Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ δευτέρᾳ τῶν Νηστειῶν, μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ τοῦ Θαυματουργοῦ Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, τοῦ Παλαμᾶ, διαπρέψαντος ἐν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ ͵ατμ’ (1340).

«Καλὴ εἶναι ἡ μετὰ ἡσυχίας τοῦ νοὸς προσευχή, διότι καθαρίζει τὸ νοερὸν ὄμμα τῆς ψυχῆς καὶ καταξιώνει τὸν ἄνθρωπον τῆς θείας ἀποκαλύψεως τῶν ἀπορρήτων. Ὅμως εἰς ὡρισμένους καιροὺς εἶναι ἀναγκαία καὶ ἡ συναναστροφὴ καὶ συνάντησις τῶν ὁμοψύχων ἀδελφῶν, εἰς τὸ νὰ κάμνετε ὁμοῦ κοινῶς τὰς προσευχὰς καὶ ψαλμῳδίας. Πρέπει λοιπὸν νὰ ὑπάγῃς καὶ σὺ τώρα πρὸς τοὺς ἀδελφούς, οἱ ὁποῖοι ἀγρυπνοῦν καὶ οἱ ὁποῖοι ἔχουν μεγάλην ἀνάγκην ἀπὸ τὴν ἐπιστασίαν σου». Παρευθὺς τότε μὲ τοὺς λόγους τούτους ἔγινεν ἄφαντος ὁ μέγας Ἀντώνιος. Ὁ δὲ θεῖος Γρηγόριος ἐπῆγεν εὐθὺς εἰς τοὺς ἀδελφούς, οἱ ὁποῖοι τὸν ὑπεδέχθησαν μετὰ χαρᾶς καὶ καθ’ ὅλην ἐκείνην τὴν νύκτα διῆλθον ὁμοῦ ἀγρυπνοῦντες καὶ πανηγυρίζοντες. Μετὰ ταῦτα ὁ θεῖος Γρηγόριος ἐπῆγεν εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ ἔδειξεν εἰς τοὺς Ἡσυχαστὰς καὶ εἰς τοὺς ἐγκρίτους Προεστῶτας τῶν Μοναστηρίων τὰ ὅσα ἔγραψεν ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας κατὰ τῆς πλάνης τοῦ Βαρλαάμ, τὰ ὁποῖα καὶ ἐθαύμασαν καὶ ἐπῄνεσαν καὶ συμφώνως ὅλοι τὰ ἐκύρωσαν.

Κατὰ δὲ τὴν ὥραν κατὰ τὴν ὁποίαν ἐπρόκειτο νὰ ὑπάγῃ εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος, εὑρίσκετο πλησίον εἰς τὸν θάνατον ἡ ἀδελφή του, ὀνόματι Θεοδότη. Ὅθεν τὸν ἠρώτησαν οἱ μαθηταὶ καὶ φίλοι του, τί εἴδους νὰ γίνῃ ἡ κηδεία της. Ὁ δὲ Ἅγιος, προβλέπων τὸ μέλλον, τοὺς εἶπε· «Δὲν εἶναι ἀνάγκη νὰ μὲ ἐρωτήσετε περὶ τούτου· ἐπειδή, Θεοῦ θέλοντος, θέλω ἐπιστρέψει καὶ ἐγὼ ἕως τότε καὶ θέλω εὑρεθῆ ἐδῶ πρὸ τῆς τελευτῆς». Οὕτως εἶπε καὶ ὁ λόγος ἔργον ἐγένετο. Διότι ὅταν ἦλθεν εἰς τὴν ἐσχάτην ὥραν ἡ Θεοδότη, ἐζήτησε τὸν θεῖον Γρηγόριον, τὸν καλόν της ἀδελφὸν καὶ πατέρα· ἀκούσασα δὲ ὅτι ἔλειπεν εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος, ἐλυπήθη βαθύτατα, καὶ ἐταλάνισε τὸν ἑαυτόν της, ὅτι ἐστάθη ἀναξία τῆς τελευταίας θεωρίας καὶ ὁμιλίας ἐκείνου. Ἀπὸ τὴν ὥραν ἐκείνην ἐσιώπησε καὶ ἡσύχασε τελείως ὡς νὰ ἐστράφη τρόπον τινὰ εἰς τὸν ἑαυτόν της (οἱ δὲ ἐκεῖ παρόντες ἡτοίμαζαν τὰ πρὸς ταφὴν ἀπαιτούμενα), ἀλλ’ ὤ τοῦ θαύματος! Ὀκτὼ ἡμέραι ἐπέρασαν, κατὰ τὰς ὁποίας εὑρίσκετο χωρὶς τροφήν, χωρὶς ὕπνον, χωρὶς ὁμιλίαν, χωρὶς πόνους, διατηρουμένη μὲ μικρὰν μόνον ἀναπνοήν, ἐκ τοῦ κινήματος δὲ τῶν ὀφθαλμῶν ἐδείκνυετο, ὅτι εὑρίσκετο ἀκόμη ἐν τῇ ζωῇ καὶ ἐπρόσμενε τὸν ἀδελφόν της. Καὶ πράγματι χωρὶς ἀμφιβολίαν τοῦτο ἦτο. Διότι καθὼς ἔφθασεν ἡ ἑσπέρα τῆς ὀγδόῃς ἡμέρας, ἦλθε καὶ ὁ ποθούμενος ἀπὸ τὸ Ὄρος καὶ σταθεὶς πλησίον τῆς ἀδελφῆς του ὡμίλησε πρὸς αὐτήν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Γρηγορίου, τοῦ ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Μεγίστης Λαύρας ἀσκήσαντος, βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ϛʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Ἀπριλίου.

[2] Ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου, γλαφυρωτάτην καὶ διδακτικωτάτην ὁμιλίαν τοῦ Ἁγίου, ἐκφωνηθεῖσαν κατὰ τὴν παροῦσαν Δευτέραν Κυριακὴν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, καταχωρίζομεν ἐνταῦθα μετὰ τὴν βιογραφίαν του.

[3] Ἐπιστρέψας ὁ Βαρλαὰμ εἰς τὴν ἰδίαν αὑτοῦ πατρίδα ἀπέβαλε τὸ προσωπεῖον τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν ὁποίαν εἶχε δῆθεν ἀσπασθῆ καὶ ἐπανελθὼν εἰς τοὺς Λατίνους ἐγένετο Ἐπίσκοπος τῆς ἐν Ἰταλίᾳ Λατινικῆς Ἐπισκοπῆς Ἱέρακος. Οὐ μόνον δὲ τοῦτο ἀλλὰ καὶ πολλὰ ἔκτοτε κατὰ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας συνέγραψεν, ὑπὲρ τῆς ὁποίας τοσοῦτον ἄλλοτε δῆθεν ὑπερεμάχει (Κ. Παπαρρηγοπούλου, Ἱστ. Ἑλλ. Ἔθνους, τόμ. Εʹ (αʹ) σελ. 193).

[4] Στέφανος Δʹ ὁ Δουσὰν (1331-1355). Βλέπε περὶ τούτου ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ὁσίου Συμεὼν τῆς ἐν Ἄθῳ Μονῆς τοῦ Χιλανταρίου, τῇ ιγʹ (13ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[5] Πρόκειται περὶ τοῦ Ἰωάννου Εʹ τοῦ Παλαιολόγου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη 1341-1391. Οὗτος εὑρίσκετο τότε εἰς ἔριδας μετὰ τοῦ πενθεροῦ του βασιλέως Ἰωάννου Ϛʹ τοῦ Κατακουζηνοῦ (1347-1354). Ὑπῆρχε δὲ ἡ ἔρις διότι ἀποθανόντος ἐν ἔτει 1341 τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ τοῦ Παλαιολόγου (1328-1341), ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἀνήλικος υἱός του Ἰωάννης Εʹ ἡλικίας τότε ἐννέα μόλις ἐτῶν. Ὁ Ἰωάννης Κατακουζηνός, φίλος στενὸς τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ, ἀνέλαβε τὴν προστασίαν τοὺ ἀνηλίκου βασιλέως, μετ’ ὀλίγον ὅμως ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἴδιος, χωρὶς καὶ νὰ ἀποξενώσῃ τῆς βασιλείας τὸν Ἰωάννην Εʹ, μάλιστα τὸν ὑπάνδρευσε μετὰ τῆς θυγατρός του. Συνεπείᾳ τούτου ἠκολούθησαν αἱ προρρηθεῖσαι ἔριδες καὶ διαμάχαι, δι’ ἃς μεγίστη ὑπῆρξεν ἡ εὐθύνη τοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου ΙΔʹ τοῦ Καλέκα, ἀλλὰ καὶ ὁ Ἰωάννης Εʹ ἀνάξιος ἀπεδείχθη τῆς τε βασιλείας καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀποδεχθεὶς κατά τινα ἐπίσκεψίν του εἰς τὸν Πάπαν, ἐν ἔτει 1369, τὴν πρὸς ἐκεῖνον ὑποταγήν, τὴν ὁποίαν ὅμως ἀπέτρεψεν ἡ εὐσέβεια τοῦ Πατριάρχου Φιλοθέου καὶ τοῦ λαοῦ. Ὁ Ἰωάννης Ϛʹ ἐβασίλευσε μέχρι τοῦ ἔτους 1354, καθ’ ὃ ἀποχωρήσας τῆς βασιλείας ἐκάρη Μοναχὸς λαβὼν τὸ ὄνομα Ἰωάσαφ.

[6] Τόμος Ἀγάπης, σελ. 31.