Τῇ Δ’ (4ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ τοῦ Μεγάλου τοῦ ἐν τῷ Ὀλύμπῳ.

Εἰσελθὼν ὅθεν εἰς τὸ ἐνδότερον καὶ ἐρευνήσας ἐπιμελῶς, εὗρε δύο Μοναχοὺς ἐνδεδυμένους μὲ ράσα τρίχινα, οἵτινες ἔζων μὲ τόσην ἀκτημοσύνην, ὥστε ἦσαν ὡς ἀσώματοι Ἄγγελοι, ἐσθίοντες μόνον χόρτα ἄγρια· τούτους ἀσπασάμενος μὲ εὐλάβειαν ὁ Ἰωαννίκιος τοὺς ἠρώτησε νὰ τὸν ὁδηγήσωσιν πρὸς τὸν ποθούμενον, ἐκεῖνοι δὲ νουθετήσαντες αὐτὸν ἱκανῶς εἰς ὅσα ἐχρειάζετο τοῦ ἐπροφήτευσαν καὶ ὅσα τοῦ συνέβησαν ὕστερον, λέγοντες· «Ὅταν κάμῃς ἔτη πεντήκοντα εἰς τὴν ἄσκησιν, εἰς τὸ τέλος τῆς ζωῆς σου θέλουν σὲ πειράξει τινὲς φθονεροὶ καὶ βάσκανοι, ἀλλὰ ὁ πόνος αὐτῶν θέλει ἐπιστρέψει εἰς τὴν κεφαλὴν τῶν ἀδίκων ἐκείνων δικαίως καὶ θὰ τρυγήσουν τοὺς πόνους αὐτῶν, σὺ δὲ οὐδὲ τὸ ἐλάχιστον δεινὸν πρόκειται νὰ πάθῃς». Ταῦτα δὲ ἔγιναν ὅλα, καθὼς θέλομεν γράψει κατωτέρω. Ταῦτα προφητεύσαντες οἱ Ὅσιοι ἐκεῖνοι Ἀσκηταὶ τοῦ ἐχάρισαν χιτῶνα τρίχινον, τὸν ὁποῖον εἶχεν ὅπλον κατὰ τῶν δαιμόνων ἀκαταμάχητον.

Λαβὼν λοιπὸν τὰς εὐχὰς τῶν Ἁγίων ἐκείνων Γερόντων ὁ Ὅσιος ἐπῆγεν εἰς τὸ ὄρος Τριχάλιξ ὀνομαζόμενον, εἰς τὸ ὁποῖον διῆλθε διαγωγὴν θαυμάσιον καὶ ἔμενεν ὕπαιθρος χωρὶς νὰ εἰσέλθῃ εἰς οἶκον ἢ εἰς σπήλαιον, ἀλλὰ μόνον τὸν οὐρανὸν εἶχε στέγην, ὑπομένων τὰς βίας τῶν ἀνέμων, τῶν χιόνων καὶ τῶν ὑετῶν ὁ ἀήττητος. Ὁ δὲ Γρηγόριος, τὸν ὁποῖον ἀνεφέραμεν ἀνωτέρω, ἐπῆγε νὰ τὸν εὕρῃ καὶ βλέπων τὴν πολλὴν αὐτοῦ κακοπάθειαν, τοῦ ἔκαμε μικρὰν καλύβην νὰ φυλάττεται ἀπὸ τὰς βροχὰς καὶ τὰς χιόνας καὶ οὕτως ἀνεπαύθη ὀλίγον καιρόν. Εἶτα πάλιν, ἐπειδὴ τὸν ἔμαθον οἱ ἄνθρωποι καὶ ἐρχόμενοι πολλάκις ἐκεῖ τοῦ ἔδιδαν ἐνόχλησιν, ἀνεχώρησεν ἐκεῖθεν ὁ μακάριος καὶ μετέβη εἰς ὄρος τι παρὰ τὸν Ἑλλήσποντον κρημνῶδες πολλὰ καὶ δασύτατον, εἰς τὸ ὁποῖον ἔσκαψεν ὀλίγον εἰς τόπον, ὅστις ἦτο ἁρμόδιος καὶ ἔκαμεν ὑποκάτω τῆς γῆς μικρὸν λάκκον, ὅσον τὸν ἐχώρει, καὶ ἐκεῖ κατῴκησε, μὴ ἔχων ὡς ὁ Ἡλίας τὸν κόρακα νὰ τοῦ φέρῃ τὸ σιτηρέσιον, ἀλλὰ βοσκόν τινα ὅστις ἔβοσκε τράγους. Τοῦτον παρεκάλεσεν ὁ Ἅγιος νὰ τοῦ φέρῃ καθ’ ἕκαστον μῆνα ὀλίγους ἄρτους καὶ ὕδωρ, αὐτὸς δὲ προσηύχετο διὰ τὴν ψυχήν του. Ἔκαμε λοιπὸν τρία ἔτη εἰς ἐκεῖνον τὸν τόπον νύκτα καὶ ἡμέραν εὐχόμενος καὶ ἔλεγε τὸν περισσότερον καιρὸν τὴν εὐχὴν ταύτην· «Ἡ ἐλπίς μου ὁ Πατήρ, καταφυγή μου ὁ Υἱός, σκέπη μου τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, Τριὰς Ἁγία, δόξα σοι»· καὶ ἀπὸ τοῦτον τὸν Ἅγιον συνήθισαν καὶ ἄλλοι Χριστιανοὶ ταύτην τὴν εὐχὴν καὶ τὴν λέγομεν ἕως τὴν σήμερον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατ’ ἄλλους ἐγεννήθη κατὰ τὸ ἔτος 751 (βλέπε ὑποσημ. σελ. 140).

[2] Ὁ Ὄλυμπος εἶναι ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ ἐπὶ τοῦ ὁποίου πλεῖστοι ὅσοι Πατέρες τὸν ἀσκητικὸν διήνυσαν δίαυλον καταστήσαντες αὐτὸ περιβόητον.

[3] Ἐν δὲ τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ γράφεται Ἀγαύρων.

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Θεοφάνης ἑορτάζεται εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαρτίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἔνθα καὶ ὑποσημείωσις περὶ τῆς Σιγριανῆς.

[5] Ὁ Ὅσιος οὗτος Δανιὴλ ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιβʹ (12ην) Σεπτεμβρίου. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Ὅτι κατὰ τὸ ἔτος τοῦτο (845) ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος Ἰωαννίκιος εἶναι ἐξηκριβωμένον καὶ ἀποδεικνύεται ἐκ τῶν ἑξῆς: α) Ἐπρόλαβε τὴν Ἀναστήλωσιν τῶν ἁγίων Εἰκόνων, ἥτις ἐγένετο κατὰ τὸ ἔτος 842. β) Ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος, τοῦ ὁποίου τὴν πατριαρχείαν προεφήτευσεν, ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τὸ ἔτος 842 καὶ ἐτελεύτησε τὴν 14ην Ἰουνίου τοῦ ἔτους 846 ἤτοι ὀκτὼ μῆνας μετὰ τὸν Ὅσιον Ἰωαννίκιον ὡς οὗτος προεφήτευσε καὶ γ) ἀπὸ τὰ ἔτη τῆς βασιλείας Μιχαὴλ τοῦ Γʹ, ὅστις ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τριετὴς ἐν ἔτει 842, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Θεοδώρας τῆς ἀναστηλωσάσης τὴν Ὀρθοδοξίαν. Κατὰ ταῦτα καὶ ἐφ’ ὅσον δεχθῶμεν ὡς ἔτος γεννήσεως τοῦ Ὁσίου τὸ ἔτος 741 ἦτο τότε ἐτῶν 104. Ἐπειδὴ ὅμως ἐν τῷ χειρογράφῳ Βίῳ αὐτοῦ γράφεται ὅτι 94 ἐτῶν ἐτελεύτησε, πιθανόν, ὡς ὑποστηρίζουσι τινές, νὰ ἐγεννήθη τὸ ἔτος 751, ἀλλὰ καὶ τοῦτο ἀμφισβητεῖται, διότι σαφῶς ἐν τῇ Βιογραφίᾳ αὐτοῦ ἀναφέρεται ὅτι ἐγεννήθη κατὰ τὸ 24ον ἔτος τῆς βασιλείας Λέοντος Γʹ τοῦ Ἰσαύρου ὅπερ εἶναι τὸ 741 (βλέπε καὶ ὑποσημ. σελ. 126).)

[7] Περὶ τοῦ Ἁγίου Μεθοδίου βλέπε εἰς τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουνίου (Τόμος Ϛʹ) τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».