Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ δευτέρᾳ τῶν Νηστειῶν, μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ τοῦ Θαυματουργοῦ Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, τοῦ Παλαμᾶ, διαπρέψαντος ἐν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ ͵ατμ’ (1340).

Εὐθὺς τότε ὡς ἤκουσεν ἐκείνη τὴν φωνὴν τοῦ γλυκυτάτου ἀδελφοῦ, ἤνοιξε πρὸς ἐκεῖνον τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ σώματος ὁμοῦ μὲ τοὺς ψυχικοὺς καὶ ἐπειδὴ δὲν ἠδύνατο νὰ ὁμιλήσῃ, ὕψωσεν ὀλίγον τὰς χεῖρας πρὸς τὸν Θεὸν δι’ εὐχαριστίαν, καὶ ὕστερα ἀπὸ ὀλίγας στιγμὰς παρέδωκεν ἐνδόξως τὸ πνεῦμα εἰς χεῖρας Θεοῦ.

Ὁ δὲ μέγας Γρηγόριος, μετὰ τὴν κηδείαν τῆς ἀδελφῆς, πάλιν κατεγίνετο εἰς τὰ πρῶτά του, ἤτοι εἰς τὴν ἡσυχίαν, εἰς τὴν νῆψιν καὶ προσευχὴν καὶ εἰς τὴν ἀκατάπαυστον προσοχὴν τῶν θείων θεωριῶν καὶ ἀποκαλύψεων. Ὁ δὲ ἐχθρὸς τούτων τῶν θεωριῶν, ὁ μιαρὸς Βαρλαάμ, εἶχεν ἀναβῆ εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, καθὼς εἴπομεν, ἔνθα προβάλλων ὡς δόλωμα εἰς ἐκείνους, οἵτινες ἠγάπων τὰ τοιαῦτα, τὴν ἔξω σοφίαν, εἰς ὀλίγον διάστημα καιροῦ ἔφερεν ὅλους αὐτοὺς εἰς τὴν κακοδοξίαν του καὶ μάλιστα τὸν Πατριάρχην, παρ’ ὀλίγον δὲ θὰ τοὺς κατέπειθε καὶ αὐτὴν ταύτην τὴν Ὀρθοδοξίαν νὰ ἀρνηθοῦν. Καταπεισθεὶς λοιπὸν ὁ Πατριάρχης εἰς τοὺς λόγους τοῦ Βαρλαὰμ ἐκάλεσε διὰ πατριαρχικῶν γραμμάτων τοὺς θείους τῆς Ὀρθοδοξίας κήρυκας, οἵτινες ἦσαν ὁ θεῖος Γρηγόριος καὶ οἱ ὁμόφρονές του, νὰ προσέλθουν εἰς τὸ κριτήριον τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ὑπεύθυνοι. Συμπαραλαβὼν τότε ὁ Ἅγιος τὸν Ἰσίδωρον, τὸν Μάρκον καὶ τὸν Θεόδωρον τοὺς κορυφαίους τῶν φίλων του ἔφθασεν εἰς τὴν πόλιν καὶ εὑρίσκων ὅλους σχεδὸν τοὺς ἐκλεκτοὺς (ἐκτὸς ἑνὸς ἢ δύο), οἵτινες εἶχον καταπεισθῆ εἰς τὰς φλυαρίας τοῦ Βαρλαάμ, τοὺς ὡδήγησεν εἰς τὴν Ὀρθοδοξίαν μὲ τὴν Χάριν τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἔτι δὲ καὶ αὐτὸν τὸν ἴδιον τὸν Πατριάρχην, οἵτινες ἀφοῦ ἀνέγνωσαν καὶ τοὺς θαυμαστοὺς ἐκείνους λόγους, τοὺς ὁποίους εἶχε συντεθειμένους κατὰ τοῦ Βαρλαὰμ καὶ τῶν βλασφημιῶν του, ὅλοι ὁμοῦ τὸν ἐκήρυττον διδάσκαλον τῆς εὐσεβείας καὶ σύμφωνον μὲ τοὺς θείους Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ ὁ ἴδιος ὁ Πατριάρχης μεγάλας εὐχαριστίας τοῦ ἀπέδιδεν. Ἐπειδὴ δὲ ἦτο ἀνάγκη νὰ γίνῃ Σύνοδος κοινή, διὰ νὰ ἀρθῇ ἀπὸ τὸ μέσον ἡ πλάνη τοῦ Βαρλαάμ, ὥρισε νὰ γίνῃ αὕτη, ὅταν ἔλθῃ ὁ βασιλεύς.

Συνέδραμον λοιπὸν θείᾳ νεύσει κινούμενοι καὶ ἄλλοι ὁμόφρονες Ἀσκηταὶ ἀπὸ ἄλλα μέρη εἰς τὴν βασιλεύουσαν. Ὁ ὁσιώτατος Δαβὶδ μὲ τοὺς συνασκητάς του καὶ ὁ Διονύσιος, ὅστις προεγνώρισε δι’ ὀπτασίας τὴν νίκην τὴν ὁποίαν ἔμελλε νὰ κάμῃ ὁ θεῖος Γρηγόριος ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν καὶ ἄλλοι τοιοῦτοι πολλοί. Μετὰ ταῦτα ἔφθασε καὶ ὁ βασιλεύς, τὸν ὁποῖον ἀνέμενον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Γρηγορίου, τοῦ ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Μεγίστης Λαύρας ἀσκήσαντος, βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ϛʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Ἀπριλίου.

[2] Ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου, γλαφυρωτάτην καὶ διδακτικωτάτην ὁμιλίαν τοῦ Ἁγίου, ἐκφωνηθεῖσαν κατὰ τὴν παροῦσαν Δευτέραν Κυριακὴν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, καταχωρίζομεν ἐνταῦθα μετὰ τὴν βιογραφίαν του.

[3] Ἐπιστρέψας ὁ Βαρλαὰμ εἰς τὴν ἰδίαν αὑτοῦ πατρίδα ἀπέβαλε τὸ προσωπεῖον τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν ὁποίαν εἶχε δῆθεν ἀσπασθῆ καὶ ἐπανελθὼν εἰς τοὺς Λατίνους ἐγένετο Ἐπίσκοπος τῆς ἐν Ἰταλίᾳ Λατινικῆς Ἐπισκοπῆς Ἱέρακος. Οὐ μόνον δὲ τοῦτο ἀλλὰ καὶ πολλὰ ἔκτοτε κατὰ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας συνέγραψεν, ὑπὲρ τῆς ὁποίας τοσοῦτον ἄλλοτε δῆθεν ὑπερεμάχει (Κ. Παπαρρηγοπούλου, Ἱστ. Ἑλλ. Ἔθνους, τόμ. Εʹ (αʹ) σελ. 193).

[4] Στέφανος Δʹ ὁ Δουσὰν (1331-1355). Βλέπε περὶ τούτου ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ὁσίου Συμεὼν τῆς ἐν Ἄθῳ Μονῆς τοῦ Χιλανταρίου, τῇ ιγʹ (13ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[5] Πρόκειται περὶ τοῦ Ἰωάννου Εʹ τοῦ Παλαιολόγου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη 1341-1391. Οὗτος εὑρίσκετο τότε εἰς ἔριδας μετὰ τοῦ πενθεροῦ του βασιλέως Ἰωάννου Ϛʹ τοῦ Κατακουζηνοῦ (1347-1354). Ὑπῆρχε δὲ ἡ ἔρις διότι ἀποθανόντος ἐν ἔτει 1341 τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ τοῦ Παλαιολόγου (1328-1341), ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἀνήλικος υἱός του Ἰωάννης Εʹ ἡλικίας τότε ἐννέα μόλις ἐτῶν. Ὁ Ἰωάννης Κατακουζηνός, φίλος στενὸς τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ, ἀνέλαβε τὴν προστασίαν τοὺ ἀνηλίκου βασιλέως, μετ’ ὀλίγον ὅμως ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἴδιος, χωρὶς καὶ νὰ ἀποξενώσῃ τῆς βασιλείας τὸν Ἰωάννην Εʹ, μάλιστα τὸν ὑπάνδρευσε μετὰ τῆς θυγατρός του. Συνεπείᾳ τούτου ἠκολούθησαν αἱ προρρηθεῖσαι ἔριδες καὶ διαμάχαι, δι’ ἃς μεγίστη ὑπῆρξεν ἡ εὐθύνη τοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου ΙΔʹ τοῦ Καλέκα, ἀλλὰ καὶ ὁ Ἰωάννης Εʹ ἀνάξιος ἀπεδείχθη τῆς τε βασιλείας καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀποδεχθεὶς κατά τινα ἐπίσκεψίν του εἰς τὸν Πάπαν, ἐν ἔτει 1369, τὴν πρὸς ἐκεῖνον ὑποταγήν, τὴν ὁποίαν ὅμως ἀπέτρεψεν ἡ εὐσέβεια τοῦ Πατριάρχου Φιλοθέου καὶ τοῦ λαοῦ. Ὁ Ἰωάννης Ϛʹ ἐβασίλευσε μέχρι τοῦ ἔτους 1354, καθ’ ὃ ἀποχωρήσας τῆς βασιλείας ἐκάρη Μοναχὸς λαβὼν τὸ ὄνομα Ἰωάσαφ.

[6] Τόμος Ἀγάπης, σελ. 31.