Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ὁσίων καὶ θαυματουργῶν Πατέρων ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ καὶ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, καὶ τῆς Ὁσίας ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ, τῶν τὴν ἁγίαν καὶ θεομητορικὴν Εἰκόνα εὑρόντων, καὶ τὴν τοῦ Μεγάλου Σπηλαίου Μονὴν συστησαμένων.

Οὕτως ὁ ἐν σπηλαίῳ γεννηθείς, ἐν σπηλαίοις ηὐδόκησε νὰ ἀποκαλύψῃ καὶ τὸν λόγον τῶν τῆς πίστεως μυστηρίων εἰς τοὺς δύο τούτους Ἀποστόλους καὶ κήρυκας τῆς θεότητος αὐτοῦ. Τότε δέ, συγγράφων ὁ ἱερὸς Λουκᾶς τὸ Εὐαγγέλιον, ἐμέλιζε καὶ τὸν θεῖον ἄρτον, κοινωνῶν καὶ μεταδίδων εἰς τοὺς μαθητὰς καὶ συνεργοὺς αὐτοῦ τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου. Πρὸς τὴν ἱερουργίαν ὅθεν τοῦ μυστηρίου εἶχεν αὐτοσχέδιόν τινα κόγχην τοῦ Σπηλαίου ὡς θείαν τράπεζαν ὁ ἱερουργὸς Εὐαγγελιστής, τὴν ὁποίαν πάλιν αὐτὸς οὗτος ἴσως ἐδήλωσε τότε πρὸς τοὺς θείους Πατέρας ἐν ὁράματι, καθὼς καὶ εἰς ἄλλας ὁράσεις ἐπιφανείς· ὅθεν καὶ μέχρι σήμερον ὀνομάζεται Ἱερουργικὴ Τράπεζα τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ. Τοῦτο λοιπὸν τότε τὸ μικρὸν θυσιαστήριον οἱ θεόληπτοι Πατέρες ἀνευρόντες εἰς τὸ σπήλαιον, καὶ ὅπως δήποτε μεγεθύναντες ὕστερον ἔκτισαν περὶ αὐτὸ Ναὸν μικρὸν καὶ αὐτοσχέδιον, ἐπὶ δὲ τῆς κογχοειδοῦς τραπέζης ἐναπέθηκαν οἱ τρισμακάριοι Πατέρες τὴν χαριτόβρυτον Εἰκόνα· ἐκεῖ δὲ πλησίον εὗρον αὐτὴν καὶ τὸ πρῶτον ἀποκειμένην ὑπεράνωθεν τῆς ἀναβλυζούσης πηγῆς μεταξὺ τῆς λόχμης τοῦ κισσοῦ καὶ ἐκεῖ παρέμενε φυλαττομένη μέχρι καιροῦ· ἀφ’ οὗ δὲ μετέπειτα κατεσκευάσθη ὁ καθολικὸς Ναὸς μετετέθη καὶ ἐτοποθετήθη εἰς αὐτὸν ὅπου καὶ σήμερον εὑρίσκεται.

 

Περὶ τῆς ἐν τῷ ἁγίῳ Σπηλαίῳ πρώτης καθιδρύσεως τοῦ Μοναστηρίου, καὶ τῆς μακαρίας τῶν Ὁσίων τελευτῆς.

ΕΥΡΕΘΕΙΣΗΣ δὲ ἤδη τῆς ἁγίας Εἰκόνος καὶ τοῦ μεγάλου Σπηλαίου εἰς Ναὸν Κυρίου διὰ τοῦ Κυρίου μεταβληθέντος, εὐθὺς ἡ πολύγλωττος φήμη καὶ μεγαλόφθογγος, ὅταν μάλιστα τύχη μηνύτρια θείων οἰκονομιῶν καὶ παραδόξων θαυμάτων διάγγελος, ὀξὺ πετάσασα πτερὸν διέτρεχε, διαλαλοῦσα τὰ κατὰ τὸ Μέγα Σπήλαιον οὐχὶ μόνον εἰς τοὺς ἐγγὺς κατοικοῦντας, ἀλλὰ καὶ εἰς πᾶσαν τὴν Πελοπόννησον· ὅθεν οἱ φιλόχριστοι, καὶ οἱ μακρὰν καὶ οἱ ἐγγὺς κατοικοῦντες, πᾶσα τάξις καὶ ἡλικία, καὶ νοσοῦντες καὶ ὑγιαίνοντες, συνέτρεχον μετὰ πολλῆς σπουδῆς· οἱ μὲν ὑγιαίνοντες, ὡς ἂν εἰς ἄλλην ἁγίαν Σιὼν καὶ νέαν τινὰ Βηθλεέμ, ἀντίτυπον ἐκείνου τοῦ θεοδόχου Σπηλαίου, ἵνα καὶ τὸν ἱερὸν τόπον ἱστορήσωσι καὶ τοὺς Ὁσίους τιμήσωσι, τῆς παρ’ αὐτῶν ἀξιούμενοι διδασκαλίας καὶ εὐλογίας, καὶ αὐτὴν δὲ πρώτιστα τὴν πάνσεπτον Εἰκόνα τῆς Θεοτόκου προσκυνήσωσιν, αὐτόπται γενόμενοι· οἱ δὲ πάλιν ἀσθενεῖς μετέβαινον ὡς εἰς ἄλλην κολυμβήθραν τοῦ Σιλωάμ, ὅπως ἀναλάβωσι τὴν ὑγείαν τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος ἅπαντες δὲ ἐπέστρεφον μετὰ χαρᾶς μεγάλης δοξάζοντες τὸν Θεὸν καὶ τὴν Μητροπάρθενον Θεοτόκον.


Ὑποσημειώσεις

[1] «Δι’ ὃν τὰ πάντα ἐζημιώθην, καὶ ἡγοῦμαι σκύβαλα εἶναι ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλιπ. γʹ 8).

[2] Ἔμειναν δηλονότι ἐν ἀγαμίᾳ καὶ παρθενία, γενόμενοι Μοναχοί.

[3] Ὁ θεῖος Ἐπιφάνιος εἰς τὸ Κατὰ Αἱρέσεων, κεφ. νηʹ (58), σ. 491, ἑρμηνεύων τὸ χωρίον τοῦτο λέγει τὰ ἑξῆς· «Εἰσί γάρ, εὐνοῦχοι, οἵτινες εὐνούχισαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν». Τίνες ὅμως οὗτοι ἀλλ’ ἢ οἱ γενναῖοι Ἀπόστολοι καὶ οἱ μονάζοντες καὶ οἱ καθεξῆς παρθένοι; Ἰωάννης μὲν καὶ Ἰάκωβος υἱοὶ Ζεβεδαίου μείναντες ἐν παρθενίᾳ, καὶ θαυμασίως τὸ κλέος τοῦ στεφάνου τούτου τοῦ ἀγῶνος ἀπενεγκάμενοι· μετ’ αὐτοὺς δὲ ὅσαι μυριάδες ἐν τῷ κόσμῳ μονάζοντες καὶ ἀπὸ Μοναστηρίων (ἴσως Μοναστριῶν) καὶ παρθένων τουτὶ τοῦ ἀγῶνος τὸ κλέος ἀπηνέγκαντο· οἵτινες σώματα γυναικῶν οὐκ ἐμίλησαν, ἀλλ’ ἤθλησαν ἐν ἀγῶνι τελειοτάτῳ, ὡς καὶ Ἠλίας ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκη εὑρίσκεται, καὶ Παῦλος λέγων· «λέγω δὲ τοῖς ἀγάμοις καὶ ταῖς χήραις καλὸν αὐτοῖς ἔστιν ἐὰν μείνωσιν ὡς κἀγώ» (Αʹ Κορ. ζʹ 8).

[4] Μάξιμος ὁ Γʹ ὁ Ἱεροσολύμων ἐπατριάρχευσε τῷ 333 μέχρι τοῦ 348· τοῦτον διεδέξατο ὁ ἁγιώτατος Κύριλλος Αʹ 350-386.

[5] Ραγουὴλ ἢ Ἰοθόρ, πενθερὸς τοῦ Μωϋσέως. Αἱ θυγατέρες αὐτοῦ ἐποίμαινον τὰς αἶγας τοῦ πατρός των, ὅταν ὁ Μωϋσῆς φεύγων τὴν ὀργὴν τοῦ Φαραὼ εἰσῆλθεν εἰς τὴν γῆν Μαδιάμ, συναντηθεὶς δὲ μετ’ αὐτῶν καὶ γνωρισθεὶς μετὰ τοῦ πατρός των, ἔπειτα ἀπὸ ἐκδούλευσιν τὴν ὁποίαν παρέσχε πρὸς αὐτάς, ἔλαβεν ὡς σύζυγον μίαν ἐξ αὐτῶν, τὴν Σεπφώραν (ἴδε Ἐξόδου βʹ 15-22).

[6] Βλέπε εἰς τὸ Συναξάριον τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ ἐν σελ. 356-372 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου καὶ τὴν ἐν σελ. 356 ὑποσημείωσιν.

[7] «Ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω» (Γαλ. ϛʹ 17).

[8] «Λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ» (Βʹ Τιμ. δʹ 8).