Λόγος Ἐγκωμιαστικὸς διαλαμβάνων ἐν Συντομία περὶ ΠΑΝΤΩΝ τῶν ΟΣΙΩΝ καὶ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ τῶν ἐν τῷ ΑΓΙῼ ΟΡΕΙ τοῦ Ἄθω Λαμψάντων. Τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

(η’.) Ἂς ὑπάγωμεν, καὶ εἰς τὰς ἱερὰς καὶ βασιλικὰς Μονὰς τοῦ τε Ξηροποτάμου καὶ τοῦ Αγίου Παύλου. Καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν Ἅγιον τὸν Ὅσιον Παῦλον, τὸν κτίτορα γενόμενον τῶν δύο αὐτῶν Μονῶν· ὅστις ὑπῆρξεν υἱὸς τοῦ βασιλέως Μιχαὴλ τοῦ Κουροπαλάτου (811-813) τοῦ καὶ Ραγκαβὲ λεγομένου, καὶ Προκοπίας, τῆς θυγατρὸς βασιλέως Νικηφόρου Α’ τοῦ Γενικοῦ (802-811). Οὗτος εὐνουχισθεὶς παρὰ τοῦ βασιλέως Λέοντος Ε’ τοῦ Ἀρμενίου (813-820) ἐδόθη εἰς τὴν σπουδὴν τῶν γραμμάτων, καὶ τόσον προέκοψεν, ὥστε ὠνομάζετο ὕπατος τῶν φιλοσόφων. Πολλὰ δὲ συνέγραψε καὶ ἐλάλησε κατὰ τῶν τότε ὑπαρχόντων Εἰκονομάχων, μὲ Γραφικὰς καὶ Πατερικὰς ἀποδείξεις, παρὰ τῶν ὁποίων ἔλαβε καὶ πολλοὺς ραβδισμούς. Ἀναχωρήσας δὲ ἐκ τοῦ κόσμου καὶ τῶν ἐν τῷ κόσμῳ ἦλθεν εἰς τὸ Ὄρος, καὶ κατῴκησεν εἰς τὴν τοποθεσίαν τοῦ Μοναστηρίου τῆς ἀοιδίμου βασιλίσσης Πουλχερίας, ἤτοι τοῦ λεγομένου Ξηροποτάμου, τὸ ὁποῖον ἦτο τότε κατηδαφισμένον ἀπὸ τοὺς Ἄραβας. Ἐκεῖ ἠγωνίζετο ὡς ἀσώματος ἄγγελος, κουρευθεὶς Μοναχὸς ἀπό τινα ἐνάρετον ἐκεῖ πλησίον καθήμενον, Κοσμᾶν τῷ ὀνόματι. Βασιλεύοντος δὲ τοῦ βασιλέως Ρωμανοῦ (920-944) τοῦ γέροντος [10], ἀπεδήμησεν ὁ Ὅσιος εἰς Κωνσταντινούπολιν, καὶ ἰατρεύσας τὸν βασιλέα, κλινήρη εὑρισκόμενον ἀπὸ θανατηφόρον ἀσθένειαν, ἔλαβε παρ’ αὐτοῦ τὸ Τίμιον Ξύλον, καὶ βασιλικὰ ἔξοδα, καὶ ἔκτισε τὸ Μοναστήριον τοῦ Ξηροποτάμου. Ἐπειδὴ δὲ ὁ Ἅγιος ἠγάπα τὴν ἡσυχίαν, ἀνεχώρησεν εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Ἄθω, καὶ ἐκεῖ ἔκτισε τὸ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου Γεωργίου διὰ βασιλικῶν ἐξόδων, τὸ ἐπονομαζόμενον τοῦ Ἁγίου Παύλου. Ὅταν δὲ ἔμελλε νὰ τελευτήσῃ ὁ Ἅγιος, ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ἥλιος, ὥστε οἱ παρευρεθέντες, μὴ ὑποφέροντες τὴν λάμψιν, ἔπεσον κατὰ γῆς. Εἶπε δὲ εἰς τοὺς μαθητάς του ὁ Ὅσιος καὶ ἄλλα πολλὰ ψυχωφελῆ λόγια, καὶ οὕτω παρέδωκε τὸ πνεῦμα του εἰς χεῖρας Θεοῦ [Ἰουλίου 28η, τόμος Ζʹ].

(θ’.) Ἂς ὑπάγωμεν τώρα εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Ζωγράφου. Ἐδῶ εὑρίσκομεν τὸν Ὅσιον Κοσμᾶν, ὅστις Βούλγαρος ὤν, καὶ ἐξ ἐπαγγελίας τεχθείς, εἶτα φυγὼν ἀπὸ τὸν κόσμον κρυφίως, ἦλθεν εἰς τὸ Ὅρος ἐν ἔτει ͵ασπ’ (1280) καὶ διὰ προσευχῆς του διελύθη τὸ θαλάσσιον τεῖχος, ὅπερ ἔδειξεν εἰς αὐτὸν ὁ Σατανᾶς κατὰ φαντασίαν, διὰ νὰ τὸν ἐμποδίσῃ καὶ νὰ τὸν γυρίσῃ ὀπίσω εἰς τὸν κόσμον. Μείνας δὲ ὀλίγον καιρὸν εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ κουρευθεὶς Μοναχός, παρεκάλεσε τὴν Θεοτόκον νὰ τὸν ὁδηγήσῃ εἰς τὴν σωτηρίαν του. Καὶ ὢ τοῦ θαύματος! ἤκουσε φωνὴν ἐκ τῆς ἁγίας Εἰκόνος λέγουσαν· «Υἱὲ καὶ Θεέ μου, ὁδήγησον τὸν δοῦλόν σου πῶς νὰ σωθῇ».


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ μνήμη τῶν ὑπὸ τῶν Λατινοφρόνων ἀναιρεθέντων ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ὁσίων Πατέρων ἐπιτελεῖται τῶν μὲν Δώδεκα Βατοπαιδινῶν μετὰ τοῦ Ἡγουμένου αὐτῶν Εὐθυμίου τῇ δʹ (4ῃ) Ἰανουαρίου, τῶν δὲ Εἰκοσιὲξ Ζωγραφιτῶν τῇ κβʹ (22ῃ) Σεπτεμβρίου. (Βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ καὶ Θʹ ἀντιστοίχως).

[2] Ἰουνίου 12η, τόμος Ϛʹ.

[3] Ἐν ἀγκύλαις ἀναγράφονται ὁ μὴν καὶ ἡ ἡμέρα καθ’ ἣν ἕκαστος τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων Ἁγίων ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως· καθὼς καὶ ὁ τόμος τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐν ᾧ περιέχονται τὰ κατ’ αὐτούς.

[4] Περί τοῦ Ὁσιομάρτυρος τούτου Κοσμᾶ οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔφθασε μέχρις ἡμῶν, πλὴν τῶν ὅσων ἐνταῦθα ἀναφέρονται.

[5] Ὁ μὲν Ὅσιος οὗτος Γαβριὴλ ἑορτάζεται Μαΐου 13 (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ), περὶ δὲ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τῆς Παναγίας Πορταϊτίσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ, ἐν τῇ Τρίτῃ τῆς Διακαινησίμου.

[6] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, ἡ ὁποῖα ὑπῆρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393. Ὁ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενος βασιλεὺς Ἀσάνης εἶναι ὁ Ἰωάννης Ἀσὰν ὁ Βʹ (1218-1241), τοῦ ὁποίου ἡ θυγάτηρ Ἑλένη ἐνυμφεύθη τὸν αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Θεόδωρον Βʹ Λάσκαριν.

[7] Καὶ περὶ τῶν τριῶν τούτων Ὁσιομαρτύρων οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔχομεν.

[8] Εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεωνᾶν ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ᾈσματικὴν Ἀκολουθίαν τελείαν, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ ὁ βουλόμενος ἑορτάζειν τὸν Ἅγιον, ζητησάτω ταύτην.

[9] Καὶ εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεόφιλον ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τελείαν ᾀσματικὴν Ἀκολουθίαν, καὶ τὸν Βίον τούτου κατέστρωσεν εἰς τάξιν.

[10] Οἱ βασιλεῖς οὗτοι οὕτως ἀναφέρονται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ. Κατὰ ταῦτα, ἐὰν δὲν ἔχει παρεισφρήσει λάθος τι ὁ Ἅγιος θὰ πρέπει νὰ ἦτο τότε ὑπερεκατοντούτης.

[11] Ἐν τῷ περί Θεολογίας πρώτῳ αὐτοῦ λόγῳ, ὁ θεῖος Γρηγόριος λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί μοι τὸ λειπόμενον; Τί τὸ ἐλπιζόμενον; Βασιλείαν οὐρανῶν πάντως ἐρεῖς· ἡγοῦμαι δὲ μὴ ἄλλο τι τοῦτο εἶναι ἢ τὸ τυχεῖν τοῦ καθαρωτάτου τε καὶ τελειοτάτου· τελεώτατον δὲ τῶν ὄντων, γνῶσις Θεοῦ. Ἀλλὰ τὸ μὲν κατάσχωμεν· τὸ δὲ καταλάβωμεν· τὸ δὲ ἐκεῖθεν ταμιευσώμεθα, ἵνα ταύτην σχῶμεν τῆς φιλοπονίας τὴν ἐπικαρπίαν, ὅλην τῆς Ἁγίας Τριάδος τὴν ἔλλαμψιν, ἥτις ἐστί καὶ οἵα, καί ὅση, εἰ θέμις τοῦτο εἰπεῖν».