Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ὁσίων καὶ θαυματουργῶν Πατέρων ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ καὶ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, καὶ τῆς Ὁσίας ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ, τῶν τὴν ἁγίαν καὶ θεομητορικὴν Εἰκόνα εὑρόντων, καὶ τὴν τοῦ Μεγάλου Σπηλαίου Μονὴν συστησαμένων.

Ἀναλάμψαντος δὲ τοῦ κράτους τῆς εὐσεβείας μετὰ τὸν θάνατον τοῦ ἀποστάτου Ἰουλιανοῦ, πολλοὶ τῶν Χριστιανῶν, εὐγνωμονοῦντες διὰ τὰς ἀναριθμήτους εὐεργεσίας καὶ τὰς ἰάσεις, ὅσας παρὰ τῆς θαυματουργούσης Χάριτος τῆς θεομητορικῆς Εἰκόνος ἀπήλαυον καθ’ ἑκάστην καὶ διὰ τοὺς τῶν Ὁσίων Πατέρων ἀποστολικοὺς ἀγῶνας καὶ τὰς ὑπὲρ τῆς Ἐκκλησίας βασάνους καὶ κακουχίας αὐτῶν, ἤθελον προθύμως νὰ καλλωπίσωσι πὸ ἱερώτατον Σπήλαιον καὶ νὰ καθιδρύσωσι Ναὸν περικαλλῆ καὶ ἄλλας οἰκοδομάς· ἀλλ’ οἱ Ἅγιοι ἀπεκρίθησαν πρὸς αὐτούς, ὅτι «καθὼς θεόθεν ἐχρηματίσθησαν, οὔτε εἰς τὸν καιρὸν αὐτῶν, οὔτε κατὰ τοὺς δευτέρους αὐτῶν διαδόχους, ἀλλὰ μετὰ πολλοὺς χρόνους μέλλει νὰ οἰκοδομηθῇ τὸ ἱερὸν τοῦτο καὶ μέγα Σπήλαιον εἰς δόξαν Θεοῦ καὶ τιμὴν τῆς Θεοτόκου», ὅπερ καὶ ἐγένετο κατὰ τὴν πρόρρησιν τῶν Ἁγίων. Διότι χρόνους ἱκανοὺς ὕστερον οἱ Ὀρθόδοξοι Αὐτοκράτορες ἀνῳκοδόμησαν Ναὸν περικαλλέστατον καὶ πάντα τὰ κατὰ τὸ θεόδμητον τοῦτο σκήνωμα τῆς Θεοτόκου βασιλικῶς αὐξήσαντες ἀνεκαίνισαν. Τούτων δὲ τῶν ἀοιδίμων Αὐτοκρατόρων πρωτοπόρον καὶ κορυφαῖον γνωρίζομεν ἐκ τῶν σῳζομένων ἀποδείξεων Ἀνδρόνικον τὸν Γέροντα, τὸν Παλαιολόγον. Τὰ δὲ πρὸ τούτου ἄδηλα καὶ ἀσαφῆ κατέστησεν ὁ κατὰ τὸ 1640 συμβὰς ἐμπρησμὸς τῆς Μονῆς, ὅστις ἦτο ὁ μεγαλύτερος καὶ ὀλεθριώτερος ὅλων τῶν μέχρι τοῦ ἔτους 1935 γενομένων, καταστρέψας ἅπαντα τὰ τῆς Μονῆς ἀρχεῖα καὶ τὰ χρυσόβουλλα. Πολλὰ δὲ καὶ ὑπὸ τῶν ἐφεξῆς Αὐτοκρατόρων καὶ τῶν Δεσποτῶν τῆς Πελοποννήσου καὶ ποικίλα καθιερώθησαν εἰς τὸ Μοναστήριον.

Οἱ δὲ θεοφόροι Πατέρες ἡμῶν, ἔμπλεοι τῶν ἀποστολικῶν χαρισμάτων διατελοῦντες, ἠγωνίζοντο τὸν καλὸν ἀγῶνα τῆς Εὐαγγελικῆς τελειότητος, ὥστε (κατὰ τὸν Ἀπόστολον) «Μὴ ὑστερεῖσθαι αὐτοὺς ἐν μηδενὶ χαρίσματι, ἀπεκδεχομένους τὴν ἀποκάλυψιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Α’ Κορ. α’ 7). Καὶ τὴν πίστιν τηρήσαντες, καὶ τὸν δρόμον τελέσαντες καὶ πλήρεις ἡμερῶν γενόμενοι μετήλλαξαν τὸν βίον, ἐκδημήσαντες ἐκ τῆς γῆς εἰς τοὺς οὐρανούς καὶ τὰ μὲν ἱερὰ καὶ πολύπονα αὐτῶν σώματα παρέδωκαν εἰς τὴν γῆν, τὰς δὲ τρισολβίους αὐτῶν ψυχὰς εἰς χεῖρας Θεοῦ, προσαναμένουσι δὲ τὸν ἀμάραντον τῆς δικαιοσύνης στέφανον, ὃν ἀποδώσει αὐτοῖς ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, εἰς τὴν Δευτέραν Παρουσίαν αὐτοῦ, κατὰ τὸν θεηγόρον Ἀπόστολον [8], οὗτινος ὑπῆρξαν μιμηταὶ κατὰ πάντα. Ὡς δὲ τούτους ζῶντας, οὕτω και μετὰ θάνατον ἐπὶ τῆς γῆς ἐθαυμάστωσεν ὁ Κύριος, κρουνοὺς θαυμάτων τὰς ἱερὰς αὐτῶν σοροὺς ἀναδείξας· «Ἀέναος γὰρ ἡ Χάρις τοῦ Πνεύματος καὶ τὰς ἀκενώτους αὐτῆς δωρεὰς πρὸς τὰς γνώμας τῶν εὐσεβούντων ἐπιμετρεῖ».


Ὑποσημειώσεις

[1] «Δι’ ὃν τὰ πάντα ἐζημιώθην, καὶ ἡγοῦμαι σκύβαλα εἶναι ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλιπ. γʹ 8).

[2] Ἔμειναν δηλονότι ἐν ἀγαμίᾳ καὶ παρθενία, γενόμενοι Μοναχοί.

[3] Ὁ θεῖος Ἐπιφάνιος εἰς τὸ Κατὰ Αἱρέσεων, κεφ. νηʹ (58), σ. 491, ἑρμηνεύων τὸ χωρίον τοῦτο λέγει τὰ ἑξῆς· «Εἰσί γάρ, εὐνοῦχοι, οἵτινες εὐνούχισαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν». Τίνες ὅμως οὗτοι ἀλλ’ ἢ οἱ γενναῖοι Ἀπόστολοι καὶ οἱ μονάζοντες καὶ οἱ καθεξῆς παρθένοι; Ἰωάννης μὲν καὶ Ἰάκωβος υἱοὶ Ζεβεδαίου μείναντες ἐν παρθενίᾳ, καὶ θαυμασίως τὸ κλέος τοῦ στεφάνου τούτου τοῦ ἀγῶνος ἀπενεγκάμενοι· μετ’ αὐτοὺς δὲ ὅσαι μυριάδες ἐν τῷ κόσμῳ μονάζοντες καὶ ἀπὸ Μοναστηρίων (ἴσως Μοναστριῶν) καὶ παρθένων τουτὶ τοῦ ἀγῶνος τὸ κλέος ἀπηνέγκαντο· οἵτινες σώματα γυναικῶν οὐκ ἐμίλησαν, ἀλλ’ ἤθλησαν ἐν ἀγῶνι τελειοτάτῳ, ὡς καὶ Ἠλίας ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκη εὑρίσκεται, καὶ Παῦλος λέγων· «λέγω δὲ τοῖς ἀγάμοις καὶ ταῖς χήραις καλὸν αὐτοῖς ἔστιν ἐὰν μείνωσιν ὡς κἀγώ» (Αʹ Κορ. ζʹ 8).

[4] Μάξιμος ὁ Γʹ ὁ Ἱεροσολύμων ἐπατριάρχευσε τῷ 333 μέχρι τοῦ 348· τοῦτον διεδέξατο ὁ ἁγιώτατος Κύριλλος Αʹ 350-386.

[5] Ραγουὴλ ἢ Ἰοθόρ, πενθερὸς τοῦ Μωϋσέως. Αἱ θυγατέρες αὐτοῦ ἐποίμαινον τὰς αἶγας τοῦ πατρός των, ὅταν ὁ Μωϋσῆς φεύγων τὴν ὀργὴν τοῦ Φαραὼ εἰσῆλθεν εἰς τὴν γῆν Μαδιάμ, συναντηθεὶς δὲ μετ’ αὐτῶν καὶ γνωρισθεὶς μετὰ τοῦ πατρός των, ἔπειτα ἀπὸ ἐκδούλευσιν τὴν ὁποίαν παρέσχε πρὸς αὐτάς, ἔλαβεν ὡς σύζυγον μίαν ἐξ αὐτῶν, τὴν Σεπφώραν (ἴδε Ἐξόδου βʹ 15-22).

[6] Βλέπε εἰς τὸ Συναξάριον τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ ἐν σελ. 356-372 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου καὶ τὴν ἐν σελ. 356 ὑποσημείωσιν.

[7] «Ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω» (Γαλ. ϛʹ 17).

[8] «Λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ» (Βʹ Τιμ. δʹ 8).