Λόγος Ἐγκωμιαστικὸς διαλαμβάνων ἐν Συντομία περὶ ΠΑΝΤΩΝ τῶν ΟΣΙΩΝ καὶ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ τῶν ἐν τῷ ΑΓΙῼ ΟΡΕΙ τοῦ Ἄθω Λαμψάντων. Τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

(ϛ’.) Ἂς ὑπάγωμεν εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Κουτλουμουσίου. Καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν τὸν Ἅγιον Ὁσιομάρτυρα καὶ Ἱερομάρτυρα Κυπριανόν, ὅστις ἐξ Ἀγράφων ὤν, καὶ ἐν τῷ Κουτλουμουσιανῷ κελλίῳ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ἐνασκούμενος, ὕστερον, ἀπὸ τὴν θείαν ἀγάπην πυρποληθείς, ἐπόθει νὰ λάβῃ τὸν ὑπὲρ Χριστοῦ μαρτυρικὸν θάνατον. Ἀπελθὼν λοιπὸν εἰς Θεσσαλονίκην, καὶ τὸν Χριστὸν κηρύξας ἐνώπιον τῶν Ἀγαρηνῶν, καὶ τὴν θρησκείαν αὐτῶν ἀπελέγξας, ἐδάρη καὶ ἀπελύθη. Ἐκεῖθεν ἀπῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, καὶ παρασταθεὶς ἔμπροσθεν τοῦ βεζύρη καὶ ὁμολογήσας μὲ μεγάλην ἀνδρείαν τὸ μυστήριον τῆς Ἁγίας Τριάδος, καὶ μή τε μὲ κολακείας δελεασθεὶς μήτε μὲ φοβερισμοὺς δυσωπηθείς, τελευταῖον ἀπετμήθη τὴν κεφαλὴν ὁ ἀοίδιμος εἰς τὸ Φανάρι, ἐν ἔτει ͵αχοθ’ (1679). Συνέγραψε δὲ τὸ μαρτύριον αὐτοῦ Ἰωάννης ὁ Καρυοφύλλης [Ἰουλίου 5η, τόμος Ζʹ].

Ἐδῶ εἰς τὴν Σκήτην τοῦ Κουτλουμουσίου εὑρίσκομεν καὶ τὸν Ὁσιομάρτυρα Γεράσιμον τὸν ἐκ Καρπενησίου καταγόμενον. Οὗτος ἐν παιδικῇ ἡλικίᾳ ἀρνησάμενος τὴν εὐσέβειαν, ἦλθε, μετὰ ταῦτα εἰς αἴσθησιν τοῦ κακοῦ, καὶ ἀναχωρήσας κρυφίως ἐκ τῆς βασιλευούσης κατήντησεν εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ ὑπετάγη ἐν ταύτῃ τῇ Σκήτῃ εἴς τινα ἐνάρετον Ἱερομόναχον Κύριλλον ὀνόματι. Εἶτα ἐπανελθὼν εἰς Κωνσταντινούπολιν, καὶ ὁμολογήσας παρρησίᾳ τὴν εὐσεβῆν Πίστιν, ἀπετμήθη τὴν κεφαλήν, βασανισθεὶς πρότερον ἀσπλάγχνως ἐπὶ δεκαπέντε ἡμερονύκτια [Ἰουλίου 3η, τόμος Ζʹ].

(ζ’.) Ἂς ὑπάγωμεν εἰς τὴν Ἱερὰν καὶ βασιλικὴν Μονὴν τοῦ Παντοκράτορος· καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν τὸν Ἱεράρχην Ἅγιον Θεωνᾶ. Οὗτος ἐφημέριος ὢν πρότερον εἰς τὴν Μονὴν αὐτήν, καθὼς φαίνεται ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ὁσιομάρτυρος Ἰακώβου τοῦ Ἰβηρίτου, ὕστερον, ὅταν ὁ θεῖος Ἰάκωβος ἐπῆγεν εἰς τὸν κόσμον κηρύττων, ἠκολούθησε καὶ αὐτὸς ὁμοῦ μὲ ἄλλους, τῶν ὁποίων μετὰ τὸν μαρτυρικὸν θάνατον τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου ἐγένετο προεστὼς καὶ ποιμὴν ἐν τῷ Μοναστηρίῳ τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας, τῷ κειμένῳ εἰς τὴν Γαλάτισταν. Ὕστερον δὲ καὶ Μητροπολίτης Θεσσαλονίκῃς ἐχρημάτισε. Τὸ δὲ ἅγιον αὐτοῦ Λείψανον εὑρίσκεται σῶον εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον [Ἀπριλίου 4η, τόμος Δʹ] [8].

Εἰς τὴν τοποθεσίαν τοῦ Παντοκράτορος, εἰς τὸ κελλίον τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, ἐβλάστησεν ὡς ρόδον εὔοσμον ὁ μυροβλύτης καὶ Ἱερεὺς Ἅγιος Θεόφιλος, ὅστις ἐπὶ πατριαρχείας τοῦ Ἁγίου Νήφωνος (ἐν ἔτει 1556) ἀπεστάλη παρ’ αὐτοῦ καὶ παρὰ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου εἰς τὴν Αἴγυττον, διὰ νὰ βεβαιωθῇ τὸ θαῦμα τὸ μέγα τὸ γενόμενον τότε ἐκεῖσε, ἤτοι τὸν μετατοπισμὸν τοῦ ὄρους τοῦ καλουμένου Ντοὺρ Τάγ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ μνήμη τῶν ὑπὸ τῶν Λατινοφρόνων ἀναιρεθέντων ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ὁσίων Πατέρων ἐπιτελεῖται τῶν μὲν Δώδεκα Βατοπαιδινῶν μετὰ τοῦ Ἡγουμένου αὐτῶν Εὐθυμίου τῇ δʹ (4ῃ) Ἰανουαρίου, τῶν δὲ Εἰκοσιὲξ Ζωγραφιτῶν τῇ κβʹ (22ῃ) Σεπτεμβρίου. (Βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ καὶ Θʹ ἀντιστοίχως).

[2] Ἰουνίου 12η, τόμος Ϛʹ.

[3] Ἐν ἀγκύλαις ἀναγράφονται ὁ μὴν καὶ ἡ ἡμέρα καθ’ ἣν ἕκαστος τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων Ἁγίων ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως· καθὼς καὶ ὁ τόμος τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐν ᾧ περιέχονται τὰ κατ’ αὐτούς.

[4] Περί τοῦ Ὁσιομάρτυρος τούτου Κοσμᾶ οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔφθασε μέχρις ἡμῶν, πλὴν τῶν ὅσων ἐνταῦθα ἀναφέρονται.

[5] Ὁ μὲν Ὅσιος οὗτος Γαβριὴλ ἑορτάζεται Μαΐου 13 (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ), περὶ δὲ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τῆς Παναγίας Πορταϊτίσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ, ἐν τῇ Τρίτῃ τῆς Διακαινησίμου.

[6] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, ἡ ὁποῖα ὑπῆρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393. Ὁ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενος βασιλεὺς Ἀσάνης εἶναι ὁ Ἰωάννης Ἀσὰν ὁ Βʹ (1218-1241), τοῦ ὁποίου ἡ θυγάτηρ Ἑλένη ἐνυμφεύθη τὸν αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Θεόδωρον Βʹ Λάσκαριν.

[7] Καὶ περὶ τῶν τριῶν τούτων Ὁσιομαρτύρων οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔχομεν.

[8] Εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεωνᾶν ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ᾈσματικὴν Ἀκολουθίαν τελείαν, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ ὁ βουλόμενος ἑορτάζειν τὸν Ἅγιον, ζητησάτω ταύτην.

[9] Καὶ εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεόφιλον ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τελείαν ᾀσματικὴν Ἀκολουθίαν, καὶ τὸν Βίον τούτου κατέστρωσεν εἰς τάξιν.

[10] Οἱ βασιλεῖς οὗτοι οὕτως ἀναφέρονται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ. Κατὰ ταῦτα, ἐὰν δὲν ἔχει παρεισφρήσει λάθος τι ὁ Ἅγιος θὰ πρέπει νὰ ἦτο τότε ὑπερεκατοντούτης.

[11] Ἐν τῷ περί Θεολογίας πρώτῳ αὐτοῦ λόγῳ, ὁ θεῖος Γρηγόριος λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί μοι τὸ λειπόμενον; Τί τὸ ἐλπιζόμενον; Βασιλείαν οὐρανῶν πάντως ἐρεῖς· ἡγοῦμαι δὲ μὴ ἄλλο τι τοῦτο εἶναι ἢ τὸ τυχεῖν τοῦ καθαρωτάτου τε καὶ τελειοτάτου· τελεώτατον δὲ τῶν ὄντων, γνῶσις Θεοῦ. Ἀλλὰ τὸ μὲν κατάσχωμεν· τὸ δὲ καταλάβωμεν· τὸ δὲ ἐκεῖθεν ταμιευσώμεθα, ἵνα ταύτην σχῶμεν τῆς φιλοπονίας τὴν ἐπικαρπίαν, ὅλην τῆς Ἁγίας Τριάδος τὴν ἔλλαμψιν, ἥτις ἐστί καὶ οἵα, καί ὅση, εἰ θέμις τοῦτο εἰπεῖν».