Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ τοῦ Μεγάλου τοῦ ἐν τῷ Ὀλύμπῳ.

Γυνή τις εἶχε δαιμόνια πολλὰ καὶ τὴν παρεκίνουν εἰς αἰσχρουργίας καὶ ἀπρεπῆ πράγματα. Ὅθεν ἔδραμεν εἰς τὸν ἄμισθον ἰατρὸν Ἰωαννίκιον νὰ τὴν λυτρώσῃ ἀπὸ τὸν κίνδυνον· ὁ δὲ Ὅσιος ἐποίησε πρὸς Κύριον δέησιν, νὰ μὴ τὴν πειράξουν πλέον οἱ δαίμονες, ἀλλὰ νὰ μεταφέρουν εἰς ἐκεῖνον τὸν πόλεμον· ταῦτα εἶπεν ἔχων εἰς τὸν Θεὸν τὸ θάρρος του, ὁ ὁποῖος τοῦ ἔδιδε τὴν βοήθειαν· εὐθὺς λοιπὸν ἔφυγαν ἀπὸ τὴν γυναῖκα οἱ δαίμονες, ὥσπερ νὰ ἐξήρχοντο ἀπὸ τὴν προσευχὴν τοῦ Ἁγίου τόξα καὶ ξίφη νὰ τοὺς ἐκάρφωναν· ἡ γυνὴ λοιπὸν ἀπῆλθεν ὑγιὴς εἰς τὸν οἶκόν της, εὐχαριστοῦσα τὸν Ἅγιον· οἱ δὲ δαίμονες λαβόντες νέον τινὰ τὸν ἐπῆγαν τὸ μεσονύκτιον εἰς τόπον κρημνώδη καὶ δύσβατον διὰ νὰ τὸν κρημνίσωσιν οἱ τρισκατάρατοι· εὑρεθεὶς δὲ ὁ Ἅγιος ἐκεῖ τὴν ὥραν κατὰ τὴν ὁποίαν τὸν ὤθουν εἰς τὸν κατήφορον καὶ ἁρπάσας αὐιόν, ἐδίωξε τοὺς ὑπευθύνους, τὸν δὲ ἀνεύθυνον κατηύθυνεν εἰς ὁδὸν σωτηρίας ἀγαλλιώμενον.

Ἅπαντες λοιπὸν διηγοῦντο τοῦ Ὁσίου τὰ κατορθώματα, τὰς ἀρετάς του θαυμάζοντες καὶ ὄντως θαυμάσια ἦσαν τὰ ἔργα του καὶ ὅλους τοὺς μαθητὰς ἐλύτρωσε πολλάκις ἀπὸ διαφόρους κινδύνους καὶ ἀπὸ παγίδας καὶ μηχανήματα δαιμόνων, ποτὲ μὲν τὸ σημεῖον τοῦ Σταυροῦ χαρίσσων, ποτὲ δὲ καὶ μὲ τὴν ράβδον αὐτοῦ ἐθανάτωνε θηρία καὶ διεσκόρπιζε δαίμονας. Μετὰ καιρὸν ἀπῆλθε πάλιν εἰς τὸ ὄρος τοῦ Τριχάλικος νὰ ἡσυχάσῃ ὀλίγον καιρόν, διότι ἦτο ὁ τόπος αὐτὸς ἐπιτήδειος πρὸς ἄσκησιν ἔμεινε λοιπὸν ἐκεῖ πάλιν ὕπαιθρος καὶ ἄοικος, χωρίς τινα σωματικὴν παραμυθίαν· ὁ δὲ Ἡγούμενος τῆς Μονῆς Ἀγαύρων Εὐστράτιος, ἔχων πόθον νὰ τὸν πλησιάσῃ, ἐπῆγεν ἐκεῖ καὶ τὸν ἠρώτησεν, ἐὰν ἔμελλε νὰ ζήσῃ ἀκόμη καιρὸν πολὺν ὁ βασιλεὺς Λέων. Ταῦτα εἶπε, διότι αὐτὸς ὁ τύραννος ἦτο μισόχριστος καὶ ἐδέοντο τοῦ Θεοῦ οἱ Ὀρθόδοξοι νὰ τὸν ἐξολοθρεύσῃ, ἵνα μὴ τοὺς πειράζῃ ὁ ἀσεβέστατος· ὁ δὲ Ἰωαννίκιος ἀπεκρίνατο ὅτι εἰς ὀλίγας ἡμέρας τὸν φονεύει ὁ Μιχαήλ, διὰ νὰ λάβῃ αὐτὸς τὸ βασίλειον καὶ οὕτως ἐγένετο, καθὼς προεφήτευσεν ὁ Ἅγιος· καὶ ἐθαύμασεν ὁ Εὐστράτιος καὶ ὅσοι ἄλλοι τὸ ἤκουσαν, ὅτι ἐγνώριζεν ὅλα τὰ μέλλοντα.

Περιπατῶν δέ ποτε εἰς τόπον κρημνώδη καὶ ἄβατον διὰ νὰ ὑπάγῃ εἰς ἀναχωρητικὸν σπήλαιον, ἔπεσεν ἡ ράβδος ἀπὸ τὴν χεῖρά του καὶ ἐπῆγεν εἰς κατήφορον, εἰς τὸν ὁποῖον δὲν ἠδύνατο νὰ ὑπάγῃ ἄνθρωπος· ὁ δὲ Ἅγιος ἐλυπεῖτο, διότι δὲν ἠδύνατο νὰ ὁδεύσῃ χωρὶς τὴν ράβδον του, διὰ τὸ τραχὺ καὶ ἄβατον τοῦ τόπου·


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατ’ ἄλλους ἐγεννήθη κατὰ τὸ ἔτος 751 (βλέπε ὑποσημ. σελ. 140).

[2] Ὁ Ὄλυμπος εἶναι ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐπὶ τοῦ ὁποίου πλεῖστοι ὅσοι Πατέρες τὸν ἀσκητικὸν διήνυσαν δίαυλον καταστήσαντες αὐτὸ περιβόητον.

[3] Ἐν δὲ τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ γράφεται Ἀγαύρων.

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Θεοφάνης ἑορτάζεται εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαρτίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἔνθα καὶ ὑποσημείωσις περὶ τῆς Σιγριανῆς.

[5] Ὁ Ὅσιος οὗτος Δανιὴλ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιβʹ (12ην) Σεπτεμβρίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Ὅτι κατὰ τὸ ἔτος τοῦτο (845) ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος Ἰωαννίκιος εἶναι ἐξηκριβωμένον καὶ ἀποδεικνύεται ἐκ τῶν ἑξῆς: α) Ἐπρόλαβε τὴν Ἀναστήλωσιν τῶν ἁγίων Εἰκόνων, ἥτις ἐγένετο κατὰ τὸ ἔτος 842. β) Ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος, τοῦ ὁποίου τὴν πατριαρχείαν προεφήτευσεν, ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τὸ ἔτος 842 καὶ ἐτελεύτησε τὴν 14ην Ἰουνίου τοῦ ἔτους 846 ἤτοι ὀκτὼ μῆνας μετὰ τὸν Ὅσιον Ἰωαννίκιον ὡς οὗτος προεφήτευσε καὶ γ) ἀπὸ τὰ ἔτη τῆς βασιλείας Μιχαὴλ τοῦ Γʹ, ὅστις ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τριετὴς ἐν ἔτει 842, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Θεοδώρας τῆς ἀναστηλωσάσης τὴν Ὀρθοδοξίαν. Κατὰ ταῦτα καὶ ἐφ’ ὅσον δεχθῶμεν ὡς ἔτος γεννήσεως τοῦ Ὁσίου τὸ ἔτος 741 ἦτο τότε ἐτῶν 104. Ἐπειδὴ ὅμως ἐν τῷ χειρογράφῳ Βίῳ αὐτοῦ γράφεται ὅτι 94 ἐτῶν ἐτελεύτησε, πιθανόν, ὡς ὑποστηρίζουσι τινές, νὰ ἐγεννήθη τὸ ἔτος 751, ἀλλὰ καὶ τοῦτο ἀμφισβητεῖται, διότι σαφῶς ἐν τῇ Βιογραφίᾳ αὐτοῦ ἀναφέρεται ὅτι ἐγεννήθη κατὰ τὸ 24ον ἔτος τῆς βασιλείας Λέοντος Γʹ τοῦ Ἰσαύρου ὅπερ εἶναι τὸ 741 (βλέπε καὶ ὑποσημ. σελ. 126).)

[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μεθοδίου βλέπε εἰς τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουνίου (Τόμος Ϛʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».