Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ δευτέρᾳ τῶν Νηστειῶν, μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ τοῦ Θαυματουργοῦ Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, τοῦ Παλαμᾶ, διαπρέψαντος ἐν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ ͵ατμ’ (1340).

Ταῦτα βλέποντες οἱ Μοναχοὶ τῆς Θεσσαλονίκης ἔγραψαν πρὸς τὸν Ἅγιον, παρακαλοῦντες αὐτὸν θερμῶς νὰ ὑπάγῃ ἐκεῖ πρὸς κατίσχυσιν τῆς ἀληθείας ἐναντίον τοῦ Βαρλαάμ. Παρευθὺς τότε ἔφθασεν ὁ Ἅγιος εἰς τὴν Θεσσαλονίκην, εἰς τὴν ὁποίαν ἦτο ὁ πόλεμος καὶ ἐδοκίμασε μὲ διάφορα μέσα νὰ διορθώσῃ τὸν Βαρλαάμ. Ἔπειτα κατ’ εὐθεῖαν καὶ κατὰ πρόσωπον εἶπε πολλὰ πρὸς αὐτόν, ἐπιθυμῶν νὰ τὸν φέρῃ εἰς τὴν ὁμόνοιαν τῆς Ἐκκλησίας. Ἐπειδὴ ὅμως οὗτος δὲν ἔπαυε καθ’ ἑκάστην καὶ μὲ λόγους καὶ μὲ συγγράμματα ὁλόκληρα νὰ φέρεται ἀναίσχυντα κατὰ τῆς Ἐκκλησίας, διὰ ταῦτα, μὴ βλέπων ὁ Ἅγιος καμμίαν διόρθωσιν, ἐξ ἀνάγκης ἤρχισε καὶ αὐτὸς νὰ γράφῃ ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας καὶ ἐναντίον τῶν ψευδολογιῶν τοῦ Βαρλαάμ, ὅστις μαθὼν τὴν κατακεραύνωσιν καὶ ἀναίρεσιν τῶν λόγων του, ἥτις ἔγινεν ἀπὸ τοὺς θαυμαστοὺς λόγους, τοὺς ὁποίους ἐξέδωκεν εἰς τὸ κοινὸν ὁ Ἅγιος ὑπὲρ τῆς ἱερᾶς ἡσυχίας καὶ τῆς Ὀρθοδόξου ἀληθείας, ἔπαυσεν ἀπὸ τοῦ νὰ λέγῃ καὶ νὰ γράφῃ κατὰ τῶν Μοναχῶν καὶ ὥρμησεν εἰς τὸ ἑξῆς ὅλος κατὰ τοῦ θείου Γρηγορίου. Ἀλλ’ ἐπειδὴ δὲν ἠδύνατο νὰ ἀντισταθῇ κατὰ πρόσωπον καὶ νὰ ἀντιλέγῃ εἰς αὐτόν, ἔφυγεν ἀπὸ τὴν Θεσσαλονίκην καὶ ἐπῆγε πάλιν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν. Εἶχε δὲ ὁ Ἅγιος τρεῖς ὁλοκλήρους χρόνους εἰς τὴν Θεσσαλονίκην, εἰς τὴν ὁποίαν ἔλεγε καὶ ἔγραφε, τοὺς θαυμαστοὺς ἐκείνους λόγους ὑπὲρ τῆς ἀληθοῦς δόξης· τὸ δὲ περισσότερον μέρος τοῦ καιροῦ τούτου τὸ διήρχετο μὲ τὸ συνηθισμένον του πένθος καὶ μὲ τὴν τελείαν μοναξιὰν καὶ ἡσυχίαν. Ἐπειδὴ δὲ δὲν εἶχεν ἐκεῖ τὴν ἠγαπημένην του ἔρημον, ἔκαμε τρόπον καὶ κατεσκεύασε μικρόν τι κελλίον, εἱς τὰ βαθύτατα μέρη τοῦ οἴκου ἐκείνου, εἰς τὸν ὁποῖον διέμενε, ἐκεῖ δὲ ἡσύχαζεν ὅσον ἦτο δυνατόν.

Ὅτε δὲ ἔφθασεν ἡ ἑορτὴ τοῦ μεγάλου Ἀντωνίου, ἦσαν οἱ μαθηταί του καὶ οἱ συνασκηταί του ὅλοι ὁμοῦ μὲ τὸν θαυμαστὸν Ἰσίδωρον, μετὰ τοῦ ὁποίου ἔκαμναν τὴν ἀγρυπνίαν τοῦ θείου Ἀντωνίου. Ἀλλ’ ὤ τοῦ θαύματος! Δὲν ἔλειπεν ἀπ’ αὐτῶν οὐδὲ οὗτος ὁ μέγας Ἀντώνιος, ὅστις ἠθέλησε καὶ τὰ δύο μέρη νὰ συνευφράνῃ καὶ συναγάγῃ εἰς κοινὴν πανήγυριν. Διὰ τοῦτο ἐκεῖ ὅπου προσηύχετο ἐν ἡσυχίᾳ ὁ θεῖος Γρηγόριος, ἦλθεν ἔξαφνα θεῖον φῶς καὶ τὸν περιέλαμψε, καθὼς καὶ ἄλλοτε πολλάκις τὸν περιέλαμπε καὶ μαζὶ μὲ τὸ φῶς ἐφάνη καὶ ὁ μέγας Ἀντώνιος καὶ λέγει πρὸς τὸν Γρηγόριον·


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Γρηγορίου, τοῦ ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Μεγίστης Λαύρας ἀσκήσαντος, βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ϛʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Ἀπριλίου.

[2] Ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου, γλαφυρωτάτην καὶ διδακτικωτάτην ὁμιλίαν τοῦ Ἁγίου, ἐκφωνηθεῖσαν κατὰ τὴν παροῦσαν Δευτέραν Κυριακὴν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, καταχωρίζομεν ἐνταῦθα μετὰ τὴν βιογραφίαν του.

[3] Ἐπιστρέψας ὁ Βαρλαὰμ εἰς τὴν ἰδίαν αὑτοῦ πατρίδα ἀπέβαλε τὸ προσωπεῖον τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν ὁποίαν εἶχε δῆθεν ἀσπασθῆ καὶ ἐπανελθὼν εἰς τοὺς Λατίνους ἐγένετο Ἐπίσκοπος τῆς ἐν Ἰταλίᾳ Λατινικῆς Ἐπισκοπῆς Ἱέρακος. Οὐ μόνον δὲ τοῦτο ἀλλὰ καὶ πολλὰ ἔκτοτε κατὰ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας συνέγραψεν, ὑπὲρ τῆς ὁποίας τοσοῦτον ἄλλοτε δῆθεν ὑπερεμάχει (Κ. Παπαρρηγοπούλου, Ἱστ. Ἑλλ. Ἔθνους, τόμ. Εʹ (αʹ) σελ. 193).

[4] Στέφανος Δʹ ὁ Δουσὰν (1331-1355). Βλέπε περὶ τούτου ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ὁσίου Συμεὼν τῆς ἐν Ἄθῳ Μονῆς τοῦ Χιλανταρίου, τῇ ιγʹ (13ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[5] Πρόκειται περὶ τοῦ Ἰωάννου Εʹ τοῦ Παλαιολόγου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη 1341-1391. Οὗτος εὑρίσκετο τότε εἰς ἔριδας μετὰ τοῦ πενθεροῦ του βασιλέως Ἰωάννου Ϛʹ τοῦ Κατακουζηνοῦ (1347-1354). Ὑπῆρχε δὲ ἡ ἔρις διότι ἀποθανόντος ἐν ἔτει 1341 τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ τοῦ Παλαιολόγου (1328-1341), ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἀνήλικος υἱός του Ἰωάννης Εʹ ἡλικίας τότε ἐννέα μόλις ἐτῶν. Ὁ Ἰωάννης Κατακουζηνός, φίλος στενὸς τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ, ἀνέλαβε τὴν προστασίαν τοὺ ἀνηλίκου βασιλέως, μετ’ ὀλίγον ὅμως ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἴδιος, χωρὶς καὶ νὰ ἀποξενώσῃ τῆς βασιλείας τὸν Ἰωάννην Εʹ, μάλιστα τὸν ὑπάνδρευσε μετὰ τῆς θυγατρός του. Συνεπείᾳ τούτου ἠκολούθησαν αἱ προρρηθεῖσαι ἔριδες καὶ διαμάχαι, δι’ ἃς μεγίστη ὑπῆρξεν ἡ εὐθύνη τοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου ΙΔʹ τοῦ Καλέκα, ἀλλὰ καὶ ὁ Ἰωάννης Εʹ ἀνάξιος ἀπεδείχθη τῆς τε βασιλείας καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀποδεχθεὶς κατά τινα ἐπίσκεψίν του εἰς τὸν Πάπαν, ἐν ἔτει 1369, τὴν πρὸς ἐκεῖνον ὑποταγήν, τὴν ὁποίαν ὅμως ἀπέτρεψεν ἡ εὐσέβεια τοῦ Πατριάρχου Φιλοθέου καὶ τοῦ λαοῦ. Ὁ Ἰωάννης Ϛʹ ἐβασίλευσε μέχρι τοῦ ἔτους 1354, καθ’ ὃ ἀποχωρήσας τῆς βασιλείας ἐκάρη Μοναχὸς λαβὼν τὸ ὄνομα Ἰωάσαφ.

[6] Τόμος Ἀγάπης, σελ. 31.