Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ τοῦ Μεγάλου τοῦ ἐν τῷ Ὀλύμπῳ.

κλίνας λοιπὸν τὰ γόνατα, προσηύχετο εἰς τὸν Θεὸν κατὰ τὴν συνήθειαν, καὶ τότε (ὤ τοῦ θαύματος!) ἐπέταξεν ἡ ράβδος ὡς πετεινὸν ἐναέριον καὶ ἔρχεται εἰς τὰς χεῖράς του· εὐχαριστήσας λοιπὸν τὸν Θεὸν ἐβάδισεν εἰς τὴν ὁδόν του. Φθάσας δὲ εἰς τὸ σπήλαιον, τὸ εὗρε πλῆρες δαιμόνων, οἵτινες ἰδόντες αὐτὸν ἐθυμώθησαν καὶ διὰ νὰ τὸν φοβίσουν ἔκαμον ταραχὴν μεγάλην, ἔβρυχον, ἔσειον ὅλον τὸ σπήλαιον καὶ ἐδείκνυον ὅτι ἤθελον νὰ τὸν θανατώσουν, ἐπειδὴ ἐπῆγε νὰ τοὺς ἐκβάλῃ ἀπὸ τὸν οἶκον των. Ἰδόντες ὅμως τέλος τὴν γενναιότητα τοῦ Ὁσίου καὶ ὅτι οὐδόλως ἐφοβεῖτο τὰς κακουργίας των, ἀνεχώρησαν ἄκοντες ἀπὸ τὸ σπήλαιον, ταῦτα λέγοντες· «Τί ἡμῖν καὶ σοί; ἦλθες πρὸ καιροῦ βασανίσαι ἡμᾶς;» καὶ ἄλλα παρόμοια. Οὕτω λοιπὸν εἰς ὅσους τόπους ἐπήγαινεν, ἐλύτρωνε τοὺς ἐγχωρίους ἀπὸ πᾶσαν βλάβην ψυχῆς τε καὶ σώματος, καὶ ὅσοι ἐκατοικοῦσαν εἰς ἐκεῖνα τὰ ὅρια εὐχαριστοῦσαν τὸν Ὅσιον, ὅστις ἐδίωξεν ἀπ’ ἐκεῖ τοὺς δαίμονας.

Κόρη τις συγκλητικοῦ τινος ἄρχοντος εἶχε χαλεπὴν ἀσθένειαν καὶ ἔκειτο ἀκίνητος καὶ παράλυτος εἰς ὅλα τὰ μέλη της, ἦτο δὲ αὕτη εὐσεβὴς καὶ Ὀρθόδοξος, ὁ δὲ γαμβρὸς τοῦ Ὁσίου, ὅστις εἶχε τὴν ἀδελφήν του γυναῖκα, ἦτο Εἰκονομάχος, τὸν ὁποῖον ἐδίδαξε πολλάκις ὁ Ἅγιος νὰ γίνῃ Ὀρθόδοξος καὶ αὐτὸς δὲν ἠθέλησεν. Ὁ δὲ Ὅσιος ὡς ζηλωτὴς τῆς εὐσεβείας καὶ συμπαθέστατος ἔκαμε πρὸς τὸν Θεὸν δέησιν νὰ θεραπευθῇ μὲν ἡ κόρη ἐκείνη, ἥτις οὐδεμίαν εἶχε μετ’ αὐτοῦ συγγένειαν, ἀλλὰ μόνον διότι ἦτο Ὀρθόδοξος, ὁ δὲ γαμβρός του νὰ χάσῃ τὸ φῶς του, καθὼς ἦτο καὶ εἰς τὴν ψυχὴν τετυφλωμένος καὶ ἄγνωστος· καὶ οὕτως ἐγένετο, ὡς ἐζήτησε τοῦ Κυρίου ὁ Ἅγιος. Ἡ μὲν λοιπὸν παράλυτος ἠγέρθη, καὶ δοξάζουσα τὸν Θεὸν ἐπέστρεψε περιπατοῦσα εἰς τὴν οἰκίαν της, ὁ δὲ τυφλὸς τὴν ψυχὴν ἔμεινε τυφλὸς καὶ κατὰ τὸ σῶμα, καὶ πλέον δὲν ἰατρεύθη, καθὼς καὶ τὴν ἀσθένειαν τῆς ψυχῆς δὲν ἀπέρριψε· τοσοῦτον λοιπὸν ἦτο ζηλωτὴς τῆς εὐσεβείας καὶ δίκαιος ὁ Ἰωαννίκιος, ὥστε τὸν μὲν συγγενῆ του, ὅστις ἦτο κακόδοξος, ἐτύφλωσε, τὴν δὲ ξένην, ἥτις ἦτο Ὀρθόδοξος, ἐθεράπευσεν.

Εἶχε δὲ συνήθειαν ὁ Ὅσιος, ὅταν ἤρχοντο οἱ ἄνθρωποι νὰ τὸν εὕρωσιν, κατέβαινεν ἕως τὸ κάτω μέρος τοῦ ὄρους καὶ τοὺς ἐδέχετο, διὰ νὰ μὴ κουράζωνται εἰς τόσον ἀνήφορον. Ἡμέραν δέ τινα ἐπῆγαν τινὲς Ἀρχιερεῖς νὰ τὸν εὕρωσι, μεταξὺ τῶν ὁποίων ἦτο ὁ Μητροπολίτης Χαλκηδόνος, ὁ Νικαίας Πέτρος, καὶ ὁ μέγας Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὅστις εἶχεν εἰς τὴν συνοδείαν του δύο ἀδελφοὺς τοῦ Μοναστηρίου του, Ἰωσὴφ καὶ Κλήμεντα τὴν κλῆσιν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατ’ ἄλλους ἐγεννήθη κατὰ τὸ ἔτος 751 (βλέπε ὑποσημ. σελ. 140).

[2] Ὁ Ὄλυμπος εἶναι ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐπὶ τοῦ ὁποίου πλεῖστοι ὅσοι Πατέρες τὸν ἀσκητικὸν διήνυσαν δίαυλον καταστήσαντες αὐτὸ περιβόητον.

[3] Ἐν δὲ τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ γράφεται Ἀγαύρων.

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Θεοφάνης ἑορτάζεται εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαρτίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἔνθα καὶ ὑποσημείωσις περὶ τῆς Σιγριανῆς.

[5] Ὁ Ὅσιος οὗτος Δανιὴλ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιβʹ (12ην) Σεπτεμβρίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Ὅτι κατὰ τὸ ἔτος τοῦτο (845) ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος Ἰωαννίκιος εἶναι ἐξηκριβωμένον καὶ ἀποδεικνύεται ἐκ τῶν ἑξῆς: α) Ἐπρόλαβε τὴν Ἀναστήλωσιν τῶν ἁγίων Εἰκόνων, ἥτις ἐγένετο κατὰ τὸ ἔτος 842. β) Ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος, τοῦ ὁποίου τὴν πατριαρχείαν προεφήτευσεν, ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τὸ ἔτος 842 καὶ ἐτελεύτησε τὴν 14ην Ἰουνίου τοῦ ἔτους 846 ἤτοι ὀκτὼ μῆνας μετὰ τὸν Ὅσιον Ἰωαννίκιον ὡς οὗτος προεφήτευσε καὶ γ) ἀπὸ τὰ ἔτη τῆς βασιλείας Μιχαὴλ τοῦ Γʹ, ὅστις ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τριετὴς ἐν ἔτει 842, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Θεοδώρας τῆς ἀναστηλωσάσης τὴν Ὀρθοδοξίαν. Κατὰ ταῦτα καὶ ἐφ’ ὅσον δεχθῶμεν ὡς ἔτος γεννήσεως τοῦ Ὁσίου τὸ ἔτος 741 ἦτο τότε ἐτῶν 104. Ἐπειδὴ ὅμως ἐν τῷ χειρογράφῳ Βίῳ αὐτοῦ γράφεται ὅτι 94 ἐτῶν ἐτελεύτησε, πιθανόν, ὡς ὑποστηρίζουσι τινές, νὰ ἐγεννήθη τὸ ἔτος 751, ἀλλὰ καὶ τοῦτο ἀμφισβητεῖται, διότι σαφῶς ἐν τῇ Βιογραφίᾳ αὐτοῦ ἀναφέρεται ὅτι ἐγεννήθη κατὰ τὸ 24ον ἔτος τῆς βασιλείας Λέοντος Γʹ τοῦ Ἰσαύρου ὅπερ εἶναι τὸ 741 (βλέπε καὶ ὑποσημ. σελ. 126).)

[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μεθοδίου βλέπε εἰς τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουνίου (Τόμος Ϛʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».