Λόγος εἰς τὰ ΠΑΘΗ καὶ τὴν ΣΤΑΥΡΩΣΙΝ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτήρος ἡμῶν ΧΡΙΣΤΟΥ, ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» Γεωργίου Σουγδουρῆ.

Τρίτη ἀπορία εἶναι, διατὶ δὲν ἐπῆγαν ἄλλοι τινὲς πρὸς τὸν Πιλᾶτον, ἀλλὰ μόνον οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι; Τοῦτο ἐγένετο, διότι τῶν μὲν ἄλλων Ἰουδαίων ὁ θυμὸς ἔπαυσεν, ἀποθανόντος τοῦ Χριστοῦ· μᾶλλον δὲ ἐπειδὴ οὔτε εἰς τὴν ἀρχὴν ἦσαν αἴτιοι τῆς ἀναιρέσεως τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ καταπεισθέντες ὑπὸ τῶν ἀρχιερέων καὶ πρεσβυτέρων, τὸν μὲν Βαραββᾶν ἐζήτησαν νὰ ἀφεθῇ, τὸν δὲ Χριστὸν νὰ σταυρωθῇ, καθὼς καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος ἐν τῷ εἰκοστῷ ἑβδόμῳ κεφαλαίῳ λέγει· «Οἱ δὲ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι ἔπεισαν τοὺς ὄχλους, ἵνα αἰτήσωνται τὸν Βαραββᾶν, τὸν δὲ Ἰησοῦν ἀπολέσωσι» (Ματθ. κζ’ 20). Διὰ τοῦτο ὕστερον, σταυρωθέντος τοῦ Χριστοῦ καὶ ἀποθανόντος, μετενόησαν δι’ ὅσα ἔπραξαν. Δηλοποιεῖ τοῦτο ὁ θεῖος Λουκᾶς ἐν τῷ εἰκοστῷ τρίτῳ κεφαλαίῳ λέγων· «Καὶ πάντες οἱ συμπαραγενόμενοι ὄχλοι ἐπὶ τὴν θεωρίαν ταύτην, θεωροῦντες τὰ γενόμενα τύπτοντες ἑαυτῶν τὰ στήθη ὑπέστρεφον» (Λουκ. κγ’ 48). Ἐπειδὴ λοιπὸν οἱ πλείοντες ἐκ τοῦ ὄχλου, ὡς εἶπον, μετενόησαν δι’ ὅσα ἔπραξαν, διὰ τοῦτο οὔτε καὶ τώρα ὑπάγουσι πρὸς τὸν Πιλᾶτον· μόνον δὲ οἱ ἀρχιερεῖς, ὁ Ἄννας δηλαδή, ὁ Καϊάφας, ὁ Ἰωάννης, ὁ Ἀλέξανδρος καὶ ὅσοι ἦσαν ἐκ γένους ἀρχιερατικοῦ, καθὼς λέγει ὁ Ἀπόστολος Λουκᾶς ἐν τῷ τετάρτῳ κεφαλαίῳ τῶν Ἀποστολικῶν Πράξεων (Πράξ. δ’ 5-6), ὡς πρωταίτιοι τῆς κατακρίσεως τοῦ Χριστοῦ, λαβόντες καὶ τοὺς συνεργοὺς αὐτῶν Φαρισαίους μετέβησαν πρὸς τὸν Πιλᾶτον. Ἐπῆραν δὲ καὶ τοὺς Φαρισαίους, διότι καὶ αὐτοὶ εἶχον φθόνον πολὺν κατὰ τοῦ Χριστοῦ ἀπ’ ἀρχῆς, ἐπειδὴ τοὺς ἤλεγχεν ἀναφανδὸν λέγων· «Οὐαὶ ὑμῖν γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί!» (Ματθ. κγ’ 13).

Τετάρτην ἀπορίαν ἔχομεν, ὅτι, πότε εἶπεν ὁ Χριστὸς εἰς τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ εἰς τοὺς Φαρισαίους, μετὰ τρεῖς ἡμέρας θέλω ἀναστηθῆ καὶ τοῦτο ἐνθυμηθέντες, ἀπῆλθον πρὸς τὸν Πιλᾶτον; Διότι, πρὸς μὲν τοὺς Μαθητὰς αὐτοῦ εὑρίσκομεν, ὅτι προεῖπε κατὰ μόνας, ὅτι μέλλει νὰ παραδοθῇ καὶ νὰ σταυρωθῇ καὶ νὰ ἀποθάνῃ καὶ μετὰ τρεῖς ἡμέρας νὰ ἀναστηθῇ, καθὼς τὸ λέγουν οἱ ἱεροὶ Εὐγγελισταί, ὁ μὲν Ματθαῖος εἰς τὸ δέκατον ἕκτον κεφάλαιον (ιϛ’ 21), ὁ δὲ Μάρκος εἰς τὸ δέκατον (ι’ 33-34) καὶ ὁ Λουκᾶς εἰς τὸ δέκατον ὄγδοον (ιη’ 31-33). Πρὸς δὲ τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ Φαρισαίους, ὅτι μέλλει νὰ πάθῃ ταῦτα, δὲν δυνάμεθα νὰ εὕρωμεν πότε εἶπε φανερῶς τὸν λόγον τοῦτον. Φρονοῦμεν δέ, ὅτι οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι, δὲν ἠννόησαν ἀλλαχόθεν ὅτι μέλλει ὁ Χριστὸς μετὰ τρεῖς ἡμέρας νὰ ἀναστηθῇ, παρὰ μόνον ἀπὸ τὰ ἑξῆς δύο ρητά, τὰ ὁποῖα εἶπε πρὸς αὐτοὺς ὁ Κύριος αἰνιγματωδῶς·


Ὑποσημειώσεις

[1] Θευδᾶς· ἡγέτης Ἰουδαϊκῆς ἐπαναστατικῆς κινήσεως συνισταμένης ἐκ τετρακοσίων ἀνδρῶν, ἥτις ἐθεώρει τοῦτον ὡς Μεσσίαν. Ὁ Θευδᾶς ἐξετελέσθη ὡς στασιαστὴς ὑπὸ τῶν Ρωμαίων, χρόνον τινὰ ἐνωρίτερον τοῦ Χριστοῦ. Τοῦτον ἀναφέρει ὁ θεῖος Λουκᾶς ἐν ταῖς Πράξεσι (εʹ 36).
[2] Ἡ νῆσος Ποντία ἰταλιστὶ ὀνομάζεται Πόντζια.
[3] Κατὰ τὸν ἀείμνηστον Ἰωὴλ Γιαννακόπουλον («Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη», τόμ. Αʹ σελ. 31), μονὰς τῶν ἑβραϊκῶν ἀργυρῶν νομισμάτων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶναι τὸ τάλαντον, βάρους 34,5 κιλῶν, ὅπερ ὑποδιαιρεῖται εἰς 60 μνᾶς, βάρους 575 γραμμαρίων ἑκάστη.
[4] Βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».
[5] Σ.τ.Ε. Ἡ ἀπάντησις εἰς τὸ παρὸν ἐρώτημα συνεγράφη ἐξ ἀρχῆς ὑπὸ τῆς ὁμάδος τῶν ἐπιμελητῶν τῆς παρούσης ἐκδόσεως, πρὸς ὀρθοτέραν καὶ ἐπιστημονικῶς πληρεστέραν ἐνημέρωσιν τοῦ φιλομαθοῦς ἀναγνωστικοῦ κοινοῦ.
[6] Περὶ τῆς χρήσης τῶν Ἀραμαϊκῶν ὡς καθομιλουμένην γλῶσσαν, ὑπενθυμίζομεν τὰς ἐν τῇ Καινῇ Διαθήκῃ ἀπαντώσας λέξεις καὶ φράσεις· ρακὰ (Ματθ. εʹ 41), μαμωνᾶς (Ματθ. ϛʹ 24), Γολγοθᾶ (Ματθ. κζʹ 33), Ἠλί, Ἠλί, λαμὰ σαβαχθανὶ (Ματθ. κζʹ 46), ταλιθὰ κούμι (Μάρκ. εʹ 41), ἐφφαθὰ (Μάρκ. ζʹ 34), ἀββᾶ (Μάρκ. ιδʹ 36), Βηθσαϊδὰ (Ἰωάν. εʹ 2), Γαββαθᾶ (Ἰωάν. ιθʹ 13), Ἀκελδαμὰ (Πραξ. αʹ 19), μαρὰν ἀθὰ (Αʹ Κορ. ιϛʹ 22), Ἀρμαγεδὼν (Ἀποκ. ιʹ 16).
[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Λογγίνου τοῦ Ἑκατοντάρχου βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ιϛʹ (16ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.
[8] Βλέπε περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κβʹ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Ἰουλίου.