Λόγος εἰς τὴν ΚΥΡΙΑΚΗΝ τῶν Ἁγίων Τριακοσίων Δέκα Ὀκτὼ Θεοφόρων ΠΑΤΕΡΩΝ τῆς ἐν Νικαία Α’ Οικουμενικῆς Συνόδου, διεσκευασμένος ἐκ τοῦ «Θησαυροῦ» Δαμασκηνοῦ τοῦ Ὑποδιακόνου καὶ Στουδίτου.

Ἀλλ’ ἀκούσατε καὶ τὸ θαῦμα, ὅπερ ἔγινε μετὰ ταῦτα εἰς τὸ φρούριον αὐτὸ διὰ προσευχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων. Οἱ Ἀσσύριοι κυριεύσαντες ποτὲ τὰ φρούρια τῆς Ἀνατολῆς καὶ τῆς Δύσεως ἔκαμαν μεγάλην αἰχμαλωσίαν. Ἐπῆγαν λοιπὸν καὶ εἰς αὐτὴν τὴν Νίκαιαν, διὰ νὰ τὴν κυριεύσουν. Οἱ δὲ ἄνθρωποι τῆς Νικαίας, μὴ δυνάμενοι τὶ ἄλλο νὰ πράξουν, προσέδραμον εἰς τὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Πατέρων καὶ κλαίοντες παρεκάλουν τοὺς Ἁγίους λέγοντες· «Ἅγιοι Τριακόσιοι δεκαοκτὼ θεοφόροι Πατέρες, οἵτινες συνηθροίσθητε εἰς τὸ φρούριον αὐτὸ καὶ ἐστερεώσατε τὴν εὐσέβειαν, σᾶς παρακαλοῦμεν οἱ δοῦλοι σας, νὰ μᾶς ἐλευθερώσητε ἀπὸ τὴν πικρὰν αἰχμαλωσίαν». Ταῦτα μὲν ἔλεγον οἱ ἄνθρωποι. Ὁ δὲ Θεὸς τί ᾠκονόμησε δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων; Ἡμέραν τινὰ ὁ ἀρχηγὸς τοῦ στρατεύματος τῶν Ἀσσυρίων ἐπορεύθη εἰς τὴν Ἐκκλησίαν αὐτὴν τῶν Ἁγίων Πατέρων, ἥτις εὑρίσκετο ἔξω τοῦ φρουρίου, διὰ νὰ ποιήσῃ μαγείας τινὰς δαιμονικάς. Παρουσιασθέντες λοιπὸν οἱ Ἅγιοι Πατέρες πρὸς αὐτὸν τοῦ εἶπον· «Παρευθὺς νὰ φύγῃς ἀπὸ τὸ φρούριον τοῦτο, διότι αὔριον πνίγεσαι μὲ ὅλον σου τὸ στράτευμα». Ταῦτα ὡς ἤκουσεν ὁ βασιλεὺς τῶν Ἀσσυρίων ἔφυγεν ἐκεῖθεν καὶ διέταξε νὰ κλείσουν τὴν Ἐκκλησίαν· ἀλλὰ κατόπιν ἐποίησεν εἰρήνην σταθερὰν μὲ τοὺς ἀνθρώπους τῆς Νικαίας, τόσην ὥστε ἂν ἤθελεν αἰχμαλωτισθῆ ὑπ’ αὐτῶν ξένος τις ἄνθρωπος, καὶ μόνον ἔλεγεν, ὅτι εἶναι ἀπὸ τὴν Νίκαιαν, παρευθὺς τὸν ἠλευθέρωνεν. Ἄφησε δὲ καὶ ἔλαιον πολὺ εἰς ἐκεῖνο τὸ φρούριον διὰ νὰ καίῃ μία κανδήλα εἰς τὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων. Ἀλλ’ ἂς ἔλθωμεν πάλιν εἰς τὴν ὑπόθεσίν μας.

Ἀφ’ οὗ λοιπὸν μετέβησαν οἱ Ἀρχιερεῖς μετὰ τοῦ βασιλέως εἰς τὴν νέαν πρωτεύουσαν τοῦ βασιλείου, ὠνόμασαν αὐτὴν Κωνσταντινούπολιν, εἰς τὸ ὄνομα τοῦ κτίτορος, ἀφιέρωσαν δὲ αὐτὴν εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον. Μετέβησαν δὲ καὶ εἰς τὸν Πατριάρχην Μητροφάνην, ὅστις ἦτο ἀσθενής, ὡς προείπομεν, ἔλαβε δὲ τὸν λόγον ὁ βασιλεὺς καὶ εἶπε πρὸς τὸν Μητροφάνην: «Ὦ τιμιώτατε Πάτερ, βλέπω ὅτι βαρέως ἀσθενεῖς· διὰ τοῦτο σὲ παρακαλῶ διὰ δύο πράγματα, τὸ ἓν νὰ μοὶ δώσῃς τὴν εὐχήν σου καὶ τὸ ἄλλο, νὰ μᾶς ὁρίσῃς, τίνα ἀφήνεις διάδοχον τοῦ θρόνου σου». Ὁ δὲ Ἅγιος Μητροφάνης ἀπεκρίθη πρὸς τὸν βασιλέα· «Τώρα ἐγνώρισα, βασιλεῦ, ὅτι εἰς τὴν χεῖρα τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ ψυχή μου· καλῶς ποιεῖς καὶ φροντίζεις διὰ τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Χριστοῦ· ἐπειδὴ δὲ προστάζεις νὰ ὁρίσω τὸν διάδοχόν μου, θὰ σοὶ εἴπω τὴν ἀλήθειαν·


Ὑποσημειώσεις

[1] Τοῦτο συνέβη περί τὸ ἔτος 296. Ὑπῆρξε δὲ ἀρχηγὸς τῆς ἐπαναστάσεως ἐκείνης Ἀχιλλεύς τις, ὅστις καὶ ἀνεκήρυξεν ἑαυτὸν βασιλέα. Ἡ στάσις αὕτη ἐστοίχισε πολὺ εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν, τὴν ὁποίαν ὁ Διοκλητιανὸς παρέδωσεν εἰς τὸ πῦρ, τοὺς δὲ κατοίκους αὐτῆς κατέσφαξε. Περὶ τῆς σφαγῆς ταύτης διηγούμενος ὁ Μαλάλας (Ϛʹ αἰὼν) λέγει τὰ ἑξῆς: «Παραλαβὼν δὲ Ἀλεξάνδρειαν (ὁ Διοκλητιανὸς) ἐνέπρησεν αὐτήν· εἰσῆλθε δὲ ἐν αὐτῇ ἔφιππος, τοῦ ἵππου αὐτοῦ περιπατοῦντος ἐπάνω τῶν λειψάνων. Ἦν δὲ κελεύσας τῷ ἐξπεδίτῳ (εἶχε δώσει διαταγὴν εἰς τὸ στράτευμα αὐτοῦ) μὴ φείσασθαι τοῦ φονεύειν, ἕως οὗ ἀνέλθῃ τὰ αἵματα τῶν σφαζομένων ἕως τὸ γόνυ τοῦ ἵππου, οὗ ἐκάθητο» (ἔκδοσις Βόννης, σελ. 309).

[2] Τὰ περί τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου βλέπε ἐκτενέστερον ἐν τῷ κατὰ πλάτος Βίῳ αὐτοῦ, ὡς παραθέτομεν τοῦτον ἱστορικῶς ἐνημερωμένον ἐν τῷ Εʹ τόμῳ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Μαΐου καʹ (21ην).

[3] Περί τῶν ὑπὸ τῆς Ἁγίας Αʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου νομοθετηθέντων περί τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα ὡς καὶ περὶ τοῦ πῶς τοῦτο ἑωρτάζετο τὸ πάλαι βλέπε εἰς τὴν σημείωσιν τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα σελ. 65-71 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.

[4] Ὁ θεῖος Ἀλέξανδρος διαδεχθείς τὸν μακάριον Μητροφάνην, προέστη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως (κατὰ Ζ. Ν. Μαθᾶν) ἔτη 13 (330-343). Ἡ μνήμη αὐτοῦ τελεῖται κατὰ τὴν λʹ (30ὴν) Αὐγούστου (βλέπε ἐν τόμῳ Ηʹ).

[5] Παῦλος ὁ ἁγιώτατος Πατριάρχης διεδέχθη τὸν ἀοίδιμον Ἀλέξανδρον (κατὰ Ζ. Ν. Μαθᾶν), ἐν ἔτει 343, ἡ πατριαρχεία ὅμως αὐτοῦ ὑπῆρξε πλήρης δραματικῶν ἐπεισοδίων. Καὶ ἐν πρώτοις ἐξωσθείς μετά τινας μῆνας ὑπὸ τοῦ Κωνσταντίου ἀντικατεστάθη ὑπὸ τοῦ ἀρειανόφρονος Εὐσεβίου τοῦ Νικομηδείας. Τούτου δὲ ἀποθανόντος ἐν ἔτει 345 ἀποκατεστάθη ὑπὸ τῶν Ὀρθοδόξων ὁ Παῦλος, ἀλλὰ συγχρόνως οἱ Ἀρειανοὶ ἐχειροτόνησαν τὸν Μακεδόνιον τὸν πνευματομάχον. Ἡ ἐπακολουθήσασα διαμάχη ὑπῆρξε δεινή. Ὁ Κωνστάντιος ἐδίωκε καὶ ἐξώριζε τὸν Παῦλον, οἱ δὲ Ὀρθόδοξοι διὰ Συνόδων ἀποκαθίστων αὐτόν. Τέλος ἐν ἔτει 347 ἀπαγόμενος εἰς ἐξορίαν ἀπεπνίγη καθ’ ὁδὸν ἐντολῇ τοῦ Αὐτοκράτορος. Ἡ μνήμη αὐτοῦ τελεῖται τῇ ϛʹ (6ῃ) Νοεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑʹ).

[6] Ἡ τοῦ μεγάλου Ἀθανασίου πατριαρχεία ἐν Ἀλεξανδρείᾳ ὑπῆρξεν ἔτι πλέον δυσχερεστέρα ἐκταθεῖσα εἰς μῆκος χρόνων ὁλοκλήρων τεσσαράκοντα πέντε (328-373). Ἡ μνήμη αὐτοῦ τελεῖται τὴν ιηʹ (18ην) Ἰανουαρίου (βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ).

[7] Περί τοῦ Ἁγίου τούτου Μητροφάνους βλέπε ἐν τῇ ἡμερομηνίᾳ ταύτῃ ἐν τόμῳ Ϛʹ.