Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῆς Ὁσίας μητρὸς ἡμῶν ΘΕΟΔΩΡΑΣ τῆς ἐν Ἀλεξανδρείᾳ.

Ἀλλ’ ἐπειδὴ εἶδεν ἡ ἄσεμνος ἐκείνη νεᾶνις, ὅτι μάτην ἐκοπίαζεν, ἀπελπισθεῖσα καὶ μὴ ὑποφέρουσα τὴν πύρωσιν τῆς σαρκός, παρεδόθη εἰς ἕνα ξένον, ὅστις εἶχεν ἔλθει νὰ μείνῃ ἐκείνην τὴν νύκτα εἰς τὸ Μονύδριον. Τὸ δὲ πρωΐ, ὁ μὲν πράξας τὴν ἀνομίαν ἀνεχώρησεν εἰς τὰ ἴδια, ἡ δὲ Ὁσία ἐπῆγε μὲ τὰς καμήλους εἰς τὸ Μοναστήριόν της.

Ἀφοῦ παρῆλθεν ὀλίγος καιρός, ἐφάνη ἡ κόρη ἐγκαστρωμένη· καὶ ἐπειδὴ τὴν ἐξήταζον οἱ συγγενεῖς της καὶ ἐζήτουν νὰ εἴπῃ ἐκεῖνον, ὅστις τὴν ἔφθειρεν, ἐκείνη, βαλμένη ἀπὸ τὸν σατανᾶν, εἶπε πρὸς τοὺς ἐξετάζοντας, ὅτι ὁ Μοναχὸς Θεόδωρος ἀπὸ τὸ Μοναστήριον τοῦ Ὀκτὼ καὶ δεκάτου [3] ἔμεινεν ἐδῶ καὶ μὲ ἐβίασε τὴν νύκτα. Πιστεύσαντες ὅθεν οἱ ἀκούσαντες εἰς τοὺς λόγους της, εὐθὺς ἔδραμον εἰς τὸ Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον ἠγωνίζετο ἡ Ὁσία, καὶ μὲ φωνὰς καὶ θορύβους ἐβόων· «Ὁ Μοναχὸς Θεόδωρος δὲν ἐφοβήθη Θεόν, δὲν ἐντράπη ἀνθρώπους ὁ πάντολμος, ἀλλὰ ἔκαμεν εἰς τὸ Μοναστήριον ὅπου τὸν ἐδέχθημεν τοιοῦτον ἔργον αἰσχρότατον καὶ παράνομον». Ταῦτα ἀκούσας παρ’ ἐλπίδα ὁ Ἡγούμενος, παρέστησε τὴν Ἁγίαν καὶ τὴν ἠρώτησεν ἀνίσως καὶ ἔχει εἴδησιν περὶ τούτου τοῦ ἁμαρτήματος. Ἡ δὲ μακαρία ἀποκριθεῖσα, ὅτι δὲν ἔχει εἴδησιν τοῦ πράγματος αὐτοῦ, ἐκεῖνοι οἱ κατήγοροι ἀνεχώρησαν εἰς τὸ Μοναστήριον αὐτῶν.

Ὅταν ἐγεννήθη τὸ παιδίον, τὸ ἐπῆραν οἱ συγγενεῖς τῆς γυναικὸς ἐκείνης, καὶ φέροντες αὐτὸ εἰς τὸ Μοναστήριον τῆς Ἁγίας, τὸ ἔρριψαν εἰς τὸ μέσον καὶ ἀνεχώρησαν. Καὶ τοῦτο ἦτο τέχνη τοῦ σατανᾶ διὰ νὰ λυπήσῃ ἐκείνην, ἥτις τὸν ἐπλήγωνε, καὶ νὰ ἐμποδίσῃ τὴν εὐθεῖαν ὁδὸν τῶν κατορθωμάτων της· ἀλλ’ εἰς μάτην ἐμηχανᾶτο ὁ τρισκατάρατος, μάλιστα τὰ βέλη τὰ ὁποῖα ἠκόνιζε κατὰ τῆς Ἁγίας ἐκαρφώνοντο εἰς τὴν καρδίαν του· καὶ ὅσα αὐτὸς μετεχειρίζετο εἰς ἀτιμίαν τῆς Ὁσίας, ἐστρέφοντο εἰς τιμὴν καὶ δόξαν αὐτῆς. Τί γίνεται λοιπόν; Ἐπίστευσαν οἱ ἀδελφοὶ ὅτι αὐτὸς ὁ Θεόδωρος εἶναι ὁ πατὴρ τοῦ παιδίου· ὅθεν ὁμοῦ μὲ τὸ βρέφος ἐξωρίσθη ἀπὸ τὸ Μοναστήριον.

Ἀναλαβοῦσα ὅθεν ἡ μακαρία Θεοδώρα τὴν φροντίδα τοῦ παιδίου ὡς ἰδία μήτηρ ἔτρεφεν αὐτὸ μὲ γάλα προβάτων, τὸ ὁποῖον ἐζήτει παρὰ τῶν ποιμένων, ἀπὸ δὲ τὸ μαλλὶ αὐτῶν τοῦ ἔκαμνε καὶ ἐνδύματα. Ὢ τῆς ὑπὲρ ἄνθρωπον ὑπομονῆς τῆς μακαρίας ψυχῆς! Καὶ ποῖος ἤθελεν ὑποφέρει τοιαύτην παράλογον συκοφαντίαν, δυνάμενος μάλιστα εἰς μίαν στιγμὴν νὰ φανῇ ἀθῷος;


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ὁσίας ταύτης Θεοδώρας γράφεται εἰς τὸν «Παράδεισον τῶν Πατέρων» ὅτι εἶπε τὸ ἀξιόλογον τοῦτο ἀπόφθεγμα, ἤτοι ὅτι δὲν σώζει τὸν ἄνθρωπον οὔτε ἡ ἄσκησις οὔτε ἡ ἀγρυπνία οὔτε κανεὶς ἄλλος κόπος, παρὰ μόνον ἡ γνησία ταπεινοφροσύνη. Ἦτο, ἔλεγεν, εἷς Ἀναχωρητής, ὅστις ἐδίωκε δαιμόνια· ἠρώτησε δέ ποτε ταῦτα μὲ ποίαν ἀρετὴν ἐξέρχονται ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους οὕτω λέγων· «Μὲ τὴν νηστείαν ἐξέρχεσθε;». Καὶ ἀπεκρίναντο τὰ δαιμόνια· «Ἡμεῖς ποτὲ δὲν τρώγομεν, οὔτε πίνομεν». «Μὲ τὴν ἀγρυπνίαν ἐξέρχεσθε;». Καὶ ἀπεκρίναντο· «Ἡμεῖς ποτὲ δὲν κοιμώμεθα». «Μὲ τὴν ἀναχώρησιν καὶ ἐρημίαν ἐξέρχεσθε;». Ἐκεῖνα δὲ ἀπεκρίναντο· «Ἡμεῖς εἰς τὴν ἀναχώρησιν καὶ ἐρημίαν εὑρισκόμεθα». Λέγει εἰς αὐτά· «Μὲ ποίαν, λοιπόν, ἀρετὴν ἐξέρχεσθε;». Καὶ ἀπεκρίθησαν· «Ἡμᾶς καμμία ἀρετὴ δὲν νικᾷ, εἰμὴ ἡ ταπεινοφροσύνη· διότι αὕτη εἶναι ὁ νικητὴς τῶν δαιμόνων». Ἔλεγε πάλιν ἡ Ἁγία· «Ἦτο εἷς Μοναχὸς καθήμενος εἰς τὴν ἔρημον ἐν τῷ κελλίῳ του· ἀπὸ τὸ πλῆθος δὲ τῶν πειρασμῶν, τοὺς ὁποίους ἐπροξένει εἰς αὐτὸν ὁ διάβολος, ἀποκαμών, εἶπεν· «Ἂς φύγω ἀπὸ ἐδῶ διὰ νὰ σωθῶ». Ὅταν δὲ ἡτοίμαζε τὰ ὑποδήματά του διὰ νὰ φύγῃ, βλέπει ἄλλον ἕνα ἄνθρωπον, ὅστις ἔβαλλε καὶ ἐκεῖνος τὰ ὑποδήματά του (οὗτος ἦτο ὁ διάβολος) καὶ λέγει εἰς τὸν Μοναχόν· «Σὺ φεύγεις ἀπὸ ἐδῶ ἐξ αἰτίας μου; ἀλλ’ ἰδοὺ ὅτι καὶ ἐγὼ προλαμβάνω καὶ ἑτοιμάζομαι νὰ ὑπάγω ἔμπροσθέν σου, ὅπου σὺ ὑπάγεις». (Βλέπε περὶ τούτων ἐν τῇ ἡμετέρᾳ ἐκδόσει τοῦ «Εὐεργετινοῦ»).

[2] Οὕτως ὠνομάζετο τὸ Μοναστήριον, διότι εὑρίσκετο παρὰ τὸ ἔνατον σημεῖον ἀπὸ Ἀλεξανδρείας. Σημεῖα δὲ ὠνομάζοντο ὡρισμένα σημάδια, μὲ τὰ ὁποῖα ἐσημείωναν τότε τὰς ἀποστάσεις τῶν ὁδῶν πρὸς πληροφορίαν τῶν ὁδοιπόρων, ὅπως γίνεται σήμερον μὲ τοὺς δείκτας τῶν χιλιομετρικῶν ἀποστάσεων.

[3] Ἐλέγετο δὲ τοῦτο Ὀκτωκαιδεκάτου, διότι εὑρίσκετο εἰς τὸ δέκατον ὄγδοον σημεῖον ἀπὸ Ἀλεξανδρείας.