Λόγος Ἐγκωμιαστικὸς διαλαμβάνων ἐν Συντομία περὶ ΠΑΝΤΩΝ τῶν ΟΣΙΩΝ καὶ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ τῶν ἐν τῷ ΑΓΙῼ ΟΡΕΙ τοῦ Ἄθω Λαμψάντων. Τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Ὁ δὲ Χριστὸς ἀπεκρίθη πρὸς τὴν Θεοτόκον· «Ἂς ἀναχωρήσῃ ἀπὸ τὸ Μοναστήριον, καὶ ἂς ἡσυχάσῃ κατὰ μόνας». Ὅθεν ἐξελθὼν τοῦ Μοναστηρίου ἡσύχασεν ἐκεῖ πλησίον καὶ τόσον ἠγωνίσθη ὁ ἀοίδιμος, ὥστε ἠξιώθη διορατικοῦ καὶ προορατικοῦ χαρίσματος, καὶ τὴν ψυχὴν τοῦ Ἡγουμένου τοῦ Χιλανταρίου εἶδε βασανιζομένην εἰς τὸν αέρα ἀπὸ τοὺς δαίμονας καὶ εἰς τοὺς χιλανταρινοὺς Πατέρας, οἵτινες ἔκρυψαν τὸ κολοκύνθιον εἰς τὸν δρόμον, εἶπεν ὅτι ἐμβῆκεν ὄφις ἐν αὐτῷ καὶ νὰ φυλαχθῶσι μὴ πίωσιν ἀπὸ τὸν ἐν αὐτῷ οἶνον.

Αὐτὸς ὁ Ὅσιος εἶδε τὴν Θεοτόκον εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Βατοπαιδίου, κατὰ τὴν ἑορτὴν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ὑπηρετοῦσαν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν καὶ εἰς τὴν τράπεζαν. Ποτὲ δὲ ἀσθενήσαντος αὐτοῦ, καὶ ἐπιθυμήσαντος νὰ φάγῃ ὀλίγον ὀψάριον, ἀετὸς ἁρπάσας ὀψάριον ἀπό τινος Χριστοφόρου, ὅστις τότε εἶχεν ἐκβάλει ὀψάρια ἀπὸ τῆς θαλάσσης, τὸ ἐπῆγεν εἰς τὸν Ἅγιον. Ὅτε δὲ ἔφθασε πλησίον εἰς τὸ τέλος ὁ Ὅσιος, ἐφάνη ὁ Κύριος εἰς αὐτὸν καὶ τοῦ εἶπεν, ὅτι ἔχει νὰ πάθῃ πολλὰ ἀπὸ τοὺς δαίμονας, καὶ μετ’ ὀλίγον ἔχει νὰ ἀπέλθῃ πρὸς Αὐτόν. Φανεὶς δὲ ὁ ἄρχων τῶν δαιμόνων πρὸς αὐτόν, τόσον πολλὰ τὸν ἔδειρεν, ὥστε τὸν ἄφησεν ἡμιθανῆ καὶ οὕτω κοινωνήσας ὁ Ὅσιος τῶν θείων Μυστηρίων, παρέδωκε τὸ πνεῦμα. Θαῦμα δὲ ἠκολούθησεν εἰς τὸν θάνατόν του, διότι, ψαλλόντων τῶν ἀδελφῶν τὸ ἐκείνου Λείψανον, συνήχθησαν ὅλα τὰ ζῷα, χερσαῖα καὶ πετεινά, καὶ ἀφ’ οὗ ἐνεταφιάσθη τὸ Λείψανον τοῦ Ἁγίου, ἐφώναξεν ἕκαστον ζῷον τὴν φωνήν του, καὶ οὕτω ἀπεχώρησαν ζητηθὲν δὲ τὸ Λείψανον αὐτοῦ μετὰ ταῦτα, δὲν εὑρέθη εἰς τὸν τάφον [Σεπτεμβρίου 22α, τόμος Θʹ].

Ἐδῶ εἰς τὴν Μονὴν τοῦ Ζωγράφου εὑρίσκομεν καὶ τοὺς εἰκοσιὲξ Ὁσιομάρτυρας ἢ κατὰ ἄλλους εἰκοσιτέσσαρας, οἵτινες κλεισθέντες εἰς τὸν πύργον, καὶ ἐλέγχοντες ἄνωθεν τοῦ πύργου τόν τε λατινόφρονα βασιλέα Μιχαήλ, καὶ τὸν Πατριάρχην Ἰωάννην τὸν Βέκκον ὡς κακοδόξους καὶ αἱρετικούς, κατεκάησαν ὑπ’ αὐτῶν ἐντὸς τοῦ πύργου καὶ οὕτω ἔλαβον τοῦ μαρτυρίου τὸν στέφανον [Σεπτεμβρίου 22α, τόμος Θʹ].

(ι’.) Ἂς ὑπάγωμεν καὶ εἰς τὴν Ἱερὰν καὶ περιώνυμον Μονὴν τοῦ Δοχειαρίου· καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν τὸν Ὅσιον καὶ θεοφόρον Εὐθύμιον, χρηματίσαντα θεῖον μὲν κατὰ σάρκα, πατέρα δὲ κατὰ πνεῦμα τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς Νεοφύτου, τοῦ καὶ κτίτορος τῆς αὐτῆς Μονῆς. Οὗτος λοιπὸν ἐκ τῆς βασιλευούσης τῶν πόλεων καταγόμενος καὶ γνώριμος καὶ φίλος καταστὰς πρὸς τὸν μέγαν Πατέρα ἡμῶν Ἀθανάσιον τὸν τῆς Μεγίστης Λαύρας, πρῶτον ἔγινε κτίτωρ καὶ οἰκιστὴς τῆς ρηθείσης Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Δοχειαρίου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ μνήμη τῶν ὑπὸ τῶν Λατινοφρόνων ἀναιρεθέντων ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ὁσίων Πατέρων ἐπιτελεῖται τῶν μὲν Δώδεκα Βατοπαιδινῶν μετὰ τοῦ Ἡγουμένου αὐτῶν Εὐθυμίου τῇ δʹ (4ῃ) Ἰανουαρίου, τῶν δὲ Εἰκοσιὲξ Ζωγραφιτῶν τῇ κβʹ (22ῃ) Σεπτεμβρίου. (Βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ καὶ Θʹ ἀντιστοίχως).

[2] Ἰουνίου 12η, τόμος Ϛʹ.

[3] Ἐν ἀγκύλαις ἀναγράφονται ὁ μὴν καὶ ἡ ἡμέρα καθ’ ἣν ἕκαστος τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων Ἁγίων ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως· καθὼς καὶ ὁ τόμος τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐν ᾧ περιέχονται τὰ κατ’ αὐτούς.

[4] Περί τοῦ Ὁσιομάρτυρος τούτου Κοσμᾶ οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔφθασε μέχρις ἡμῶν, πλὴν τῶν ὅσων ἐνταῦθα ἀναφέρονται.

[5] Ὁ μὲν Ὅσιος οὗτος Γαβριὴλ ἑορτάζεται Μαΐου 13 (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ), περὶ δὲ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τῆς Παναγίας Πορταϊτίσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ, ἐν τῇ Τρίτῃ τῆς Διακαινησίμου.

[6] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, ἡ ὁποῖα ὑπῆρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393. Ὁ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενος βασιλεὺς Ἀσάνης εἶναι ὁ Ἰωάννης Ἀσὰν ὁ Βʹ (1218-1241), τοῦ ὁποίου ἡ θυγάτηρ Ἑλένη ἐνυμφεύθη τὸν αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Θεόδωρον Βʹ Λάσκαριν.

[7] Καὶ περὶ τῶν τριῶν τούτων Ὁσιομαρτύρων οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔχομεν.

[8] Εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεωνᾶν ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ᾈσματικὴν Ἀκολουθίαν τελείαν, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ ὁ βουλόμενος ἑορτάζειν τὸν Ἅγιον, ζητησάτω ταύτην.

[9] Καὶ εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεόφιλον ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τελείαν ᾀσματικὴν Ἀκολουθίαν, καὶ τὸν Βίον τούτου κατέστρωσεν εἰς τάξιν.

[10] Οἱ βασιλεῖς οὗτοι οὕτως ἀναφέρονται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ. Κατὰ ταῦτα, ἐὰν δὲν ἔχει παρεισφρήσει λάθος τι ὁ Ἅγιος θὰ πρέπει νὰ ἦτο τότε ὑπερεκατοντούτης.

[11] Ἐν τῷ περί Θεολογίας πρώτῳ αὐτοῦ λόγῳ, ὁ θεῖος Γρηγόριος λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί μοι τὸ λειπόμενον; Τί τὸ ἐλπιζόμενον; Βασιλείαν οὐρανῶν πάντως ἐρεῖς· ἡγοῦμαι δὲ μὴ ἄλλο τι τοῦτο εἶναι ἢ τὸ τυχεῖν τοῦ καθαρωτάτου τε καὶ τελειοτάτου· τελεώτατον δὲ τῶν ὄντων, γνῶσις Θεοῦ. Ἀλλὰ τὸ μὲν κατάσχωμεν· τὸ δὲ καταλάβωμεν· τὸ δὲ ἐκεῖθεν ταμιευσώμεθα, ἵνα ταύτην σχῶμεν τῆς φιλοπονίας τὴν ἐπικαρπίαν, ὅλην τῆς Ἁγίας Τριάδος τὴν ἔλλαμψιν, ἥτις ἐστί καὶ οἵα, καί ὅση, εἰ θέμις τοῦτο εἰπεῖν».