Λόγος Ἐγκωμιαστικὸς διαλαμβάνων ἐν Συντομία περὶ ΠΑΝΤΩΝ τῶν ΟΣΙΩΝ καὶ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ τῶν ἐν τῷ ΑΓΙῼ ΟΡΕΙ τοῦ Ἄθω Λαμψάντων. Τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Ἐδῶ εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Φιλοθέου εὑρίσκομεν γενόμενον Μοναχὸν καὶ τὸν Ἰσαπόστολον καὶ Ἱερομάρτυρα Κοσμᾶν, τὸν ἔκ τινος χωρίου τῆς Ναυπάκτου, Μεγάλου Δένδρου λεγομένου, καταγόμενον, ἐφημέριον δὲ τῆς αὐτῆς Μονῆς χρηματίσαντα, τοῦ ὁποίου τὸν Βίον καὶ τὴν περίοδον τοῦ ἀποστολικοῦ κηρύγματος καὶ τὰ θαύματα καὶ τὸ μαρτυρικὸν τέλος ὅποιος βούλεται νὰ μάθῃ πλατύτερον, ἂς ἀναγνώσῃ ταῦτα πάντα ἐν τῷ Βίῳ αὐτοῦ [Αὐγούστου 24η, τόμος Ηʹ].

(ιγ’.) Ἂς ὑπάγωμεν καὶ εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Γρηγορίου καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν τὸν Ὅσιον Γρηγόριον, τὸν κτίτορα τῆς Μονῆς ταύτης, ὅστις, ὅτι μὲν ἦτο ἡσυχαστὴς καὶ Ὅσιος μαρτυρεῖ τὸ μέχρι τῆς σήμερον σῳζόμενον σπήλαιον αὐτοῦ, ἐν ᾧ ἡσυχάζων, τοὺς ἀσκητικοὺς ἀγῶνας ὁ ἀοίδιμος ἠγωνίζετο, ὅτι δὲ ὡς Ἅγιος ἑωρτάζετο, μαρτυρεῖ ἡ θεία αὐτοῦ εἰκών. Ὁποῖα δὲ ἐστάθησαν τὰ κατὰ μέρος κατορθώματα τῆς ἐνθέου αὐτοῦ πολιτείας, ὁ πανδαμάτωρ χρόνος δὲν μᾶς ἄφησε κανὲν ὑπόμνημα, τὸ ὁποῖον νομίζομεν, ὅτι συνηφανίσθη ὁμοῦ μὲ ὅλον τὸ Μοναστήριον, ἀπὸ τὴν εἰς αὐτὸ γενομένην πυρκαϊάν, κατὰ τὴν παλαιὰν παράδοσιν τὴν ὁποίαν ἔχομεν [Δεκεμβρίου 7η, τόμος ΙΒʹ].

(ιδ’.) Ἂς ὑπάγωμεν εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τῆς Σίμωνος Πέτρας· καὶ ἐδῶ εὑρίσκομεν τὸν Ἅγιον Σίμωνα τὸν Μυροβλύτην, τὸν κτίτορα τῆς αὐτῆς Μονῆς, ὅστις ζήσας πρότερον εἰς ὑποταγὴν γέροντος, εἶτα ἡσυχάσας, εἰς τὸ ἐκεῖσε σῳζόμενον σπήλαιον αὐτοῦ, εἰς τόσην τελειότητα ἀνυψώθη ὁ ἀοίδιμος, ὥστε καὶ τὸν διάβολον εἰς εἶδος δράκοντος φανέντα αὐτῷ ἐνίκησε καὶ θείου φωτισμοῦ ἠξιώθη, καὶ φωνὴν ἤκουσε παρὰ τῆς Θεοτόκου ἐν τῇ νυκτὶ τῶν Χριστουγέννων, προστάζουσαν αὐτὸν νὰ κτίσῃ τὸ Μοναστήριον ἐπάνω εἰς τὴν πέτραν, ὅπου καὶ ἀστέρα εἶδεν ἱστάμενον κατελθόντα ἄνωθεν. Ἀφ’ οὗ δὲ ἔκτισε τὸ Μοναστήριον, ἐποίησε καὶ πολλὰ θαύματα. Τὸν μὲν κεραστὴν καὶ μαθητήν του πεσόντα κάτω ἀπὸ τὸ μέγα ὕψος ἐκεῖνο ἀβλαβῆ διεφύλαξε, καὶ τῶν ὁρμησάντων κατ’ αὐτοῦ Ἀράβων ἄλλου μὲν ἐξήρανε τὴν χεῖρα, ἄλλων δὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς ἐτύφλωσε, καὶ πάλιν ἰατρεύσας αὐτούς, ἐβάπτισε καὶ Μοναχοὺς ἐποίησε, καὶ τὴν θυγατέρα δὲ τοῦ βασιλέως τῆς Σερβίας Ἰωάννου Οὔγγλεζη, δαιμονιζομένην ἰάτρευσε. Ἀλλὰ καὶ μετὰ θάνατον μύρον εὐῶδες ἐκ τῶν Λειψάνων του ἀνέβλυσε, καθὼς τοῦτο μαρτυρεῖ τὸ τοῦ ἀνωτέρω βασιλέως χρυσόβουλλον [Δεκεμβρίου 28η, τόμος, ΙΒʹ].


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ μνήμη τῶν ὑπὸ τῶν Λατινοφρόνων ἀναιρεθέντων ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ὁσίων Πατέρων ἐπιτελεῖται τῶν μὲν Δώδεκα Βατοπαιδινῶν μετὰ τοῦ Ἡγουμένου αὐτῶν Εὐθυμίου τῇ δʹ (4ῃ) Ἰανουαρίου, τῶν δὲ Εἰκοσιὲξ Ζωγραφιτῶν τῇ κβʹ (22ῃ) Σεπτεμβρίου. (Βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ καὶ Θʹ ἀντιστοίχως).

[2] Ἰουνίου 12η, τόμος Ϛʹ.

[3] Ἐν ἀγκύλαις ἀναγράφονται ὁ μὴν καὶ ἡ ἡμέρα καθ’ ἣν ἕκαστος τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων Ἁγίων ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως· καθὼς καὶ ὁ τόμος τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐν ᾧ περιέχονται τὰ κατ’ αὐτούς.

[4] Περί τοῦ Ὁσιομάρτυρος τούτου Κοσμᾶ οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔφθασε μέχρις ἡμῶν, πλὴν τῶν ὅσων ἐνταῦθα ἀναφέρονται.

[5] Ὁ μὲν Ὅσιος οὗτος Γαβριὴλ ἑορτάζεται Μαΐου 13 (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ), περὶ δὲ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τῆς Παναγίας Πορταϊτίσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ, ἐν τῇ Τρίτῃ τῆς Διακαινησίμου.

[6] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, ἡ ὁποῖα ὑπῆρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393. Ὁ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενος βασιλεὺς Ἀσάνης εἶναι ὁ Ἰωάννης Ἀσὰν ὁ Βʹ (1218-1241), τοῦ ὁποίου ἡ θυγάτηρ Ἑλένη ἐνυμφεύθη τὸν αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Θεόδωρον Βʹ Λάσκαριν.

[7] Καὶ περὶ τῶν τριῶν τούτων Ὁσιομαρτύρων οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔχομεν.

[8] Εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεωνᾶν ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ᾈσματικὴν Ἀκολουθίαν τελείαν, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ ὁ βουλόμενος ἑορτάζειν τὸν Ἅγιον, ζητησάτω ταύτην.

[9] Καὶ εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεόφιλον ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τελείαν ᾀσματικὴν Ἀκολουθίαν, καὶ τὸν Βίον τούτου κατέστρωσεν εἰς τάξιν.

[10] Οἱ βασιλεῖς οὗτοι οὕτως ἀναφέρονται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ. Κατὰ ταῦτα, ἐὰν δὲν ἔχει παρεισφρήσει λάθος τι ὁ Ἅγιος θὰ πρέπει νὰ ἦτο τότε ὑπερεκατοντούτης.

[11] Ἐν τῷ περί Θεολογίας πρώτῳ αὐτοῦ λόγῳ, ὁ θεῖος Γρηγόριος λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί μοι τὸ λειπόμενον; Τί τὸ ἐλπιζόμενον; Βασιλείαν οὐρανῶν πάντως ἐρεῖς· ἡγοῦμαι δὲ μὴ ἄλλο τι τοῦτο εἶναι ἢ τὸ τυχεῖν τοῦ καθαρωτάτου τε καὶ τελειοτάτου· τελεώτατον δὲ τῶν ὄντων, γνῶσις Θεοῦ. Ἀλλὰ τὸ μὲν κατάσχωμεν· τὸ δὲ καταλάβωμεν· τὸ δὲ ἐκεῖθεν ταμιευσώμεθα, ἵνα ταύτην σχῶμεν τῆς φιλοπονίας τὴν ἐπικαρπίαν, ὅλην τῆς Ἁγίας Τριάδος τὴν ἔλλαμψιν, ἥτις ἐστί καὶ οἵα, καί ὅση, εἰ θέμις τοῦτο εἰπεῖν».