Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν Ὁσίων καὶ θαυματουργῶν Πατέρων ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ καὶ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, καὶ τῆς Ὁσίας ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ, τῶν τὴν ἁγίαν καὶ θεομητορικὴν Εἰκόνα εὑρόντων, καὶ τὴν τοῦ Μεγάλου Σπηλαίου Μονὴν συστησαμένων.

Ἀνεπαύθησαν δὲ οἱ Ὅσιοι οὗτοι Πατέρες οὐχὶ κατὰ τὴν αὐτὴν ἡμέραν ἀμφότεροι, ἀλλὰ πρότερον μὲν ὁ ἱερὸς Συμεών, μετὰ δ’ ἡμέρας ὀλίγας καὶ ὁ θεοδώρητος Θεόδωρος, ἀμφότεροι τὸ ἑαυτῶν μακάριον τέλος προμηνυθέντες ὑπὸ θείου Ἀγγέλου· ὅθεν καὶ διὰ πολλῶν πατρικῶν νουθεσιῶν καὶ εὐαγγελικῶν παραγγελμάτων τοὺς ἱεροὺς αὐτῶν μαθητὰς ἐνισχύσαντες πρότερον, ἐκοιμήθησαν ὕστερον τὸν ὕπνον τοῦ δικαίου καὶ ἐτάφησαν ὑπ’ αὐτῶν ἔνδον τοῦ ἱεροῦ Σπηλαίου, ὑπὸ τὸ ἔδαφος τοῦ νῦν Καθολικοῦ Ναοῦ πρὸς τὰ δεξιά, κατενώπιον τῆς ἁγίας Εἰκόνος, ὅπου καὶ τὰ χαριτόβρυτα αὐτῶν μνημεῖα μέχρι τῆς σήμερον θεωροῦνται. Τῶν δὲ ἁγίων λειψάνων αὐτῶν, κρίμασιν οἷς οἶδεν ὁ Θεός, ὑπὸ ξένων χειρῶν ἀλλαχοῦ μετακομισθέντων μένουσι μόνον ἐν τῇ Μονῇ ἀμφοτέρων τῶν Ἁγίων ἡμῶν Πατέρων καὶ προστατῶν αἱ θεσπέσιαι κάραι, ἀνεξάντλητος τοῦ Μοναστηρίου θησαυρός. Κατέλιπον δὲ καὶ διαθήκην οἱ Ἅγιοι οὗτοι Πατέρες, τῆς ὁποίας ἀντίγραφον μόνον σῴζεται σήμερον καὶ τοῦτο χυδαϊστί, χάριν ἴσως τῶν ἀπαιδευτοτέρων ἀδελφῶν ὑπό τινος πολὺ ὕστερον μεταγλωττισμένον, αὐτὸ δὲ τὸ Ἑλληνικὸν πρωτότυπον μετὰ τῶν ἄλλων κωδίκων καὶ τῆς πρωτοτύπου τῶν Ἁγίων Βιογραφίας ἐπυρπολήθη κατὰ τὸν μέγιστον ἐμπρησμὸν τοῦ Μοναστηρίου τοῦ ἔτους 1640 περὶ τοῦ ὁποίου προείπομεν.

Μετὰ τὴν ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ τρισμακαρίαν λῆξιν τῶν ἰσαποστόλων καὶ θεοφόρων Πατέρων Συμεὼν καὶ Θεοδώρου, οὐχὶ πολὺ ὕστερον ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον καὶ ἡ Ὁσία καὶ παμμακάριστος Μήτηρ ἡμῶν Εὐφροσύνη. Αὕτη ἡ μακαρία μετὰ τὴν εὕρεσιν τῆς ἁγίας καὶ πανσέπτου Εἰκόνος ἀναβᾶσα πρὸς τὸ ἀνώτερον μέρος, ἀπέναντι τοῦ νῦν Καθολικοῦ τῆς Μονῆς πρὸς τὰ δεξιά, πλησίον δηλαδὴ τοῦ νῦν ἐπ’ ὀνόματι αὐτῆς ἐπιφημιζομένου Παρεκκλησίου, ἔνθα καὶ ἡ τοῦ Λουκᾶ λεγομένη ἱερουργικὴ τράπεζα, ᾠκοδόμησεν ἐκεῖ μικρὸν οἰκίσκον καὶ ἐγκλεισθεῖσα εἰς αὐτὸν διετέλεσεν ἅπαν τὸ ὑπόλοιπον τῆς μακαρίας καὶ τρισολβίου ζωῆς της «νηστείαις καὶ δεήσεσι λατρεύουσα (τὸν Θεὸν) νύκτα καὶ ἡμέραν» (Λουκ. β’ 37)· διότι, ἀπὸ τῆς ὥρας κατὰ τὴν ὁποίαν ἤκουσε τὴν θεομητορικὴν ἐκείνην ἐκ τῆς ἁγίας Εἰκόνος φωνήν, οὕτως ἐτρώθη τὴν καρδίαν ὑπὸ τοῦ θείου ἔρωτος, ὥστε τοῦ λοιποῦ δὲν ἔδωκεν ὕπνον εἰς τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτῆς οὐδ’ «ἀνάπαυσιν τοῖς κροτάφοις» (Ψαλμ. ρλα’ 4), ἕως οὗ εὗρε τόπον ἀνέσεως εἰς τὸν οὐράνιον εἰσελθοῦσα Νυμφῶνα πρὸς τὸν ἑαυτῆς γλυκύτατον Νυμφίον.


Ὑποσημειώσεις

[1] «Δι’ ὃν τὰ πάντα ἐζημιώθην, καὶ ἡγοῦμαι σκύβαλα εἶναι ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλιπ. γʹ 8).

[2] Ἔμειναν δηλονότι ἐν ἀγαμίᾳ καὶ παρθενία, γενόμενοι Μοναχοί.

[3] Ὁ θεῖος Ἐπιφάνιος εἰς τὸ Κατὰ Αἱρέσεων, κεφ. νηʹ (58), σ. 491, ἑρμηνεύων τὸ χωρίον τοῦτο λέγει τὰ ἑξῆς· «Εἰσί γάρ, εὐνοῦχοι, οἵτινες εὐνούχισαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν». Τίνες ὅμως οὗτοι ἀλλ’ ἢ οἱ γενναῖοι Ἀπόστολοι καὶ οἱ μονάζοντες καὶ οἱ καθεξῆς παρθένοι; Ἰωάννης μὲν καὶ Ἰάκωβος υἱοὶ Ζεβεδαίου μείναντες ἐν παρθενίᾳ, καὶ θαυμασίως τὸ κλέος τοῦ στεφάνου τούτου τοῦ ἀγῶνος ἀπενεγκάμενοι· μετ’ αὐτοὺς δὲ ὅσαι μυριάδες ἐν τῷ κόσμῳ μονάζοντες καὶ ἀπὸ Μοναστηρίων (ἴσως Μοναστριῶν) καὶ παρθένων τουτὶ τοῦ ἀγῶνος τὸ κλέος ἀπηνέγκαντο· οἵτινες σώματα γυναικῶν οὐκ ἐμίλησαν, ἀλλ’ ἤθλησαν ἐν ἀγῶνι τελειοτάτῳ, ὡς καὶ Ἠλίας ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκη εὑρίσκεται, καὶ Παῦλος λέγων· «λέγω δὲ τοῖς ἀγάμοις καὶ ταῖς χήραις καλὸν αὐτοῖς ἔστιν ἐὰν μείνωσιν ὡς κἀγώ» (Αʹ Κορ. ζʹ 8).

[4] Μάξιμος ὁ Γʹ ὁ Ἱεροσολύμων ἐπατριάρχευσε τῷ 333 μέχρι τοῦ 348· τοῦτον διεδέξατο ὁ ἁγιώτατος Κύριλλος Αʹ 350-386.

[5] Ραγουὴλ ἢ Ἰοθόρ, πενθερὸς τοῦ Μωϋσέως. Αἱ θυγατέρες αὐτοῦ ἐποίμαινον τὰς αἶγας τοῦ πατρός των, ὅταν ὁ Μωϋσῆς φεύγων τὴν ὀργὴν τοῦ Φαραὼ εἰσῆλθεν εἰς τὴν γῆν Μαδιάμ, συναντηθεὶς δὲ μετ’ αὐτῶν καὶ γνωρισθεὶς μετὰ τοῦ πατρός των, ἔπειτα ἀπὸ ἐκδούλευσιν τὴν ὁποίαν παρέσχε πρὸς αὐτάς, ἔλαβεν ὡς σύζυγον μίαν ἐξ αὐτῶν, τὴν Σεπφώραν (ἴδε Ἐξόδου βʹ 15-22).

[6] Βλέπε εἰς τὸ Συναξάριον τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ ἐν σελ. 356-372 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου καὶ τὴν ἐν σελ. 356 ὑποσημείωσιν.

[7] «Ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω» (Γαλ. ϛʹ 17).

[8] «Λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ» (Βʹ Τιμ. δʹ 8).