Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ τοῦ Μεγάλου τοῦ ἐν τῷ Ὀλύμπῳ.

Ἔτυχε δὲ δράκων τις δεινὸς εἰς τὸ σπήλαιον, τὸν ὁποῖον πλησιάσας ὁ Ὅσιος τὸν παρεκάλει νὰ τὸν φάγῃ προτιμῶν μᾶλλον τὸν θάνατον ἢ νὰ μολύνῃ τὴν ψυχὴν μὲ τοὺς ἀτόπους λογισμοὺς καὶ μὲ τὰ ἄτακτα τῆς σαρκὸς κινήματα. Εὐθὺς ὅμως ὡς ἐπλησίασεν εἰς τὸν δράκοντα, ἐκεῖνος μὲν ἐνεκρώθη, οἱ δὲ πονηροὶ λογισμοὶ ἠφανίσθησαν καὶ πᾶν ἔτι θέλημα τῆς σαρκὸς ποὺ τὸν ἐπείραζεν ἐμαράνθη τελείως καὶ ἀπὸ τὴν ὥραν ἐκείνην τὸν ἐφοβοῦντο ὅλα τὰ θηρία ὁρατὰ καὶ ἀόρατα.

Ἡμέραν τινά, καθὼς ἀνεγίνωσκε τοὺς ψαλμοὺς τοῦ Δαβίδ, εἶδε τινά, ὅστις μετέφερε σωρὸν λίθων, ἀπὸ τοὺς ὁποίους ἐξῆλθε μέγας ὄφις φοβερὸς εἰς τὸ εἶδος καὶ κοκκινόμορφος· ὁ δὲ Ἅγιος κτυπήσας αὐτὸν μὲ τὴν ράβδον τὸν ἐθανάτωσεν. Καὶ πάλιν ἄλλην φορὰν τὸν χειμῶνα εἰσῆλθεν εἰς σκοτεινὸν σπήλαιον, εἰς τὸ ὁποῖον εἶχε φωλεὰν δράκων ἄγριος· ὁ δὲ Ἅγιος βλέπων τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ θηρίου νὰ λάμπουν ἐνόμισεν ὅτι ἦτο πῦρ, τὸ ὁποῖον ἤναψεν ἄλλος τις πρότερον· ὅθεν συνάξας ὀλίγα ξυλάρια, τὰ ἔβαλεν εἰς τὰ ὄμματα τοῦ δράκοντος νὰ ἀνάψῃ πυρὰν νὰ ζεσταθῇ ὁ δὲ δράκων ἐσάλευεν· ὅθεν ἠννόησεν ὁ Ἅγιος ὅτι ἦτο θηρίον, ὅμως οὐδόλως ἐδειλίασεν, ἀλλ’ ἐσύρθη παράμερα καὶ δὲν ἐτόλμησεν ὁ δράκων νὰ τὸν ἐγγίσῃ, ἐπειδὴ εἶχε τὴν θείαν Χάριν, ἥτις τὸν ἐφύλαττεν. Εἶχε δὲ τότε εἰς τὴν ἔρημον ἔτη δώδεκα· ἀλλ’ ἀκόμη δὲν ἦτο Μοναχός, ὁ τοσοῦτον εἰς τὴν ἀρετὴν θαυμάσιος, τοῦ ἦλθε δὲ τότε φωνὴ ἄνωθεν, νὰ ὑπάγῃ νὰ κατοικήσῃ εἰς τόπον τινὰ Ἐριστὴ καλούμενον καὶ νὰ ἐνδυθῇ τὸ σχῆμα τῶν Μοναχῶν εἰς ἐκεῖνο τὸ Ἀσκητήριον. Ἐπῆγε λοιπὸν ἐκεῖ τὸν καιρὸν τοῦ θέρους ὁ Ὅσιος καὶ φανερώνει τὴν θείαν αὐτὴν ἀποκάλυψιν εἰς τὸν Καθηγούμενον τοῦ Μοναστηρίου ἐκείνου ὀνόματι Στέφανον, ὅστις ἐδέχθη τὸν Ἅγιον καὶ τὸν ἔκειρε κατὰ τὴν τάξιν Μοναχόν.

 Ἀφοῦ λοιπὸν ἔλαβε τὸ Ἅγιον σχῆμα ὁ μονάζων καὶ πρὸ τοῦ σχήματος, ἐπρόκοπτεν εἰς τὴν ἀρετὴν περισσότερον, προσθέτων πόνους καὶ κόπους ὑπὲρ τοὺς πρότερον καὶ ἠσφαλίσθη εἰς τόπον καλούμενον Κρίτημα, δεδεμένος ἓξ ὀργυιὰς ἅλυσιν, παρέμεινε δὲ ἐκεῖ ἔτη τρία καὶ τότε τοῦ ἦλθε λογισμὸς νὰ ὑπάγῃ εἰς τόπον Χελιδόνα καλούμενον, νὰ ὁμιλήσῃ μέ τινα περιβόητον καὶ ἅγιον ἄνδρα, τὴν κλῆσιν Γεώργιον. Ὅταν λοιπὸν ἔφθασεν εἰς τὸν ποταμὸν Γοράντην, εὗρε δράκοντα εἰς τὸ πέραμα καὶ μὲ τὴν προσευχήν του τὸν ἐθανάτωσε, φθάσας δὲ εἰς τὸν μέγαν ἐκεῖνον Γεώργιον ἔμεινε μετ’ αὐτοῦ ἔτη τρία, καὶ ἐκμαθὼν ὅλον τὸ Ψαλτήριον ἐπῆγεν εἰς τὴν Μονὴν τῶν Αὐγάρων,


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατ’ ἄλλους ἐγεννήθη κατὰ τὸ ἔτος 751 (βλέπε ὑποσημ. σελ. 140).

[2] Ὁ Ὄλυμπος εἶναι ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐπὶ τοῦ ὁποίου πλεῖστοι ὅσοι Πατέρες τὸν ἀσκητικὸν διήνυσαν δίαυλον καταστήσαντες αὐτὸ περιβόητον.

[3] Ἐν δὲ τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ γράφεται Ἀγαύρων.

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Θεοφάνης ἑορτάζεται εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαρτίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἔνθα καὶ ὑποσημείωσις περὶ τῆς Σιγριανῆς.

[5] Ὁ Ὅσιος οὗτος Δανιὴλ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιβʹ (12ην) Σεπτεμβρίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Ὅτι κατὰ τὸ ἔτος τοῦτο (845) ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος Ἰωαννίκιος εἶναι ἐξηκριβωμένον καὶ ἀποδεικνύεται ἐκ τῶν ἑξῆς: α) Ἐπρόλαβε τὴν Ἀναστήλωσιν τῶν ἁγίων Εἰκόνων, ἥτις ἐγένετο κατὰ τὸ ἔτος 842. β) Ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος, τοῦ ὁποίου τὴν πατριαρχείαν προεφήτευσεν, ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τὸ ἔτος 842 καὶ ἐτελεύτησε τὴν 14ην Ἰουνίου τοῦ ἔτους 846 ἤτοι ὀκτὼ μῆνας μετὰ τὸν Ὅσιον Ἰωαννίκιον ὡς οὗτος προεφήτευσε καὶ γ) ἀπὸ τὰ ἔτη τῆς βασιλείας Μιχαὴλ τοῦ Γʹ, ὅστις ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τριετὴς ἐν ἔτει 842, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Θεοδώρας τῆς ἀναστηλωσάσης τὴν Ὀρθοδοξίαν. Κατὰ ταῦτα καὶ ἐφ’ ὅσον δεχθῶμεν ὡς ἔτος γεννήσεως τοῦ Ὁσίου τὸ ἔτος 741 ἦτο τότε ἐτῶν 104. Ἐπειδὴ ὅμως ἐν τῷ χειρογράφῳ Βίῳ αὐτοῦ γράφεται ὅτι 94 ἐτῶν ἐτελεύτησε, πιθανόν, ὡς ὑποστηρίζουσι τινές, νὰ ἐγεννήθη τὸ ἔτος 751, ἀλλὰ καὶ τοῦτο ἀμφισβητεῖται, διότι σαφῶς ἐν τῇ Βιογραφίᾳ αὐτοῦ ἀναφέρεται ὅτι ἐγεννήθη κατὰ τὸ 24ον ἔτος τῆς βασιλείας Λέοντος Γʹ τοῦ Ἰσαύρου ὅπερ εἶναι τὸ 741 (βλέπε καὶ ὑποσημ. σελ. 126).)

[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μεθοδίου βλέπε εἰς τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουνίου (Τόμος Ϛʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».