Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

Ταῦτα εἰπόντος ἐκείνου ἔκλαιον ἅπαντες· ἄλλος δέ τις ἀπὸ τὴν ἱερὰν συνοδείαν ἐκείνην, ὅστις ἦτο Ἱερομόναχος ἀπὸ τὸ Μοναστήριον τῆς Πελεκητῆς καὶ εἶχον κόψει τὴν ρῖνα του, τὰ δὲ γένειά του εἶχον χρισμένα μὲ πίσσαν καὶ νάφθαν, ἔτι δὲ καὶ κατακεκαυμένον τὸν εἶχον διὰ τὴν εὐσέβειαν, ὀνομαζόμενος Θεοστήρικτος, ἰδὼν ὅτι ὁ Ἅγιος ἠγάπα νὰ ἀκούῃ τὰς περὶ τῶν Ἁγίων Ὁμολογητῶν διηγήσεις, ἠγέρθη καὶ εἶπε ταῦτα· «Τὴν ἁγίαν καὶ Μεγάλην Πέμπτην ἐνῷ ἐλειτουργούσαμεν εἰς τὸ Μοναστήριον, ἔρχεται ὁ ἡγεμὼν τῆς Ἀσίας Μιχαὴλ Λαχανοδράκων, τὸν ὁποῖον ἐπονομάζουσι Μηχανοδράκοντα διὰ τὴν ὠμότητά του καὶ εἰσελθὼν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν μὲ πολλοὺς στρατιώτας, ἀνέτρεψε τὴν Ἱερὰν Μυσταγωγίαν ὁ ἐναγὴς καὶ ἔδεσε τοὺς ἐκλεκτοτέρους Μοναχούς, τριάκοντα ὀκτὼ τὸν ἀριθμόν, τοὺς δὲ ἄλλους ἔδειρε καὶ διαφόρως ἐβασάνισε, κόπτων τὴν ρῖνά των πρότερον καὶ χρίσας μὲ πίσσαν τὰ γένεια, ἀπὸ τοὺς ὁποίους εἷς εἶμαι καὶ ἐγὼ καθὼς, μαρτυρεῖ ἡ ὄψις μου. Εἰς ταῦτα δὲν ἐχόρτασεν ὁ παράνομος, ἀλλὰ τὸ Μοναστήριον ὅλον μὲ τὰς Ἐκκλησίας κατέκαυσε, τοὺς δὲ τριάκοντα ὀκτὼ Πατέρας ἔβαλεν εἰς θόλον τινὰ παλαιοῦ λουτροῦ, καὶ κτίσας τὴν θύραν, ἀφῆκεν αὐτοὺς ἐκεῖ καὶ ἀπέθανον ἀπὸ τὴν πεῖναν».

Ταῦτα ἀκούοντες οἱ Πατέρες ἐδάκρυσαν, καὶ παρεκάλεσαν τὸν Ἅγιον νὰ τοὺς εἴπῃ λόγον τινὰ παρακλήσεως, ὅστις ἐστέναξεν ἐκ μέσου τῆς καρδίας καὶ λέγει πρὸς αὐτούς· «Ἀδελφοὶ καὶ Πατέρες, πρέπει νὰ λάβωμεν τὸν στέφανον τῆς ὑπομονῆς. Ἐὰν δὲ μᾶς παραδώσουν οἱ ἀσεβεῖς εἰς πῦρ, ἢ ξίφος, ἢ βυθόν, ἢ κρημνόν, ἢ εἰς ἄλλον σκληρότερον θάνατον, νὰ ὑπομείνωμεν προθύμως καθὼς καὶ οἱ πρότεροι ἡμῶν ἔπαθον, Πέτρος ὁ Ὁσιώτατος, τὸν ὁποῖον κατέκοψαν διὰ τὴν Εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ἀνηλεῶς καὶ Ἰωάννης ὁ τῆς Μοναγρίας Ἡγούμενος, τὸν ὁποῖον ἔκλεισαν εἰς σάκκον, καὶ δένοντες εἰς αὐτὸν λίθον βαρὺν ἐβύθισαν εἰς τὸ πέλαγος. Μὲ ποίους λόγους νὰ διηγηθῶ τὰς διαφόρους βασάνους, τὰς ὁποίας ὑπέμειναν οἱ μακάριοι; Αὐτοὺς ἂς μιμηθῶμεν καὶ ἡμεῖς διὰ νὰ θησαυρίσωμεν πλοῦτον ἄμετρον μὲ ὀλίγην κακοπάθειαν, διότι ὅσα κακὰ πάθωμεν ἐδῶ πρόσκαιρα, δὲν εἶναι ἄξια νὰ τὰ συγκρίνωμεν μὲ τὴν μέλλουσαν δόξαν τοῦ Παραδείσου». Αὐτὰ καὶ ἕτερα ὅμοια ἔλεγεν ὁ ἀοίδιμος Στέφανος, διὰ νὰ προθυμοποιῇ τοὺς συνδεσμώτας καὶ συγκαταδίκους εἰς τὸν θάνατον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).