Λόγος Ἐγκωμιαστικὸς διαλαμβάνων ἐν Συντομία περὶ ΠΑΝΤΩΝ τῶν ΟΣΙΩΝ καὶ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ τῶν ἐν τῷ ΑΓΙῼ ΟΡΕΙ τοῦ Ἄθω Λαμψάντων. Τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

(ιε’.) Ἂς ὑπάγωμεν καὶ εἰς τὴν βασιλικὴν Μονὴν τοῦ Ἐσφιγμένου· καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν ὅτι ἐστάθη κοινοβιάτης καὶ ὑπηρέτης τῆς τραπέζης ὁ νέος Ἀθανάσιος, ὁ γενόμενος ὕστερον Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, καθὼς ἱστορεῖ Ἰωσὴφ ὁ Καλοθέτης, ὁ τὸν βίον τούτου συγγράψας. Τούτου τοῦ Ἁγίου τὰ κατορθώματα καὶ τὴν πολιτείαν ἂς ἀναγνώσῃ ὅστις θέλει ἐν τῷ βίῳ αὐτοῦ· ἡμεῖς δὲ τόσον λέγομεν, ὅτι ὁ Θεὸς ἐτίμησεν αὐτὸν ἐν Κυρίῳ ἀναπαυσάμενον, πηγὴν θαυμάτων καὶ εὐωδίας ἀποδείξας τὸν τάφον αὐτοῦ καὶ τὸ Λείψανον, ὡς λέγει ὁ θεῖος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ἐν τῷ ὑπὲρ τῶν ἱερῶς ἡσυχαζόντων λόγῳ αὐτοῦ, τῷ περιεχομένῳ ἐν τῇ Φιλοκαλίᾳ [Ὀκτωβρίου 28η, τόμος Ιʹ].

Ἐνταῦθα εὑρίσκομεν καὶ τοὺς δύο Ὁσιομάρτυρας Ἀγαθάγγελον καὶ Τιμόθεον ἐξ ὦν ὁ μὲν ἀπὸ Αἴνου Ἀγαθάγγελος ὑπηρετῶν εἴς τινα πλοίαρχον Ἀγαρηνόν, ἐξώμοσε, νέος ὤν, βιασθεὶς ὑπ’ αὐτοῦ· εἶτα ἀναχωρήσας δι’ Ἅγιον Ὄρος, καὶ καρεὶς ἐν ταύτῃ τῇ Μονῇ Μοναχός, ἀπῆλθεν εἰς Σμύρνην, ἔνθα ὁμολογήσας τὴν εἰς Χριστὸν πίστιν ἀπεκεφαλίσθη ἐν χαρᾷ τυγχάνων τοῦ ποθουμένου [Ἀπριλίου 19η, τόμος Δʹ]. Ὁ δὲ Τιμόθεος, ἐξ Ἀδριανουπόλεως καταγόμενος, ὕπανδρος ὤν, ἐξώμοσε δῆθεν οἰκονομικῶς, ὅπως ἐπαναφέρῃ καὶ τὴν σύζυγον αὐτοῦ εἰς τὴν προτέραν εὐσέβειαν, ἥτις προεξώμοσεν ἀπατηθεῖσα, ὃ καὶ ἐγένετο. Ἐπιστρέψας δὲ αὐτὴν καὶ κλείσας εἰς γυναικεῖον Μοναστήριον, ἦλθε καὶ αὐτὸς εἰς ταύτην τὴν Ἱερὰν Μονήν, ὅπου γενόμενος Μοναχός, ἐπανῆλθεν ἔπειτα εἰς τὰ ἴδια, καὶ ὁμολογήσας τὴν εὐσέβειαν, ἀπετμήθη μαρτυρικῶς τὴν κεφαλήν [Ὀκτωβρίου 29η, τόμος Ιʹ].

Ἐδῶ εἰς τὴν Σκήτην τοῦ Ἐσφιγμένου, τὴν καλουμένην Σαμάρειαν, εὑρίσκομεν ἡσυχάζοντα τὸν Ἅγιον Δαμιανόν, τὸν φίλον τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Ζωγραφίτου, ὡς ἐν τῷ βίῳ ἐκείνου ὁρᾶται. Οὗτος δὲ ὁ Δαμιανὸς ἔχων ἐντολὴν νὰ μὴ κοιμηθῇ ποτὲ ἔξω τῆς καλύβης του, ἐφάνη τῇ ἀληθείᾳ στερρὸς φύλαξ τῆς ἐντολῆς ταύτης ὑπὸ τὴν ἀκόλουθον περίστασιν. Ἀπελθών ποτε εἴς τινα πνευματικόν, πλησίον τῆς Μονῆς τοῦ Χιλανταρίου καθήμενον, καὶ μὴ εὑρὼν αὐτὸν ἐπρόσμεινεν ἕως οὗ ἐβράδιασεν ἡ ἡμέρα. Παρακαλούντων δὲ αὐτὸν τῶν ἐκεῖσε ἀδελφῶν νὰ μείνῃ, καὶ διότι ἦτο ἑσπέρα, καὶ ὁμιχλώδης καὶ βροχερὸς ὁ καιρός, ὁ μεγαλόψυχος ἐκεῖνος δὲν ἔστερξεν, ἀλλ’ ἀνεχώρησε. Μὴ γνωρίζων δὲ ποῦ εὑρίσκετο διὰ τὴν πολλὴν βοοχὴν καὶ τὸ σκότος ἀνεβόησε· «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, σῶσόν με, ὅτι ἀπόλλυμαι». Καὶ ὦ τοῦ θαύματος! ἅμα τῇ φωνῇ εὑρέθη ἔμπροσθεν τῆς καλύβης του ἀβλαβής, ἐξαποστείλαντος τοῦ Κυρίου τὸν Ἄγγελον αὐτοῦ, ὅστις ἐλύτρωσε τὸν δοῦλόν του.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ μνήμη τῶν ὑπὸ τῶν Λατινοφρόνων ἀναιρεθέντων ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ὁσίων Πατέρων ἐπιτελεῖται τῶν μὲν Δώδεκα Βατοπαιδινῶν μετὰ τοῦ Ἡγουμένου αὐτῶν Εὐθυμίου τῇ δʹ (4ῃ) Ἰανουαρίου, τῶν δὲ Εἰκοσιὲξ Ζωγραφιτῶν τῇ κβʹ (22ῃ) Σεπτεμβρίου. (Βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ καὶ Θʹ ἀντιστοίχως).

[2] Ἰουνίου 12η, τόμος Ϛʹ.

[3] Ἐν ἀγκύλαις ἀναγράφονται ὁ μὴν καὶ ἡ ἡμέρα καθ’ ἣν ἕκαστος τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων Ἁγίων ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως· καθὼς καὶ ὁ τόμος τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐν ᾧ περιέχονται τὰ κατ’ αὐτούς.

[4] Περί τοῦ Ὁσιομάρτυρος τούτου Κοσμᾶ οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔφθασε μέχρις ἡμῶν, πλὴν τῶν ὅσων ἐνταῦθα ἀναφέρονται.

[5] Ὁ μὲν Ὅσιος οὗτος Γαβριὴλ ἑορτάζεται Μαΐου 13 (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ), περὶ δὲ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τῆς Παναγίας Πορταϊτίσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ, ἐν τῇ Τρίτῃ τῆς Διακαινησίμου.

[6] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, ἡ ὁποῖα ὑπῆρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393. Ὁ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενος βασιλεὺς Ἀσάνης εἶναι ὁ Ἰωάννης Ἀσὰν ὁ Βʹ (1218-1241), τοῦ ὁποίου ἡ θυγάτηρ Ἑλένη ἐνυμφεύθη τὸν αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Θεόδωρον Βʹ Λάσκαριν.

[7] Καὶ περὶ τῶν τριῶν τούτων Ὁσιομαρτύρων οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔχομεν.

[8] Εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεωνᾶν ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ᾈσματικὴν Ἀκολουθίαν τελείαν, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ ὁ βουλόμενος ἑορτάζειν τὸν Ἅγιον, ζητησάτω ταύτην.

[9] Καὶ εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεόφιλον ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τελείαν ᾀσματικὴν Ἀκολουθίαν, καὶ τὸν Βίον τούτου κατέστρωσεν εἰς τάξιν.

[10] Οἱ βασιλεῖς οὗτοι οὕτως ἀναφέρονται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ. Κατὰ ταῦτα, ἐὰν δὲν ἔχει παρεισφρήσει λάθος τι ὁ Ἅγιος θὰ πρέπει νὰ ἦτο τότε ὑπερεκατοντούτης.

[11] Ἐν τῷ περί Θεολογίας πρώτῳ αὐτοῦ λόγῳ, ὁ θεῖος Γρηγόριος λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί μοι τὸ λειπόμενον; Τί τὸ ἐλπιζόμενον; Βασιλείαν οὐρανῶν πάντως ἐρεῖς· ἡγοῦμαι δὲ μὴ ἄλλο τι τοῦτο εἶναι ἢ τὸ τυχεῖν τοῦ καθαρωτάτου τε καὶ τελειοτάτου· τελεώτατον δὲ τῶν ὄντων, γνῶσις Θεοῦ. Ἀλλὰ τὸ μὲν κατάσχωμεν· τὸ δὲ καταλάβωμεν· τὸ δὲ ἐκεῖθεν ταμιευσώμεθα, ἵνα ταύτην σχῶμεν τῆς φιλοπονίας τὴν ἐπικαρπίαν, ὅλην τῆς Ἁγίας Τριάδος τὴν ἔλλαμψιν, ἥτις ἐστί καὶ οἵα, καί ὅση, εἰ θέμις τοῦτο εἰπεῖν».