Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν ἐν Ἁγίοις Πατέρων ἡμῶν ΒΗΣΣΑΡΙΩΝΟΣ τοῦ Α’ καὶ ΒΗΣΣΑΡΙΩΝΟΣ τοῦ Β’ διατελεσάντων ἀμφοτέρων Ἀρχιεπισκόπων Λαρίσης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1490-1541 καὶ ἐν εἰρήνῃ τελειωθέντων.

Ἐπανακάμψας δὲ ὁ Ἅγιος εἰς τὴν ἐπαρχίαν του ἀπὸ Βλαχίας καὶ τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Δουσίκου οἰκοδομήσας, ἀπῆλθεν εἰς τὰς αἰωνίους Μονὰς πεντηκοντούτης· ὅπερ καὶ ἠκούσθη εἰς τὴν Βλαχίαν, καὶ μάλιστα ὅτι ἡγίασε καὶ ἐθαυματούργησε. Διὰ τοῦτο καὶ ὅταν παρουσιάσθη θανατικὸν εἰς τὴν Βλαχίαν, ἔπεμψαν καὶ ἐπῆραν τὴν ἁγίαν καὶ θαυματόβρυτον κάραν τοῦ Ἁγίου ἀπὸ τὸ Μοναστήριον, καὶ μόνον καθὼς ἐπλησίασεν εἰς τὸν τόπον τῆς Βλαχίας ἔπαυσεν ἡ πανώλης, καὶ ἔδειξαν μεγάλον σέβας καὶ τιμὴν οἱ Βλάχοι εἰς τὴν θαυματόβρυτον κάραν τοῦ Ἁγίου.

Ἀλλὰ καὶ εἰς τὸν καιρὸν τοῦ εὐσεβεστάτου καὶ γαληνοτάτου Αὐθέντου καὶ ἡγεμόνος κυρίου Κωνσταντίνου Μαυροκορδάτου, κατὰ τὴν πρώτην του ἡγεμονίαν, ἐμολύνθη ἀπὸ θανατικὸν τὸ περίφημον Βουκουρέστιον, καὶ ἐπῆγαν οἱ Ἀρχιερεῖς καὶ ἄρχοντες εἰς τὸν αὐθέντην καὶ ἡγεμόνα, λέγοντες· «Ἔχομεν ἰατρὸν τῆς ὀλεθρίου ταύτης νόσου, τὴν θαυματόβρυτον κάραν τοῦ Ἁγίου Βησσαρίωνος Ἀρχιεπισκόπου Λαρίσης, καὶ παρακαλοῦμεν νὰ σταλῶσιν αὐθεντικὰ γράμματα καὶ ἄνθρωποι νὰ φέρουν τὴν ἁγίαν κάραν. Εὐθὺς τότε ὁ εὐσεβέστατος ἡγεμὼν ἔπεμψε καὶ ἔφεραν τὴν ἁγίαν κάραν ἀπὸ τὸ Μοναστήριον τοῦ Δουσίκου· καὶ εὐθὺς ὡς ἐπλησίασεν ἡ ἁγία κάρα, ἐξῆλθεν ὁ ἴδιος ὁ ἡγεμὼν μετὰ τῶν ἀρχόντων αὐτοῦ, προεξάρχοντος τοῦ Μητροπολίτου καὶ τοῦ ἱερατικοῦ τάγματος, καὶ πλῆθος πολὺ τοῦ λαοῦ καὶ ὑπεδέχθησαν αὐτὴν εὐλαβῶς καὶ μὲ δεήσεις γονυπετεῖς καὶ καταφιλήσαντες αὐτὴν μὲ θερμὴν κατάνυξιν, καὶ μὲ θερμὰ δάκρυα, συνώδευσαν αὐτὴν ἐντίμως καὶ μεγαλοπρεπῶς εἰς τὸ Βουκουρέστιον· εὐθὺς δὲ τὸ θανατικὸν ἔπαυσε καὶ ἔψαλεν ἁγιασμοὺς ἡ Βλαχία ἅπασα, ἐπληροφορήθη δὲ καὶ ὁ ἡγεμὼν τὰς θαυματουργίας τοῦ Ἁγίου διὰ τῶν ἰδίων του ὀφθαλμῶν.

Ἔτυχε δὲ νὰ εἶναι καὶ ἀκρίδα τότε εἰς ὅλον τὸν τόπον τῆς Βλαχίας ἀδιακόπως τρεῖς χρόνους· καὶ ἀκρίδα ὄχι κατὰ τὴν συνειθισμένην ποσότητα, ὅπου εἴδομεν ἡμεῖς καὶ οἱ πρόγονοι ἡμῶν, ἀλλὰ ἀκρίδα εἰς ὑπερφυσικὴν ποσότητα τόσον, ὥστε οἱ ἱππεῖς διαβαίνοντες μεταξὺ τοῦ πλήθους τῶν ἀκρίδων ἐκρημνίζοντο καὶ ἐκινδύνευον, τὰ δένδρα τὰ πεφορτωμένα ἀπὸ τὰς ἀκρίδας συνετρίβοντο· καὶ ἦσαν καθὼς σχεδὸν τὰ σύννεφα εἰς τὸ περιέχον, οὕτω καὶ εἰς τὴν γῆν τῆς Οὑγγροβλαχίας ἦσαν τὰ σύννεφα τῶν ἀκρίδων καὶ ἦτο νὰ θαυμάζῃ τις καὶ νὰ ἐκπλήττεται, βλέπων τοσαύτην ἀκρίδα, ἧς οὐκ ἦν ἀριθμὸς κατὰ τὸν Δαβίδ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὕτω λέγει ὁ βιογράφος. Πιθανὸν ὅμως νὰ ἦτο τότε Μητροπολίτης ὁ Ἅγιος Βησσαρίων Αʹ ἢ ὁ ἀμέσως τούτου διάδοχος, διότι κατὰ τοὺς μητροπολιτικοὺς πίνακας Λαρίσης μεταξὺ τοῦ Ἁγίου Βησσαρίωνος Αʹ καὶ τοῦ Ἁγίου Βησσαρίωνος Βʹ ἀναφέρονται δύο ἂν μὴ καὶ τρεῖς ἕτεροι Ἱεράρχαι κάτοχοι τοῦ μεγάλου θρόνου Λαρίσης. Εἶναι δὲ οὗτοι οἱ ἑξῆς: (1.) Θεοδόσιος διάδοχος Βησσαρίωνος Αʹ καὶ προκάτοχος Διονυσίου Αʹ· (2.) Διονύσιος Αʹ ἀποθανὼν τῇ 28ῃ Μαρτίου 1510· (3.) Μᾶρκος ὁ πνευματικὸς πατὴρ τοῦ Ἁγίου Βησσαρίωνος Βʹ (1518-1520). Ἐκ τούτου συνάγεται ὅτι ὁ Ἅγιος Βησσαρίων Βʹ ἢ ὑπετάγη εἰς τὸν ἱερὸν Μᾶρκον πρὸ τῆς ἀνόδου του εἰς τὸν μητροπολικὸν θρόνον Λαρίσης ἢ ὅτι ὑποταγεὶς εἰς τὸν τότε Μητροπολίτην Λαρίσης παρέμεινε μετὰ τὸν θάνατον αὐτου εἰς τὴν ὑποταγὴν τοῦ Μάρκου.

[2] Εἰς τὴν Μητρόπολιν Λαρίσης ὑπέκειντο τότε οἱ Ἐπίσκοποι Δημητριάδος, Τρίκκης, Σταγῶν, Γαρδικίου, Λιτζᾶς καὶ Ἀγράφων, Λιδωρικίου, Σκιάθου καὶ Σκοπέλου, Θαυμακοῦ καὶ Ζητουνίου.

[3] Τοῦτο ἐγένετο πρὸ τῆς ἀνακηρύξεως ὡς Αὐτοκεφάλου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.

[4] Σταγοὶ ὠνομάζετο παλαιὰ ἡ νῦν Καλαμπάκα κειμένη βορείως τῆς πόλεως Τρικκάλων καὶ ἀπέχουσα αὐτῆς περὶ τὰ δέκα ἐννέα χιλιόμετρα.

[5] Οὗτος ἦτο ὁ Ἱερεμίας Αʹ πατριαρχεύσας κατὰ τὰ ἔτη τὸ πρῶτον 1520-1522, τὸ δεύτερον 1523-1537 καὶ τὸ τρίτον 1537-1545.

[6] Ἡ ἡμερομηνία αὕτη φέρεται σημειωμένη ἐπὶ χειρογράφου κώδικος τῆς Ἱ. Μονῆς, ὁ δὲ Ἱερόθεος λέγει ὅτι περὶ τὸ ἔτος 1550 ἐκοιμήθη ὁ Ἅγιος.

[7] Σημειωτέον χάριν τῶν εὐλαβῶν Χριστιανῶν, ὅτι ἐν ἔτει 1798 ἐπὶ Ἀρχιμανδρίτου καὶ Ἡγουμένου τῆς Ἱερᾶς καὶ εὐαγοῦς ταύτης Μονῆς κυρίου Ἱεροθέου, καὶ ἐπὶ Σκευοφύλακος κυρίου Εὐθυμίου, ἀνηγέρθη καὶ ἀνῳκοδομήθη δι᾽ ἐπιμελείας αὐτῶν ἐκ βάθρων ὁ Ναὸς οὗτος τοῦ Ἁγίου Νικολάου καὶ ἐγένετο Ναὸς περικαλλὴς καὶ θαυμάσιος, θολοσκέπαστος καὶ ἔχων τρούλλους ὡραιοτάτους καὶ χοροὺς ἔνδον ἐπιτηδειοτάτους. Κατὰ δὲ τὸν καιρὸν ἐκεῖνον ὅπου ἔκτιζον οἱ κτίσται τὸν παντοκρατορικὸν τροῦλλον, καὶ ἄλλοι ἔσκαπτον τὸ ἔδαφος, εὑρέθη ὁ τάφος τοῦ Ἁγίου ἔμπροσθεν εἰς τὰ βημόθυρα κενός· ὅμως τόσην ἄρρητον εὐωδίαν ἀνέδιδεν, ὥστε ἔπεσον οἱ κτίσται ἀπὸ τὸ ἐπάνω τοῦ Ναοῦ, ἀλλὰ δὲν ἐβλάβησαν παντελῶς.

[8] Ἡ Μονὴ Δουσίκου τὴν ὁποίαν ἀνήγειρεν ὁ Ἅγιος Βησσαρίων κεῖται παρὰ τὸ χωρίον Μεγάλαι Πύλαι ἢ Μεγάλη Πόρτα, εἰς τὸ ὁποῖον καὶ ἐγεννήθη ὁ Ἅγιος. Τοῦτο κεῖται πρὸς δυσμὰς τῆς πόλεως τῶν Τρικκάλων καὶ ἀπέχει αὐτῆς περὶ τὰ 16 χιλιόμετρα.