετικοί, ἀποκοπέντες τῆς Ἐκκλησίας διότι δὲν ἀνεγνώριζον τοὺς κανονικοὺς Ἱερεῖς, οὔτε ἀπεδέχοντο τὰ Μυστήρια καὶ τὰς ἱερὰς παραδόσεις (σημεῖον Σταυροῦ, Εἰκόνας κ.λ.π.)

[10] Ἡ Δώρα ἢ Δὼρ ἦτο ὀχυρὰ πόλις τῆς Παλαιστίνης κειμένη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Καρμήλου ὄρους, πλησίον τοῦ σημερινοῦ χωρίου Ταντούρα. Κατὰ τὴν ἐποχὴν τῶν Χαναναίων ἦτο ἕδρα βασιλέως, κατὰ δὲ τὴν Χριστιανικὴν ἕδρα Ἐπισκόπου.