Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ τοῦ Μεγάλου τοῦ ἐν τῷ Ὀλύμπῳ.

Τοῦτον δὲ τὸν πειβασμὸν τοῦ ἐπροφήτευσαν ἐκεῖνοι οἱ δύο Ὅσιοι, οἵτινες τοῦ ἔδωσαν τὸ τρίχινον, καθὼς εἶπομεν. Ἦτο δὲ τότε ὁ Ἅγιος πολὺ γέρων καὶ ἀδύνατος ἀπὸ τοὺς κόπους τῆς ἀσκήσεως· κτίσας δὲ κελλίον εἰς τὴν Μονὴν τοῦ Ἀντιδίου, ἡσύχαζεν εἰς αὐτό· ὅταν δὲ ἐπήγαινεν εἰς τοὺς ἀδελφοὺς καμμίαν φοράν, τὸν ἔβλεπον ὅσοι ἤθελεν ἐκεῖνος καὶ εἰς τοὺς ἄλλους ἦτο ἀφανής.

Κατὰ τὸ τέταρτον ἔτος τῆς βασιλείας τοῦ εὐσεβεστάτου Μιχαὴλ τοῦ Γ’, γνωρίσας ἀπὸ θείαν Χάριν την τελευτὴν τοῦ Ἁγίου ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος, ἐπῆγε νὰ λάβῃ τὴν τελευταίαν εὐλογίαν. Ἀφοῦ λοιπὸν ἐχαιρέτησεν ὁ εἷς τὸν ἄλλον καὶ συνωμίλησαν ὥραν πολλὴν εὐφρανθέντες τῷ Πνεύματι, ἐκάλεσεν ὅλους τοὺς Χριστιανούς, Κληρικοὺς καὶ Μοναχούς, ὅσοι ἔτυχαν καὶ τοὺς παρήγγειλε νὰ φυλάττουν ἀκριβῶς τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν, νὰ εὐλαβοῦνται τὸν Ἀρχιερέα καὶ νὰ ἔχουν μεταξύ των τὴν κατὰ Θεὸν ἀγάπην καὶ ὁμόνοιαν. Ἔπειτα λέγει πρὸς τὸν Μεθόδιον· «Ἐγὼ μὲν ὑπάγω μετὰ δύο ἡμέρας, σὺ δὲ ἔρχεσαι εἰς ὀλίγον χρόνον νὰ μὲ εὕρῃς καθὼς ὁ Δεσπότης προώρισεν». Αὐτὰ δὲ τὰ ὁποῖα προεῖπεν ὁ θαυμάσιος ἔγιναν· καὶ αὐτὸς μὲν τὴν τρίτην ἡμέραν, κατὰ τὴν ὁποίαν εἶχε τέσσαρας ὁ Νοέμβριος, ἀπῆλθε πρὸς τὸν ποθούμενον ἐν ἔτει ωμε’ (845) [6] ὁ δὲ λαμπρῶς ἐκλάμψας εἰς τὸ Πατριαρχεῖον Μεθόδιος, ὀκτὼ μόνον μῆνας μετὰ τὴν τοῦ Ὁσίου τελείωσιν, τῇ δεκάτῃ τετάρτῃ τοῦ Ἰουνίου ἐκοιμήθη καὶ οὗτος ὁ τρισμακάριος [7]. Κατὰ τὴν ὥραν δὲ ὅπου ἀνεπαύθη ὁ μέγας οὗτος Ἰωαννίκιος εἶδον οἱ Μοναχοὶ τοῦ Ὀλύμπου στῦλον πύρινον, τοῦ ὁποίου ἐπροπορεύοντο Ἄγγελοι, οἵτινες ἤνοιγον τοῦ Παραδείσου τὰς πύλας, εἰς ὃν εἰσῆλθεν ὁ Ἅγιος καὶ προσεκύνησε τὴν Παναγίαν Τριάδα ἀγαλλιώμενος· τὸ δὲ ἅγιον αὐτοῦ καὶ πανσεβάσμιον λείψανον ἐνεταφίασεν εὐλαβῶς ὁ Πατριάρχης μετὰ τῶν παρευρεθέντων ἐκεῖ Κληρικῶν καὶ Μοναχῶν, ἐτέλεσε δὲ τοῦτο καὶ μετὰ θάνατον θαύματα, παραλύτους ἰάτρευσε, δαιμόνια ἐξέβαλε καὶ ἄλλα σημεῖα καὶ τέρατα ἐποίησεν. Εἰς δόξαν Πατρός, Υἱοῦ καὶ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν.

                             

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατ’ ἄλλους ἐγεννήθη κατὰ τὸ ἔτος 751 (βλέπε ὑποσημ. σελ. 140).

[2] Ὁ Ὄλυμπος εἶναι ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐπὶ τοῦ ὁποίου πλεῖστοι ὅσοι Πατέρες τὸν ἀσκητικὸν διήνυσαν δίαυλον καταστήσαντες αὐτὸ περιβόητον.

[3] Ἐν δὲ τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ γράφεται Ἀγαύρων.

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Θεοφάνης ἑορτάζεται εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαρτίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἔνθα καὶ ὑποσημείωσις περὶ τῆς Σιγριανῆς.

[5] Ὁ Ὅσιος οὗτος Δανιὴλ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιβʹ (12ην) Σεπτεμβρίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Ὅτι κατὰ τὸ ἔτος τοῦτο (845) ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος Ἰωαννίκιος εἶναι ἐξηκριβωμένον καὶ ἀποδεικνύεται ἐκ τῶν ἑξῆς: α) Ἐπρόλαβε τὴν Ἀναστήλωσιν τῶν ἁγίων Εἰκόνων, ἥτις ἐγένετο κατὰ τὸ ἔτος 842. β) Ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος, τοῦ ὁποίου τὴν πατριαρχείαν προεφήτευσεν, ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τὸ ἔτος 842 καὶ ἐτελεύτησε τὴν 14ην Ἰουνίου τοῦ ἔτους 846 ἤτοι ὀκτὼ μῆνας μετὰ τὸν Ὅσιον Ἰωαννίκιον ὡς οὗτος προεφήτευσε καὶ γ) ἀπὸ τὰ ἔτη τῆς βασιλείας Μιχαὴλ τοῦ Γʹ, ὅστις ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τριετὴς ἐν ἔτει 842, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Θεοδώρας τῆς ἀναστηλωσάσης τὴν Ὀρθοδοξίαν. Κατὰ ταῦτα καὶ ἐφ’ ὅσον δεχθῶμεν ὡς ἔτος γεννήσεως τοῦ Ὁσίου τὸ ἔτος 741 ἦτο τότε ἐτῶν 104. Ἐπειδὴ ὅμως ἐν τῷ χειρογράφῳ Βίῳ αὐτοῦ γράφεται ὅτι 94 ἐτῶν ἐτελεύτησε, πιθανόν, ὡς ὑποστηρίζουσι τινές, νὰ ἐγεννήθη τὸ ἔτος 751, ἀλλὰ καὶ τοῦτο ἀμφισβητεῖται, διότι σαφῶς ἐν τῇ Βιογραφίᾳ αὐτοῦ ἀναφέρεται ὅτι ἐγεννήθη κατὰ τὸ 24ον ἔτος τῆς βασιλείας Λέοντος Γʹ τοῦ Ἰσαύρου ὅπερ εἶναι τὸ 741 (βλέπε καὶ ὑποσημ. σελ. 126).)

[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μεθοδίου βλέπε εἰς τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουνίου (Τόμος Ϛʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».