Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῆς Ὁσίας μητρὸς ἡμῶν ΘΕΟΔΩΡΑΣ τῆς ἐν Ἀλεξανδρείᾳ.

ΕΙΚΟΝΑ

ΘΕΟΔΩΡΑ ἡ ὄντως μακαρία καὶ τρισόλβιος καὶ τῆς θείας δωρεᾶς τε καὶ χάριτος ἐπώνυμος τὸ τῆς μοναχικῆς πολιτείας καὶ ὁσιότητος διήνυε στάδιον κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Ζήνωνος ἐν ἔτει υοδ’ (474). Αὕτη ἐγεννήθη καὶ ἀνετράφη εἰς τὴν μεγαλόπολιν ᾽Αλεξάνδρειαν· ἡ ὁποία πόλις, οὖσα τότε στολισμένη μὲ διαφόρους καλλωπισμούς, περισσότερον ἐκαλλωπίζετο μὲ τὰς ἀρετὰς ταύτης τῆς Ὁσίας καὶ ἐπηνεῖτο [1]. Εἰς ταύτην τὴν πόλιν λοιπὸν οἱ γονεῖς αὐτῆς τὴν ὑπάνδρευσαν μὲ ἕνα νέον εὐγενῆ καὶ σώφρονα εἰς τὰ ἤθη, πρὸς τὸν ὁποῖον ἐφύλαττεν ἡ κόρη πᾶσαν ὑποταγήν, καὶ ὅσα ἄλλα εἶναι ἐπιβεβλημένα εἰς τὰς σώφρονας γυναῖκας νὰ φυλάττουν εἰς τοὺς οἰκείους ἄνδρας νομίμως καὶ καθαρῶς. Ὅθεν ὁ ἀνὴρ αὐτῆς, ὡς φρόνιμος ἐκ φύσεως, βλέπων τὴν πολιτείαν καὶ ἐνάρετον διαγωγὴν τῆς συζύγου, ἐμιμεῖτο ὅσον ἠδύνατο τὴν χρηστοήθειαν ἐκείνης, οὕτως ὥστε καὶ οἱ δύο ἐπολιτεύοντο θεαρέστως, μὲ πᾶσαν κοσμιότητα χριστιανικήν.

Ἀλλ’ ἐπειδὴ δὲν εἶναι δυνατὸν ἐκεῖνοι, οἵτινες ζῶσι κατὰ Θεὸν ἐναρέτως, νὰ μὴ ἔχουν πειρασμοὺς καὶ ἐνοχλήσεις ἀπὸ τὸν μισόκαλον σατανᾶν, διὰ ταῦτα βλέπων ὁ ἐχθρὸς τὸ εὐλογημένον τοῦτο ἀνδρόγυνον νὰ πολιτεύηται τοιουτοτρόπως καὶ νὰ φυλάττῃ ἐπιμελῶς τὰς παραγγελίας τοῦ Κυρίου, καὶ μὲ τόσην προθυμίαν καὶ εὐλάβειαν νὰ ἐργάζηται τὰς ἀρετὰς τῶν ἐρημιτῶν, ἐφθόνησεν ὁ μιαρὸς καὶ ἔβαλε πᾶσαν σπουδὴν νὰ διαχωρίσῃ τὸ εὐλογημένον αὐτὸ ἀνδρόγυνον μὲ τοιοῦτον τρόπον. Ἤναψεν εἰς τὴν καρδίαν ἑνὸς νέου πλουσίου κατὰ πολλὰ καὶ εὐγενοῦς ἔρωτα σατανικὸν κατὰ τῆς σωφρονεστάτης Θεοδώρας, καὶ τόσον τὸν ἐκυρίευσε τὸ πάθος, ὥστε ἡμέραν καὶ νύκτα, κοιμώμενος καὶ ἔξυπνος, τὴν Θεοδώραν ἐφαντάζετο, μὲ τὴν φαντασίαν τῆς ὡμίλει, καὶ δι’ αὐτὴν ἐστέναζεν ἀδιαλείπτως ὁ ἄθλιος. Ὅθεν μὲ μεγάλας ἀμοιβὰς ἔβαλε γυναῖκας ἐπιδιδομένας εἰς τὴν μαντείαν καὶ τὸν ἐκμαυλισμὸν νὰ ἐπιμεληθοῦν διὰ παντὸς τρόπου, ἄλλη μὲ λόγους ἔρωτος καὶ ἄλλη μὲ παγίδας σατανικὰς νὰ καταπείσουν τὴν Θεοδώραν καὶ νὰ τὴν φέρουν εἰς τὸ θέλημά του.

Μία δὲ ἀπὸ τὰς πολλὰς ἐκείνας γυναῖκας, δεδιδαγμένη ὑπὸ τοῦ διαβόλου, ἀφοῦ ἔκαμε τὰς μαντεῖας της, ἤρχισε μὲ διαφόρους λόγους νὰ παρακινῇ τὴν Θεοδώραν, ἥτις εἶπε πρὸς αὐτήν· «Διατί μὲ ἀναγκάζετε νὰ πράξω τοιοῦτον ἔργον παρανομώτατον; ἐγὼ τρέμω ἐκείνην τὴν φοβερὰν ἡμέραν τῆς κρίσεως, φοβοῦμαι ἡ τάλαινα τὴν γέενναν τοῦ πυρός, ἀλλὰ καὶ αὐτὸν τὸν ἥλιον ἐντρέπομαι, ὁ ὁποῖος μέλλει νὰ γίνῃ μάρτυς τῆς κακῆς ταύτης πράξεως».


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ὁσίας ταύτης Θεοδώρας γράφεται εἰς τὸν «Παράδεισον τῶν Πατέρων» ὅτι εἶπε τὸ ἀξιόλογον τοῦτο ἀπόφθεγμα, ἤτοι ὅτι δὲν σώζει τὸν ἄνθρωπον οὔτε ἡ ἄσκησις οὔτε ἡ ἀγρυπνία οὔτε κανεὶς ἄλλος κόπος, παρὰ μόνον ἡ γνησία ταπεινοφροσύνη. Ἦτο, ἔλεγεν, εἷς Ἀναχωρητής, ὅστις ἐδίωκε δαιμόνια· ἠρώτησε δέ ποτε ταῦτα μὲ ποίαν ἀρετὴν ἐξέρχονται ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους οὕτω λέγων· «Μὲ τὴν νηστείαν ἐξέρχεσθε;». Καὶ ἀπεκρίναντο τὰ δαιμόνια· «Ἡμεῖς ποτὲ δὲν τρώγομεν, οὔτε πίνομεν». «Μὲ τὴν ἀγρυπνίαν ἐξέρχεσθε;». Καὶ ἀπεκρίναντο· «Ἡμεῖς ποτὲ δὲν κοιμώμεθα». «Μὲ τὴν ἀναχώρησιν καὶ ἐρημίαν ἐξέρχεσθε;». Ἐκεῖνα δὲ ἀπεκρίναντο· «Ἡμεῖς εἰς τὴν ἀναχώρησιν καὶ ἐρημίαν εὑρισκόμεθα». Λέγει εἰς αὐτά· «Μὲ ποίαν, λοιπόν, ἀρετὴν ἐξέρχεσθε;». Καὶ ἀπεκρίθησαν· «Ἡμᾶς καμμία ἀρετὴ δὲν νικᾷ, εἰμὴ ἡ ταπεινοφροσύνη· διότι αὕτη εἶναι ὁ νικητὴς τῶν δαιμόνων». Ἔλεγε πάλιν ἡ Ἁγία· «Ἦτο εἷς Μοναχὸς καθήμενος εἰς τὴν ἔρημον ἐν τῷ κελλίῳ του· ἀπὸ τὸ πλῆθος δὲ τῶν πειρασμῶν, τοὺς ὁποίους ἐπροξένει εἰς αὐτὸν ὁ διάβολος, ἀποκαμών, εἶπεν· «Ἂς φύγω ἀπὸ ἐδῶ διὰ νὰ σωθῶ». Ὅταν δὲ ἡτοίμαζε τὰ ὑποδήματά του διὰ νὰ φύγῃ, βλέπει ἄλλον ἕνα ἄνθρωπον, ὅστις ἔβαλλε καὶ ἐκεῖνος τὰ ὑποδήματά του (οὗτος ἦτο ὁ διάβολος) καὶ λέγει εἰς τὸν Μοναχόν· «Σὺ φεύγεις ἀπὸ ἐδῶ ἐξ αἰτίας μου; ἀλλ’ ἰδοὺ ὅτι καὶ ἐγὼ προλαμβάνω καὶ ἑτοιμάζομαι νὰ ὑπάγω ἔμπροσθέν σου, ὅπου σὺ ὑπάγεις». (Βλέπε περὶ τούτων ἐν τῇ ἡμετέρᾳ ἐκδόσει τοῦ «Εὐεργετινοῦ»).

[2] Οὕτως ὠνομάζετο τὸ Μοναστήριον, διότι εὑρίσκετο παρὰ τὸ ἔνατον σημεῖον ἀπὸ Ἀλεξανδρείας. Σημεῖα δὲ ὠνομάζοντο ὡρισμένα σημάδια, μὲ τὰ ὁποῖα ἐσημείωναν τότε τὰς ἀποστάσεις τῶν ὁδῶν πρὸς πληροφορίαν τῶν ὁδοιπόρων, ὅπως γίνεται σήμερον μὲ τοὺς δείκτας τῶν χιλιομετρικῶν ἀποστάσεων.

[3] Ἐλέγετο δὲ τοῦτο Ὀκτωκαιδεκάτου, διότι εὑρίσκετο εἰς τὸ δέκατον ὄγδοον σημεῖον ἀπὸ Ἀλεξανδρείας.