Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμῃ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΑΡΕΘΑ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ.

Ἀφοῦ ἐποίησε ταῦτα ὁ Ἐλεσβαάν, ὡς εὐγνώμων δοῦλος πρὸς τὸν Δεσπότην Χριστὸν ἀπέδωκεν εἰς αὐτον τὴν πρέπουσαν εὐχαριστίαν καὶ ἀποθέσας τὸ βασιλικὸν διάδημα, ἤτοι τὸ στέμμα, ἔστειλε τοῦτο μὲ ὅλους τοὺς λίθους καὶ τοὺς πολυτίμους μαργαρίτας εἰς τὸν Ἅγιον Τάφον τοῦ Χριστοῦ ὡς δῶρον, αὐτὸς δὲ ἐνδυθεὶς τρίχινα ἔφυγε νύκτα τινὰ εἰς τὸ ὄρος, εἰς τὸ ὁποῖον ἦτο Μοναστήριον καὶ ἐκλείσθη εἰς κελλίον τι μικρότατον, χωρὶς νὰ ἐξέλθῃ ἀπ’ ἐκεῖ οὐδέποτε, διελθὼν ἀσκητικὴν ζωὴν ὁ τρισόλβιος μὲ τόσην ἀκτημοσύνην, ὥστε δὲν εἶχε παρὰ ψάθαν τινὰ καὶ ἓν κοφίνιον, μὲ ἄρτον μόνον καὶ ὕδωρ τρεφόμενος καὶ μὲ χλωρὰ χόρτα, τὰ ὁποῖα ἤθελε φέρει τις. Δὲν ἠθέλησε δὲ νὰ ἴδῃ πλέον κοσμικόν τινα, ὅσον καιρὸν ἔζησεν, οὔτε ἀφῆκε τὸν νοῦν του νὰ πλανᾶται εἰς πρόσκαιρα πράγματα, ἀλλὰ μόνον τὸν Θεὸν ἐστοχάζετο. Οὕτω λοιπὸν ἀσκητεύσας καὶ τοσοῦτον θεαρέστως πολιτευσάμενος, ἀπῆλθε πρὸς τὸν ποθούμενον Χριστόν. ᾯ πρέπει δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις εἰς τοὺς αἰῶνας. Ἀμήν.

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ τοὺς ἱστορικοὺς, Νεγρὰ ὠνομάζετο ἡ πόλις Ναντσρὰν τῆς βορείου Ὑεμένης, ὅπερ καὶ πιθανώτερον, διότι τοῦτο συμβιβάζεται περισσότερον μὲ τὰ ἐξιστορούμενα γεγονότα.

[2] Ἀξώμη (Axum, Αὔξουμις, Αὐξούμη καὶ Αὔξουσα), πόλις τῆς Αἰθιοπίας, ἀρχαία πρωτεύουσα τοῦ βασιλείου αὐτῆς.

[3] Ὁμηρῖτις ἐκαλεῖτο τότε ὑπὸ τῶν Ἑλλήνων ἡ χώρα ἡ καλουμένη σήμερον Ὑεμένη, κατὰ δὲ τὴν ἀρχαιότητα Σαβᾶ, κατελάμβανε δὲ αὕτη τὸ νοτιοδυτικὸν τμῆμα τῆς Εὐδαίμονος Ἀραβίας. Κατά τινας ἱστορικούς, τῆς χώρας ταύτης ἦτο βασίλισσα ἡ θρυλικὴ βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ, τῆς ὁποίας τὴν πρὸς τὸν Σολομῶντα ἐπίσκεψιν περιγράφει ἡ Παλαιὰ Διαθήκη (Γʹ Βασιλ. ιʹ 1-13 καὶ Βʹ Παραλ. θʹ 1-12). Κατ’ ἄλλους πάλιν βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ ἦτο ἡ βασίλισσα τῆς Αἰθιοπίας, ἔχουσα τὴν ἕδραν της εἰς τὴν παλαιὰν πρωτεύουσαν τῆς Αἰθιοπίας Ἀξώμην. Κατὰ τοὺς Αἰθίοπας ἡ βασίλισσα τοῦ Σαβᾶ ἀπέκτησε τέκνον ἐκ τοῦ Σολομῶντος ὠνομασθὲν Μενελὶκ (υἱὸς τοῦ Σοφοῦ), ὅστις ἐβασίλευσε τῆς Αἰθιοπίας, εἰς αὐτὸν δὲ τὸν Μενελὶκ ἀναβιβάζουσιν ἔτι καὶ νῦν τὴν καταγωγὴν τοῦ βασιλικοῦ αὐτῶν οἴκου. Ἕτερος υἱός, κατ’ ἄλλους, τῆς βασιλίσσης τοῦ Σαβᾶ, πρεσβύτερος, ὁ Χιρὰμ ἢ Χιμὰρ ἢ Ἰμὰρ διεδέχθη τὴν μητέρα του εἰς τὸν θρόνον τοῦ Σαβᾶ, ἐξ αὐτοῦ δὲ οἱ κάτοικοι τῆς χώρας του ἀπεκλήθησαν Ἰμιαρῖται καὶ Ἑλληνιστὶ Ὁμηρῖται.

[4] Ἂς λάβωσι παράδειγμα ἀπὸ τὸ διήγημα τοῦτο αἱ σημεριναὶ μητέρες τῶν Χριστιανῶν καὶ ἄς διδάσκωσι τὰ τέκνα των, ἔτι νήπια ὄντα, νὰ μένωσι στερεὰ εἰς τὴν πίστιν και εὐσέβειαν, καὶ νὰ ἀγαπῶσιν ὁλοψύχως τὸν Ἰησοῦν Χριστόν, τὸν ποιητὴν καὶ πλάστην των· καὶ ἂν τὸ καλέσῃ ὁ καιρὸς καὶ ἡ ἀνάγκη, νὰ προτιμῶσι τὸν θάνατον καὶ τὸ Μαρτύριον μᾶλλον ἢ νὰ ἀρνηθῶσι τὸ τοῦ Χριστοῦ γλυκύτατον ὄνομα.