Λόγος εἰς τὰ ΠΑΘΗ καὶ τὴν ΣΤΑΥΡΩΣΙΝ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτήρος ἡμῶν ΧΡΙΣΤΟΥ, ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» Γεωργίου Σουγδουρῆ.

Πρῶτον ζήτημα ἔχομε νὰ λύσωμεν τὸ διατὶ οἱ Εὐαγγελισταὶ λέγουν, ὅτι ὁ Ἰωσήφ ἦτο πλούσιος· ἀπαντῶμεν εἰς τοῦτο, ὅτι ἀναφέρουν τοῦτο οἱ Εὐαγγελισταί, διὰ νὰ ἐννοήσωμεν τὰ ἐλατήρια ἀπὸ τὰ ὁποῖα παρεκινήθη ὁ Ἰωσὴφ διὰ νὰ ζητήσῃ τὸ Σῶμα τοῦ Ἰησοῦ. Πληροφορούμεθα λοιπὸν ἐκ τούτου ὅτι ἐπειδὴ ἦτο πλούσιος καὶ εἶχε παρρησίαν πρὸς τὸν Πιλᾶτον, ἀπετόλμησε καὶ ἐπῆγε πρὸς αὐτὸν καὶ τοῦ τὸ ἐζήτησεν. Ἀλλὰ ἴδετε καὶ τὴν καλὴν προαίρεσιν αὐτοῦ καὶ τὴν ἀγάπην, τὴν ὁποίαν εἶχε πρὸς τὸν Χριστόν. Διότι δὲν ἐφοβήθη, συλλογισθείς, πῶς νὰ ζητήσω τὸ Σῶμα τοῦ Ἰησοῦ, ὁ ὁποῖος ἐσταυρώθη ὡς ἀποστάτης τῆς βασιλείας; Ὁ Πιλᾶτος τὸν ἐσταύρωσεν ὡς στασιαστὴν κατὰ τοῦ Καίσαρος καὶ ἐγὼ νὰ ὑπάγω νὰ ζητήσω τὸ Σῶμα Αὐτοῦ, νὰ εἴπουν ὅτι εἶμαι συγκοινωνὸς τῆς ἀποστασίας; Καὶ ἐὰν μὲν ἤμην πτωχός, ἴσως νὰ μὴ ἔκαμνε τίποτε ἐναντίον μου ὁ Πιλᾶτος, διότι τὸν πτωχὸν δὲν τὸν ζηλεύει κανείς. Ἀφοῦ ὅμως ἔχω πλοῦτον, τὸν ὁποῖον πᾶς τις φθονεῖ, πῶς νὰ ἀποτολμήσω τοιοῦτο ἔργον, ἕνεκεν τοῦ ὁποίου εἶναι δυνατὸν νὰ παρακινηθῇ νὰ ἁρπάσῃ τὴν περιουσίαν μου; Δὲν ἐφοβήθη, λέγω, τοιαῦτα συλλογιζόμενος, ἀλλὰ ὡς ἔχων ἀγάπην πρὸς τὸν Χριστόν, καθὸ μαθητὴς ἐν τῷ κρυπτῷ ὅπου ἦτο καὶ αὐτός, ἀπετόλμησε καὶ ἐπῆγε, ἔχων θάρρος εἰς τὴν παρρησίαν του.

Δεύτερον ζήτημα ἔχομεν, τὸ διατὶ λέγουσιν οἱ Εὐαγγελισταὶ ποία ἦτο ἡ πατρὶς τοῦ Ἰωσήφ. Λέγομεν δὲ εἰς τοῦτο, ὅτι τὸν καιρὸν ἐκεῖνον ἦσαν καὶ ἄλλοι Ἰουδαῖοι, ἄρχοντες καὶ πλούσιοι, φέροντες τὸ ὄνομα Ἰωσήφ· ἵνα μὴ λοιπὸν νομίσωμεν, ὅτι διὰ ἄλλον τινὰ λέγουσι, διὰ τοῦτο εἶπον καὶ τὴν πατρίδα αὐτοῦ, Ἀριμαθαίαν λεγομένην, ὅπερ σημαίνει Ἑβραϊστί· «Σήκωσε ἐκεῖνο».

Τρίτον ζήτημα ἔχομεν τὶ σημαίνει εὐσχήμων καὶ βουλευτής. Εὐσχήμων μὲν λέγεται ὁ σεμνὸς καὶ εὐλαβής, ἤτοι ἐκεῖνος, τὸν ὁποῖον εὐλαβοῦνται πάντες ἀπὸ τὸ ἦθος τοῦ προσώπου, ὁ ἄμεμπτος, δηλαδὴ ἀκατηγόρητος, εἰς τὰ μέτρα καὶ τὰς θέσεις τῶν μελῶν τοῦ σώματος καὶ ὁ ἐπίσημος καὶ ὀνομαστὸς εἰς πολλοὺς ἀνθρώπους τοῦ τόπου ἐκείνου. Διὰ τοῦτο καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς εἰς τὸ δέκατον τρίτον κεφάλαιον τῶν Ἀποστολικῶν Πράξεων εὐσχήμονας ὀνομάζει τὰς πλουσίας καὶ ἐνδόξους γυναῖκας τῶν Ἀντιοχέων τῆς Πισιδίας, λέγων· «Οἱ δὲ Ἰουδαῖοι παρώτρυναν τὰς σεβομένας γυναῖκας καὶ τὰς εὐσχήμονας καὶ τοὺς πρώτους τῆς πόλεως καὶ ἐπήγειραν διωγμὸν ἐπὶ τὸν Παῦλον καὶ τὸν Βαρνάβαν» (Πράξ. ιγ’ 50).


Ὑποσημειώσεις

[1] Θευδᾶς· ἡγέτης Ἰουδαϊκῆς ἐπαναστατικῆς κινήσεως συνισταμένης ἐκ τετρακοσίων ἀνδρῶν, ἥτις ἐθεώρει τοῦτον ὡς Μεσσίαν. Ὁ Θευδᾶς ἐξετελέσθη ὡς στασιαστὴς ὑπὸ τῶν Ρωμαίων, χρόνον τινὰ ἐνωρίτερον τοῦ Χριστοῦ. Τοῦτον ἀναφέρει ὁ θεῖος Λουκᾶς ἐν ταῖς Πράξεσι (εʹ 36).
[2] Ἡ νῆσος Ποντία ἰταλιστὶ ὀνομάζεται Πόντζια.
[3] Κατὰ τὸν ἀείμνηστον Ἰωὴλ Γιαννακόπουλον («Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη», τόμ. Αʹ σελ. 31), μονὰς τῶν ἑβραϊκῶν ἀργυρῶν νομισμάτων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶναι τὸ τάλαντον, βάρους 34,5 κιλῶν, ὅπερ ὑποδιαιρεῖται εἰς 60 μνᾶς, βάρους 575 γραμμαρίων ἑκάστη.
[4] Βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».
[5] Σ.τ.Ε. Ἡ ἀπάντησις εἰς τὸ παρὸν ἐρώτημα συνεγράφη ἐξ ἀρχῆς ὑπὸ τῆς ὁμάδος τῶν ἐπιμελητῶν τῆς παρούσης ἐκδόσεως, πρὸς ὀρθοτέραν καὶ ἐπιστημονικῶς πληρεστέραν ἐνημέρωσιν τοῦ φιλομαθοῦς ἀναγνωστικοῦ κοινοῦ.
[6] Περὶ τῆς χρήσης τῶν Ἀραμαϊκῶν ὡς καθομιλουμένην γλῶσσαν, ὑπενθυμίζομεν τὰς ἐν τῇ Καινῇ Διαθήκῃ ἀπαντώσας λέξεις καὶ φράσεις· ρακὰ (Ματθ. εʹ 41), μαμωνᾶς (Ματθ. ϛʹ 24), Γολγοθᾶ (Ματθ. κζʹ 33), Ἠλί, Ἠλί, λαμὰ σαβαχθανὶ (Ματθ. κζʹ 46), ταλιθὰ κούμι (Μάρκ. εʹ 41), ἐφφαθὰ (Μάρκ. ζʹ 34), ἀββᾶ (Μάρκ. ιδʹ 36), Βηθσαϊδὰ (Ἰωάν. εʹ 2), Γαββαθᾶ (Ἰωάν. ιθʹ 13), Ἀκελδαμὰ (Πραξ. αʹ 19), μαρὰν ἀθὰ (Αʹ Κορ. ιϛʹ 22), Ἀρμαγεδὼν (Ἀποκ. ιʹ 16).
[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Λογγίνου τοῦ Ἑκατοντάρχου βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ιϛʹ (16ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.
[8] Βλέπε περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κβʹ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Ἰουλίου.