Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμῃ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΑΡΕΘΑ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ.

ὅθεν παρακαλοῦμεν Σε, ποίησον τὴν ἐκδίκησιν τοῦ αἵματος ἡμῶν καὶ περιποιήθητι τὰ τέκνα ἡμῶν, ἐνδυνάμωσον τὴν πόλιν σου ταύτην, ἥτις καυχᾶται εἰς τὸ τίμιον αἷμά σου καὶ εἰς τὸν Σταυρὸν καὶ τὸ Πάθος σου· βλέπεις ὅτι οἱ ἐχθροὶ περιεκύκλωσαν αὐτήν, ἀφῄρεσαν τὸν στολισμόν της, τὸ ἁγιαστήριόν σου ἐμόλυναν καὶ τὸν ἅγιον Ναόν σου κατέκαυσαν. Σὲ παρακαλοῦμεν, Κύριε, εὐδόκησον νὰ ὑψωθῇ καὶ πάλιν οὗτος καὶ δὸς τὰ σκῆπτρα εἰς τοὺς Χριστιανοὺς βασιλεῖς, τοὺς ὁποίους εἰς τὸ ὄνομά σου μεγάλυνον, εἰς ὅσους δὲ τιμήσωσι τὸ Μαρτύριον ἡμῶν καὶ ἑορτάσωσι πανηγυρικῶς τὴν μνήμην αὐτοῦ χάρισον εἰς αὐτοὺς ζωὴν ἀπρόσκοπτον, αὐτάρκειαν τῶν ἀναγκαίων πραγμάτων καὶ ἁμαρτημάτων συγχώρησιν· πρόσδεξαι δὲ ἡμᾶς τοὺς Σὲ ἀγαπήσαντας εἰς τὴν αἰώνιον Βασιλείαν σου καὶ μετὰ τῶν δούλων σου συναρίθμησον».

Ταῦτα προσευχηθέντες οἱ Ἅγιοι ἐποίησαν τὸν τελευταῖον ἀσπασμὸν καὶ ἐφίλησεν ὁ εἷς τὸν ἄλλον ἀγαλλιώμενοι· ἔπειτα πρῶτος ἀπὸ τοὺς ἄλλους ὁ μακάριος Ἀρέθας, βασταζόμενος ἀπὸ ἄλλους, ἀποκεφαλίζεται, διότι δὲν ἠδύνατο ἀπὸ τὸ γῆρας νὰ περιπατήσῃ. Οἱ δὲ ἐπίλοιποι ἔλαβον εὐθὺς ὡς μύρον πολύτιμον τὸ ἅγιον αἷμά του καὶ χρισθέντες δι’ αὐτοῦ ἀπεκεφαλίσθησαν καὶ αὐτοὶ ἅπαντες.

Γυνὴ δέ τις εἶχε παιδίον ἀρσενικόν, ὅπερ ἦτο πέντε ἐτῶν, καὶ ὡς εὐλαβὴς καὶ ἐνάρετος ἄνθρωπος ἵστατο ἐκεῖ πλησίον καὶ τρέχει εἰς τὸ λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἀρέθα καὶ ἀλείφεται αὐτὴ καὶ τὸ τέκνον της ἀπὸ τὸ αἷμα τοῦ Μάρτυρος· εἶτα κατενύγη τὴν ψυχὴν ἀπὸ θεῖον ἔρωτα καὶ κατηρᾶτο μεγαλοφώνως τὸν τύραννον· οἱ δὲ στρατιῶται, τὴν ὕβριν ἀκούσαντες, ἥρπασαν αὐτὴν καὶ τὴν ἐπῆγαν εἰς τὸν βασιλέα, λέγοντες ὅσα κατ’ αὐτοῦ ἐλάλησεν, ὅστις χωρὶς νὰ ἐξετάσῃ τελείως ἔδωκεν ἀπόφασιν νὰ τὴν καύσωσιν· ἀνάψαντες λοιπὸν τὴν πυρὰν οἱ δήμιοι ἔδεσαν τὴν Ἁγίαν χαίρουσαν. Τὸ δὲ παιδίον ἐθλίβετο, ὡς τὸ μικρὸν πωλάριον, ὅπερ δὲν ὑποφέρει νὰ ἀποχωρισθῇ τὴν μητέρα αὐτοῦ καὶ στρέφον ἔνθεν κἀκεῖθεν τοὺς ὀφθαλμούς, ἐφώναζε τὴν μητέρα πολλάκις ἐπικαλούμενον· ἔπειτα ἰδὸν τὸν τύραννον πίπτει εἰς τοὺς πόδας αὐτοῦ, κλαῖον καὶ δεόμενον διὰ τὴν μητέρα του ὡς ἠδύνατο. Ὁ δὲ βασιλεὺς τὸ ὠρέχθη, ἐπειδὴ ἦτο εὔμορφον εἰς τὴν ὄψιν καὶ χαριέστατον, διότι, καἴτοι ἀκόμη δὲν ἠδύνατο νὰ ὁμιλήσῃ καθαρῶς, ἐν τούτοις ἡ λαλιά του ἦτο γλυκυτάτη· ὅθεν λαβὼν αὐτὸ τὸ ἐκάθισεν εἰς τὰ γόνατά του καὶ τοῦ λέγει· «Ποῖον ἀγαπᾷς ἀπὸ ὅλα τὰ πράγματα καλλίτερα;».


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ τοὺς ἱστορικοὺς, Νεγρὰ ὠνομάζετο ἡ πόλις Ναντσρὰν τῆς βορείου Ὑεμένης, ὅπερ καὶ πιθανώτερον, διότι τοῦτο συμβιβάζεται περισσότερον μὲ τὰ ἐξιστορούμενα γεγονότα.

[2] Ἀξώμη (Axum, Αὔξουμις, Αὐξούμη καὶ Αὔξουσα), πόλις τῆς Αἰθιοπίας, ἀρχαία πρωτεύουσα τοῦ βασιλείου αὐτῆς.

[3] Ὁμηρῖτις ἐκαλεῖτο τότε ὑπὸ τῶν Ἑλλήνων ἡ χώρα ἡ καλουμένη σήμερον Ὑεμένη, κατὰ δὲ τὴν ἀρχαιότητα Σαβᾶ, κατελάμβανε δὲ αὕτη τὸ νοτιοδυτικὸν τμῆμα τῆς Εὐδαίμονος Ἀραβίας. Κατά τινας ἱστορικούς, τῆς χώρας ταύτης ἦτο βασίλισσα ἡ θρυλικὴ βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ, τῆς ὁποίας τὴν πρὸς τὸν Σολομῶντα ἐπίσκεψιν περιγράφει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη (Γʹ Βασιλ. ιʹ 1-13 καὶ Βʹ Παραλ. θʹ 1-12). Κατ’ ἄλλους πάλιν βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ ἦτο ἡ βασίλισσα τῆς Αἰθιοπίας, ἔχουσα τὴν ἕδραν της εἰς τὴν παλαιὰν πρωτεύουσαν τῆς Αἰθιοπίας Ἀξώμην. Κατὰ τοὺς Αἰθίοπας ἡ βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ ἀπέκτησε τέκνον ἐκ τοῦ Σολομῶντος ὠνομασθὲν Μενελὶκ (υἱὸς τοῦ Σοφοῦ), ὅστις ἐβασίλευσε τῆς Αἰθιοπίας, εἰς αὐτὸν δὲ τὸν Μενελὶκ ἀναβιβάζουσιν ἔτι καὶ νῦν τὴν καταγωγὴν τοῦ βασιλικοῦ αὐτῶν οἴκου. Ἕτερος υἱός, κατ’ ἄλλους, τῆς βασιλίσσης τοῦ Σαβᾶ, πρεσβύτερος, ὁ Χιρὰμ ἢ Χιμὰρ ἢ Ἰμὰρ διεδέχθη τὴν μητέρα του εἰς τὸν θρόνον τοῦ Σαβᾶ, ἐξ αὐτοῦ δὲ οἱ κάτοικοι τῆς χώρας του ἀπεκλήθησαν Ἰμιαρῖται καὶ Ἑλληνιστὶ Ὁμηρῖται.

[4] Ἂς λάβωσι παράδειγμα ἀπὸ τὸ διήγημα τοῦτο αἱ σημεριναὶ μητέρες τῶν Χριστιανῶν καὶ ἄς διδάσκωσι τὰ τέκνα των, ἔτι νήπια ὄντα, νὰ μένωσι στερεὰ εἰς τὴν πίστιν και εὐσέβειαν, καὶ νὰ ἀγαπῶσιν ὁλοψύχως τὸν Ἰησοῦν Χριστόν, τὸν ποιητὴν καὶ πλάστην των· καὶ ἂν τὸ καλέσῃ ὁ καιρὸς καὶ ἡ ἀνάγκη, νὰ προτιμῶσι τὸν θάνατον καὶ τὸ Μαρτύριον μᾶλλον ἢ νὰ ἀρνηθῶσι τὸ τοῦ Χριστοῦ γλυκύτατον ὄνομα.